Jump to content

Het nut van goede netsnoeren

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Henno bracht me op een ideetje met een ander topic :D

Wie gebruikt wat betere netsnoeren (zelfbouw of kant en klaar merkspul) en vindt dat het een verbetering geeft van bijv. ruimtelijke weergave, een strakker laag, cleaner geluid e.d. ?

Ik heb diverse netsnoeren in gebruik:

NBS Statement III op mijn Wadia 830

XLO Reference 1 op de AR LS2

Zelfbouw 4mm2 gevlochten netsnoer met Kopp stekker en stevige euroconnector op de Krell KSA300S.

Mijn ervaring: Elk component profiteert ervan in de zin van bovengenoemde effekten.

Dan vraagt mijn technische ik zich nog af welke manier van netsnoeren maken de beste resultaten geeft en met welke materialen.

Is vlechten of twisten het beste of is afschermen belangrijker, massieve of soepele aders, wat is het meest van invloed op het resultaat?

Uiteraard werk ik ook met een "schone" groep en zware zekeringen in de stoppenkast.

Greetinx

Andr

Nou, ik heb dus het volgende. :)

Standaard snoer aan mijn NAD C541 zitten.

De XTC Powercord van Henno Appel aan mijn Electrocompaniet zitten.

En aan het snoer van mijn standaard huis-en-keuken stekkerblok een ferrietdingetje zitten.

Ik had al dat Ferrietdingetje voor de komst van de XTC powercord eraan zitten. Dat klonk al wat rustiger.

Met de XTC Powercord klinkt alles onverstelbaar beter. Meer definitie in het geluid, meer lucht om elke deeltje waar geluid uit komt(om het even in het algemeen te zeggen), strakkere laag, uhh... ook de uitstervende echo klinken veel beter net als de normale echo, waardoor bijvoorbeeld instrumenten veel beter klinken, natuurlijker.

Dus... :D

Ohja, mijn set heeft geen eigen groep en is niet geaard. :P

[update]

Even je laatste vragen nog beantwoorden.

Aangezien de kabel die gevlecht is mijn set beter laat klinken, ben ik dus voor vlechten, maar ik kende het verhaal achter het vlechtprincipe al. Alleen heb ik het nog nooit kunnen toepassen, vlechten helpt dus zeker weten.

Ik geef de netsnoer van de CD-speler ook maar een draai aan, dan zal dat ook wel positief effect geven. :)

Over materialen kan ik niet zo veel van zeggen. Dus laat ik het hierbij.

[/update]

Geplaatst door Lars:

Nou, ik heb dus het volgende.    :)

Standaard snoer aan mijn NAD C541 zitten.

Is dat een vast snoer of kun je hier een ander in prikken?

Vooral bij cdspelers hoor ik grote verschillen.

Je kunt ook zo'n XTC ipv een vast snoer monteren, dan haal je de kabelinvoer eruit en pak je een soldeerbout (als je niet bang bent voor je garantie) ;)

De XTC Powercord van Henno Appel aan mijn Electrocompaniet zitten.

En aan het snoer van mijn standaard huis-en-keuken stekkerblok een ferrietdingetje zitten.

Ik had al dat Ferrietdingetje voor de komst van de XTC powercord eraan zitten. Dat klonk al wat rustiger.

Met de XTC Powercord klinkt alles onverstelbaar beter. Meer definitie in het geluid, meer lucht om elke deeltje waar geluid uit komt(om het even in het algemeen te zeggen), strakkere laag, uhh... ook de uitstervende echo klinken veel beter net als de normale echo, waardoor bijvoorbeeld instrumenten veel beter klinken, natuurlijker.

Dus...     :D

Ohja, mijn set heeft geen eigen groep en is niet geaard.    :P

Zou je niet beter je versterker direct in een wcd kunnen prikken (als de snoerlengte dat toelaat) en dat standaard verdeelblokje vervangen voor een steviger exemplaar?

Verder ben je goed bezig ;)

Greetinx

Andr

Bij mij is het een hel kwa net condities.

Somigge tikken geven witte strepen op de tv en ze klinken als geweerschoten.

En als ik alles tegelijk aanzet slaan de stoppen door. Zelfs de hoofdzekering is een keer gesprongen. Lache man, dan staan bij 10 mensen de wekkers op 00:00

Ik heb dit al opgelost met een softstarter voor mijn XA200s. Werkt monster, geen plop meer en de stoppen blijven gewoon zitten.

2 100Ohm weerstanden van 50Watt via een relais.

Er moet nog een hoop gebeuren.

groeten simon

Geplaatst door seoman:

Bij mij is het een hel kwa net condities.

Somigge tikken geven witte strepen op de tv en ze klinken als geweerschoten.

En als ik alles tegelijk aanzet slaan de stoppen door. Zelfs de hoofdzekering is een keer gesprongen. Lache man, dan staan bij 10 mensen de wekkers op 00:00

Ik heb dit al opgelost met een softstarter voor mijn XA200s. Werkt monster, geen plop meer en de stoppen blijven gewoon zitten.

2 100Ohm weerstanden van 50Watt via een relais.

Er moet nog een hoop gebeuren.

groeten simon

Zit die softstarter in de 230V voeding?

Je schakelt dus in op een lagere spanning en dan met het relais de volle spanning erop.

Als ik mijn KSA300S inschakel blijven alle stoppen erin, wat er dan ook al draait.

Wel weet ik dat deze versterker bij een ander de aardlekschakelaar deed omklappen, maar dat was zijn probleem cool.gif

Die ploppen en strepen kun je toch vermijden door een groep te kiezen die niet bij de keuken e.d. zit?

Of zijn al je groepen zo vervuild omdat de hele straat een zonnebank en airco heeft staan? :D

Greetinx

Andr

Is dat een vast snoer of kun je hier een ander in prikken?

Vooral bij cdspelers hoor ik grote verschillen.

Je kunt ook zo'n XTC ipv een vast snoer monteren, dan haal je de kabelinvoer eruit en pak je een soldeerbout (als je niet bang bent voor je garantie)  ;)

Dat is een vast snoer ja. Ik kan wel een XTC kabel erin solderen, maar dan gaat zoals je zei, mijn garantie weg en ik moet het gat waar die doorheen moet flink uitboren wil die passen. Dat vind ik niet erg fijn.

Zou je niet beter je versterker direct in een wcd kunnen prikken (als de snoerlengte dat toelaat) en dat standaard verdeelblokje vervangen voor een steviger exemplaar?

Verder ben je goed bezig  ;)

Ik heb geen ruimte meer in de wcd.

Nu je het zegt over mijn standaard verdeelblokje, ik kan wel vervangen ja, heb ik ook over nagedacht.

Zat eerst te denken om alleen de kabel te vervangen, maar heeft Henno geen plannen om een XTC Stekkerdoos(mag wel een andere naam bedenken ;)) te maken? :D:rolleyes:

Bij mij zijn de snoeren vast, zowel bij mijn versterker en cd-speler (NAD C320/C521)

Maar heeft het zin om in deze prijsklasse de vaste snoeren te vervangen door losse. betere netsnoeren?

of hoor je pas grote verschillen, bij duudere, betere apparatuur?

met groet van Willem

Geplaatst door Willem:

Bij mij zijn de snoeren vast, zowel bij mijn versterker en cd-speler (NAD C320/C521)

Maar heeft het zin om in deze prijsklasse de vaste snoeren te vervangen door losse. betere netsnoeren?

of hoor je pas grote verschillen, bij duudere, betere apparatuur?

met groet van Willem

Ik ken deze apparatuur niet echt, dus dat zou je moeten uitproberen, bijv. met zo'n XTC snoer van Henno (op proef) en deze dan niet definitief monteren.

Als je inderdaad verbeteringen hoort, heb je een betaalbare upgrade gedaan cool.gif

Greetinx

Andr

Heeft zoiets ook zin, als je in een studentenflat woont? Ik bedoel, er zitten hier 4 kamer op 1 en dezelfde groep aangesloten. Die is dan ook overbelast, met een stuk of 7 computers, 3 koelkasten en nog wat lampen en audioapparatuur... Dus m.a.w.: heeft het zin als je audioapparatuur niet op een aparte groep zit?

Simpele netsnoeren, met name van eindversterkers, stralen veel elektromagnetische storing uit. Deze storing komt niet uit het lichtnet maar van de gelijkrichters in je componenten. Die storing wordt weer opgepikt door je interlinks tussen je componenten.

Het twisten of vlechten van de aders van netsnoeren zorgt er voor dat die afgestraalde storing veel minder wordt. Dat geeft duidelijk hoorbaar veel meer "rust" in je set. Dergelijke netsnoeren kun je voor veel geld kant en klaar kopen. Als je een beetje handig bent, kun je ze voor weinig geld ook zelf maken.

Ook het uit de buurt houden van netsnoeren van je interlinks geeft vaak veel meer rust in je set: De afgestraalde storing neemt kwadratisch af met de afstand.

Dat valt nou juist weer reuze mee hoor Jasper. Niet vastliggende elektrische toestanden, dus losse snoeren met stekkers, mag je gewoon zelf maken. Mits je je natuurlijk aan bepaalde regels qua veiligheid en deugdelijkheid houdt.

Voor vast installaties, zoals een nieuwe groep trekken, gelden andere regels. Dat moest altijd door een erkend installateur gebeuren. Maar ook daarvoor zijn de regels de laatste jaren versoepeld meen ik.

Geplaatst door JSA:

CE en KEMA normen zijn dus niet meer van toepassing??       :)      :)

Jawel, alleen als een fabrikant een apparaat op de markt brengt.

Dan moet het netsnoer voorzien zijn van het 'Kema keurmerk'' , en het apparaat moet voldoen aan de 'CE normering'.Bijvoorbeeld het kooitje om de de buizen van een buizenversterker valt onder de CE-normering.

Ik weet niet of je aan het Kema keurmerk en de CE-norm moet voldoen als je zelf als particulier netsnoeren/zelfbouwversterkers op de markt brengt. Maar ik verwacht het wel, wat ik op zich ook wel logisch zou vinden.

Edwin

Klopt Edwin, het CE merk staat garant voor het voldoen aan keurings eisen en dat het apparaat voldoet aan de de door de fabrikant gewekte verwachtingen. Als dat later niet het geval mocht zijn dan kun je daarvoor de fabrikant aansprakelijk stellen. Het CE merk is een verplichte markering en is GEEN keurmerk overigens.

Die CE markering gaat natuurlijk alleen op als je iets op de markt brengt en niet voor zelfbouw.

En Jasper draaf je niet wat door. Bijna alle spullen voor zelfbouwnetsnoeren (met CE markering) zijn gewoon te koop bij de Gamma enz. Als het niet zou mogen waren die spullen ook niet zomaar te koop. Je mag toch ook gewoon zelf je fietsband plakken? Als dat niet goed gebeurt kan dat ook levensgevaarlijk zijn. :D

Je kunt ook koevoeten kopen bij de Gamma (denk ik :)) maar dat wil nog niet zeggen dat je ze mag gaan gebruiken voor inbraken natuurlijk.

En als je een bijl hebt gekocht mag je nog steeds niet iemand z'n hand er afhakken hoor, ook al kan het wel...

:);)

Geplaatst door Henrie:

Je kunt ook koevoeten kopen bij de Gamma (denk ik    :)) maar dat wil nog niet zeggen dat je ze mag gaan gebruiken voor inbraken natuurlijk.

En als je een bijl hebt gekocht mag je nog steeds niet iemand z'n hand er afhakken hoor, ook al kan het wel...

:)   ;)

Mag je dan ook geen randaarde stekker aan het einde van het (nijlon) touwtje van de stortbak knopen confused.gif Zo zit dat bij mij ;)

Geplaatst door Pjotr:

Mag je dan ook geen randaarde stekker aan het einde van het (nijlon) touwtje van de stortbak knopen   confused.gif  Zo zit dat bij mij     ;)

Volgens mij drijven we een beetje af... :rolleyes:

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Zit tussen de oren...    :P    ;)

Zonder dat zou het niet discutabel zijn ;)

Maar diezelfde oren merken wel het verschil op tussen lampedraad en goede kwaliteit ;)

Vraag maar aan Audiopaul, Don, enz.

Of luister zelf naar de verschillen :D

Ook jouw versterker en cdspeler laten nog niet alles horen wat er in zit ;)

En misschien geldt dat ook voor draaitafels, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Greetinx

Andr