Jump to content

Het nut van goede netsnoeren

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

Hallo technici>

Mijn probleem is :

Heb 3-aderige VMK stroomkabel rechtstreeks van aparte stroomgroep in meterkast naar audiozolder

Nu heb ik veel last van ruis en ook geratel en heel veel Radiozenders die zich laten horen via mijn draaitafel en phonotrap

De stroomgroep is volgens mij NIET apart want hij zit aan de andere geschakeld??!!

ik lees over aparte Fase. Wat is dit en hoe bereik ik dat?

Is die VMK kabel (pvc niet slecht voor audio?)

De aardpen moet die apart van de andere

Afijn, heel veel vragen maar weet iemand een zinnig antwoord of een site of een electro installateur?

BVD

CHRIS B):confused:

• 5 years later...

Die tijden zijn een beetje ingehaald. :blink:

Ik herinner me het blad Stereo (Duits) dat z'n best deed om verschillen vast te laten stellen door een luisterpanel en tot de conclusie kwam dat het netsnoer en netfilter-gebeuren zo ongeveer een onzinverhaal is.

Zelf kan ik daar inkomen, alhoewel bij mij een nieuw netsnoer toch juist wel een verbetering bracht. Dit slechts door het feit, dat het nu een afgeschermd exemplaar is bedoeld voor het zware gebruik buiten, dus zeer dik met een mantel op aarde. Zo pikt mijn eindversterker minder storing op, die eerst via of door de netkabel kwam.

Maar een zwaar stroomfilter met bijbehorende audio netkabel bracht bij mij geen/nauwelijks verschil. Of wellicht een heel erg klein verschil, wel of niet " tussen de oren" , waarvoor ik in elk geval niet dat geld over zou hebben gehad.

Een goed audiosnoer mag niet meer dan een tientje kosten wat mij betreft, gezien de relatieve verschillen die er eventueel nog zouden kunnen zijn, gehoormatig.

Ik herinner me het blad Stereo (Duits) dat z'n best deed om verschillen vast te laten stellen door een luisterpanel en tot de conclusie kwam dat het netsnoer en netfilter-gebeuren zo ongeveer een onzinverhaal is.

Zelf kan ik daar inkomen, alhoewel bij mij een nieuw netsnoer toch juist wel een verbetering bracht. Dit slechts door het feit, dat het nu een afgeschermd exemplaar is bedoeld voor het zware gebruik buiten, dus zeer dik met een mantel op aarde. Zo pikt mijn eindversterker minder storing op, die eerst via of door de netkabel kwam.

Maar een zwaar stroomfilter met bijbehorende audio netkabel bracht bij mij geen/nauwelijks verschil. Of wellicht een heel erg klein verschil, wel of niet " tussen de oren" , waarvoor ik in elk geval niet dat geld over zou hebben gehad.

Een goed audiosnoer mag niet meer dan een tientje kosten wat mij betreft, gezien relatieve verschillen die er eventueel nog zouden kunnen zijn, gehoormatig.

Beste Threshold,

Wat bedoelt u met "relatieve verschillen die er eventueel nog zouden kunnen zijn, gehoormatig." ?

Zijn ze er, of zijn ze er niet?

Houdt u wel rekening met de onvermijdelijke fasevervorming die netfilters (or ANY filters, for that matter) leveren?

Guest KT88

[...]

Houdt u wel rekening met de onvermijdelijke fasevervorming die netfilters (or ANY filters, for that matter) leveren?

Beste Spido,

Wat zien we van eventuele "fase-vervorming" terug in de gelijkspanning en -stroom die een apparaat voedt?

Ik zal het u zeggen: geen donder, geen moer, niets, niente, nada, zip, nul komma nihil.

Gelijkspanningen (en stromen) KENNEN helemaal geen fase.

Hoe kan een eventuele fasevervorming (waarvan trouwens? De netspanning? De opgenomen stroom? De periode van de buurvrouw?) dan invloed hebben op onze netjes gelijkgerichte en afgevlakte (en veelal ook nog gestabiliseerde) voedingsspanning?

Ik vraag het u af...........

[...]

Beste Spido,

Wat zien we van eventuele "fase-vervorming" terug in de gelijkspanning en -stroom die een apparaat voedt?

Ik zal het u zeggen: geen donder, geen moer, niets, niente, nada, zip, nul komma nihil.

Hoe kan een eventuele fasevervorming (waarvan trouwens? De netspanning? De opgenomen stroom? De periode van de buurvrouw?) dan invloed hebben op onze netjes gelijkgerichte en afgevlakte (en veelal ook nog gestabiliseerde) voedingsspanning?

Beste KT88,

Nee, gelijkstroom kent geen fase.

Maar netstroom w

[...]

Beste Spido,

Beste KT88,

Nee, gelijkstroom kent geen fase.

Maar netstroom w

Een goed audiosnoer mag niet meer dan een tientje kosten wat mij betreft, gezien relatieve verschillen die er eventueel nog zouden kunnen zijn, gehoormatig.

Beste Threshold,

Wat bedoelt u met "relatieve verschillen die er eventueel nog zouden kunnen zijn, gehoormatig." ?

Zijn ze er, of zijn ze er niet?

Het audiodeel wordt voornamelijk, als het goed is, gevoed met gelijkstroom. Het hele kleine beetje wisselspanning is storing, ruis, noem het maar op. In de fase van die geluiden ben ik zowiezo niet geinteresseerd.

Maar als daar de fase verandert, dan moet je wellicht opnieuw kijken naar de polariteit van de stekker (stekkerd omdraaien) om de laagste stoorspanning op je behuizing t.o.v. aarde te vinden.

Ik hou wel een kleine slag om de arm als het gaat om de hoorbaarheid van het effect van een netfilter. Ik weet van mezelf, dat ik mijn installatie het ene moment beter vind klinken dan het andere, terwijl ik niets heb veranderd. Het aansluiten van een netfilter kost tijd en dan kun je je installatie daarna beter vinden, geheel toevallig en geholpen door het psychologische effect van het uitpakken van het mooie filter en het lezen van de prachtige handleiding. Of wellicht maakt het toch wel iets uit. Maar een duidelijk verschil waar jij op doelt dat ook goed te beschrijven is, ... nee. Het klopt ook met de testen: zwartere ruimte om de instrumenten etc. Nooit iets specifieks, iets verifierbaars, etc. Dus eigenlijk: geen verschil. Dus: netfilters en -snoeren zijn weggegooid geld, tenzij je last hebt van bepaalde brom, dan kun je een netsnoer kopen waar de mantel op aarde ligt.

Vraagje over netsnoeren

Ik las op de site bij JAC music dat hij adviseerd om de afscherming van net kabels aan de apparaat kant vast te maken.

En dus niet aan beide zijden of aan de kant van het stekkerblok of wand kontakt.

Je zou dan een "kooi van Faraday" krijgen. :confused:

Lees het maar eens op de site van hem. Staat bij "cable shop".

Meningen hierover??

Dat is zeer oud nieuws dat wist ik al heel lang :)

Een net filter heb je soms nodig maar als het kan liever

niet,het tast het geluid aan ,het beeld word groter

Vraagje over netsnoeren

Ik las op de site bij JAC music dat hij adviseerd om de afscherming van net kabels aan de apparaat kant vast te maken.

En dus niet aan beide zijden of aan de kant van het stekkerblok of wand kontakt.

Je zou dan een "kooi van Faraday" krijgen. :confused:

Lees het maar eens op de site van hem. Staat bij "cable shop".

Meningen hierover??

Een kooi van faraday is het toch net zozeer (of zo weinig) met de aarde aan de stopcontact-kant? Ik heb 'm daar aangesloten. Heaas is het bij zo'n dikke kabel lastig om hem even aan de andere kant erop te zetten.

Ik las een discussie tussen versterkerbouwers en die hadden het over de vele instraalproblemen. Even een kooitje van Faraday bouwen is blijkbaar niet goed mogelijk. Het schijnt, dat ze in de experimenteerfase de schakelingen vaak ver uit elkaar hebben, en als ze de zaak netjes en compact in een mooi huisje gaan inbouwen, dat dan de problemen ontstaan. De trafo straalt dan overal in, en er gaan stromen lopen door behuizing, metalen delen, etc. etc. :(