richard Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Je leest veel berichten in de trant van: Ik heb last van brom in mijn versterker; negen van de tien keer ligt het dan aan een of andere aardlus. Ik begrijp dat dit betekend dat een set dan bijvoorbeeld via de randaarde en de afscherming van de kabelradio met de aarde verbonden is. Maar krijg je geen aardlussen door het gebruik van twee interlinks tussen bijvoorbeeld cd-speler en versterker? Ik bedoel hiermee dat de massa (0) van de cd-speler zowel met de linker interlink als met de rechter interlink verbonden is met massa (0) en aarde van de versterker. Is het mischien beter de 0 in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Gezien in vrijwel alle apparatuur het signaal aan een kant aan massa ligt, is het onmogelijk hier onderbrekingen aan te brengen - geen massa is geen signaal - de massa van bede kanalen is gelijk, problemen als aardlussen zullen hier dus niet ontstaan. Externa massa aansluitingen als randaarde en kabel kunnen behoorlijke onderlinge verschillen vertonen. Op dit soort verschillen kan dus een brom ontstaan. Daarnaast is het bij een platenspeler mogelijk dat , gezien de geringe signaalsterkte, brom ontstaat door instraling - magnetische velden - rondom stroomvoerende verbindingen en componenten. Door de enorm hoge versterkingfactoren worden deze op lijn niveau verwaarloosbare ? storende invloeden hoorbaar. Overigens gezien de verkoop van enorm grote aantallen netfilters, - snoeren, - stekkerdozen en het aanleggen van aparte groepen voor de audioinstallatie kan het haast niet anders of ook op lijn niveau is er sprake van vervuiling. Zelf heb ik geen effect van dezen kunnen constateren in mijn situatie, met een heel erg schone voedingspanning, zeer incidenteel hoor ik eens een schakeltikje........ In het algemeen kan gesteld worden dat naarmate de voeding van een apparaat beter is - bijv. de voedingen van Musical Fidelity met smoorspoelen A3 en A300 bijv. - en er sprake is van een storingsvrije netspanning de invloed van brom op lijnniveau te verwaarlozen is. Brom tgv. een potentiaalverschil tussen randaarde en kabelaarde is simpel op te lossen door en een mantelfilter toe te passen en eventueel ook de randaarde te ontkoppelen. Onderbreek je de massa tussen apparaten wordt het wel heel erg stil...... Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts