Jump to content

PER TOEVAL ONTDEKT

depeter
 Share

Recommended Posts

Klopt Kermit,

Die spikes werken alleen op stevige betonvloeren. Doordat ze door het tapijt heen prikken verankeren ze de box stevig aan de ondervloer. Op houten vloeren en (zwevende) laminaatvloeren werken ze vaak juist averechts: Het middel is dan erger dan de kwaal. Door de sterke koppeling gaat de vloer dan lekker mee resoneren en dat is niet de bedoeling. Je kunt dan beter je box op een zwaar sub-betonvloertje zetten zoals een paar zware tuintegels. Die tuintegels moeten op zich dan weer ge-isoleerd van de vloer worden en dat doe je met rubber.

Pjotr

Als je het zo stelt, dan accepteer je kennelijk het vermogen tot (mee of tegen bewegen) bewegen van je luidspreker. In mijn optiek is dat nu juist heel ongewenst. Als je omhoog springt, dan gaat dat effectiever en preciezer van een vaste ondergrond dan van een slappe.

Tja je moet toch wat. Je kunt er in een gegeven situatie alleen het beste van proberen te maken. Daarbij hoeft voor wat de ene situatie een goede oplossing is nog helemaal geen oplossing in een andere situatie te zijn. Hier loont enig nadenken over het hoe of wat zeer zeker.

Ik accepteer het meebewegen van de box ook helemaal niet. Maar er zijn grenzen. Het trillen van de box tgv van de laagweergever heeft bepaald geen positief effect op de zuiverheid (definitie, soundstage, ruimtelijkheid, diepte en hoe het verder ook heten mag) van het middengebied. Zware tegels onder een box helpen iig het trillen te verminderen als de ondergrond minder stevig is.

Verhuizen naar een betonnen bunker gaat mij toch wat te ver. :D

Ha Pjotr

Dat maakt zo'n discussie zinvol. Niet alleen focussen op de behaalde of te behalen winst, maar ook iets verder kijken of er op andere asoecten niet ingeleverd moet worden. Nu heb ik dit punt naar voren gehaald, anderen denken misschien weer aan andere zaken. Ik hoop dat ook die zich in de discussie willen mengen.

beste ,

nog effe reageren op dat rubber onder de cdspeler,

dat moet dus trillingen absorberen /voorkomen.

maar wat ik me afvraag????

trilt jullie huis dan????

dat van mij niet !

dat staat als een ....huis.

en in dat huis staat een audiorack.

op het tapijt.

en in dat rack liggen tegels .

en op die tegel staat de cdspeler.

en nu gaat jullie beweren dat als je een stukje rubber onder je cdspeler legt ,dat hij dan beter klinkt????

lekker belangrijk allemaal.

die onhoorbare verschillen.

adiofilya-nervosa noem ik dat

Uhm Erik nou niet overdrijven he. De speakers trillen ongewenst door het bewegen van de woofers. ;)

Maar als vliesridder heb jij daar toch helemaal geen last van :D Alhoewel het frame van je vliezen zal ook niet helemaal trillingsvrij blijven. Ik heb wel foto's van ESL63's gezien die met ijzers aan de muur extra verankerd waren om het trillen van het frame te verminderen.

Geplaatst door Kermit:

Er is volgens mij met de eertse reactie van [Gerrit niets mis. Hij kiest een ander perspectief en van daaruit stelt hij heel valide vragen. De resr van de discussie zie ik als escalatie en behoeft verder geen reactie. Ten slotte zijn er ook mensen die er van overuigd zijn verschil te horen als ze luidsprekerkabels op blokje leggen, zodat er geen eventuele trillingen uit de vloer opgepikt kunnen worden.

Wat ik mij in deze discussie afvraag is het volgende

In het verleden werd het altijd van het grootste belang gevonden om je luidsprekers zo vast mogelijk te plaatsen. Dat is een van de reden dat spikes in droehoeks opstelling gebruikt worden. Gedachte er achter is dat de basluidspreker zich

Ik heb zojuist maar weer de rubbertjes onder m'n speakers weg gehaald ;)

Telefunken had me een plakje geperst rubber gegeven dat ik in stukjes heb geknipt.

De speakers stonden met hun spikes (met een stuiver ertussen) op het rubber.

Gevolg:

Een middengebied heeft opeens een soort "doos" geluid, kennelijk kan een "zwevende" speaker op rubber zichzelf goed laten horen, ofwel een zeer ongewenst effekt.

De muziek klinkt vrij lang uit, langer dan hoort volgens mij, waarbij het hoog soms aan de schelle kant is.

Het losse 3D-beeld blijft goed overeind.

Tevens verliest het laag aanzienlijk aan kracht en diepte, de speaker blijkt zich niet meer te kunnen afzetten tegen de ondergrond....jammer, niets voor mij dus.

Daarna heb ik de speakers direct met hun spikes (met een stuiver ertussen tegen krassen) op een granieten tegel gezet.

De kracht en soeplesse in het laag is weer terug, maar ook een ongewenste galm bij piano en vrouwenstemmen, dit heeft Erik eerder gehoord bij mij.

Het hoog is snel en duidelijk, niets mis mee en de afbeelding is 3D, zoals ik het graag hoor, toch valt deze opstelling af vanwege de soms irritante galm.

Vervolgens heb ik blokjes Masterbase (weer met stuivers ertussen) onder de spikes gezet en dit alles staat op tegels.

Het geluid wordt wat dunner, maar de galm blijft, verder lijkt het allemaal gedetailleerder en het 3D-beeld is mooi los.

Ik mis nu wel wat kracht en punch in het laag, dat gelukkig nog wel strak en diep is.

Masterbase is glad, ik denk dat de speaker nu toch een beetje in horizontale richtig kan bewegen.

Toch maar de tegels weggehaald en de spikes door de vloerbedekking heen geprikt, direct op de betonnen vloer dus.

Dit vind ik het mooiste van allemaal, de galm in het midden is verdwenen, het laag is enorm krachtig, diep en het 3D beeld wordt met groot gemak neergezet ;)

Het hoog sprankelt en is erg snel.

Stemmen laten alle nuances horen en nu hoor ik goed het kastgeluid van de instrumenten, maar niet meer dat van de speaker :)

Stevigheid en koppeling met de vloer is voor mijn speakers kennelijk het beste.

Greetinx

Andr

Ha Rob

Ik wil sowieso een keer bij je langskomen, daar zijn geen rubberen plaatjes voor nodig. Ik weet dat jij ze ook gebruikt: ik wijs het niet af en ik toon me er geen voorstander van. Ik stel slechts iets aan de orde wat aan een zinvolle discussie een bijdrage kan leveren. Maar ik laat me graag overtuigen, liefst dubbelblind.

m.vr.gr.

John

Erik kleinsmit,

De speler trilt zelfs door de onbalans van de CD en de aandrijving hiervan.

Als je oren hebt moet je verschil horen.

Probeer nou eens wat.

Toen ik er mee bezig was kwam m'n zoon binnen (18 jaar toen heerlijke leeftijd mad.gif ).

Wat is dit nu weer voor onzin.

Ik zei: zitten en luisteren.

Hij gaf zelfs (op zijn leeftijd) toe dat er verschil was.

Dan moet zo'n doorgewinterde Highendfreak het toch zeker horen. :rolleyes:

Geplaatst door Hans van Liempd:

...

Toen ik er mee bezig was kwam m'n zoon binnen (18 jaar toen heerlijke leeftijd   mad.gif ).

Wat heeft het horen van verschil met leeftijd te maken? Als het al met leeftijd te maken heeft, zou ik eerder zeggen dat jouw zoon eerder verschil hoort dan jij, want hij heeft een 'jonger' gehoor. Dus tenzij hij elke week zijn gehoor staat te verpesten in de plaatselijke disco (en dat zeg ik als 21-jarige), heeft hij waarschijnlijk een beter gehoor dan jij... toch?

Jij hebt zeker geen 18 jarige zoon??

Deze leeftijd schopt n.l. overal tegenaan waar kan.

En is het vooral nergens mee eens.

Ik denk dat op deze side heel veel 18 jarige zitten (ook al zijn ze VEEL ouder) :rolleyes:

M.b.t. die oren heb je gelijk. Toch kun je ook met een ouder gehoor heel goed van muziek genieten. Ook de verschillen tussen goed en slecht hoor je ook nog heel goed.

Op dit moment stopt mijn gehoor bij ca 11.000 Hz. Toch hoor ik triangels en bekkens. Alleen het allerhoogste randje is eraf.

Jij hebt zeker geen 18 jarige zoon??

Ik denk niet dat ik op mijn 3e al een kind kon verwekken, nee... Zoals je kunt lezen in mijn vorige post, ben ik zelf nog maar 21. Toch houd ik wel van een goed stukje muziek op goede apparatuur. Helaas heb ik het geld nog niet om aan de High End te gaan...

Deze leeftijd schopt n.l. overal tegenaan waar kan.

En is het vooral nergens mee eens.

Houdt dat niet net zo rond die leeftijd op? Bij mij wel iig. Al heb ik zo af en toe nog wel eens van die buien...   ;)

Erik kleinsmit,

De speler trilt zelfs door de onbalans van de CD en de aandrijving hiervan.

Als je oren hebt moet je verschil horen.

Probeer nou eens wat.

Toen ik er mee bezig was kwam m'n zoon binnen (18 jaar toen heerlijke leeftijd   mad.gif ).

Dan moet zo'n doorgewinterde Highendfreak het toch zeker horen.   :rolleyes:

maar als de speler nou trilt door de onbalans in de cd dan kun je hem beter vastkoppelen dmv spikes ,ipv hem te ontkoppelen met rubber

confused.gif

ik geloof niet in al die onzin .

die ienieminie verschilletjes die jullie denken te horen is puur psychologisch.

en idd kermit , ik heb alles al eens geprobeerd en beluisterd ,maar ik ben denk ik te nuchter voor die onzin-tweaks

ik doe liever wat aan die 10 procent vervorming die iedere luidspreker standaard al heeft.

Je staat er van te kijken wat er uit een gemiddelde luidspreker komt als alles wat daarvoor staat super is.

Het klinkt in elk geval veel beter dan een hele goede luidspreker met matige electronica en wat er verder nog bij komt kijken.

Dempen, spikes, kabels, netfilters, acoustiek verbeteren, ALLES heeft invloed op de geluidskwaliteit.

In het begin maak je grote stappen (o.a. met luidsprekers).

Later blijkt dat al die kleine dingen bij elkaar minstens zoveel doen. Anders wordt het NOOOOOIT goed.

Haal er voor de lol maar eens alles af wat naar high end riekt (kabels, spikes, rack netkabels enz) vervang dit door wat je twintig jaar geleden gebruikte, en luister dan nog maar eens. Je zult merken dat er een enorm verschil is.

Dus rubber !! "er is geen betere" (??) confused.gif

Je weet niet wat je mist (of misschien wel, maar wil je het niet toegeven).   ;)

jij mist in ieder geval een hoop muziek

ik heb nl geen geld uitgegeven aan nutteloze tweaks en dure kabels maar kocht daarvoor cd,c

;)

maar effe alle gekheid op een stokje:

misschien kom ik ooit ook eens zover dat ik denk dat ik de perfecte luidspreker heb gevonden ,en dan ga ik ook met kabeltjes lopen pielen en andere dingen doen omdat ik de boel toch wil blijven verbeteren terwijl dat natuurlijk helemaal het geval niet is .

en als je er goed in gelooft en er een hoop geld aan uitgeeft weet ik zeker dat het beter klinkt :)

toch?

Stukjes rubber vinden is niet duur, bovendien heb ik zelfgemaakte kabels en loodbitumen uit de auto-onderdelenhandel.

M'n Racks heb ik zelf gemaakt. En zelf m'n luidsprekers gemodificeerd.

Nee, in de kosten zit het bij mij in elk geval niet.

Bovendien koop ik m'n spullen meestal tweedehands. Je krijgt dan veel meer voor hetzelfde of minder geld.