s0000884 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Waarom zou het overal en elders wel werken maar bij audio ineens niet? Omdat "overal elders" andere spanningen&stromen, andere kabellengtes en totaal andere frequenties betreft. Ik zeg niet afschermen/twisten/vlechten bij audio niet werkt (heb ik niet onderzocht). Ik zeg alleen dat je niet automatisch kunt zeggen dat het bij audio w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Hallo s0000884, Ik heb zelf het gevoel dat je goeie bedoelingen hebt ,maar nog niet goed overkomt bij sommige van ons hier op 't forum. Ik weet niet als je bekend bent met buis-of halfgeleider versterk/verzwak of schakeltechnieken,en alle daarmee samenhangende criteria,maar dan zou het een en ander je wel duidelijker zijn betreffende mogelijke hoorbare "storende"invloed(en) van HF-signalen, en "achtergrond"onrust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Bij wat ik toen gemeten heb, lag de netkabel en de interlink over een lengte van 1 meter op een afstand van 10 cm uit elkaar. Grappig was wel dat de harmonischen op ca. -60dB tov van 0 dB lagen. En die 0dB was 2,8 V_pp. Komt dus neer op ca. 2,8 mV_pp netherrie in je interlink tgv van de schakelherrie van de gelijkrichtdioden van je versterker. Dit is natuurlijk een extreme situatie, maar het geeft wel aan dat je interlinks en netkabels niet vlak naast elkaar moet leggen. Moraal van het verhaal: Niet alleen vlechten/twisten is zinvol, ook je interlinks ver uit de buurt van netkabels houden is dat. Ook dat maakt flink wat uit, daar is geen hokus pokus bij en het kost ook nog eens niets. Dat is interressant, vraag die nu rest: Had je die interlink ergens op aangesloten (op een weerstand)? Als de impedantie van die "netherrie" hoog genoeg is, dan eet de ingangsimpedantie van 30.000 Ohm in de versterker deze ruis wel op (als de cd-speler dit nog niet gedaan heeft). Het audiosignaal met een impedantie van 1000 Ohm (Ruit van cd-speler) blijft in stand. En dan is het ook weer niet nodig om af te schermen. Lees ik nu goed dat je 2,8 Vpp tussen de geleiders in de netkabel had gezet? (niet gewoon het stopcontact = 650 Vpp?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Waarom zou het overal en elders wel werken maar bij audio ineens niet? Omdat "overal elders" andere spanningen&stromen, andere kabellengtes en totaal andere frequenties betreft. Ik zeg niet afschermen/twisten/vlechten bij audio niet werkt (heb ik niet onderzocht). Ik zeg alleen dat je niet automatisch kunt zeggen dat het bij audio w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Hallo s0000884,Ik heb zelf het gevoel dat je goeie bedoelingen hebt ,maar nog niet goed overkomt bij sommige van ons hier op 't forum. Ik weet niet als je bekend bent met buis-of halfgeleider versterk/verzwak of schakeltechnieken,en alle daarmee samenhangende criteria,maar dan zou het een en ander je wel duidelijker zijn betreffende mogelijke hoorbare "storende"invloed(en) van HF-signalen, en "achtergrond"onrust. Analog design is mijn afstudeerrichting op de UT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Waarom zou het overal en elders wel werken maar bij audio ineens niet? Omdat "overal elders" andere spanningen&stromen, andere kabellengtes en totaal andere frequenties betreft. Ik zeg niet afschermen/twisten/vlechten bij audio niet werkt (heb ik niet onderzocht). Ik zeg alleen dat je niet automatisch kunt zeggen dat het bij audio w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Er zijn meerdere plaatsen waar netsnoeren de rust verstoren .........: http://www.audioasylum.com/audio/general/m...ges/325908.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Lees ik nu goed dat je 2,8 Vpp tussen de geleiders in de netkabel had gezet? (niet gewoon het stopcontact = 650 Vpp?) Niet erg snuggere opmerking voor iemand die "analoog design" gestudeerd heeft. Gaan we nou zeiken of ben je zo naief? Btw die interlink werd laagohmig aangestuurd met een NE5532 en afgesloten met een 10K weerstand (ingangsweerstand eindversterker). Als je ook maar iets van magnetische inductie zou weten zou je ook weten dat dat er niet eens zoveel toe doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Lees ik nu goed dat je 2,8 Vpp tussen de geleiders in de netkabel had gezet? (niet gewoon het stopcontact = 650 Vpp?) Niet erg snuggere opmerking voor iemand die "analoog design" gestudeerd heeft. Gaan we nou zeiken of ben je zo naief? Btw die interlink werd laagohmig aangestuurd met een NE5532 en afgesloten met een 10K weerstand (ingangsweerstand eindversterker). Als je ook maar iets van magnetische inductie zou weten zou je ook weten dat dat er niet eens zoveel toe doet. Men wordt hier vijandig. Ik heb eerder gezegd geen expert te zijn op magnetische inductie. Ik was alleen benieuwd of die interlink niet slechts op een spectrum analyzer met een Rin van 1 Mohm was aangesloten, en of die netkabel in het stopcontact zat. Ik kon dat niet goed uit je post opmaken. Ok maar goed "magnetische inductie levert dus 2,8 mVpp aan 10K"? Bufferen we de uitgang van de cd-speler toch af en sluiten we de interlink af met een lagere weerstand. Kijken hoeveel de ruis inzakt. Zakt ie in, dan bouwen we voortaan mooi laag ohmige uitgangstrappen in onze spelertjes. Mooi voor een nieuwe thread: het nut van opamps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Beste, Zie topic van Hans van Liempd: Radio zonder tuner. Laagohmige gebalanceerde uitgangen zoals in Professionele opnamestudio's worden gebruikt,en toch zeer gevoelig voor Hf storing,detectie etc.met slechte of geen afscherming ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Tja van iemand die een universitaire studie doet en analoge ontwerpen als afstudeeronderwerp heeft verwacht ik niet zulke vragen, als ie tenminste zijn huiswerk doet. Of bedoel je met "design" soms het ontwerpen van kastjes? Tja dan is het wel te begrijpen. Stelt iemand die geacht wordt analoge elektronica te ontwerpen toch zulke vragen dan zijn die die vragen te omschrijven zoals ik al deed. Dat is niet vijandig bedoeld hoor, slechts een constatering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Tja van iemand die een universitaire studie doet en analoge ontwerpen als afstudeeronderwerp heeft verwacht ik niet zulke vragen, als ie tenminste zijn huiswerk doet. Of bedoel je met "design" soms het ontwerpen van kastjes? Tja dan is het wel te begrijpen. Stelt een iemand die geacht wordt analoge elektronica te onterpen toch zulke vragen dan zijn die die vragen te omschrijven zoals ik al deed. Dat is niet vijandig bedoeld hoor, slechts een constatering. Ik beweer niet last te hebben van "slechte netsnoeren" dus ik zie niet in wat voor huiswerk ik nou zou moeten maken. Met vijandig doel ik meer op je taalgebruik dan de inhoud van je posts. Als magnetische inductie een hoorbare ruisbron blijft ongeacht de uitgangsimpedantie, dan heb je meteen gewonnen. Waarom ik zulke "ultradomme" vragen stel is omdat ik ook over 20 cm interlinks parallel aan netkabels heb lopen (standaard 10 eurocent spul), maar als ik mijn versterker helemaal opendraai hoor ik toch echt geen 50 hz brom of harmonischen door mijn speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Het maakt alleen je adviezen aan anderen die er ook weinig verstand van hebben niet erg zinvol. Nee het heeft zin te roepen dat het werkt als jullie het zelf niet kunt onderbouwen. Als jullie nou echt zo goed weet hoe het zit,zet hier dan eens een meting neer. Ik neem aan dat als jullie er zo veel verstand van hebt jullie ook wel in het bezit zijn van een spectrum Analyse.(mee om kunt gaan) En het dan dus geen enkel maar dan ook geen enkel probleem voor jou en Pjotr moet zijn om hier eens een verschil meting te plaatsen. En dus maar eens zichtbaar maken wat jullie hier roepen/bedoele. Ik zou zeggen blaas eens een toon je versterker in en doe dan eens een meting aan de output van je versterker. Dan moet er zo als jullie beweren een verschil zichtbaar zijn op je analyse als je een kabel verwisseld ( bij mij is er namelijk geen verschil te zien ) Gemeten bij verschillenden tonen met een input van 1000mVrms gebruikten tonen 50.100,500,1000,2500,5000.10.000.15.000,25.000.40.000Hz Gebruikten kabels standaard / zelf wat getwist / standaard en dat afgeschermd getwist met afscherming allemaal een pot nat Conclusie het werkt niet in het voordeel voor je geluid alleen voor je gemoed rust Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Een domme aanname en een gebrekkige conclusie. Verstand hebben van electronica houd niet in dat er ook een spectrum analyzer op de werkbank staat. De apparaten waar je het mee kunt zien zijn nogal prijzig. Ik zou zeggen lees een en ander nog eens terug. Pjotr vond wel een groot verschil. Ik beweer slechts dat afschermen en twisten altijd helpt om storing te verminderen en/of voorkomen. Of jij het wel of niet hoort/meet is niet relevant. PS je zit toch niet op een oscilloscoop te kijken? Daar zie je inderdaad niet veel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Ok nu is het welletjes. Ik heb jullie nu ruim de tijd gegeven door mijn vragen, die NATUURLIJK achtelijk triviaal zijn heen te prikken. 1. Zolang Pjotr niet ALLE meetomstandigheden exact beschrijft, dus gewoon een meetopstelling geeft met alle waardes voor V, I, Z van alle betrokken componenten heb je aan die metingen helemaal niets. Wat heb je nou precies gedaan? 2,8Vpp @ 50 hz of gewoon het lichnet op de netkabel gezet en die aangeloten op een eindversterker, en dan zien wat er op de interlink komt te staan? Hoezo -60 dB? Welke overdracht is -60 dB, die van de netkabel naar de interlink? Of zie je gewoon -60 dB op je beeldscherm, dat genormeerd is aan 2,8 Vpp? Wat was dan de overdracht? 2. De opmerking dat het niet uitmaakt wat voor weerstand je gebruikt om de interlink te afsluiten kan ik alleen maar om lachen. "En als ik de interlink kortsluit dan smelt ie door". 3. Als de conclusie "Grappig was wel dat de harmonischen op ca. -60dB tov van 0 dB lagen" geintepreteerd moet worden als: "ik stop 2,8vpp in de netkabel, dan zijn alle harmonischen samen ongeveer een factor 1000 zwakker in spanning te zien op de interlink", dan is dat heel diep triest. Ik stop die netkabel in het stopcontact en ik zie zeker een heel spectrum op mijn interlink op 0,23 volt[rms] ongeacht de weerstand van mijn eindbak. Gek toch dat ik niks door mijn speakers hoor met een eindbak gain van 29 dB. Als je gaat meten doe dan een conclusie die ik niet verkeerd kan intepreteren, en waar ik iets nuttigs uit kan opmaken. Zo niet dan blijf ik domme triviale vragen stellen, omdat ik iets wat makkelijk is niet ingewikkeld wil maken. En hou eens op met dat arrogante: ik verwacht betere vragen van jou omdat blahblahblah.... Trouwens FrankD, waarom is die conclusie die triode gedaan heeft niet goed? Hij toetst gewoon af of verschillende interlinks verschillende uitgangssignalen op een eindbak kunnen geven als gevolg van afscherming/twisten/vlechten, een verschil ziet hij niet, en hij concludeert dat het "1 pot nat" is. Dit is tenminste een meting en een conclusie waar je wat uit kunt opmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Waar zijn die Lapp netkabels te koop en wat kost het? Maakt het het geluid niet scherper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Ik heb wel eens gelezen wat het toppunt van 'verkopen' is: iemand op zo'n manier naar de hel verwensen, dat diegene zich verheugt op de trip. De kabeljopgens gaan er nog ruim overheen: de reiziger verheugt zich niet alleen op de trip, maar maakt er ook nog reclame voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Ok nu is het welletjes. Ik heb jullie nu ruim de tijd gegeven door mijn vragen, die NATUURLIJK achtelijk triviaal zijn heen te prikken. Hallo h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Inmiddels begrijp ik er in het geheel niets meer van, de verhalen hier worden op z'n minst al net zo vaag als de wervende teksten in brochures van fabrikanten. Inmiddels heb ik de vrijheid genomen een aantal hoogwaardige producten een aan een visuele inspectie te onderwerpen, kom dan droeve toestanden tegen, als bijv een netsnoer dat te dik is voor de stekers en dan maar gewoon op maat wordt geknipt................. In een prachtige omhulling verborgen kabel zou die niet gewoon van belden, eupen of draka komen, andere fabrikanten zijn natuurlijk ook denkbaar. In dit verband ook juist een netfilter ontdekt, in de catalogus van een onderdelenleverancier, dat verdacht veel lijkt op een filter dat ons via de audiohandel ook wordt aangeboden, echter wel voor een prijs die een factor 2 hoger licht, ga er binnenkort een bestellen om de proef op de som te nemen. Wat ik me in het kader van netsnoeren kan indenken is dat als je de uitstraling weet te beperken, je het risiko verkleint dat de rest van de apparatuur, meer in het bijzonder de interlinks, ellende op pikt, hierbij is ook de afscherming van deze interlink van enig belang. Daarnaast vertonen een aantal standdaard snoeren bijzonder slechte koppelingen, ze liggen haast los in een contactdoos, ook dit lijkt me niet aan te bevelen. Een aparte groep voor de audioapparatuur lijkt me ook al bijzonder zinloos, in negen van de tien gevallen komt deze van dezelfde fase en brengt dus exact dezelfde rommel mee als je via het bestaande stopcontact krijgt. En als je een andere fase hebt blijft de vervuiling, komt 't alleen van de buren. Verschil is dat er mogelijk een verbinding - lasdoos - minder tussen zit. NB in sommige oude installaties zou dit een verbetering kunnen opleveren. Afgeschermde netsnoeren en interlinks kunnen mi dus best zorgdragen voor een lagere ruisdrempel en derhalve de weergave positief be Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Ok nu is het welletjes. Ik heb jullie nu ruim de tijd gegeven door mijn vragen, die NATUURLIJK achtelijk triviaal zijn heen te prikken. Hallo h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Waar zijn die Lapp netkabels te koop en wat kost het?Maakt het het geluid niet scherper? Ranger, Lapp kabel is te koop via Conrad, en bij bedrijven die stuurkabel of zo verkopen. Ik was een van de eerste gebruikers en makers van LAPP kabel (Conraadsel) die ik bij Conrad haalde. Nog steeds een prima kabel hoor, maar persoonlijk vind ik gevlochten netkabel nog iets beter. Kijk even op http://www.platenspeler.com op de dehetzelluf afdeling. Lapp kabel kost een paar (ca.3 euro, afhankelijk van de doorsnede van de aders en het aantal aders per kabel) euro per meter, en dan nog twee stekkers. Voor die prijs zou je het zelf moeten proberen, er wordt hear door zoveel mensen zoveel gezegd dat je beter zelf even je oren kan gebruiken. Wellicht werkt het voor jou prima. m vr gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 er wordt hear door zoveel mensen zoveel gezegd dat je beter zelf even je oren kan gebruiken. Dat is tenminste zinnig advies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Dan zijn er geen discussies meer en kan het forum ook wel dicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Dan zijn er geen discussies meer en kan het forum ook wel dicht Ach, het is meer voor de gezelligheid.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted 9 oktober 2004 Report Share Posted 9 oktober 2004 Is de v.d. Hul Mainstream niet het best? En hoe zit het met Kemp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts