Jump to content

Het nut van goede netsnoeren

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Om weer even terug te komen op het onderwerp:

Gepost door Lars:

Nou, ik heb dus het volgende.

Standaard snoer aan mijn NAD C541 zitten.

De XTC Powercord van Henno Appel aan mijn Electrocompaniet zitten.

En aan het snoer van mijn standaard huis-en-keuken stekkerblok een ferrietdingetje zitten.

Ik had al dat Ferrietdingetje voor de komst van de XTC powercord eraan zitten. Dat klonk al wat rustiger.

Met de XTC Powercord klinkt alles onverstelbaar beter. Meer definitie in het geluid, meer lucht om elke deeltje waar geluid uit komt(om het even in het algemeen te zeggen), strakkere laag, uhh... ook de uitstervende echo klinken veel beter net als de normale echo, waardoor bijvoorbeeld instrumenten veel beter klinken, natuurlijker.

Dus...  

Ohja, mijn set heeft geen eigen groep en is niet geaard.

Het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar als je wandcontactdoos(of stekkerblok) niet geaard hebt, dan gaat het nut van een afgeschermd netsnoer toch verloren? Ik dacht dat een deel van je netsnoer aan de aarde moest zitten (het deel waar je de afscherming aan gemonteerd hebt). Zo kan die afscherming alle andere signalen naar de aarde afvoeren, zodat de spanning of stroom die er doorheen loopt er zo min mogelijk door beinvloed wordt.

Ik heb wel eens gehoord dat als je een kant van de afscherming niet aan de aarde hebt, deze juist als antenne gaat werken.

groet,

Rienk.

hallo,

Hebben jullie geen van allen de tuner en/of de TV aan je systeem gekoppeld?

In dat geval zal immers het systeem via de "radio/TV"kabel geaard zijn. In het geval van niet geaarde stopcontacten, zal voor de aarding van het systeem dus een andere richting op gekeken dienen te worden.

In het geval van geaarde stopcontacten kunnen hierdoor de nodige problemen ontstaat, er zijn immers maar heel weinig mensen die hun antenne installatie qua aarde eerst van het kabelnet ontkoppelen en vervolgens de huisinstallatie hernieuwd aarden aan HETZELFE aardpunt als de geaarde stopcontacten.

groeten Vincent

Het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar als je wandcontactdoos(of stekkerblok) niet geaard hebt, dan gaat het nut van een afgeschermd netsnoer toch verloren? Ik dacht dat een deel van je netsnoer aan de aarde moest zitten (het deel waar je de afscherming aan gemonteerd hebt). Zo kan die afscherming alle andere signalen naar de aarde afvoeren, zodat de spanning of stroom die er doorheen loopt er zo min mogelijk door beinvloed wordt.

Ik heb wel eens gehoord dat als je een kant van de afscherming niet aan de aarde hebt, deze juist als antenne gaat werken.

Volgens mij werkt een afscherming in een kabel als een 'Kooi van Faraday'. Dat wil zeggen dat de afscherming werkt als een soort 'kooi' waarin signalen van buitenaf geen invloed hebben. Dat geldt dus alleen voor het gedeelte binnen de 'kooi'. Volgens mij hoeft zo'n afscherming dan niet geaard te zijn (maar ook ik weet het niet zeker, kan het dus ook fout hebben)...

Je kunt het vergelijken met een auto de geraakt wordt door de bliksem. Binnen in de auto merk je er 'niks' van. Zo wordt alleen de carosserie van de auto opgeladen en ik geloof dat je dan de auto ff tegen een ijzeren hek of lantaarnpaal moet parkeren om hem te ontladen (zodat je niet het risico loopt een schok te krijgen als je uitstapt en de deur beet pakt. Die carosserie is ook niet geaard, maar werkt wel als een Kooi van Faraday. Vandaar dat ik denk dat een afgeschermde kabel ook wel werkt als je hem niet geaard hebt...

...en zou je 'm dus regelmatig moeten ontladen...

Hmmm... misschien heb je daar ook wel weer gelijk in... Beetje dom dat ik daar zelf niet aan dacht. Hoewel, een auto is nog steeds een Kooi van Faraday als ie niet ontladen is en (nogmaals) door de bliksem wordt getroffen ;) Probleem is dan alleen wel, wanneer je de kabels niet ontlaadt, dat je dan wellicht wat ongewenste vonken krijgt als ie flink opgeladen is :) Maar zover zal het wel niet komen. Heb je nog al een behoorlijke spanning voor nodig...

Geplaatst door Ome Henk:

...en zou je 'm dus regelmatig moeten ontladen...

Dat dacht men in vroeger dagen ook serieus. Je zag toen van die "ontlaad" strips onder aan auto's hangen. Met ook pijlen er opgedrukt, zodat de lading wist dat ie richting straat moest. :rolleyes:

Kun je trouwens oplossen door eerst de deur vast te pakken en daarna pas je voeten op straat te zetten. Dan verlaat de lading de auto ook wel via je lichaam, maar is je schoenzool het 'raakpunt' en daarmee voel je doorgaans vrij weinig...

Geplaatst door CableTalk:

eek.gif

Ik wist niet wat ik zag....

Het doet mij deugd dat deze discussie voortleeft, ongeacht het platform    :D

Met gesnoerde groet,

Edwin

Ook hier drijft het weer alle kanten op, maar uitgemolken is het onderwerp nog lang niet :D

Wel of niet aarden, per situatie pakt dat anders uit, zeker met 2 aardpunten, zoals die van de kabel en die van het lichtnet.

Ik heb niet de indruk dat (goed) aarden grote invloed heeft op het geluid, sterker nog, aarden doe je vanuit een veiligheids oogpunt en niet voor mooier geluid.

Wat al bekend is, is dat een stervormige aarde (1 apparaat direct aarden en de rest is via dit apparaat geaard) het beste werkt, althans, je krijgt zo geen aardlussen.

De radio/tv kabel ontkoppel je met een mantelstroomfilter, een 1 op 1 HF trafo'tje of gewoon met kleine condensators.

Waar het met de betere netsnoeren om gaat is dat ze zelf geen storing veroorzaken (uitstralen) en ook niets opvangen uit de direkte omgeving.

De misvatting dat de kabels naar de energiecentrale al zoveel storing opvangen wil ik bij deze graag uit de wereld helpen ;)

In elk apparaat zit een filter dat deze vervuiling goeddeels verwijdert.

Het gaat vooral om wat er dicht in de buurt van de audio/videoset gebeurt.

De zelfbouw "slangen" met Conrad schakeldraad, een coax afscherming en gewone 2,5mm2 aders doen in principe weinig meer dan een dikkere ader bieden, je hoort nauwelijk een verschil met standaard snoeren, of je moet er een ielig dun 0,75mm2 schemerlampsnoer mee vervangen.

De echt betere merk-netsnoeren werken met zeer goede stekkers, euroconnectors, vlechtwerk, soms ook (overbodige) afscherming en aders worden ook wel gepaard.

Veelal bereiken ze dat de ruisvloer wordt verlaagd, waardoor je meer details en ruimte-informatie kunt waarnemen, ik heb bij cdspelers en voorversterkers gehoord dat de toonbalans beter wordt.

Bij NBS wordt zelfs de soundstage tastbaar echt in 3 dimensies neergezet, een heel bijzondere gewaarwording, die ook de nodige duiten kost ;)

Ik vind het dus zeer de moeite waard om eens nader naar de netsnoeren te kijken en tevens door goed materiaal te gebruiken de contactweerstand vanaf de stoppenkast te verlagen, bijv. door trage ipv de standaard snelle stoppen te gebruiken en uiteraard lasdozen onderweg te vermijden.

Greetinx

Andr

Geplaatst door Henrie:

Ja, maar hoe zit dat dan met een auto? Die heeft de wereld aan glaswerk op zich. En toch geldt dat als een Kooi van Faraday (als de auto tenminste van metaal is). Kan zo'n klein sleufje ook geen kwaad lijkt me.   :)

Dat klopt, om iets "waterdicht" af te schermen moet je echt ver gaan, meestal heb je wel ergens een lek, maar dat is dan zo plaatselijk, dat het niet lastig is denk ik.

Een grote onafgeschermde oppervlakte pikt meer storing op.

En om ff op die auto in te gaan, stop je een kort draadje op de plaats van de antenne van de autoradio, dan heb je al ontvangst, zo gesloten is die kooi nou ook weer niet cool.gif

Greetinx

Andr

Geplaatst door Henrie:

Ja, maar hoe zit dat dan met een auto? Die heeft de wereld aan glaswerk op zich. En toch geldt dat als een Kooi van Faraday (als de auto tenminste van metaal is). Kan zo'n klein sleufje ook geen kwaad lijkt me.   :)

In een auto zit je veilig voor blikseminslag maar m'n GSM telefoontje doet het nog prima hoor. In een

Ook lakken van niet afgeschermd koper (wat Henno doet) kan invloed hebben op capaciteit e.d. en de lak zou zich kunnen verplaatsen richting stekkers indien niet goed hechtend of (nog) niet goed gedroogd.

Gevolg is mogelijk een slecht contact in de stekker en dan ben je verder van huis

Het lakken van de stukjes onbeschermd koper in de connector's is (in mijn ogen) zwaar aan te bevelen omdat je anders vroeg of laat oxidatie krijgt. Na een jaar is anders "de room" van je powercord. :)

En natuurlijk w

En toch is een auto een Kooi van Faraday! ;)

Hij wordt wel altijd aangehaald om als voorbeeld te dienen. In een echte Kooi van Faraday kun je idd niet bellen en zal je radio geen ontvangst hebben. Maar om een echte Kooi van Faraday te maken van je auto is weer niet zo praktisch. Bovendien is ie niet zo bedoeld en is het eigenlijk alleen maar mooi meegenomen dat je veilig zit tijdens onweer... :)

Wat jij wilt Henrie :) :)

Ik ben van mening (al heb ik natuurlijk niet de wijsheid in pacht) dat je vrijwel niets doet aan corossie en oxidatie. Enkle luchtdicht afschermen, maar dat blijkt in de praktijk haastonmogelijk. Veel belangrijker is om het koper van het begin af aan al nooit met de blote vingers aan te raken. Dan gaat het jaren goed. Voor mijn belangrijke kabels werk ik ook met handschoenen.

Groeten,

Bas