Jump to content

High Grade stopcontacten

Klaas
 Share

Recommended Posts

In Engelse en met name Amerikaanse hifi bladen wordt wel eens gesproken high/hospital grade stopcontacten. Met andere woorden een hoogwaardig stopcontact.

Maar hier in nederland hoor daar nooit iets over althans ik niet. Zijn er mensen die hier meer info over hebben over zulke stopcontacten of zelfs weten waar deze te koop zijn ?

Met vriendelijke groet,

Klaas :)

Hoi Klaas,

In Europa kennen we geen Hi Grade stopkontakten. Vroeger had je nog van die volkoperen wandcontactdozen, maar die zijn er helaas niet meer. Wat je wel kan doen is eens kijken in de katalogus van Busch & Jaeger. Deze fabrikant heeft verre weg de beste wandcontactdozen. Zelfs eentje met ingebouwde overspanningsbeveiliging, maar die is wel duur.

Van Amerikaanse installatietechniek heb ik niet zo'n hoge pet op. Verbindingen met kroonsteentjes en vinyl-leidingen wegstucadoren in de muren. Dan denk ik dat het in Nederland op een wat hoger plan staat. Wel heb ik begrepen dat bijvoorbeeld elektriciteitsbuis in Nederlandse ziekenhuizen van ijzer zijn (of waren) om mogelijke be