Jump to content

Het nut van goede netsnoeren

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Twee trafo's is niet echt noodzakelijk.

Na de eerste trafo in de meterkast komen de zware verbruikers en de primaire kant van de tweede trafo. De nul van de secundaire wikkeling van de 2e trafo, die de lichtere verbruikers voed, is ter plekke aan de randaarde gelegd.

Voordeel hiervan is dat de 'lichte kant' gescheiden is van de 'zware kant'. De polen van de netvoeding zien elkaar niet omdat er een scheiding met statisch scherm tussen zit.

Eventuele vereffeningsstromen door de aardedraad naar de meterkast die een geringe spanningsval kunnen veroorzaken spelen geen rol omdat de '0' van de tweede trafo uitgang dan op en neer gaat met deze spanning.

Zo blijven de stoorpotentialen tussen de zware verbruikers en de lichtere gebruikers vrijwel op hetzelfde niveau.

Frank

Geplaatst door FrankD:

Twee trafo's is niet echt noodzakelijk.

Na de eerste trafo in de meterkast komen de zware verbruikers en de primaire kant van de tweede trafo. De nul van de secundaire wikkeling van de 2e trafo, die de lichtere verbruikers voed, is ter plekke aan de randaarde gelegd.

Voordeel hiervan is dat de 'lichte kant' gescheiden is van de 'zware kant'. De polen van de netvoeding zien elkaar niet omdat er een scheiding met statisch scherm tussen zit.

Eventuele vereffeningsstromen door de aardedraad naar de meterkast die een geringe spanningsval kunnen veroorzaken spelen geen rol omdat de '0' van de tweede trafo uitgang dan op en neer gaat met deze spanning.

Zo blijven de stoorpotentialen tussen de zware verbruikers en de lichtere gebruikers vrijwel op hetzelfde niveau.

Frank

Beste Frank,

Ah hahahaha. Nu snap ik hoe jij het doet. DAt is behoorlijk ziek frank :) Jij scheidt dus je zware amps nog eens ter plekke galvanisch van je lichtere randapparatuur.

Ideaal in jou setup is dan ook dat de storing van de digitale schakelingen in je denon, en andere digitale apparaten de nul niet meer ziet van je eindtrappen.

Daarom is het ook zo stil bij jou met je oor tegen de tweeter :) :)

Maar even terug te komen op Andre, Zoals ik dus al zei, heb je geen 2 trafo's nodig om je stroom gebalanceerd te maken. Frank gebruikt de 2e trafo dus ook niet op de manier waarop jij aangaf. Ik kon me er ook al geen voorstelling bij maken.

Groeten,

Bas

Het is alweer een tijd geleden dat ik bij Frank was, dan gaan de details een beetje verloren he :o

Nu snap ik ook meteen waarom Frank toch met 2 trafo's werkt, inderdaad heel nuttig :D

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

nuttiger dan goede netsnoeren?

je weet het niet,,

;)

Beste Eric,

De combinatie van beide is ideaal. In het geval van gebalanceerde spanningstoevoer, zou een starquad netsnoer vanaf de trafo naar de apparatuur zijn vruchten afwerken. Dit omdat (idealiter) twee dezelfde spanningen in tegenfase staan. Met starquad kunnen deze elkaar goed opheffen.

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Ik heb er nog 2 te koop staan :) maar als je echt intresse hebt stuur me dan even een mail. Vind ik niet zo netjes om je via het forum iets aan te smeren :)

Maar eerlijkheid gebeid me te zeggen, dat het een veel leukere uitdaging lijkt je Koda te modificeren.

Groeten,

Bas

Geplaatst door erik klijnsmit:

o,

nou ,zo ver ben ik nog niet .

ps bas,heb ik zoek nog een rotel,

heb jij???   :)

Aan een Koda valt niets meer te modificeren Bas, zie zijn al zo perfect ;)

Alleen hebben de mijnus een brommetje. Zowel mechanisch als op het signaal. Moet ook eens verholpen worden. Ik gebruik van de aansluitingen maar de helft. Het andere kanaal staat steeds onbelast (en uiteraard ook geen input). Kan dat ermee te maken hebben ?

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Aan een Koda valt niets meer te modificeren Bas, zie zijn al zo perfect   ;)

Alleen hebben de mijnus een brommetje. Zowel mechanisch als op het signaal. Moet ook eens verholpen worden. Ik gebruik van de aansluitingen maar de helft. Het andere kanaal staat steeds onbelast (en uiteraard ook geen input). Kan dat ermee te maken hebben ?

Paul.

Beste Paul,

Ik wist niet dat jij ook een Koda had? :)

Het feit is wel dat het aan een kanaal onbelast laten van de output niet zo best is. De versterkertrap kan zijn loas niet kwijt, en daardoor zouden de torren weleens te veel hitte te disiperen hebben.

Ik neem aan dat je de koda dus als monoblok gebruikt? kun je de desbetreffende speaker niet biampen? Anders met wat powerweerstanden, koelpasta en een koelblok een dummyload maken :). Beter is natuurlijk nog om intern de niet gebruikte eindtrap kant helemaal van de voedingspanning af te koppelen.

Groeten,

Bas

Het brommetje blijkt gewoon afkomstig te zijn van mijn cd speler. De buizeneindtrap bromt gewoon wat. Aangezien de KOda's geen volumeregelaars hebben, staan die dus altijd maximaal te versterken en moet ik het level terugregelen op de a.b. van de speler. Komt de sinaal-ruisverhouding ook niet ten goede ...

Is zeer binnenkort allemaal opgelost, misschien zelfs dit weekeinde !

De Koda's zijn een experiment Bas. Ik moet totnutoe zeggen, een geslaagd experiment. Ik verwacht zodadelijk met actieve bi-amping een hoger resultaat ! Als die standaard netsnoertjes dat nu maar kunnen trekken ;)

PAul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Het brommetje blijkt gewoon afkomstig te zijn van mijn cd speler. De buizeneindtrap bromt gewoon wat. Aangezien de KOda's geen volumeregelaars hebben, staan die dus altijd maximaal te versterken en moet ik het level terugregelen op de a.b. van de speler. Komt de sinaal-ruisverhouding ook niet ten goede ...

Is zeer binnenkort allemaal opgelost, misschien zelfs dit weekeinde !

De Koda's zijn een experiment Bas. Ik moet totnutoe zeggen, een geslaagd experiment. Ik verwacht zodadelijk met actieve bi-amping een hoger resultaat ! Als die standaard netsnoertjes dat nu maar kunnen trekken    ;)

PAul.

Beste Paul,

Als je actief gaat, heb ik hier een product voor je, waar je helemaal van uit je dak gaat. Ik heb er een seminar en demo van meegemaakt in frankfurt. dit apparaat is waanzinnig! ene cht heel erg goed, en ziekelijk betlaabaar.

Kijk en huiver :)

http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2496〈=eng

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Paul,

Als je actief gaat, heb ik hier een product voor je, waar je helemaal van uit je dak gaat. Ik heb er een seminar en demo van meegemaakt in frankfurt. dit apparaat is waanzinnig! ene cht heel erg goed, en ziekelijk betlaabaar.

Kijk en huiver     :)

http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2496〈=eng

Groeten,

Bas

Nou ja het is nog wel dik 500 euro'tjes. Daarvoor heb je dan wel ook gelijk een DAC (zonder afstandsbediening). Heb het manual eens bekeken en als je er met dat ding niet uit kan komen...

Bas er is ook een mogelijkheid om een microfoon op aan te sluiten. Kun je daarmee ook automatisch je speakers equalisen zoals met de Ultracurve? Het manual zwijgt er in alle talen over.

Beste Peter,

Er zit een toongenerator in, en een mic aansluiting. Helaas corigeerd hij niet de curve, maar dat kun je aan de hand van de ingebouwde 61 bands RTA analyzer dan wel per unit (zowel parametrisch als grafisch) zelf doen. Geniaal is wel dat hij wel d.m.v. puls tonen de fase berekend tussen de units, en het hele systeem fase linear maakt. Ik heb dat meegemaakt met de demo, je weet niet wat er gebeurd!

500 euro is echt niets voor zo'n apparaat. Zeker niet als je het vergelijkt met de BSS-en enzo.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan:

Beste,

Ik ben qua computers a-technisch. ik heb geen idee wat er mis is gegaan  :)

Groeten,

Bas

Ik ben ook a-technisch wat dat betreft, maar het zou gewoon automatisch moeten gaan.

Ik heb vandaag XP geinstalleerd en snap er geen drol van (ivm ME) maar het zal wel wennen. Het schijnt beter te zijn, dus het zal wel. Helaas is het ook groter (in MB's) dan ME... Ben er voorlopig nog niet helemaal tevreden over, maar heb nog hoop dat het went...

Geplaatst door Sebastiaan:

Beste Peter,

Er zit een toongenerator in, en een mic aansluiting. Helaas corigeerd hij niet de curve, maar dat kun je aan de hand van de ingebouwde 61 bands RTA analyzer dan wel per unit (zowel parametrisch als grafisch) zelf doen. Geniaal is wel dat hij wel d.m.v. puls tonen de fase berekend tussen de units, en het hele systeem fase linear maakt. Ik heb dat meegemaakt met de demo, je weet niet wat er gebeurd!

500 euro is echt niets voor zo'n apparaat. Zeker niet als je het vergelijkt met de BSS-en enzo.

Groeten,

Bas

Bedankt Bas,

Op de site van Behringer is daar allemaal niets over te vinden. Ook in het manual wat je kunt downloaden staat er allemaal niets over. Werkt dit soms alleen met de PC link en de PC software? Heb jij daar meer documentatie over?

Ben op het moment bezig met het uitwerken van laagunits voor bij de VR-1's. Die DCX2496 lijkt mij wel wat voor het X-over. Heb ik gelijk een goede DAC. Wil die laagunits ook equalisen met een Linkwitz transform. Als ik dat met diie DCX2496 gelijk kan meenemen...