[[Game]] Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 hallo, ik ga over een poosje beginnen met een pasieve vv en een buizeneindv en interlinks. een soldeerbout lijkt daarbij wel handig te zijn . Nu wil ik niet zoveel geld uitgeven, en hoeft het ook niet zo geavanceerd te zijn, maar omdat zilvertin gebruikt gaat worden en er toch veel gesoldeert moet worden, wil ik geen 4,95 euro soldeerdingetje.... Ik zat aan iets tweedehands te denken. maximaal 40 euro... (liefst minder) suggesties?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Zelf hen ik pas een leuk station gekocht bij Conrad voor ong. 70 euro. Temperatuursensor in de tip, 60 watt. Ze hebben ook goedkoper, zie de site, kan je misschien een nieuwe kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Zoek iets regelbaars met voldoende vermogen en verwisselbare stiften. Een dikke stift voor het 'groffere' werk (lees dikke metalen delen en grote oppervlakten) en een fijnere punt voor het priegelwerk. De kunst is om niet te lang te hoeven 'stoken' om de componenten heel te houden. Ik zou niet op een paar centen kijken. Conrad heeft aardige stations. Ik heb zelf al 20 jaar de klassieke regelbare weller en ca 10 jaar terug het verwarmings element een keer moeten vervangen. Onderdelen zijn nog steeds te krijgen. Uiteindelijk blijken de 250 gulden die het indertijd koste erg mee te vallen. Kijk ook eens tweedehands. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomerang Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Weller is het merk waar ik zelf veel ervaring mee heb. Is erg nauwkeurig, qua temp. en is betrouwbaar/ degelijk. Is wel aan de prijs. ( precies weet ik dat op het moment niet... ) Succes met bouwen !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door FrankD: De kunst is om niet te lang te hoeven 'stoken' om de componenten heel te houden. ... Frank Het verbaast me nog steeds hoe kort ik de stift bij de joint (?) hoef te houden van een klein onderdeel als een weerstandje en toch mooi vloeiend soldeer krijg met mijn Weller WTCP51 (ofzo iets). Maar is iets meer dan 40 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Weller WTCP51 (ofzo iets). Maar is iets meer dan 40 euro.[/QB] Scheelt een eentje (1) Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Deze (klikkerdeklik) gebruik ik ook, bij Conrad voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 juli 2003 Author Report Share Posted 18 juli 2003 bedankt voor de reacties. ik heb op marktplaats gekeken en daar zie je wel van die weller stations. Ik zag ze vanaf 40 euro. Maar ik heb geen idee welke types mooie zijn. misschien jullie? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 juli 2003 Author Report Share Posted 18 juli 2003 bijvoorbeeld zoiets: is dat wat?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Die Weller is wel wat ja Voor het mooie kun je ook ff kijken hoeveel soldeer'tips' (punten) erbij zitten, dan hoef je die er niet apart bij te kopen. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 juli 2003 Author Report Share Posted 18 juli 2003 ok, ik weet niet of ie er nog is, maar als ik hem koop heb ik dus een goede soldeerbout voor weinig geld.... Kan ik eigenelijk alle weller soldeer sations kopen. Ik bedoel; zijn ze allemaal goed? en lijkt het je beter dan iets nieuws bij conrad voor dat geld?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Weller is zeker goed. De goedkoopste bij conrad is trouwens iets van 75 euro (die heb ik ) Weller is gewoon goed. Zo'n stift is iets van 5 euro. voor printplaatjes is een punt het makkelijkst en voor kabels een beitel dus het is wel handig als die erbij zitten. Hoe duurder des te nauwkeuriger de temp (voor normaal gebruik niet zo enorm van belang), antistatic (moet je zelf weten of je het nodig hebt, sneller warm (boeiend), degelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 juli 2003 Author Report Share Posted 18 juli 2003 Ik heb niet zulke hoge eisen. maar wat ik wil zijn alle relevante opties. Ik hoef niet iets dat ik niet zal gebruiken. Maar de dingen die ik nodig heb moeten er wel allemaal op zitten... en hij moet erg degelijk zijn. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Weller staat bij ons in de werkplaats dagelijks de nodige uurtjes aan. Andere "goedkopere merken" hielden dat nooit lang vol. Weller is aan de prijs maar zeker een goeie...... echter hoe vaak gebruik je hem en wat wil je missen voor dit stuk gereedschap is de vraag ... het kost wat maar dan heb je ook wat groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 juli 2003 Author Report Share Posted 18 juli 2003 ok Ik gebruik hem dan wel niet zo vaak, maar het is ook wat waard dat ie een soldeerbout voor jaren is, toch? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Geplaatst door John:Weller staat bij ons in de werkplaats dagelijks de nodige uurtjes aan. Andere "goedkopere merken" hielden dat nooit lang vol. Weller is aan de prijs maar zeker een goeie...... echter hoe vaak gebruik je hem en wat wil je missen voor dit stuk gereedschap is de vraag ... het kost wat maar dan heb je ook wat groetjes John Mee eens, Mijn Weller TCP (met magneetschakelaar) heb ik nu al 25 jaar en toen ik hem overnam was ie ook wat jaartjes continue in gebruik geweest. Het enige wat ik ooit heb vervangen is stiften. Toegegeven, hij is nu wel aan een nieuw snoertje voor het boutje toe Goede soldeerverbindingen zijn erg belangrijk, dus niet bezuinigen op gereedschap daarvoor. Die Conrad boutjes zijn ook wel aardig, alleen vind ik de bevestiging van de stift met dat schroefje nogal klote. De goedkopere Wellerbouten die direkt op 220V gaan (dus zonder transformator) hebben nog wel eens last van vastzittende soldeerpunten en dan zitten ze ook goed vast. Heb je zo'n ding de hele dag aan staan kun je beter wat meer investeren in een soldeerstation. Een TCP-50 is dan een goede keuze. Voordeel van Weller is ook dat je er verschillende stiften bij kunt krijgen. Kleine smalle voor het fijne werk en een 6 mm beitelpunt voor het zwaardere werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Ik werk nu op de zaak met de nieuwer weller van 80 watt waarmee het echt een genot is te solderen. Regelbaar en te voorzien van de dunste punten waarmee je makkelijk(met loep) een flat pack IC,s in en uitsoldeerd . Elke euro waard en betreft levensduur beter dan de 50 watter die ook veel grover is . De puntje,s vind ik trouwens wel erg duur en ja die dunne puntje,s gaan nog wel eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Die zijn idd erg mooi Don maar dat lijkt mij voor Game wat overdreven, zeker gezien de prijs. ik ga over een poosje beginnen met een pasieve vv en een buizeneindv en interlinks. een soldeerbout lijkt daarbij wel handig te zijnJuist voor dit werk lijkt mij zo'n TCP-50 een aardige middenweg icm diverse stiften en dit is ook al niet een van de goedkoopste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Met zo'n 'beitel' kun je overigens prima smt opamps desolderen. In een keer de hele rij pootjes los aan een kant. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Ik heb hier zo'n Conrad staan en die doet het best aardig. Nadeel is het gigantische handvat dat ook nog eens uit balans ligt en enorme punten heeft. Zelfs de "fijne" is grof. De temperatuurinstelling is echter prima en solderen kun je er ook mee. Buiten de Conrad heb ik ook nog een Weller WECP-20 waarmee ik werk. Deze heeft helaas wel een revisie nodig. Ik heb 'm van m'n werk overgenomen en er moet een nieuw handvat aan. De Wellers van m'n werk zijn nu vervangen door prima PACE de-/soldeerstations met persluchtpomp, waar je 3 bouten (soldeerbout, extractor en tweezer) kan bedienen en regelen. Ideaal voor werk, maar voor thuis zwaar overtrokken Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 19 juli 2003 Author Report Share Posted 19 juli 2003 Ik heb besloten dat ik een weller tweedehands ga kopen. Kunnen jullie nog iets zeggen over types die interessant zijn, en types die ik beter kan vermijden...? dankjewel - game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Ja alle behalve de wtcp. Onverwoestbaar. ps als je vaak met de punt slaat, dan kunnen de kontakten wel eens verbuigen. Dit is met wat handigheid zelf te fixen. Levensduur eindeloos. Veel plezier Zou iemand zo'n ding eigenlijk verkopen? Ik iig niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 19 juli 2003 Author Report Share Posted 19 juli 2003 Geplaatst door seoman:Ja alle behalve de wtcp. Onverwoestbaar. ps als je vaak met de punt slaat, dan kunnen de kontakten wel eens verbuigen. Dit is met wat handigheid zelf te fixen. Levensduur eindeloos. Veel plezier Zou iemand zo'n ding eigenlijk verkopen? Ik iig niet dus als ik het goed begrijp moet ik typenummers met 'wtcp' bermijden??? Kan iemand me vertellen waarom? En ja, er zijn mensen die dat spul verkopen. Net zo goed als er mensen zijn die kef ref 103/3's verkopen... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 oops sorry ik zei 't verkeerd om. Ik bedoelde dat je gewoon een wtcp moet kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Je zei het wel goed Simon, Game vroeg toch welke typen je beter kon vermijden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts