Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Zou mijn test nou niet bepaald wetenschappelijk willen noemen, daar is inderdaad heel wat meer voor nodig. Ik was gewoon nieuwsgierig naar wat er nou eigenlijk gebeurde met die storing en de zin en onzin ervan. Dat het geen onzin is wat ik uitgeprobeerd heb kan iedereen zelf gehoorsmatig uit proberen: Speel eens met de afstand en de plaats van je netsnoeren tov je interlinks. Indien je set voldoende definitie heeft zul je zeker verschil horen, ongeacht het soort netsnoer of interlink. Meer afstand geeft meer rust in het geluid. Alleen bij gebalanceerde interlinks die ook netjes gebalanceerd aangestuurd en afgesloten worden zal het verschil klein zijn. Die symetrische interlinks zijn juist ontworpen om storingen zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Het idee van de DBT met allerlei netsnoeren vind ik zo gek nog niet. Maar let dan wel op hoe die netsnoeren tov de interlinks gepositioneerd zijn want dat maakt wel degelijk uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Vraagje: wat of wie is/zijn DBT? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Henrie:Vraagje: wat of wie is/zijn DBT? Dubbel Blind Test. Dat is een test waarbij de luisteraar geen weet heeft van de gebruikte spullen. Hij mag alleen aangeven welke verschillen hij hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Pjotr:Dubbel Blind Test. Dat is een test waarbij de luisteraar geen weet heeft van de gebruikte spullen. Hij mag alleen aangeven welke verschillen hij hoort. Ah ok, bedankt... Lastig hoor al die TLA's (Three Letter Abbreviations ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 In een echte DBT heeft ook diegene die de spullen bedient geen weet van de gebruikte spullen om be-invloeding te voorkomen. Die spullen zijn dan onherkenbaar vermomd en hebben een code. Alleen diegene die de test heeft opgezet (en zelf de spullen niet bedient) weet de gebruikte spullen te herleiden uit de code. Een goed opgezette DBT is vrij lastig en heeft nogal wat voorbereiding en planning nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 hoi pjotr. een rare vraag misschien. heb je al eens condensatoren volledig uitgetest voorbeeld het verschil tussen een mkp+ en een olie condensator. wedden dat de mkp+ veel beter meet dan de olie. en dan nog even een luistertest welke je het mooiste vind klinken. nou zal ik wel weer het antwoord krijgen dat jouw smaak niet mijn smaak kwa klangk is. maar ik kies voor de olie's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Hoi Telefunken, Ik doe geen uitspraak over wat goed is en wat beter, dat moet ieder voor zichzelf weten. Condensatoren heb ik nooit vergeleken maar wel interlinks. Dat is gedaan door het harmonische vervormingsprofiel te meten van een 1 KHz sinus: Er is verschil tussen een goedkoop PVC dropveter snoertje te zien en een teflon kabel. Dat verschil ligt dan wel onder de -130 dB van het 0 dB referentie niveau van 1 V_rms en ligt dus ver onder de 16 bit resolutie van een CD. Voer voor de mensen die zeggen dat je niet alles kunt meten maar wel alles kunt horen. Zelf vind ik PP (polypropylene) goed genoeg voor condensatoren en PE (polyethylene) voor signaalkabels. Over het verschil in diverse di-electrica van condensatoren is overigens heel veel in de literatuur te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Peter, ik bedoelde eigenlijk of je het spectrum van het lichtnetsignaal hebt gemeten door het netsnoer heen, gewoon en daarna een getwist paar netsnoeren. Ik vermoed dat het getwiste paar door de condensatorwerking een hoog-afval geeft te zien in het 50 Hz+harmonischen signaal. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Hallo Paul, De capaciteit en zelfinductie van welk gangbaar netsnoer dan ook, is dermate klein dat hiervan geen filterwerking verwacht mag worden en ik denk dat wat jij bedoelt al helemaal niet te meten is. Verder dient de versterker of welk audio-apparaat dan ook, zo ontworpen te zijn dat storing van het lichtnet, en daar is heel wat bagger te zien, niet in het apparaat zelf in het signaal terecht kan komen. Degenen die het in die hoek zoeken, zoeken wat mij betreft in de verkeerde hoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Ook geen duidelijke capaciteit indien er een netsnoer getwist wordt ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Van twisten alleen gaat de capaciteit niet omhoog. Van vlechten gaat ie eerder omlaag. Tenzij je meerdere draden parellel neemt. De capaciteit van een 2 m netsnoer, getwist, gevlochten of niet is ca. 100 pf en de zelfinductie ca. 4 uH. Dat begint pas te filteren bij ca. 8 MHz. Nou niet iets wat zoden aan de dijk zet. De trafo filtert al veel beter. Bovendien ligt de hoofdmoot van de storing op het lichtnet onder de 100 KHz. Wat wel een ramp is is zoals het in je oude Denons zat. Daar zat een stuk lichtnetleiding, de speakerbedrading en een stuk van de DC voeding vrolijk in 1 kabelboom bij elkaar gebonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Ik heb ze verkocht voor een all-in prijs, dat wil zeggen inclusief deze voorzieningen Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 De capaciteit van een 2 m netsnoer, getwist, gevlochten of niet is ca. 100 pf Hoi Pjotr, een doorsnee interlink heeft reeds een capaciteit van rond de 200 pf per meter... Een serieus netsnoer heeft een capaciteit van tussen de 2000 en 4000 pf en navenant dus een betere hoog-af filtering dan jij hier aangeeft. Bovendien ligt de hoofdmoot van de storing op het lichtnet onder de 100 KHz. En alle HF-troep wat het net opvangt in het Mhz gebied? Radiozenders, GSM's etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Ik zie niet in waarom een netsnoer per definitie een hogere capaciteit heeft dan een interlink. Ik zou juist denken van andersom enzo ........ Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 11 januari 2003 Author Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Ik heb ze verkocht voor een all-in prijs, dat wil zeggen inclusief deze voorzieningen Paul. Jaja, dat antwoord hoort niet in dit topic vermoed ik zo Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Ik zie niet in waarom een netsnoer per definitie een hogere capaciteit heeft dan een interlink. Ik zou juist denken van andersom enzo ........ Paul. Hoe meer koper en hoe dikker het isolatiemateriaal, des te hoger is de capaciteit van een kabel. Een afscherming doet daar nog eens een flinke schep bovenop. Aders naar elkaar toe brengen werkt ook capaciteitsverhogend, en inductie-verlagend. (2 aders met dezelfde fase naar elkaar toe brengen levert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Henno, volgens mij bedoel je: ....hoe DUNNER de isolatie (tussen de aders) hoe groter de capaciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Hallo Henno, Hoi Pjotr, een doorsnee interlink heeft reeds een capaciteit van rond de 200 pf per meter...Een serieus netsnoer heeft een capaciteit van tussen de 2000 en 4000 pf en navenant dus een betere hoog-af filtering dan jij hier aangeeft. Nou nou 200 pf/m, das wel veel. De mijne zijn 27 pf/m. Een gemiddelde goede interlink is ca. 60 pf/m. Afijn dit is alleen belangrijk in relatie tot de uitgangsweerstand van het aansturende component. Iig levert 100m microfoonsnoer (ca 60 pf/m) geen hoogafval bij aansturing met 200 ohm vanuit een microfoon. Netsnoeren met een capaciteit van 2000pf en hoger bestaan wel maar zijn niet erg gebruikelijk. Het zijn euronetsnoeren met ingebouwd netfilter die ca. 6 euro/stuk kosten. Met het bij elkaar stoppen van een paar meter draad + afscherming haal je nooit zo'n hoge capaciteit zonder er stiekum een paar condensatortjes bij te flansen. En alle HF-troep wat het net opvangt in het Mhz gebied? Radiozenders, GSM's etc.Dat is peanuts tov de storing van TL buizen, geschakelde voedingen, intercoms, dimmers enz. Bovendien hoort je component daar zelf grondig mee af te rekenen. Helaas is de praktijk soms anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Zee:Henno, volgens mij bedoel je: ....hoe DUNNER de isolatie (tussen de aders) hoe groter de capaciteit. Een dunnere isolatie heeft het dichter naar elkaar toe komen van de aders als gevolg, met idd, een grotere cap. Dat gaf ik al aan. Wat ik in mijn andere context bedoelde is dat als je de cap. van een enkele draad zou kunnen meten. Hoe dikker de isolatie in dit geval, hoe groter de cap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Wat bedoel je met de capaciteit van een enkele draad Henno? T.o.v. wat meet je dan die capaciteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Nou nou 200 pf/m, das wel veel. De mijne zijn 27 pf/m. Een gemiddelde goede interlink is ca. 60 pf/m. Ik vind je vrij gunstig met je aangegeven waardes. Jouw aangegeven waardes zijn te halen, maar dus niet met een "gemiddelde" interlink. De interlink die Jan uit de Betuwe gebruikt bij zijn metingen heeft een cap. van 400pf! Jan geeft dit netjes aan. Een ander voorbeeld: Een cat-5 luidsprekerkabel, bestaande uit 27 twisted pairs van 0,45mm, heeft een cap. van rond de 500 pf. per 30 cm! Verwerk deze hoeveelheid eens in een netsnoer van 2 meter? Een nieuw prototype netsnoer waar ik momenteel aan werk bevat 40 meter 4mm2 draad, verwerkt tot een netkabel van 2,40 meter. Het snoer weegt naar schatting 3 kilo. Ik weet de cap. niet maar die is dus geen 300 pf ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Maar als capaciteit dan belangrijk is voor een goed netsnoer, waarom dan niet voor een paar euro cent een condensatortje parallel geschakeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Zee:Wat bedoel je met de capaciteit van een enkele draad Henno? T.o.v. wat meet je dan die capaciteit? Laat ik het zo zeggen: als je de cap. van een bepaalde constructie netkabel meet, en je vervangt vervolgens de isolatie voor een dikkere, zonder dat je de geometrie/afstanden van de aders onderling zou veranderen, dan wordt de cap. hoger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 OK, ik snap wat je bedoelt. Dat heeft te maken met de di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2003 Report Share Posted 11 januari 2003 Geplaatst door Henno Appel: Laat ik het zo zeggen: als je de cap. van een bepaalde constructie netkabel meet, en je vervangt vervolgens de isolatie voor een dikkere, zonder dat je de geometrie/afstanden van de aders onderling zou veranderen, dan wordt de cap. hoger. Dat klopt als je het zo stelt omdat de di-elektrische constante van isolatiemateriaal hoger is dan die van lucht. Maar is dit niet een beetje hypothetisch? Hoe wil je dunnere isolatie hebben zonder de geometrische afstand te veranderen? De draden blijven echt niet zomaar vrij in de lucht zweven. Wat ben je van plan Henno? 40m 4mm2 verwerken tot 2m40 netsnoer. Heb je een sterkstroom versterker ofzo? Overigens Zee, een losse draad heeft wel degelijk een capaciteit. Die capaciteit is dan de capaciteit tov de aarde (de grond onder je voeten ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts