[[Game]] Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Hallo iedereen! Een niet nader te beschrijven iemand die ik ken, is bezig een nummer op te nemen. Ik wil daar wat over weten. (ik denk vooral aan sebastiaan, omdat ie volgens een beetje de expert is op dat gebied, maar er zijn vast meer die iets zinnigs te zeggen hebben) Het gaat om dit: Er wordt 1 nummer opgenomen. In de bullitsound studio in hilversum. 1 van de beste studio's van nederland (?). Nu heb ik de eerste resultaten gehoord -het afmixen moet nog gebeuren en er moet nog aan gesleuteld worden- maar ik vond het niet zo goed... Ik kende eerdere opnamen van hun die waren gemaakt metveen simpel kastje dat terwijl de band live speelde een cd meebrande. Die klonk veel beter. Wat me een de opname van bullitsound tegenviel was: geen ruimtelijk plaatje. heet troebel geluid. rommelige bas. rare uitfase klinkende gitaar. verveelen aanwezige piano... Wat hiervan te denken? Is bullitsound geen garantie voor een mooie opname? of Klinkt het waarschijnlijk na afmixen schitterend?? ik hoor het graag! groeten game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 augustus 2003 Author Report Share Posted 15 augustus 2003 ps: het ligt niet aan set. Ik heb ook cd;s die super klinken in mij oren. Dit was duidelijk de opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 misschien hebben ze geen goeie interlinks en netsnoeren gebruikt tijdens het opnemen . stel , je houd niet van siltech (?) en niet mit(?) en als nu beide snoeren gebruikt zijn tijdens de opnames , dan heb jij mooi pech . grapje ?? nee hoor , het bewijst misschien de kabelonzin maar weer eens . een opname kan veel meer verziekt worden dan de duurste kabels "goed" kunnen maken . Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 augustus 2003 Author Report Share Posted 15 augustus 2003 jaja erik maar je hebt wel gelijk, het begint met de opname.... de opname is nog niet af, maar ik dacht dat bullitsound een goede studio was. wat verklaart dan dat slechte geluid? iemand? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door [[Game]]: .....maar ik dacht dat bullitsound een goede studio was. wat verklaart dan dat slechte geluid? iemand? game Een slechte opnametechnicus! Die waarschijnlijk ook geen kaas gegeten heeft van hoe je microfoons moet plaatsen. Ook een ruwe opname moet al goed klinken, zeker wat ruimtelijkheid aan gaat, punt uit. Veel opnamen worden droog opgenomen en later wordt er kunstmatig weer wat synthetische galm bij geprutst. Dat kan best nog aardig gaan klinken. Mooi voorbeeld van hoe je uiteindelijk belazerd wordt. En maar zeuren over "Werkelijkheidsweeergave" .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Hmmm, ik zou die opname eens moeten horen. Maar inderdaad wat Pjotr zegt, in de ruwe opname moet alles ook al goed klinken. Je moet er alleen niet over zeuren dat de instrumenten wat uit balans klinken en dat er sommigen in de verdrukking zitten, maar per stuk moeten ze goed klinken. Wie draait er overigens aan de knoppen, een medewerker van Bullet Sound ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 augustus 2003 Author Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Hmmm, ik zou die opname eens moeten horen. Maar inderdaad wat Pjotr zegt, in de ruwe opname moet alles ook al goed klinken. Je moet er alleen niet over zeuren dat de instrumenten wat uit balans klinken en dat er sommigen in de verdrukking zitten, maar per stuk moeten ze goed klinken. Wie draait er overigens aan de knoppen, een medewerker van Bullet Sound ? Paul. Ik wete zowieso niet zoveel van opnemen. Maar iik denk niet dat het verstandig is namen te noemen...? toch. Dat is toch een beetje apart. Het is in elk geval een hele grote in die wereld... Hoe gaat dat dan normaal met opnemen? game (sebastiaan?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Sorry Game, het is een beetje moeilijk disussieren als ik die opname zelf niet heb gehoord. Ik ga er vooralsnog van uit dat alles goed komt na het mixen van de tracks. Als het inderdaad een grote naam is uit die wereld en niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Idd Paul. Je kunt er eigenlijk nog niets van zeggen. Het kan best zijn dat er nog een aantal "ambient" tracks bij zijn opgenomen die Game (nog) niet gehoord heeft. Die worden er later voor de ruimtelijkheid bij gemixt en kan alles best goed komen. Wacht eens het eindresultaat af Game en geef dan nog eens je oordeel. Ben wel benieuwd. Als het dan goed is was het een technicus die goed weet wat ie doet. Is het dan nog bagger tja ... Er zijn gewoon verschillende wegen naar Rome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 augustus 2003 Author Report Share Posted 15 augustus 2003 miscchien (waarschijnlijk ) hebben jullie gelijk. Ik wacht het wel af. Ergens deze herfst komt de mix. Laat het wel weer weten. Maar hoe werkt het dan met opnames? Elke muziekant speelt apart, en dan wordt het over elkaar gegooid. Waar komt de ruimtelijkheid dan vandaan? (misschien een dommem vraag, zoals ik al zei; ik heb geen idee hoe het er daar aan toe gaat) game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 16 augustus 2003 Report Share Posted 16 augustus 2003 In de meeste popmuziek worden alle instrumenten los van elkaar opgenomen, waarbij er opzettelijk naar wordt gestreefd om iedere hint van ruimtelijkheid in die afzonderlijke sporen te vermijden. Zo staat de zanger in een goed gedempt zanghok, worden electrische gitaren opgenomen door de microfoon bijkans in de luidspreker te schuiven, met name electrische basgitaren worden veelal direct in het mengpaneel geplugd. Veel acoustische instrumenten worden close-miked opgenomen om interactie met de ruimte te voorkomen, enzovoort. De belangrijkste reden hiervoor is CONTROLE, alsmede een tendens om BESLISSINGEN over de uiteindelijke sound UIT TE STELLEN tot de mixfase. In de mixfase worden de afzonderlijke tracks / partijen / instrumenten samengevoegd in de juiste sterkteverhouding. Daarbij kan de mix-engineer (samen met de producer) in alle rust zijn beslissingen nemen om hier en daar een ruimtelijk effect toe te voegen in de vorm van galm. Of juist niet. Galm is normaliter afkomstig uit electronische doosjes. Daarin zijn vanuit de fabriek diverse presets geprogrammeerd: Kleine ruimte, grote zaal, ruimte met houten wanden, betonnen wanden, betegelde wanden (badkamer-sound, tunnel-sound) korte uitsterftijd, lange uitsterftijd, heldere galm, diffuse galm, enzovoort. Een enthousiasteling kan ook zelf de parameters instellen om zo zijn eigen galm te creeren, danwel een fabriekspreset naar eigen smaak aan te passen. Ook kan m.b.v. faseverschuivingen een instument in het geluidsbeeld naar achteren worden geplaatst. Het is hiermee niet alleen de bedoeling om de muziek wat natuurlijker en minder doods te laten klinken, het is zeer zeker ook een creatief proces: In Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 16 augustus 2003 Author Report Share Posted 16 augustus 2003 cristal clear paul! dankjewel er is idd droog opgenomen. Bijna alles is direct in het paneel gegaan. Zelfs de drums (digitale drums plus acoustische bekkens...) het zal wel allemaal op zn plek vallen na het afmixen. De producer/technicus/afmixer heeft ook met de rollingstones dingen gedaan en dat was de reden dat ik zo verbaasd was over de slechte opname.... Maar dat verandert waarschijnlijk nog... cool game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 16 augustus 2003 Report Share Posted 16 augustus 2003 Keep us posted, Game. Er zijn tenminste drie mensen die ik ken hier op het forum die min of meer in het vak zitten / zaten. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 augustus 2003 Report Share Posted 16 augustus 2003 Paul heeft het kort en bondig en glashelder verwoord zoals het bij de meeste studio's er aan toe gaat. Dwz bij pop producties. Het resultaat is dan een artistiek product wat grotendeels achter de mengtafel vormgegeven wordt. Bij klassieke muziek is er meer nodig, daar is het werkelijke zaalgeluid veel meer van belang. Ook in kleine bezetting is dan een acoustisch mooie ruimte van groot belang voor een goede opname. Als je er de kans voor krijgt Game, kijk dan of je bij de eindmix aanwezig mag zijn. Het is heel leerzaam om te zien hoe een CD uiteindelijk tot stand komt. Hou dan wel je mond stijf dicht, of je het er nu mee eens bent of niet. Commentaar van derden wordt doorgaans niet op prijs gesteld Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 augustus 2003 Author Report Share Posted 17 augustus 2003 hi, dank voor de posts. Ik denk niet dat ik er bij kan zijn. Ik zou alleen maar toeschouwer zijn en daar hebben ze geen trek in. Maar ik hou jullie natuurlijk posted over de ontwikkelingen. Ik ben zelf ook benieuwd hoe de definiteieve mix op mn set klinkt. Er komen nog allerlei overdubs en dus de gehele ruimtelijkheid en afstemmen van diverse instrumenten. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Zelfs de drums (digitale drums plus acoustische bekkens...) Bah! triggers... Sommige metaldrummers gebruiken die zelfs live. Dan valt het niet zo op dat ze tijdens het blasten minder hard op de snare meppen dan tijdens langzamere stukken. Dynamiek in het drumwerk is dan volledig afwezig. De trigger pikt een signaal op en speelt de bijbehorende sample of hij pikt m niet op en blijft stil, er zit niets tussenin. Neemt niet weg dat het met een goede sample set wel aardig kan klinken maar het blijft verhullen van gebrek aan vakmanschap IMHO... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Nou, dat is dus volslagen onzin, Onno. Die triggers pakken het signaal altijd op en de daaraan hangende sampler kan de drumsample in alle volumes afspelen, afhankelijk van hoe hard er gemept wordt. Er kunnen zelfs samples in diverse varianten van Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 augustus 2003 Author Report Share Posted 18 augustus 2003 hi! die kit is vanwege makkelijk verplaatsen en de extra functies die het heeft. Geluiden die een gewoon drumstel niet heeft. Het is een prima drummer. Geen Dave weckl, maar dat hoeft ook niet. Ik hou zelf ook meer van analoge drums. game. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Samples kunnen, zoals je zelf zegt, van alles zijn. Dus ook samples van analoge drums, wat meestal het geval is. Hoeft dus niet uit te maken. Van alle instrumenten zijn juist drums en percussie het meest geschikt om te sampelen ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Nja voor de wat proffessionelere muziek zal je wel gelijk hebben. Bij Death metal drummers gebruiken ze vaak maar een sample per trommeltje. En dan is het dus geen onzin wat ik schrijf. Overigens is er dan bij concerten meestal meer gedoe om die triggers goed afgesteld te krijgen dan als ze gewoon met microfoons uitversterken. Misschien omdat de technici dat meer gewend zijn. Verder hangt een en ander natuurlijk ook van de gebruikte sample set af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 augustus 2003 Report Share Posted 18 augustus 2003 Als je met triggers gaat werken moet je natuurlijk geen microfoon techneut meenemen, maar iemand die goed met samplers kan omgaan. Mijn ervaring met voorgekookte samples is dat de programmeur veels teveel gebruik wil maken van het hele dynamische bereik van zo'n sampler. Da's dus rond de 90 dB en dat is voor de meeste toepassingen veels teveel. Als je dan tijdens zo'n concert zachtjes op de trommels slaat komt er heus wel geluid uit, maar veel te zacht. Zeker voor een Death Metal band. Dat hoor in het gedender gewoon niet eer. DE aanslaggevoeligheid van de sampler moet gewoon beperkter ingesteld worden, in overleg met de drummer en met de rst van de band op volle sterkte. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 18 augustus 2003 Author Report Share Posted 18 augustus 2003 Geef mij maar een gewone drumkit... Als je ziet wat je daar op kan klaar maken. ja toch? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 19 augustus 2003 Report Share Posted 19 augustus 2003 Als je met triggers gaat werken moet je natuurlijk geen microfoon techneut meenemen, maar iemand die goed met samplers kan omgaan. hmmmm, klopt maar bij de concerten waar ik heen ga is er helemaal geen sprake van een microfoon techneut of iemand die met samplers kan omgaan. Er staat dan zo'n poppodiumvrijwilliger hippie achter het mengpaneel met een joint in zn muil, die wat aan de kn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 augustus 2003 Report Share Posted 19 augustus 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 22 augustus 2003 Report Share Posted 22 augustus 2003 Wat is een goede opname.. Zelf heb ik verschillende opname's van koor of orkest gemaakt. 2 mic's, schuiven tot je de juiste directe en indirecte verhouding hebt, juiste balans zoeken tussen links en rechts, rekening houden met akoustiek en opnemen. Altijd nog goede opnames gehad. Laatst was het weer zover.. Ik opnemen simpel op mijn eigen manier dus. Toen werden er toevallig ook opnames gemaakt door de grote regionale omroep. Met zo'n 30 mic's, grote tafel, hoge 19" kasten en veel geklooi. Afijn, ik voelde me dus maar weinig.. En ook de profs moesten stiekem een beetje lachen. Een week na het concert heb ik de opname's vergeleken... En wat denk je? Wie het laatst lacht, lacht het best zullen we maar zeggen. De 30 sporen opname (bijna alles direct opgenomen, dus met nep galmpjes en weet ik wat nog meer) klonk hardstikke knudde! Natuurlijk kan het op deze manier wel goed maar dan ben je dus met high-end galmbakken en andere knutsel dingen bezig van gigantisch veel geld.. Mijn opname had in iedergeval veel meer diepte, ruimtelijkheid, betrokkenheid en realisme! Bij de opname is het gewoon van groot belang wat de geluidstechnicus van plan is. Wil je een juiste en realistische opname? Of een spetterende, dynamische die mooier moet klinken dan hoe het in werkelijkheid is. Er is ernstig veel over te zeggen! Doe maar simpel dan doe je al gek genoeg (vindt ik).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts