Jump to content

Auto-Bias

Michel
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Michel:

Beste Ruud,

Ik hoop(te) inderdaad op een reactie uit de richting die je aangeeft   :).

Desalniettemin bedankt voor jouw reactie.  :D

Groet,

Michel   cool.gif

Hoi, Michel

Dan zul je even wachten op een antwoord, want Stefan en partner genieten van een korte vakantie op de Veluwe!

Geplaatst door Audiopaul:

Hoi, Michel

Dan zul je even wachten op een antwoord, want Stefan en partner genieten van een korte vakantie op de Veluwe!

Bedankt voor de inside-info, Audiopaul,

Maar geduld is een schone zaak, en wat in het vat zit verzuurt niet. (En tot zover de quotes uit mijn oud-hollandsche gezegdes en open deuren handboek)

Groet,

Michel cool.gif

Hey Guys! I'm back!

En helemaal uitgerust na een midweekje in een hutje op de heide/Veluwe.

Nou Michel cool.gif ,

Mischien is het leuker om i.p.v. je naam, je standaard icoon te gebruiken, dit doet een ons aller bekende artiest ook niet onverdienstelijk!

Om met je vraag te beginnen:

Auto-bias is niets anders dan dat stroom van de buizen ingesteld wordt door een kathode weerstand. Jou voorbuisjes zullen dit standaard hebben.

De EL34ers hebben dit misschien ook wel, dit kan je zelf misschien zien.

De EL34 heeft een octal voetje met een nok, kijk in je versterker of er aan een van de twee aansluitpennen aan weerszijden van deze nok een weerstand gesoldeerd is, dit moet een grote weerstand zijn die in bedrijf behoorlijk warm wordt. Klopt dit? In dat geval heb je auto-bias.

Als je dit niet hebt zitten er waarschijnlijk potmeters in de versterker om de bias-spanning in te stellen (in dat geval heb je een fixed bias)

In ieder geval is het geen audiofiele oplossing om ongematchte buizen in een balans schakeling te gebruiken. De beide helften van een balanstrap moeten bijzonder nauwkeurig gebouwd worden om het signaal goed (en vervormingsarm) te versterken.

In de voortrappen kunnen gerust ongematchte buizen gebruikt worden zonder afbreuk aan de geluidskwaliteit.

Enige nadeel is dat je hierdoor een verschillende versterkingsfactor (gain) creeert, hierdoor gaat een kanaal harder spelen dan het andere.

De balans kan je uitkienen door de buizen in beide kanalen zo te plaatsen dat de totale gain gelijk blijft; 6N1p met iets minder gain samen met een ECC81 met wat meer gain, en dan in het andere kanaal het omgekeerde. Gewoon met een test-CDtje en een multimeter de gain aan de luidsprekeruitgang meten en buizen net zo lang verwisselen tot ze gelijk zijn.

Je laatste vraag is ook geen oplossing volgens voorgand verhaal, en deze potmeters moeten dan een belastbaarheid hebben van 25Watt of zo, lijkt me geen goede optie!

Geplaatst door Stefan:

Hey Guys! I'm back!

En helemaal uitgerust na een midweekje in een hutje op de heide/Veluwe.

Welkom terug!

Nou Michel    cool.gif ,

Mischien is het leuker om i.p.v. je naam, je standaard icoon te gebruiken, dit doet een ons aller bekende artiest ook niet onverdienstelijk!

Leuk idee, maar er zijn meerdere forummers die dat icoontje gebruiken, en ik geloof niet dat het de bedoeling is dat ik er een claim op leg.

Als je dit niet hebt zitten er waarschijnlijk potmeters in de versterker om de bias-spanning in te stellen (in dat geval heb je een fixed bias)

In ieder geval is het geen audiofiele oplossing om ongematchte buizen in een balans schakeling te gebruiken. De beide helften van een balanstrap moeten bijzonder nauwkeurig gebouwd worden om het signaal goed (en vervormingsarm) te versterken.

Inderdaad, het is een balansversterker met fixed-bias, met potmeters dus. Mijn vraag was of er een auto-bias van te maken valt. Uit jouw antwoord maak ik op dat het gaat om een weerstand per buis.

In de voortrappen kunnen gerust ongematchte buizen gebruikt worden zonder afbreuk aan de geluidskwaliteit.

Enige nadeel is dat je hierdoor een verschillende versterkingsfactor (gain) creeert, hierdoor gaat een kanaal harder spelen dan het andere.

Maar deze buizen zijn weer niet zo moeilijk te vinden in gematchede paren. De kosten zijn het ook niet, maar ik had zoiets van als je toch bezig bent, doe het dan gelijk helemaal goed.

Je laatste vraag is ook geen oplossing volgens voorgand verhaal, en deze potmeters moeten dan een belastbaarheid hebben van 25Watt of zo, lijkt me geen goede optie!

Gotcha!

Heer Stefan,

Mijn dank voor je verhelderende antwoord.

Groet,

cool.gif , :D;)

Dit betekend dus dat je wel een auto-bias kan maken door de bias spanning van je grid te verwijderen en een kathodeweerstand op elke EL34 te plaatsen.

Je moet dan nog steeds gamatchte buizen gebruiken, maar als je voedingsspanning verloopt blijft de ruststroom door je EL34's tenminste stabiel.

Voor de klank zou ik echter de fixed bias laten zitten, dit levert nl. wat meer vemogen en een betere basweergave op.

groeten,

Beste Stefan,

Niet aanpassen dus.

Heb je dan nog een truukje voor ogematchede nos (er zijn regelmatig Mullards te vinden, echter dit zijn er dan 1 of 2).

Nog een vraag; wat gebeurd er als je niet gematchede buizen in de eindtrap stopt?

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Michel:

Beste Stefan,

Niet aanpassen dus.

Heb je dan nog een truukje voor ogematchede nos (er zijn regelmatig Mullards te vinden, echter dit zijn er dan 1 of 2).

Koop er genoeg zodat je ze kan laten matchen! Binnen een Single Ended schakeling zou het allemaal niet zo veel problemen opwerpen, balans is nou eenmaal erg kritisch in dit onderwerp.

Nog een vraag; wat gebeurd er als je niet gematchede buizen in de eindtrap stopt?

Groet,

Michel    cool.gif

De versterkingsfactor tussen de beide balanshelften kan ongelijk zijn, het signaal maar dus ook de vervorming wordt dan ongelijk versterkt. Deze vervorming wordt in tegenfase versterkt en in de uitgangstrafo heffen die signalen elkaar op.

Je kan je dan vast wel voorstellen dat er restvervorming overblijft als de trap niet exact in balans is.

Groeten,