Jump to content

FM, antenne, brom en aardlussen

Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds kort heb ik een Onkyo 9990 tuner. Deze is op de kabelantenne aangesloten en sinds die tijd heb ik last van een brom op de overige uitgangen van de pre. Een bekend fenomeen en heeft (denk ik) te maken met aardlussen. Als de antennekabel uit de tuner is genomen, is de brom verdwenen. Dat is een te lastige oplossing. Is er ook nog een andere oplossing?

Groeten,

Henk

Volgens mij is de oplossing al meerdere malen voorbij gekomen op dit forum.

De oplossing is een speciaal filter te kopen voor ca. 25 euro wat de antenne galvanisch scheidt van je set. Zo'n filter heet een "mantelstroomfilter".

Je kunt ook het volgende proberen: Knip de antenne kabel door vlak bij de tuner. Soldeer nu tussen de twee manteleinden een ceramisch condensatortje van 1nF. Soldeer ook tussen de twee kerneinden zo'n condensatortje. Ben je voor een paar kwartjes klaar.

Beter is om er een HF trafo'tje tussen te zetten. Kun je vrij gemakkelijk zelfmaken van een speciaal daarvoor gemaakt ferrietkerntje, een z.g.n. "varkensneusje". Kost ook een paar kwartjes.

Goh, ik had hetzelfde probleem en dat heb ik opgelost door in de afscherming een 47pF cap te zetten. Die past perfect in zo'n supergoedkope antennestekker met zo'n wit kapje. Die stekker zit nou aan mijn tuner omde afscherming toch zjn werk te laten doen.

• 1 month later...

Nog eentje dan,

Aarden van de splitter op de CAI-huisaansluiting (een fatsoenlijke BNC-splitter) aan de centrale aarde werkte bij mij prima. Kostte niet meer dan een 10 cm installatiedraad. Ben je ook gelijk verlost van de "prikkelende" lekspanningen.

Marjor

• 3 weeks later...

Of het tegenwoordig overal mag weet ik niet, maar de beste geluidskwaliteit schijnt nog steeds binnen te komen via een externe (lees: op het dak) FM antenne. Aangezien er bijna niemand is die naar iets anders dan FM luistert, kan dit een (theoretisch ouderwetse) oplossing zijn. Een goede FM buitenantenne schijnt niet al te duur te zijn en als je dan toch een mooie tuner hebt, dan wil je toch ook de beste geluidskwaliteit er uit halen..... Via de kabel lukt dat sowieso niet, dus misschien is het een optie om eens bij een installateur te informeren. Het gewin zou de extra centen best wel eens waard kunnen zijn.

Groets en luisterplezier,

Stoffel

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Maar waarom *is* de ontvangst van die kabel zo beroerd? Ik begrijp dat er een fors aantal woningen aan hetzelfde koppelstation kan hangen, maar ze kunnen er toch wel een adequaat signaal doorheen pompen?

Mijn FM ontvangst is met een simpel antennedraadje achterin mijn tuner stukken beter dan met de kabel :(

Dat de ontvangst via de kabel slechter KAN zijn KAN te maken hebben met de volgende zaken:

1. Het signaal dat de kabel afgeeft is te sterk, waardoor het front end van je tuner overstuurt raakt. In dit geval kan het helpen het kabelsignaal te verzwakken middels een paar weerstandjes (of en heel lang stuk coax van mindere kwaliteit). Dit is een vaak voorkomende reden van slechte ontvangst. Men denkt de slechte ontvangst te verhelpden door een antenneversterker in de kabel op te nemen, maar dit geeft dus juist het verkeerde resulaat!

2. Het absolute niveau van het kabelsignaal is welliswaar goed, maar omdat alle stations ongeveer even sterk doorkomen via de kabel en de front end van je tuner dit niet aan kan treden er mengproducten. M.a.w. de selectiviteit van je tuner is in dit geval onvoldoende.

Wanneer je een eigen buitenantenne gebruikt is dit meestal een richtantenne. Door het richteffect kun je veel selectiever bepalen welke stations je 'sterk' wilt ontvangen en welke je bewust verzwakt door de antenne (met een rotor) zo te draaien dat een bepaald station wel/niet binnen de openingshoek valt. Het front end van je tuner krijgt het hierdoor minder zwaar te verduren wat zich kan uiten in een betere geluidskwaliteit.

Door de kabel exploitantenten worden de zenders keurig op een rijtje gezet in een 200 KHz raster. Voor dat op een rijtje zetten zijn frequentieconverters nodig. Dat geeft kwaliteits verlies. Ook worden de Nederlandse zenders digitaal doorgegeven en maken de exploitanten daar een analoog FM signaal van.

Al dat converteren gaat niet altijd met de kwaliteit die de Audiofiel verlangt en dat kan soms ook niet anders.

Omdat de zenders dicht op elkaar zitten op de kabel heb je soms ook last van overspraak tussen naastliggende zenders en treedt er soms "kruis-modulatie" op. Ook al pik je het signaal direct uit de lucht dan nog heb je te maken met de vele lokale zenders die soms nogal eens eens flink overgemoduleerd zijn en zo ook storing in naastliggende zenders veroorzaken. Een goede richtantenne (van minstens 5 elementen) kan dan de pijn verzachten.

Het blijft, audiofiel gezien, tobben met die FM.