Jump to content

ik wil een soldeerbout, welke?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Pjotr:

Je zei het wel goed Simon, Game vroeg toch welke typen je beter kon vermijden?

;)

.... zei je dat om nog meer verwarring te zaaien?? :D

wat jij bedoeld is dat seoman de juiste wijze van beantwoording aanhield. Hij zei dan alleen het tegenovergestelde van wat ie bedoelde.

Maar genoeg van dit... :)

de andere types, die zijn toch ook gewoon goed? Eigenlijk zijn ze allemaal ok.

Maar welke is aan te raden? Ik zie op sommige namelijk knoppen die op andere totaal ontbreken...

Ik weet nu dat het een 2ehands weller wordt, maar welke type???

bedankt alvast voor de komende antwoorden....game cool.gif

iets dat ik me afvraag:

(nu iets duidelijker...)

Sommige soldeerstation hebben zo'n temp regeling op het kastje. Andere kun je regelen met diverse soldeertips.

de eerstgenoemede optie lijkt mij de beste, heb ik gelijk??

game ;)

Hangt er vanaf hoeveel geld je wilt uitgeven. Kwa soldeerprestaties zijn ze allemaal even goed. Zelf ben ik dik tevreden met de uitvoering waarbij de temperatuur geregeld wordt a.d.h. van de stiftkeuze. Een temperatuur van meen ik iets van 370 gr. (no.7) bevalt mij het beste. een 2,6 mm beitelstift voor algemeen werk, een 6 mm voor zwaar werk, een 6 mm no.8 (heter) voor extra zwaar werk (blikken doosjes enzo) en een 1,6 mm voor fijn en print werk.

Die regelbare heb ik op mijn werk. De goedkopere waarbij de temperatuur bij het knopje staat vind ik handiger dan die digitale kwa instellen. De temperatuur is daarvan nauwkeurig genoeg, het komt niet op een graadje meer of minder.

Zo een beetje duidelijker confused.gif:D

;)

ze zijn op internet qua prijs vrijwel gelijk. Ik voel dan meer voor de regelbare dmv een draaiknop...

Had bijna een weller ws50 voor 50 euro, maar die was net weg...

Ik vindt wel een goeie (hoop ik)

> als iemand toevallig nog een mooie wil weg doen... :D:D

game

;)

Ik kan mij niet heugen ooit eens van temperatuur te moeten veranderen.

Ik vindt 't maar een rare optie.

Ok voor het echte las werk is een nr 8 leuk maar meer dan 50W krijg je toch niet uit de trafo.

Regelbaar is leuk maar waarom eigenlijk.

(voor de DHZer dan)

Simon

Geplaatst door [[Game]]:

50 watter moet toch ook afdoende zijn?

game  ;)

Voor het meeste werk is dat het ook!

Met een een 6 mm stift is met wat moeite ook 4 mm2 LS kabel te solderen. Maar je doet er verstandig aan om voor dat zwaardere werk er een goedkopere 150 W bout bij te kopen.

Geplaatst door Pjotr:

Voor het meeste werk is dat het ook!

Met een een 6 mm stift is met wat moeite ook 4 mm2 LS kabel te solderen. Maar je doet er verstandig aan om voor dat zwaardere werk er een goedkopere 150 W bout bij te kopen.

Met die 80 watt weller stations soldeer je dus echt alles van groot tot klein en heel precies kost wat meer maar dan heb je dus echt wat

Beste,

Weller en nog eens Weller! Ik soldeer zelf al jaren met weller, en het is niet kapot te krijgen.

Zelf gebruiken we de WSD81's 80 watters digitaal gereguleerde bouten. Het is waanzinnig!. Meteen op temperatuur. Meer dan genoeg vermogen om zelfs de meest lompe grote staaf solderingen los en vast te krijgen. En altijd constant in temperatuur. Het resultaat is altijd mooi goed doorgevloeide verbindingen.

Groeten,

Bas

jongens :) , het wordt weller. Maar dat had ik al eerder gezegt.

Iedereen schreeuwt 80 waaaaaaat!, ik geloof direct dat dat relaxed is, maar wel gelijk een stuk duurder. Ik wacht mn kans af, komt er iets leuks voorbij sla ik toe.

Is zo'n 80 watter echt zijn geld waard?

game

Beste Game,

Goed geredschap is het halve werk, en gereedschap moet je nooit op bezuinigen als je serieuze dingen gaat bouwen.

Een 80 watter is de moeite waard, mdat de punt altijd op temperatuur is constant blijft. mede daarom krijg je mooie vloeiende verbindingen. Ook dichtbij gelegen soldeer verbindingen kunnen tussen elkaar capiciteit opwekken, dus die moeten zo goed mogelijk zijn.

Goed solderen is een vak, dus het hangt ook van jezelf af.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

http://www.hod-electronics.nl/Gereedschap/WS80.html

AHA jij hebt hem dus ook een aanrader toch of niet soms?

Ik werk er met heel veel plezier mee en met de keuze uit de vele punten is het mogelik om bijna alles goed te solderen

Zlefs de flatpack,s met meer dan 200 pootje,s soldeer ik punt voor punt indien nodig (met loep uiteraard)

Dit doorgaans op een temperatuur van 400 graden gaat prima zlefs chips met een heel dichte bezetting als de Pixell plus chip de eagle in de nieuwste philips KTV sets zijn nu geen probleem meer