Jump to content

Het nut van goede netsnoeren

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

of komt er bij jou 12mm waterleiding je huis binnen en maak je de laatste meter voor de kraan er 22mm van .

In het geval van stroom verhoog je met het dikker maken/twisten/vlechten van de laatste 2 meter de capacitaire werking (hoog-af filtering) en verlaag je de weerstand/inductie.

3 vliegen in

Geplaatst door Sodejuu:

Hoi G.J.

Leuke plaatjes, maaruhhh .... hoe zien ze er eigenlijk echt uit. (NVPTZ)    eek.gif     :rolleyes:     ;)

Beste Sodejuu,

Ik zou het niet meer weten. :D Het blijkt dat ze bij APSA speciaal voor deze gelegenheid nieuwe plaatjes gaan plaatsen op hun site en de vorige versies hebben doorgespoeld, zie

de APSA website

Maar ondanks deze verrassende aktie zou ik toch wel graag willen weten waar ze in Nederland te koop zijn.

Groetjes,

G.J.(AKA SoundForge) ;)

Geplaatst door Henno Appel:

Tijdens dat stukje op de oprit kun je je even ontspannen, net voldoende om die verleidelijke dame die jou op staat te wachten te begroeten met je liefste glimlach, in plaats van haar aan te kijken met een verwilderde blik.     :)

Om vervolgens geheel afgeleid pardoes dwars door de garagedeur heen te rijden confused.gif

Zou een gebreide garagedeur uitkomst bieden?

Waar gaat het hier nog over? Staks moet we onze versterkers nog gaan aansluiten op een gevlochten waterleiding die dan weer aangesloten is op een gebreide gargedeur waar een lieftallige dame op je staat te wachten met een paar ijszakken om je hoofd af te koelen:

"Gaat het een beetje meneer de kabelaar?"

:D

Geplaatst door Paul Jenner:

Hee stelletje konuskabelaars, vliesvlechters en kleurtjeskwooters, krijg ik nou g. vous plait antwoord van Pjotr op mijn vraag ?

Paul.

Welke vraag? Je hebt er zoveel :D

Als het over kabels gaat zou ik zeggen: Begin eens bij de eerste pagina van deze thread. Leesvoer zat zou ik zeggen, waaronder ook zinnig.

;)

Geplaatst door SoundForge:

Beste Sodejuu,

Ik zou het niet meer weten.   :D Het blijkt dat ze bij APSA speciaal voor deze gelegenheid nieuwe plaatjes gaan plaatsen op hun site en de vorige versies hebben doorgespoeld, zie

de APSA website

Maar ondanks deze verrassende aktie zou ik toch wel graag willen weten waar ze in Nederland te koop zijn.

Groetjes,

G.J.(AKA SoundForge)   ;)

Een paar antwoorden terug heb ik mijn plaatjes ff uit de cache gevist, dus ze zijn weer te bewonderen :D

Farnell levert Apsa materiaal, alleen is het lastig om online de juiste types te vinden.

Met een papieren Farnell gids gaat het wellicht beter ;)

Greetinx

Andr

Peter,

uiteraard heb ik de hele thread al doorgelezen. Mijn specifieke vraag was: Heb je die gedragingen door die kabel heen gemeten, of heb je de uitstraling gemeten ?

Indien het eerste, wat ik vermoed, dan vraag ik of een getwiste kable niet domweg als een condensator werkt, zodat er een lowpass filter is ontstaan die de hogere harmonischen van 50 Hz eruit filtert ?

Paul.

Ok Paul,

Wat ik heb gedaan: Ik heb mijn 24 bits soundcard aangeloten op de tweede uitgang van mijn CD speler. De eindversterker was belast met een 8 ohm weerstand. Een test CD met een 1 KHz toon op -10 dB opgezet en toen het spectrumplaatje met FFT software bekeken. Ik heb dus het signaal door de interlink bekeken waarbij de 1 KHz toon als referentie diende. Er bleek wat dit betreft nauwelijks enig verschil tussen goedkope dropveterinterlinks en mijn zelfbouw interlinks van goede 5 mm CATV coaxkabel. Ook getwiste niet afgeschemde interlinks van teflon ge-isoleerd massief draad gaf geen wezenlijk ander plaatje mbt storing tgv van het netsnoer.

Heb die plaatjes niet meer bij de hand maar ik heb ze destijds wel op het oude terziele zijnde hifi.nl forum gepost.

Het netsnoer van de eindversterker was op een afstand van ca. 20 cm van de interlink naar de soundcard.

Wat verder bleek: Als je het netsnoer helemaal uit de buurt van de interlink houdt door het netsnoer direct onder de stalen kast van de versterker door te leggen, dat nog veel meer uitmaakte dan vlechten of twisten. Iig voor het signaal door de interlink. Of je daarmee weer storing in de versterker zelf genereert heb ik niet bekeken.

Zo mag ik het nut van goede netsnoeren graag onderbouwd zien Pjotr. Dit soort metingen vind ik heel wat meer fundament hebben dan beweringen dat andere netsnoeren "een wereld van verschil" maken in je set waarbij dan wordt verwezen naar allerlei effecten die het netsnoer zou hebben maar die nooit wetenschappenlijk zijn aangetoond.

Ik wacht nog steeds op de eerste netsnoerengoeroe die een DBT aandurft. Maar helaas zwijgen de netsoenerengoeroes op zo'n moment altijd.....

Geplaatst door Zee:

Zo mag ik het nut van goede netsnoeren graag onderbouwd zien Pjotr. Dit soort metingen vind ik heel wat meer fundament hebben dan beweringen dat andere netsnoeren "een wereld van verschil" maken in je set waarbij dan wordt verwezen naar allerlei effecten die het netsnoer zou hebben maar die nooit wetenschappenlijk zijn aangetoond.

Ik wacht nog steeds op de eerste netsnoerengoeroe die een DBT aandurft. Maar helaas zwijgen de netsoenerengoeroes op zo'n moment altijd.....

Die test van Peter is heel wetenschappelijk opgezet, maar ik mis een referentie .....

Lijkt me ook lastig trouwens, want wie heeft er nu thuis een netsnoer, interlink of bron die werkelijk als referentie kan dienen... , hoe ziet die referentie eruit en wie bepaalt dat?

In een laboratorium maak je kans zoiets aan te treffen, maar is dat dan ook representatief voor hetgeen je in een huiskamer waarneemt? ;)

Zo ook de DBT, zo'n test leunt op de op dat moment gebruikte installatie in die ene akoustiek met de bijbehorende beperkingen.

De waarde van deze test is m.i. daarom van weinig belang, immers, doe je dit bij iemand anders thuis, dan kan het resultaat totaal anders uitpakken.

Je hebt eigenlijk 10-tallen tests nodig om een goede conclusie te kunnen trekken.

Daarom houd ik het simpel, ik vergelijk met een standaard netsnoer (met aangegoten stekkers) en dan zijn de verschillen zo duidelijk dat ik dat best "blind" zou durven testen.

Maar het testresultaat beperkt zich wel tot mijn installatie in mijn akoustiek en tot mijn oren en dat met mijn interpretatie.

Daarom roep ik zo vaak als ik kan: Probeer het gewoon zelf en je weet of het voor jou interessant is, een aankoop is helemaal niet nodig.

Als je pas na 100 DBT's er over denkt om eens zelf iets te gaan uitproberen, dan zijn je oren al met pensioen :D

De bijdrage van Peter vind ik nuttig, maar eigenlijk zou je dit met het hele frequentiespectrum moeten testen en ook met complexe signalen, ofwel de cd/lp als bron.

Dit is echter zo tijdrovend en ingewikkeld, dat ik het niet snel zie gebeuren ;)

Greetinx

Andr

Ik kom graag eens bij je naar het verschil luisteren Andre. Ik heb het tot op heden niet mogen waarnemen. Los van de netsnoeren lijkt het me zowiezo leuk een keer je set te horen.

Wat betreft die DBT: lijkt me uiterst eenvoudig. Gewoon jouw set, in jouw huis. Ik verwissel de netsnoeren en jij geeft aan of het 1 euro snoertje of de $$$$ aan het loopwerk hangt. Nog even de statistiekboeken er op na slaan om te kijken hoe groot de steekproef moet zijn om een xx% betrouwbare uitspraak te kunnen doen over het resultaat en klaar is de DBT!

Zee, je moet gewoon een paar keer doen alsof je hem verwisseld en dan gewoon de huidige erin laten zitten. Voor een goede proef zou je wellicht nog wat meer soorten netsnoeren moeten proberen. In ieder geval 3. Dat verkleind de gokkans al weer voor een groot deel.

Ik word alleen niet zo gelukkig van het feit dat bijv. mijn dac 50x aan en uit wordt geschakeld, dat ding is gemaakt om continu ingeschakeld te zijn.

Verder kan ik heel goed leven met het feit dat Zee (of wie dan ook) niet gelooft in het effekt dat netsnoeren kunnen hebben, zelf geniet ik al jaren van de voordelen en het hoeft allemaal geen kapitalen te kosten, getuige Henno's kunstwerkjes ;)

Negeer overigens ook de uitgebreide reviews zoals destijds in ik dacht Home Studio, toen werden 10 of meer "duurdere" netsnoeren onderzocht en bleken sommige betaalbare netsnoeren de zeer dure naar de kroon te steken ;)

Deze reviews bestaan uit testen met een luisterpanel, dus meerdere mensen hebben hun oordeel uitgesproken over de netsnoeren.

Kort geleden deed ik wederom iemand versteld staan, die zijn zelfgebouwde A&T A-50 eindversterkers eens op mijn R90's wilde horen.

We begonnen met de befaamde zwarte dropveters en konden zo een beeld vormen van de versterker, het viel best wat tegen.

Toen heb ik op elke eindbak Henno's snoeren aangesloten en even dacht ik naar mijn Krell te luisteren, de eigenaar van de A-50's stond perplex en wilde meteen weten waar ik ze (de XTC netsnoeren) vandaan had :)

Maar ok, dit is weer niet erg wetenschappelijk :D

Greetinx

Andr