Audiopaul Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Hi guys! Naar aanleiding van een andere topic kwam de volgende vraag in mij op. Vooral in de duitse bladen wordt veelvuldig getipt om de stekkers in een bepaalde volgorde in je stekkerdoos te pluggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Hoi Audiopaul, Ik kan er weer eens naast zitten, maar is het niet zo dat de eindversterker met de grootste signalen werkt, dus ook het ongevoeligst is voor de storing (% van het signaal). De voortrap werkt met iets kleinere signalen en de bronnen met de kleinste. Overigens is het bewezen dat stekkerblokken die alle dozen parallel aan elkaaar hebben het minster resultaat geven. Beter is het om alle contactdozen in ster aangesloten te hebben. Dan hebben de apparaten de minste invloed op elkaar. Als je een stekkerblok hebt met een aparte digitale-, eind - en overige sectie zijn deze vaak t.o.v. elkaar wel parallel geschakeld maar t.o.v. elke sectie weer in ster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2001 Author Report Share Posted 3 oktober 2001 Beste Sodejuu M.a.w. de volgorde die ik toepas, zou dus ook in theorie kloppen, althans volgens jouw verklaring? (en mijn vermoedens) Overigens ben ik bekend met het "ster"-verhaal(zoals bij de Sun-leiste), maar dat is bij dit type stekkerblok, de Octopus dus, niet aan de orde. Vandaar dus ook mijn vraag over de juiste volgorde! Ik vermoed dat jouw diagnose al aardig in de richting komt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 hoi allemaal, de vollegorde in het stekkerblok doet er zeker toe, plag de stekkers maar om en luister!! In een gewoon stekkerblok zitten de stopcontacten parralel verbonden, dit betekend dat je een een spanningsverlies krijgt naarmate je verder van het eerste contactpunt verwijderd bent. Nu gebruiken cd spelers en voorversterkers niet zoveel stroom als een eindversterker, dit wil zeggen dat er minder verlies is als je van het contact met voorversterker erin naar het contact met eindversterker erin, dan andersom. ik hoop dat ik dit alles goed heb beantwoordt, verbeteren mag natuurlijk altijd! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Geplaatst door Rogier:hoi allemaal, de vollegorde in het stekkerblok doet er zeker toe, plag de stekkers maar om en luister!! In een gewoon stekkerblok zitten de stopcontacten parralel verbonden, dit betekend dat je een een spanningsverlies krijgt naarmate je verder van het eerste contactpunt verwijderd bent. Nu gebruiken cd spelers en voorversterkers niet zoveel stroom als een eindversterker, dit wil zeggen dat er minder verlies is als je van het contact met voorversterker erin naar het contact met eindversterker erin, dan andersom. ik hoop dat ik dit alles goed heb beantwoordt, verbeteren mag natuurlijk altijd! gr. Rogier Ik geloof dat Stefan het zo ook een keer heeft uitgelegd Wat dat ster-verhaaltje inhoudt? Als je in ster aansluit sluit je alle contactdozen aan vanuit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Geplaatst door Ome Henk: Oei Sodejuu, had ik maar een vak moeten leren Nee, ik snap er geen hout van. Groetnis, Henk die toch blijft lachen (als.....) Als ik m'n Syncro kom afhalen, leg ik 't wel uit ('t is inderdaad lastig zonder tekening) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Toch nog een tweede poging. Dit is de Audioplan Powerstar G. Dit is in ster aangesloten van binnen. Vanuit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2001 Author Report Share Posted 3 oktober 2001 En om het nu weer verwarrender te maken voor Ome Henk... Sunleiste werkt ook volgens het "ster"-principe, maar dan in een gewone stekkerdoos!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 oktober 2001 Report Share Posted 3 oktober 2001 Ja leuk, zodadelijk snapt Ome Henk er helemaal niks meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 4 oktober 2001 Report Share Posted 4 oktober 2001 Kuch, volgens my is de ster=Parallel. Een normale stekkerdoos is serieel aangesloten, hier maakt het inderdaad uit welke volgorde je gebruikt... 1: Stopcontact 2-4: Stekkerdoos aansluiting. Parallel:1-2,1-3,1-4. Serieel: 1-2,2-3,3-4. Dit lijt mij logischer, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 oktober 2001 Report Share Posted 4 oktober 2001 Geplaatst door Kharn:Kuch, volgens my is de ster=Parallel. Een normale stekkerdoos is serieel aangesloten, hier maakt het inderdaad uit welke volgorde je gebruikt... 1: Stopcontact 2-4: Stekkerdoos aansluiting. Parallel:1-2,1-3,1-4. Serieel: 1-2,2-3,3-4. Dit lijt mij logischer, toch? De dozen staan in "serie" (= achter alkaar), maar zijn wel parallel geschakeld. Zouden ze in serie geschakeld staan, dan zou je alle dozen moeten bezetten en ook nog alle aangesloten apparatuur aan hebben staan. Zet je er eentje uit gaat de rest ook uit. Lampjes van de kerstverlichting staan in serie. Als er eentje kapot is, brand er geen meer. Dat zou dan ook met je apparatuur zo zijn. Bijkomend probleem zou zijn dat je een verschillende werkspanning zou moeten hebben voor elk apparaat, want er zou op geen enkele doos 230V staan, maar 230V gedeeld door het aantal apparaten en afhankelijk van de impedantie van de primaire wikkeling van de trafo. Fijne stekkerblokken worden dat. Ik wens je veel plezier er eentje te bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 oktober 2001 Report Share Posted 4 oktober 2001 Kuch kuch; Serieel zou betekenen dat alle stroom door elk aangesloten apparaat loopt, net als bij kerstverlichting, een lampje kapot; alles uit! Het is in beide gevallen parallel, alleen is ster iets meer parallel dan parallel (vrij vertaald uit Orwell ) Audiopaul, als je het nog niet snapt schroef ik morgen wel even mijn stekkerdoos voor je open Ik krijg al zin in echte Limburgse vlaai! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 oktober 2001 Author Report Share Posted 4 oktober 2001 Geplaatst door Stefan:Kuch kuch; Serieel zou betekenen dat alle stroom door elk aangesloten apparaat loopt, net als bij kerstverlichting, een lampje kapot; alles uit! Het is in beide gevallen parallel, alleen is ster iets meer parallel dan parallel (vrij vertaald uit Orwell ) Audiopaul, als je het nog niet snapt schroef ik morgen wel even mijn stekkerdoos voor je open Ik krijg al zin in echte Limburgse vlaai! Ha die Stefan! De schakelingen snap ik al wel met m'n technische achtergrond (MTS-E) ,maar dat was m'n vraag ook niet! Wellicht heb jij nog een aanvullende verklaring op mijn oorspronkelijke vraag? En wat vind je van het argument om de cd-speler vooraan in het stekkerblok te zetten omdat het de belangrijkste bron is, maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 oktober 2001 Report Share Posted 5 oktober 2001 Probeer het maar eens uit: CD-speler vooraan en achteraan in je stekkerblok. Hoor je verschil? Kies dan voor de plaats waar hij het beste klinkt. Kans is groot dat dat vooraan in het blok is Wat betreft digitale vervuiling; dat maakt mijns inziens niet uit, vervuiling lift gewoon mee op de spanning. Maar misschien heeft iemand anders hier andere ervaringen mee? Volgens mij is jou oorspronkelijke vraag nu wel beantwoord in deze thread. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 5 oktober 2001 Report Share Posted 5 oktober 2001 Audiopaul, M'n versterker is volgens de KE Noise Detector (aka knetterbox) de grootste vervuiler. Dus die redenatie gaat niet altijd op ... Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 oktober 2001 Report Share Posted 6 oktober 2001 Geplaatst door Maarten:Audiopaul, M'n versterker is volgens de KE Noise Detector (aka knetterbox) de grootste vervuiler. Dus die redenatie gaat niet altijd op ... Maarten Weet jij tot welk frequentiebereik die noise detector werkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 oktober 2001 Report Share Posted 13 oktober 2001 Beste Stefan, In absolute waarden weet ik het niet, maar bij een demonstratie klonk de netvervuiling (radio, letterlijk te verstaan op ongefilterde netaansluiting) als een middengolf-uitzending. En dan kom je niet verder dan zo'n 5 kHz. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 oktober 2001 Report Share Posted 13 oktober 2001 Geplaatst door Michel:Beste Stefan, In absolute waarden weet ik het niet, maar bij een demonstratie klonk de netvervuiling (radio, letterlijk te verstaan op ongefilterde netaansluiting) als een middengolf-uitzending. En dan kom je niet verder dan zo'n 5 kHz. Groet, Michel Dat betekend dus dat je hoogfrequente vervuiling (RF en digitale klokpulsen) hier niet mee lokaliseert! Dit zijn wel de vervuilingen die ongehinderd door je voeding fietsen. Laagfrequente vervuiling wordt vaak al afdoende gedempt door de filterwerking van de voeding (natuurlijk wel afhankelijk wat voor apparaat je hebt! bij mij komt 5kHz in ieder geval niet door de voeding) Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 14 oktober 2001 Report Share Posted 14 oktober 2001 Beste Stefan, Ik denk dat het niet echt belangrijk is welke vervuiling je lokaliseert, als je teveel vervuiling hebt ga je filteren. En ik neem aan dat als er dan hoogfrequente is (ookal heb je het niet gehoord/gemeten), dat het filter dit ook elimineert. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 16 oktober 2001 Report Share Posted 16 oktober 2001 Dus je beseft dat zo'n noise detector erg beperkt is? Je weet dus alleen of je te veel vervuiling hebt als je met een goed filter een hoorbare verbetering constateert. Maar dan weet je nog steeds niet of je wel alle vervuiling er uit filtert. Je kan er absoluut niet vanuit gaan dat een filter alle vervuiling even goed dempt. Bij elk filter zou een (goed) meetrapport moeten zitten met de filterresultaten in een bereik van pakweg 100Hz-400mHz. En dat bij precies de stroomafname die jij gebruikt! Ik ben ze helaas nog niet tegengekomen. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Beste Stefan, Ik vermoed dat filters volgens de door jou aangegeven specificaties niet te betalen zijn, als ze uberhaupt al bestaan. Dan kun je beter een electromotor via een groot vliegwiel een dynamo aan laten drijven. Schoner dan dat krijg je de stroom niet. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Geplaatst door Michel:Beste Stefan, Ik vermoed dat filters volgens de door jou aangegeven specificaties niet te betalen zijn, als ze uberhaupt al bestaan. Dan kun je beter een electromotor via een groot vliegwiel een dynamo aan laten drijven. Schoner dan dat krijg je de stroom niet. Groet, Michel Afhankelijk van het toerental van de dynamo en het aantal koolborstels krijg je hoogstwaarschijnlijk ook een storingsfrequentie op je spanning. Het beste is 10 accu's van 24 volt in serie in de kelder met een laadstation er naast. En dan natuurlijk tijdens kantooruren laden. Ik denk overigens wel dat dit soort filters wel te krijgen zijn; MIT heeft ze, Tice ook wel en natuurlijk Accuphase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2001 Report Share Posted 22 oktober 2001 Geplaatst door Stefan: Afhankelijk van het toerental van de dynamo en het aantal koolborstels krijg je hoogstwaarschijnlijk ook een storingsfrequentie op je spanning. Het beste is 10 accu's van 24 volt in serie in de kelder met een laadstation er naast. En dan natuurlijk tijdens kantooruren laden. Ik denk overigens wel dat dit soort filters wel te krijgen zijn; MIT heeft ze, Tice ook wel en natuurlijk Accuphase. En niet te vergeten Burmester, maar wat zijn ze prijzig zeg. Trouwens een accu of 10 met lader is ook niet echt een goedkope oplossing, maar wel de beste die er is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 6 november 2001 Report Share Posted 6 november 2001 Waarom moeilijk doen met een accu of 10. In een voeding wordt de 230V AC omgevomt naar +5V,-5V,+12V,-12V en iets van +50V,-50V DC afhankelijk van de gebruikte schakeling. Met een stuk of 10 accu's van 24V. Zit je op 240V DC wat een beetje overkill is. De accu's leveren wel de schoonste DC, maar om het betaalbaarder te maken kun je beter een elecrtomotor of verbrandingsmotor een dynamo laten aandrijven. Door een dynamo te gebruiken met een MOVING MAGNET principe heb je geen koolborstels en dus geen HF storing (door de vonken). Een exacte toerenregenalaar op de dynamo moet voor een constante frequentie van je 230V signaal zorgen. Het grootste probleem komt echter niet door vervuiling van enkele millivolts op je 230V signaal. Dit wordt immers aanzienlijk naar beneden getransformeerd en gefiltert en dus wordt ook de storing naar beneden getransformeerd. Een spoel is namelijk een HF filter en dus ben je de meeste storing na je trafo al kwijt. Belangrijker is om een constante frequentie en voltage aangeboden te krijgen. Een dip van 10V. in het net resulteerd in een dip aan de andere kant van de voeding, maar wat erger is ook een dip in de stroom die geleverd kan worden. 230V x 5A = 1150W aan de primaire kant van de trafo. Bij een dip van 10V zou er 50W minder beschikbaar zijn aan de secundaire kant en dus moeten de condensatoren in de voeding extra worden aangesproken en indien deze te krap zijn bemeten moet de vermogens piek uit het net worden getrokken en gaat de snelheid en kracht van de versterker tijdelijk achteruit. En dit kan hoorbaar zijn. Het valt of staat in IEDER apparaat dus bij de voeding. Een zeer doordacht ontwerp van een audio apparaat heeft apparte voedingen voor besturings electronica, vermogens versterking, loopwerken, digitale circuits, etc. Deze voedingen worden dan ook nog overbemeten uitgevoerd en uiteraard alleen voorzien van de beste componenten. Apparaten die zo uitgerust zijn, zijn ook vaak HEEL duur. Ook wordt soms de voeding extern geplaats. Maar goed. Een apparaat mag natuurlijk ook geen storing via de voeding terug sturen het net op. Dit gebeurd echter vaak wel. Zij het niet via de fase, maar wel via de nul en randaarde. Een ander apparaat kan echter deze storing weer oppikken en en nadeel door hebben. De stekkerblokken van Siltech en Van den Hul zorgen dat deze storing niet via randaarde of nul een ander apparaat kan binnen dringen. Ook is het beter om een versterker zo min mogelijk te filteren ivm. de vertragende werking van een filter en een cd speler bijv. veel te filteren, omdat er met storing genereerende schakelingen wordt gewerkt. Ook de fase goed om aansluiten verbeterd een boel. Een schakeling werkt namelijk precies omgekeerd wanneer deze verkeerd om wordt aangesloten. Afgeschermde kabels schermen de massa af ipv. de fase en de massavlakken op een print worden de fase en pikken dus extra storing op door een extra groot oppervlakte. Kortom een goed stekkerblok met filterwerking, afgeschermde voedingskabels welke goed worden aangesloten zorgen voor een beter geluid. Het ontwerp van het stekkerblok is afhankelijk van de toepassing. Een ster systeem heeft als voordeel dat de weestand tussen de bron en het apparaat voor ieder apparaat gelijk is. Het nadeel is echter dat wanneer er een filter moet worden gebruikt dit of voor alle apparaten gebruikt wordt of voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 november 2001 Author Report Share Posted 6 november 2001 Hoi, Jeroen (of moet ik nu Jedi Knight zeggen? ) Erg interessante en uitgebreide uitleg! Ik denk dat hiermee, samen met de andere reacties, m'n vraag wel beantwoord is! May the force be with you! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts