Klaas Posted 31 oktober 2002 Report Share Posted 31 oktober 2002 Moet de aardedraad in een netkabel een evenredige diameter hebben als de stroomtoevoer aders ? Of is het ook mogelijk om 4mm stroom aders te hebben en een 2,5 mm aarde draad erbij te plaatsen ? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Klaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 31 oktober 2002 Report Share Posted 31 oktober 2002 Geplaatst door Klaas:Moet de aardedraad in een netkabel een evenredige diameter hebben als de stroomtoevoer aders ? Of is het ook mogelijk om 4mm stroom aders te hebben en een 2,5 mm aarde draad erbij te plaatsen ? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Klaas. Klaas, Los van het feit of je zulke kabel in de winkel kan kopen: Alles kan natuurlijk en het antwoord ligt een beetje aan het gebruik. De aardedraad zit er eigenlijk voor de elektrische veiligheid van het aangesloten apparaat. Ik ga er even van uit dat je een fatsoenlijke aardlek installatie hebt, dat schakelt de aardlekschakelaar de groep uit als er een lek naar de aarde ontstaat van ca. 50 mA (vroeger 250mA). Da's niet veel (maar voldoende om af te slaan als er iemand onder stroom komt te staan), en daarvoor is een dunne kabel in principe ruim voldoende. Wel dien je er eigenlijk voor te zorgen dat bij trekken aan een kabel de aarde als laatste ader losschiet (dus maak hem wat langer) dat zorgt voor maximale veiligheid: Mocht de kabel losraken dan zit de aarde als langste vast. Toch is het goed gebruik om voor de aarde een ader te gebruiken van ongeveer dezelfde diameter als de fase en nul ader. Maar 2.5 of zelfs 1.5 mm2 is ruim voldoende hoor. De Conradsel bijv. heb ik gemaakt van 5 aders van 1.5mm (en een afscherming) en hier heb ik voor fase en nul twee aders samen genomen. Zo zie dus dat ik eigenlijk 1.5 voor de aarde en 3.0 voor de twee andere aansluitingen gebruik. gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 oktober 2002 Report Share Posted 31 oktober 2002 Geplaatst door Maarten: Klaas, Los van het feit of je zulke kabel in de winkel kan kopen: Alles kan natuurlijk en het antwoord ligt een beetje aan het gebruik. De aardedraad zit er eigenlijk voor de elektrische veiligheid van het aangesloten apparaat. Ik ga er even van uit dat je een fatsoenlijke aardlek installatie hebt, dat schakelt de aardlekschakelaar de groep uit als er een lek naar de aarde ontstaat van ca. 50 mA (vroeger 250mA). Da's niet veel (maar voldoende om af te slaan als er iemand onder stroom komt te staan), en daarvoor is een dunne kabel in principe ruim voldoende. Wel dien je er eigenlijk voor te zorgen dat bij trekken aan een kabel de aarde als laatste ader losschiet (dus maak hem wat langer) dat zorgt voor maximale veiligheid: Mocht de kabel losraken dan zit de aarde als langste vast. Toch is het goed gebruik om voor de aarde een ader te gebruiken van ongeveer dezelfde diameter als de fase en nul ader. Maar 2.5 of zelfs 1.5 mm2 is ruim voldoende hoor. De Conradsel bijv. heb ik gemaakt van 5 aders van 1.5mm (en een afscherming) en hier heb ik voor fase en nul twee aders samen genomen. Zo zie dus dat ik eigenlijk 1.5 voor de aarde en 3.0 voor de twee andere aansluitingen gebruik. gr, Maarten Volgens mij moet een aardlekschakelaar afslaan bij 30mA (lekstroom naar aarde) en vroeger was dat 0,5A (500mA). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 31 oktober 2002 Report Share Posted 31 oktober 2002 Hehe, Absoluut, ik wordt dement ... (Gelukkig heb ik het goed op de homepage staan). Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 november 2002 Report Share Posted 1 november 2002 Het klopt dat de aarddraad bedoeld is voor de veiligheid. Dat geldt alleen voor apparaten die enkel ge-isoleerd zijn. Dubbel ge-isoleerde apparaten hebben in principe geen aarddraad. Het mag geloof ik niet eens. De dikte van die aarddraad moet dusdanig zijn dat als er iets mis gaat in het apparaat, de aarddraad niet stuk gaat maar de zekering in het apparaat. Zit er geen zekering in het apparaat dan moet de zekering in de groepenkast er uit vliegen en moet de aarddraad heel blijven. De dikte hangt dus een beetje van het vermogen van het apparaat af maar 1,5 mm2 is echt dik genoeg. Zit ook aan wasmachines van 2 KW. Een aardlekschakelaar meet de verschilstroom in de spanningsdraden (nul en fase). Zo'n verschilstroom kan alleen ontstaan als er een lek naar aarde is. Zonder aarddraad werkt ie ook bij zo'n lek als je aan de kast van het apparaat zit. De stroom loopt dan via je lichaam naar aarde en de aardlek schakelt dan af als beveiliging. Daar is ie primair voor bedoeld. Zit er ook een deugdelijke aarddraad aan het apparaat dan slaat zo'n aardlekschakelaar er gelijk uit als je het apparaat aanzet bij een aardlek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts