Sebastiaan de vries Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Beste don, Ja zeker de WSD 81's zijn de beste soldeerstation's waar ik ooit mee gesoldeed heb. een absolute aanrader! Gebruiken jullie ook de WSD 81's? Dat is de kracht van deze station's. 400 graden geen probleem. De punten overigens gaan jaren mee. Ik soldeer al 2 jaar met een punt. Overigens soldeer ik standaard op 360 graden. Het grappige, maar meteen ook wel jammer van deze station's is, dat om ze goed te kunnen programeren je de bijhorende ook dure remote nodig hebt. Door toeval schakeld een van mijn WSD 81's nu na 10 minute automatisch op standby. Normaliter is dat alleen in te stellen met de remote. Wat was het geval. bij een studio klus was er een probleem ontstaan in de 230 volt spanning, en was er gedurende 2 minuten een piek van meer dan 300 volt. Alles was kapot, maar mijn WSD 81 had ineens de functie gekregen dat hij na 10 minuten ops tanby gaat. Ben er blij mee . Waarschijnelijk is heeft de software een klap gehad, waardoor een gate open ging ofzo . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste don, Ja zeker de WSD 81's zijn de beste soldeerstation's waar ik ooit mee gesoldeed heb. een absolute aanrader! Gebruiken jullie ook de WSD 81's? Dat is de kracht van deze station's. 400 graden geen probleem. De punten overigens gaan jaren mee. Ik soldeer al 2 jaar met een punt. Overigens soldeer ik standaard op 360 graden. Het grappige, maar meteen ook wel jammer van deze station's is, dat om ze goed te kunnen programeren je de bijhorende ook dure remote nodig hebt. Door toeval schakeld een van mijn WSD 81's nu na 10 minute automatisch op standby. Normaliter is dat alleen in te stellen met de remote. Wat was het geval. bij een studio klus was er een probleem ontstaan in de 230 volt spanning, en was er gedurende 2 minuten een piek van meer dan 300 volt. Alles was kapot, maar mijn WSD 81 had ineens de functie gekregen dat hij na 10 minuten ops tanby gaat. Ben er blij mee . Waarschijnelijk is heeft de software een klap gehad, waardoor een gate open ging ofzo . Groeten, Bas JAAA ik ken die functie maar al te goed. Helaas eigenlijk want ik soldeer dus dikwijls met de lange haakse punt de flat pack,s vast en dan schakelt de soldeebout dus ook wel eens naar stand by en dan gaat er wel eens een gvd uit. Voor de rest is dit natuurlijk een goede functie en ja de bout wat je zegt een toppertje en echt veel beter dan de 50 watter zonder meer. 2 jaar met die dunne stiften haal ik niet hooguit 2 maanden zal wel aan mij liggen ik versleet ook al 2 50 watt stations of ik soldeer gewoon heel veel dat zou ook kunnen. Maar echt voor wie het niet gelooft wanneer je met deze bout een ic flat pack insoldeer dan zie je echt niet waar er gewerkt is even reinigen met PCC en het is gewoon nieuw sterker nog het zit beter . Solderen is inderdaad wel een vak dat is waar maar na 20 jaar mag je wel verachten dat je het kan toch? geintje er gaat natuurlijk nog wel eens iets mis een beetje trillen bij zo,n ic en er moet tandarts gereedschap aan te pas komen (serieus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 31 juli 2003 Author Report Share Posted 31 juli 2003 ok ok... jullie hebben me overtuigd. het wordt een 80 watter. Ik zal er toch de rest van mn leven mee gaan solderen. Maar is de ws80 ook goed genoeg? En is 150 euro een goede deal? game ps: wat kost een wsd81 dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Beste, Ja dat is bizar, SMD's solderen gaat zo mooie met de WSD 81. Ik heb geen hete lucht station meer nodig. En i.d.d. als je soms ziet hoe SMD's fabriek af erop gefikt zijn, dan kunnen wij (don en ik ) dat wel mooier. De WS 80 is zeker een goede bout, meer dan goed genoeg als het je werk niet is, maar deze mist de softwaresturing waarmee dus ook de digitale temperatuur servo. Ik heb best wel veel met de WS 50 en WS 80's gesoldeerd. Hele goede station's je mist alleen dat laatste stukje temperatuur stabiliteit. Ik weet niet was de consumenten prijs is van de WSD 81. Ik denk tussen de 600 eur. Als je echt intresse hebt, Ik kan ze ook leveren . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Beste Game, Even correctie. Ik verwar de euro weer met de gulden. Een WSD-81 kost geschat iets meer dan 300 a 350 eur. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Game, Even correctie. Ik verwar de euro weer met de gulden. Een WSD-81 kost geschat iets meer dan 300 a 350 eur. Groeten, Bas Mooi studentenprijsje Bij Dil in R'dam: WS51 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 juli 2003 Report Share Posted 31 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Author Report Share Posted 1 augustus 2003 ok thanks. maar euro's way to much! 150 is dat wat? voor een ws80? en dat smd, wat is dat precies? wat is belangrijker? 80 watt in plaats van 50? of een digitale instelling ipv analoog? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Smd staat voor smal mount device. En steeds meer Ic's ook veel dac's worden in SMD uitgevoerd. Dit houdt dus in dat je niet zoals een DIP opamp pinnen hebt die je zelf makkelijk kunt solderen, maar miniatuur kleine voetjes die doorgaans met een hete lucht station op de hun plek worden gesoldeerd. Het is echt piepklein, en ook de afstand tussen de pootjes is minder dan een milimeter. Als ervaren eng etrainde soldeerder kan ik SMD met de bout solderen, maar daar is veel oefening voor nodig. 150 eur voor een WS-80 is denk ik redelijk. Ik kan wel even voor je kijken of ik hem voor minder kan leveren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Pardon Bas? SMD = Surface Mount Device Net als met LCD wordt de term verkeerd gebruikt, je leest 'SMD device' en 'LCD display', in beide gevallen wordt de laatste letter dubbel genoemd, ook door de grote producenten Game, welk soldeerstation je ook kiest, ga er vanuit dat je er lang mee doet en dat de aanschafprijs in feite voor 10 jaar of langer is. Het is ook handig om vooraf te kijken of de handgreep geschikt is voor een afzuigertje (met filter). Bij Weller kun je die er apart bij kopen, het is een filter met motortje, die de soldeerlucht direct boven de soldeerpunt weg zuigt. Kijk maar naar Don hoe handig dat is, die heeft nu een kop vol met lood van de tijd dat de afzuiger er nog niet was Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Beste Andre, Je hebt volkomen gelijk! Ik schaam me diep En zo'n afzuigertje is geen overbodige luxe. Zelf werk ik ook nog steeds zonder afzuiger(s) en ik kan je vertellen dat ik eind van de dag helemaal gek wordt van de dampen. Koppijn, maagpijn, vermoeidheid etc. En het is gevaarlijk als je er elke dag in zit. Wat je ook doet, koop een weller! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Author Report Share Posted 1 augustus 2003 Maar is smd vereist voor mij? ik wil alleen interlinks, dac een versterker maken... als je zou willen kijken sebastiaan, graag! ik hoor het wel! game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Beste Game, Niet dat ik je wil ontmoedigen, ofzo, maar een DAC maken doe je niet zomaar zonder kennis van zaken. SMD's krijg je mee te maken ja. Je zult dus al een print moeten laten maken op jou ontwerp. Met SMD's valt bijna niet te experimenteren zonder voorafgemaakte print. En het is niet denigrerend bedoeld, integendeel, maar begin eerst bij de basis van electronica. Wat doet een voeding. hoe is die opgebouwd. En als je dat helemaal door hebt. De functie's van weerstanden, gelijkrichters en elco's etc. Ga je proberen een simpele voeding te bouwen. Als je zover bent, ga je je verdiepen in opams. Hoe werken ze, wat doen ze en hoe gebruik ik ze. Vergeet vooral niet dat je bij een DAC te maken krijgt met Een Ac circuit en een DC voedings circuit. Je moet dus heel goed weten hoe je dit moet aanpakken. Aan dan het belangrijkste. Het digitale en analoge circuit. En dat ook AC en DC. Ik snap je enthousiasme, maar je zult toch klein moeten beginnen, anders gaat het mis. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Author Report Share Posted 1 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Game, Niet dat ik je wil ontmoedigen, ofzo, maar een DAC maken doe je niet zomaar zonder kennis van zaken. SMD's krijg je mee te maken ja. Je zult dus al een print moeten laten maken op jou ontwerp. Met SMD's valt bijna niet te experimenteren zonder voorafgemaakte print. En het is niet denigrerend bedoeld, integendeel, maar begin eerst bij de basis van electronica. Wat doet een voeding. hoe is die opgebouwd. En als je dat helemaal door hebt. De functie's van weerstanden, gelijkrichters en elco's etc. Ga je proberen een simpele voeding te bouwen. Als je zover bent, ga je je verdiepen in opams. Hoe werken ze, wat doen ze en hoe gebruik ik ze. Vergeet vooral niet dat je bij een DAC te maken krijgt met Een Ac circuit en een DC voedings circuit. Je moet dus heel goed weten hoe je dit moet aanpakken. Aan dan het belangrijkste. Het digitale en analoge circuit. En dat ook AC en DC. Ik snap je enthousiasme, maar je zult toch klein moeten beginnen, anders gaat het mis. Groeten, Bas don't worry ik bouw een hele simpele nono dac. no geen 30 onderdeeltjes in totaal. moet kunnen niet waar? en de voeding is een accu... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Accu voeding.. Dat klinkt heel interessant. Voordeel is, je hoeft niet gelijk te richten. Je hebt een perfecte DC spanning. Wil je het echt goed doen. Voedt analoog en digitaal met aparte accu's. En wil je het state of the art doen. Voedt de ontvanger chip (CS8414?) en DAC apart. Nog belangrijker is de HCU74 hexfetinverter ic die je ongetwijfeld gaat gebruiken. Deze zorgt voor veel storing en interne jitter. Voedt deze ook apart. Wanneer je de CS8414 geruikt hoef je geen klok te ontwikkelen. Deze haalt het clock signaal uit de datastream. Dus de clock van je loopwerk wordt heel belangrijk. Upgrade die zeker met een Lc audio of Guido tent clock. Zorg er ook voor dat je S/Pdif ingang van je dac galvanisch gescheiden wordt, en netjes op 75 Ohm wordt afgesloten. Gebruik hiervoor een BNc aansluiting i.p.v. tulp. Groeten, Bas Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Author Report Share Posted 1 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Accu voeding.. Dat klinkt heel interessant. Voordeel is, je hoeft niet gelijk te richten. Je hebt een perfecte DC spanning. Wil je het echt goed doen. Voedt analoog en digitaal met aparte accu's. En wil je het state of the art doen. Voedt de ontvanger chip (CS8414?) en DAC apart. Nog belangrijker is de HCU74 hexfetinverter ic die je ongetwijfeld gaat gebruiken. Deze zorgt voor veel storing en interne jitter. Voedt deze ook apart. Wanneer je de CS8414 geruikt hoef je geen klok te ontwikkelen. Deze haalt het clock signaal uit de datastream. Dus de clock van je loopwerk wordt heel belangrijk. Upgrade die zeker met een Lc audio of Guido tent clock. Zorg er ook voor dat je S/Pdif ingang van je dac galvanisch gescheiden wordt, en netjes op 75 Ohm wordt afgesloten. Gebruik hiervoor een BNc aansluiting i.p.v. tulp. Groeten, Bas Groeten, Bas cool dat zijn de tips die nuttig zijn. de receiver wordt niet de cs8414 maar de cs8412cp Die hcu74 kom ik niet tegen in de onderdelen lijst. Als je nog tips hebt...graag! omdat dit ontwerp zo simpel is wil ik het compromiloos uitvoeren. Dat is mogelijk door de weinige onderdelen... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Beste Game, Zou je je onderdelen lijstje eens online willen zetten? en hiet liefst ook een schema? dan kan ik je meer vertellen (althans mijn mening geven ). Als je accu gaat voeden met bijv. loodaccu's of batterijen, dan heb ik een leuk ontwerp voor je voor een druppelader. Zodat de accu altijd wordt opgeladen. Zelfs met inteligente ic die de accu spanning controleerd bewaakt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Author Report Share Posted 1 augustus 2003 ik geloof een loodaccu.... ik zal wel even de nodige dingen onlie zetten. Ik ga nu offline, maar ik laat je wel een en ander weten. dankjewel voor de hulp tot nu toe game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Graag gedaan game. al zeg ik je bij voorbaat dat ik (nog) geen exert ben in digitale en HF technologie. Mensen als Guido Tent en de Broer (chris) van Hans van Liempd (heeft mede ontwikkeld aan de SACD-1000) kunnen je vast veel verder helpen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Compromisloos , dan begin maar alvast met een print te (laten) ontwerpen, want zoiets op experimenteerbord te bouwen is zeker niet compromisloos. Een non-oversampling DAC is zowiezo een compromis. Eigenlijk zijn ze dat allemaal, maar om dat uit te gaan leggen zitten we daarna wel weer een aantal jaren verder Het belangrijkste is wel dat je begrijpt wat je doet. Zeker met een DAC is een beetje kennis wel noodzakelijk, want het is niet gedaan met alleen de bouwbeschrijving volgen. Revell, Tamiya en Heller leveren nog steeds geen DAC's zover ik weet. Ik kan me nog goed mijn eerste stappen op dat front herinneren. Je denkt dat bouw ik zo ff en het werkt ook nog gelijk. Helaas, life is cruel . In de meeste gevallen werkt het dus NIET en als je dan moet gaan foutzoeken zonder kennis, kun je beter niet aan een dergelijk project beginnen. Seb heeft gelijk. Leer eerst eens de beginselen van een doodnormale gestabiliseerde voeding. Dat is zo basic, en ook nog eens het belangrijkste deel uit een schakeling. Zonder voeding gebeurt er nl helemaal niks. Ook al ben je van plan een (of meerdere) accu('s) te gebruiken, is het toch belangrijk. In je te bouwen buizenversterker zul je nl wel moeten. Daar is met accu's niet veel te doen, of je moet veel geld op je rekening hebben staan Maar dit terzijde. Het gaat tenslotte over soldeerbouten. Ik raad je aan niet gelijk voor de hoofdprijs te gaan. Een WS50 is vaak al meer dan de meeste mensen nodig hebben. Bovendien is het wel handig als je kunt solderen. Wat ik vaker onder ogen krijg als zijnde soldeerwerk, daar springen mij de tranen van uit mijn ogen. Als je de techniek niet onder de knie hebt, helpt zelfs de beste bout niet. BTW: Sorry voor de ontmoedigende woorden (als je het zo zou opvatten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Author Report Share Posted 1 augustus 2003 Geplaatst door Sodejuu:Compromisloos , dan begin maar alvast met een print te (laten) ontwerpen, want zoiets op experimenteerbord te bouwen is zeker niet compromisloos. Een non-oversampling DAC is zowiezo een compromis. Eigenlijk zijn ze dat allemaal, maar om dat uit te gaan leggen zitten we daarna wel weer een aantal jaren verder Het belangrijkste is wel dat je begrijpt wat je doet. Zeker met een DAC is een beetje kennis wel noodzakelijk, want het is niet gedaan met alleen de bouwbeschrijving volgen. Revell, Tamiya en Heller leveren nog steeds geen DAC's zover ik weet. Ik kan me nog goed mijn eerste stappen op dat front herinneren. Je denkt dat bouw ik zo ff en het werkt ook nog gelijk. Helaas, life is cruel . In de meeste gevallen werkt het dus NIET en als je dan moet gaan foutzoeken zonder kennis, kun je beter niet aan een dergelijk project beginnen. Seb heeft gelijk. Leer eerst eens de beginselen van een doodnormale gestabiliseerde voeding. Dat is zo basic, en ook nog eens het belangrijkste deel uit een schakeling. Zonder voeding gebeurt er nl helemaal niks. Ook al ben je van plan een (of meerdere) accu('s) te gebruiken, is het toch belangrijk. In je te bouwen buizenversterker zul je nl wel moeten. Daar is met accu's niet veel te doen, of je moet veel geld op je rekening hebben staan Maar dit terzijde. Het gaat tenslotte over soldeerbouten. Ik raad je aan niet gelijk voor de hoofdprijs te gaan. Een WS50 is vaak al meer dan de meeste mensen nodig hebben. Bovendien is het wel handig als je kunt solderen. Wat ik vaker onder ogen krijg als zijnde soldeerwerk, daar springen mij de tranen van uit mijn ogen. Als je de techniek niet onder de knie hebt, helpt zelfs de beste bout niet. BTW: Sorry voor de ontmoedigende woorden (als je het zo zou opvatten) nee hoor, ik voel me niet ontmoedigd.(was ook nie de bedoeling toch?) Al die woets eplannen die ik heb, moeten nog wel ff rijpen eer ik begin. ik heb niet de illusie dat alles in 2003 af is...; Maar 'inlezen' en tips verzamelen lijkt me nu wel nuttig. Ik ga tenslotte echt wel zo'n ding bouwen. (met compromiseloos bedoel ik meer: waar het op de beste manier kan, gebeurt het op die manier ) game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Gewoon eerst even oefenen met een sloop print ofzo . In het begin gat zo,n mega grote flat pack ic best wel lastig maar met de weller dus niet. Haalde ik ze er vroeger uit mbv hete lucht of een grote soldeerklodder rondom nu doe ik dat met een haake tip gewoon er achter zetten en binnen no time is de plak er uit. Bij plaatsen gebruik ik nog steeds gewone contact 60 en laat de eilandje,s van de flat pack goed vloeien met maar heel weinig lood. Dan het belangerijkste zorgen dat de IC echt recht op zijn plek zit en dit kan wel eens problemen geven wanneer het ic met kromme pootje,s geleverd wordt. Daarna soldeer je met de wsd 81 net zo makkelijk (wel met loep) pootje voor pootje en nu vind ik het zelfs leuk en streef ik er naar dit zo netje,s mogelijk te doen. Nieuwere technieken zijn overings al hun intrede aan het doen hoewel nieuw niet echt van toepassing lijkt . Meer fabrikanten zullen overstappen op de montage waar de chip aan de onderzijde gesoldeerd zit zoals in de PC wereld al lange tijd gebruikelijk. Hier houdt het handwerk dus echt op en ben je aangewezen op erg dure apparatuur welke trouwens heel goed werkt en snel . gepositineerd met een laser zichtbaar gemaakt mbv camera op de PC zuignapje erbij en de plak gaat er feiloos uit en zo ook mbv wat flux er weer in . dit zal helaas het einde betekenen voor menig hobbyist daar dergelijk soldeerapparaten echt heel duur zijn. In camera,s zitten ze al en geloof me dadelijk ook in HIFI apparatuur . Op zich natuurlijk voor de werking niets mis mee maar oh wee als je een slecht contact krijgt onder een dergelijk IC dan kan je het als hobbyist wel vergeten. Bas soldeer jij ook nog steeds met contact 60 als zeg maar flux? schijnt niet zo gezond te zijn al krijg ik er geen hoofdpijn van . Afzuiging zal bijna niet helpen die gassen krijg je toch echt wel binnen en ik soldeer wat af hoor. Wie doet de grote flat pack ic,s nog met het blote oog in solderen? Mijn ogen zijn nog helemaal goed maar ik gebruik toch echt een loep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 augustus 2003 Report Share Posted 3 augustus 2003 Zoals gezegd heb ik hier thuis zo'n Conrad-ding en een Weller WECP-20. De laatse is toch echt te zwak voor veel werkzaamheden en de Conrad is weer te grof, maar wel 60W. Flatpacks (postzegels noem ik ze meestal) doe ik wel op het werk. Daar heb ik een prachtige Pace MBT-250 (zie plaatje). Meestal snij ik de postzegels er voorzichtig uit met een scalpel, maar ik kan ze ook met het tweezer-handvat eraf halen, mits de pootjs niet aan de onderzijde zitten (wat steeds vaker het geval is). En ja ik zet ze er nog steeds zonder loep op. Ik merk wel dat mijn "kijkkracht" na begint te laten . Bij ons zijn ze al zover dat op sommige PCB zelfs gereflowde relays zitten. In de productie doen ze zowiezo het meeste met de reflow-techniek solderen. Dat maakt het er voor mij echt niet makkelijker op. Voorla omdat ze wegens plaatsbesparing steeds meer pootjes ONDER de componenten maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Geplaatst door Sodejuu:Zoals gezegd heb ik hier thuis zo'n Conrad-ding en een Weller WECP-20. De laatse is toch echt te zwak voor veel werkzaamheden en de Conrad is weer te grof, maar wel 60W. Flatpacks (postzegels noem ik ze meestal) doe ik wel op het werk. Daar heb ik een prachtige Pace MBT-250 (zie plaatje). Meestal snij ik de postzegels er voorzichtig uit met een scalpel, maar ik kan ze ook met het tweezer-handvat eraf halen, mits de pootjs niet aan de onderzijde zitten (wat steeds vaker het geval is). En ja ik zet ze er nog steeds zonder loep op. Ik merk wel dat mijn "kijkkracht" na begint te laten . Bij ons zijn ze al zover dat op sommige PCB zelfs gereflowde relays zitten. In de productie doen ze zowiezo het meeste met de reflow-techniek solderen. Dat maakt het er voor mij echt niet makkelijker op. Voorla omdat ze wegens plaatsbesparing steeds meer pootjes ONDER de componenten maken. Een oogtest wees uit dat er helemaal niets mis was met mijn ogen maar toch die mega IC,s soldeer ik echt niet zonder een loep De nieuwste (nou nieuw niet echt in de PC al lang gemeengoed) zijn niet meer zonder speciale apparatuur te vervangen /door te solderen al wil een druppel lood boven op de IC wel eens uitkomst bieden met voldoende vloeimiddel(uiteraard niet te lang) het is meegaan met je tijd je zal wel moeten en zo zie je vrij veel kleine ondernemers op de fles gaan. Met de weller wsd 80/81 haal ik met de haakse punt de ic,s er pootje voor pootje uit dit gaat zeer snel en zonder enig risico maar zo heeft een ieder zijn manier van solderen en desolderen. Het probleem is echter dat dit soort ic steeds vaker defect raakt en dat IK na een aantal van die giga plakken toch behoorlijk vermoeid raak aan de ogen en dan moet overstappen op het grotere werk Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 7 september 2003 Author Report Share Posted 7 september 2003 toch nog een vraagej na een poosje: Wat maakt een soldeerstation geschikt voor smd? IS er een bepaalde optie die een soldeerstation moet hebben voor er smd gesoldeert mee kan worden? IK heb trouwens de wecp82-esd 100 watt gekocht, goede keuze?? groeten Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts