Jump to content

Duurdere speakerkabels en hun vormgeving.

Klaas
 Share

Recommended Posts

Beste Formers:

Iets wat mij opvalt als je speakerkabels in het duurdere segment ga bekijken is dat ze in omvang behoorlijk toenemen, maar ook dat ze nog eens extra dik ingepakt worden waardoor ze de afmetingen aannemen van een flinke tuinslang.

loudspea.gif

Merken als bijv.: Siltech, Monster, Kimber en Harmonic Tecnologie enz. enz. maken allemaal in het top segment zulke dik verpakte kabels. Kharma gaat zelfs nog een stapje verder en maakt een soort van Boa Constrictor achtige speakerkabel. Toen ik laatst de Pro 11 van Harmonic Technology aan het bekijken was bleek dat de aders in een soort van watten material omhuld was, en ook op de site staat te lezen dat er een soort van Katoen pulp gebruikt wordt met de functie extra afscherming te bewerk stellen en vibraties op te vangen en direct contact en reflecties van de grond te vermijden.

cable.jpg

Als het waar is dat dit een verbetering zou beteken moet het natuurlijk ook werken als je zelf je eigen speakerkabel in de watten legt en daar een of andere slang omheen trekt. ;)

Of hebben jullie formers daar een andere mening over.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gegroet Klaas. :rolleyes:

Kharma gaat zelfs nog een stapje verder en maakt een soort van Boa Constrictor achtige speakerkabel

die je op dat plaatje ziet zijn niet de kabels zelf, maar een soort omhulsels. Je kunt er dus ook gewoon andere merk kabels doorheen gooien.

ik heb nu sinds niet zo lang ook duurdere lskabels.

de audioquest midnight 3 hyperlitz.

toen ik ze binnen kreeg, -uiteraard tweedehands, ik ga dat normale bedrag echt niet betalen- schrok ik wel van idd de diameter.

en idd heel veel dure lskabels hebben een grote diameter. bij mij wordt dat door 7 dikke koperen geleiders veroorzaakt, die elk ook nog eens zijn ingepakt.

een mooie ls kabel is gewoon vaak wat dikker, ontwerptechnisch was dat gewoon nodig.

Maar die fabrikanten - sneaky als ze zijn- zullen niet twijfelen er een onnodig dikke huls omheen te gooien. Staat nog stoerder natuurlijk.

game

Beste Kermit,

Ik heb dat gedaan. Ik heb op de zaak bussen stikstof die amterialen tot -65 graden bevriezen. Normaal gebruik ik dit om rotte halfgeleiders in een schakeling te vinden. Maargoed, heb dus aders dermate ingevroren dat je vingertop wegschroeid als je het aan zou raken. Heb daarna gelusiterd na de onbehandelde versie, en de behandelde versie. Moet je eerlijk zeggen dat het lees alsof het laag strakker was. E was verschil, maar het was wel minimaal.

De ideale kabel heeft elke aders vacuum geisoleerd, en is standaard (permanent)bevroren tot -265 graden. Bij deze temp. is de weerstand 0.

Groeten,

Bas

Even los van het feit of het beter klinkt, met zo'n Siltech is praktisch moeilijk mee te werken, groot en stug. Het geeft wel een "he man" gevoel.

Overigens werd in de Hifi News een setje Siltech a raison van 30.000 pond getest. Wat wil je daarmee?

Ik heb dat gedaan. Ik heb op de zaak bussen stikstof die amterialen tot -65 graden bevriezen.

Heb je dit met je speaker kabels of interlinks gedaan. Kan me ook vaag wat herinneren over dit onderwerp. Was toen ook geloof ik onderwerp van prijsvraag. Had toen nog wat specifieke informatie gevraagd maar nooit gekregen.

Zou het ook eens kunnen proberen heb op mijn werk genoeg vloeibare stikstof van -196 (altijd handig bij wratten), maar ofdat ik mijn kabels er aan toe vertrouw? In iedergeval niet proberen te buigen bij die temperatuur, is einde 'luxe' omhulsel. Trouwens ik betwijfel het nut bij speakers kabels met netwerken (lees spoelen) zoals mijn MIT's

Ik zit zo te lezen over die koudebehandeling. Een tijd geleden was dit een hype in wapenland, voor de behandeling van geweerlopen. De materiaalspanning zou hiermee verminderen. Je hoort er echter weinig meer van, was toch ook kwestie van geloof. Ik heb nog wel een adresje voor je kabels.. ;)

web pagina

Ik vind het maar een vaag verhaal. Interne spanningen verlaag je de laatste keer dat ik keek nog steeds met een warmtebehandeling. Bovendien worden alle materialen bij deze temperaturen zeer bros en is dus een kleine beweging voldoende om (micro)scheurtjes te doen ontstaan. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Geplaatst door leobus:

Het verschil met een niet behandelde, maar verder identieke kabel was goed te horen. Ten voordele van de behandelde bedoel ik dan.

groet,

Leobus

Wat is eigenlijk gehoormatig het verschil tussen niet behandeld, goed behandeld en zoals Bas het (niet goed) heeft gedaan?

Als eerste zou ik willen opmerken dat deze superdikke speakerkabels absoluute onzin zijn! Volgens mij gaat het meer om een soort uiting van mannelijkheid en machogedrag (fallus symbool?) Tevens durven ze voor een zwaardere en dikkere kabel meer centen te vragen, en daar gaat het in de audio branche uiteindelijk allemaal om.

Mannen!! protesteer tegen deze gang van zaken en verban de dikke kabels mad.gif

Technisch valt er ook het een en ander op te merken over isolatiemateriaal, hiervoor verwijs ik naar de mijn topics van de super cable en de superspeakercable.

Wat betreft de warmte of koudebehandeling: het werkt!

Het gaat idd. om het verwijderen van interne spanningen in het metaal. Bij de hoogovens zijn warmtebehandelingen als normaalgloeien dagelijkse praktijk.

Ik heb ook eens een interlink gemaakt van zilver dat door Leobus was diepgevroren, in vergelijking met onbehandeld zilver klinkt het iets schoner en opener.

Wat je ook kunt doen is de materialen verhitten in een gewone oven en heel langzaam af laten koelen, dit heeft een vergelijkbaar effect.

Waarom het werkt? Door temperatuurverandering gaat het materiaal uitzetten of krimpen, als je het langzaam afkoelt of opwarmt verdwijnen de materiaalspanningen. Hier is niets onnatuurlijks aan!

owh, nu verhitten we de boel niet maar koelen we het?? :rolleyes:

Ik heb ook ergens gelezen dat bijna al het zilver een kleine diameter heeft doordat het word getrokken. Er zijn ook andere manieren die weliswaar veel duurder zijn maar een betere kristalstruktuur van binnen hebben.... :D

Geplaatst door [[Game]]:

owh, nu verhitten we de boel niet maar koelen we het??  :rolleyes:

Ik heb ook ergens gelezen dat bijna al het zilver een kleine diameter heeft doordat het word getrokken. Er zijn ook andere manieren die weliswaar veel duurder zijn maar een betere kristalstruktuur van binnen hebben....    :D

CD's kan je weer beter afkoelen dan in de oven stoppen :rolleyes::P:rolleyes: