Jump to content

PER TOEVAL ONTDEKT

depeter
 Share

Recommended Posts

Beste Hans

In feite portretteer je me hier als onwetend of bijzonder eigenwijs. Je kent me niet, hebt mijn set nooit gehoord en weet al helemaal niets van mijn beleving van muziekweergaven. Dit soort postings geeft mij in ieder geval de indruk dat je onwetend en bijzonder eigenwijs bent... ;):D

Geplaatst door Hans van Liempd:

Je weet niet wat je mist (of misschien wel, maar wil je het niet toegeven).   ;)

Kermit,

maak je niet kwaad, we doen dit voor de lol.

Mijn handtekening op hifi.nl is inderdaad

"zonder eigenwijze mensen geen vernieuwing"

Dit omschrijft heel aardig mijn karakter (denk ik).

Ook denk ik altijd "niet geschoten is altijd mis" dus ik wil graag wat uitproberen.

Ik heb hier zelfs mijn vak van gemaakt (speciaal machine ontwerper).

Toch denk ik dat je met tweaks, kabels e.d. veel meer uit je installatie kunt halen.

Als je dat niet wil, dat mag ook natuurlijk.

Even goede vrienden. :)

PS volgens mij is Ome Henk opgericht (in plaats van geboren) dit is toch 'n instituut ??? nietwaar ??.

Ne hoor Hans, ik ben niet kwaad. Ik heb een heel verleden met allerlei tweaks, maar 99% is voor mij niet effectief gebleken. Ik hoorde wel verschillen, maar dat is niet relevant. Veel belangrijker vind ik of een verschil ook een verbetering is. En na wat langere tijd luisteren ben ik steeds tot de conclusie dat 'betere' bekabeling, dure netsnoeren, stukjes tape en linksgedraaide glasvezel niet tot verbeteringen leidden. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik muziek alleen nog gebruikte om vast te stellen of een andere kabel een verbetering was. Muziek als middel tot, zal ik maar zeggen. Als je daar eenmaal aan begint, blijf je eindeloos bezig. Ik zou zeggen: tweak ze, ik zet wel weer een plaatje op.

Ook denk ik altijd "niet geschoten is altijd mis" dus ik wil graag wat uitproberen.

Ik heb hier zelfs mijn vak van gemaakt (speciaal machine ontwerper).

Daartegenover staat dat veel schieten vaak misschieten is.

In de industrie heet dat "bottom-up" ontwerpen. Daar zijn veel bedrijven aan failliet gegaan: Het kost veel geld en levert weinig op.

Geplaatst door erik klijnsmit:

ik noem het de zoektocht naar bevrediging die je nooit vindt.

gelukkig ben ik niet zo goed in kritisch luisteren.

ik kan me niet zo goed op het geluid concentreren ,en ga al ne een paar seconden weer naar de muziek zitten luisteren.

dus koop ik maar muziek ipv tweaks   ;)

Heel goed, Erik (meen ik serieus). Ik krijg ook wel eens de indruk dat men (lees: sommige audiofielen) meer naar de elektronika aan het luisteren zijn dan naar hun muziek...

Geplaatst door Henrie:

Heel goed, Erik (meen ik serieus). Ik krijg ook wel eens de indruk dat men (lees: sommige audiofielen) meer naar de elektronika aan het luisteren zijn dan naar hun muziek...

Ach wat maakt het nou uit, ieder zo zijn hobby. Als mensen muziek gebruiken om van hun elektronica te genieten vind ik dat net zo legitiem als elektronica gebruiken om van muziek te genieten.

Zelf kan ik op een goedkoop transistor radio'tje even goed van muziek genieten als op een top-set. Het is wel anders, dat wel. Op een top-set kom je er achter dat er in een opname veel meer opgenomen is dan je zou denken. Er is gewoon meer te horen. Dat kan een verrijking zijn maar soms is dat evengoed domweg storend: Teveel detail kan ook verwarrend zijn. Hoe beter de set hoe hoger ook de eisen aan de opname. Probeer maar eens sommige pop opnamen uit de jaren '70 op een top-set af te spelen. Grrr.... Op een goedkoop setje zijn ze vaak beter te genieten.

Geplaatst door Pjotr:

Ach wat maakt het nou uit, ieder zo zijn hobby. Als mensen muziek gebruiken om van hun elektronica te genieten vind ik dat net zo legitiem als elektronica gebruiken om van muziek te genieten.

Ja das waar. Maar ik snap niet dat mensen zoveel geld uitgeven als ze nooit eens tevreden kunnen luisteren naar hun (favoriete) muziek. Ze zijn altijd opzoek naar een (klein beetje) verbetering.

Nou zou ik daar het geduld ook niet voor hebben, maar ik zou ook het geld er niet voor over hebben (voor dure netkabels, interlinks en speakerkabels). Dan koop ik liever nog wat cd'tjes...

Hobby jongen, gewoon de hobby.

Je moet toch ergens je tijd mee doorbrengen TV is aan mij niet besteed, en altijd luisteren is ook wat veel van het goede.

;)

Nou ik kan niet genoeg krijgen van muziek hoor. Bij mij gaat de muziek aan als ik 's morgens (of 's middags ;)) opsta en het gaat pas weer uit als ik naar bed ga (tenzij ik tussentijds weg moet natuurlijk). Elke dag weer. Dat tweaken is aan mij niet besteed. Hoewel ik de techniek opzich wel interessant vind...

Dan HOOR je de hele dag muziek.

Dat is voor mij hetzelfde. Die radio staat altijd wel aan.

Maar LUISTEREN is toch iets anders, ik hou dat echt geen hele dag achter elkaar uit.

Maar ja ieder z'n Hobby.

Ik ga idd er niet vaak echt voor zitten. Maar dat wil niet zeggen dat ik de muziek niet in me opneem. Dat blijkt ook wel, want als de muziek uitstaat, mis ik het. En ik zit vaak met de muziek aan op dit (of een ander) forum te lezen/schrijven.

• 2 weeks later...
Geplaatst door tover:

Net als in de kroeg:je hoort wel maar je luistert niet   ;)

Nee, in de kroeg is echt anders. Daar zit je met een biertje in je hand te ouwehoeren met vrienden. Dan luister je idd niet. Al heb ik vaak genoeg meegemaakt dat er een opmerking wordt gemaakt in de trant van 'wat een kutmuziek, kan er niet wat anders op?'. Dus zelfs in de kroeg luister je nog wel een beetje...

Maar thuis luister ik altijd. Als ik alleen in m'n kamer zit tenminste. En dan hoef ik er echt niet speciaal voor te gaan zitten...

In de kroeg hoor je inderdad niet het verschil tussen wel of geen rubbertje onder je setje.

De belangrijkste reden hiervoor is, dat dit thuis staat.

:D

En daarnet zat je nog te klagen over het off-topic gehalte :D

Andr

Dit was meer een klacht over het off topic karakter.

Maar terug.

Kleine wijzigingen in een installatie hebben soms grote gevolgen.

Rubbers onder je CD speler kunnen soms behoorlijk helpen.

En als je dit niet geloofd of niet wil proberen moet je het gewoon niet doen.

Niks uitproberen dus, een setje kopen. De eerste beste kabels er aan hangen en dan zeggen O.K. dit is het voor de rest van m'n leven.

Ik denk dat er niemand op dit forum is die het laatste jaar niks aan z'n set heeft veranderd.

Dus het was optimaal, is nu optimaler, en volgend jaar is ie optimaalst.

Spikes, kabels, rubber, loodbitumen, versterkers, cd-spelers, speakeropstelling en acoustiek zijn allemaal onbelangrijke dingen als je sommige mensen op dit forum moet geloven.

Koop 'n Aldi setje van 200 euro, zet dit in je huiskamer met een acoustiek van een badkamer (meeste design woonkamers) en geniet.

:)

Spikes, kabels, rubber, loodbitumen, versterkers, cd-spelers, speakeropstelling en acoustiek zijn allemaal onbelangrijke dingen als je sommige mensen op dit forum moet geloven.

:)

spikes ,speakers ,speakeropstelling en acoustiek horen in het rijtje niet thuis.

:rolleyes:

dit zijn nl dingen die je echt hoort .

Geplaatst door erik klijnsmit:

spikes ,speakers ,speakeropstelling en acoustiek horen in het rijtje niet thuis.

:rolleyes:

dit zijn nl dingen die je echt hoort .

Ik dacht dat jij inmiddels ook overtuigd was van het verschil tussen cd-spelers? En sinds wanneer klinken versterkers allemaal hetzelfde? confused.gifconfused.gifconfused.gif

s ik dit zo lees denk ik dat je uit verlangen naar genieten van de muziek besluit dat je goed geluid wilt. Op zoek naar dat geluid ontdek je steeds meer over hoe dsat goede geluid tot stand moet komen. Foede plaatsing, kabels, maar ook de componenten. Bij die ontedekkingsreis raak je simpelweg heel gauw gefascineerd door de wondere :D wereld van audio.

wat wel een feit is henrie, als je liever de hele dag ongestoord van je muziek wilt genieten is het voor mij belangrijk dat het geluid me aan staat. luistermoeheid moet dan uitgesloten zijn. En dat bereik je weer door kwaliteit van je apparetuur. Het is dus onlosmakend met elkaar verbonden, en dat is gelijk de reden dat hier allemaal muziekliefhebbers zitten te lullen over de technische kant van het verhaal. De een met wat meer interesse en bagage voor de technische achtergrond dan de ander.

:rolleyes:cool.gif