Douma Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Nee, ik doel hier niet op een of andere allergie die je voor luidsprekers zou kunnen hebben. Ik was benieuwd in hoeverre de uitslag van een luidspreker van invloed is op het opblazen, vervormen of kapot gaan van een luidspreker. Kan het zo zijn dat als je wat harder draait en de luidspreker flink in beweging is, dat de luidspreker op den duur gaat vervormen ook al hoor je dat op dat moment niet? Ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel. Groeten, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Hoi Rienk, Een luidspreker heeft een maximaale uitslag, soms is dit 5mm, soms is dit 8mm naar voren en naar achteren toe. Als je steeds een uitslag tegen die grens aan hebt zal je dit horen, maar ik kan me voorstellen dat je het niet hoort als je steeds net tegen die grens aanzit. Dus dat je de luidsprekers zo hard zet dat je vaak de maximale uitslag gebruikt. Meestal luister je dan ook niet echt naar het geluid (feestjes en zo). Maximale uitslag bij een luidspreker is niet goed, je krijgt extra druk op de randen, (meestal rubber dat tussen de conus en het frame inzit) op die manier kun je zeker luidsprekers opblazen, na een tijd zal de rand scheuren of loslaten. Dus als je heel hard draait, luister af en toe goed of je vervorming hoort, bij lage tonen en op het hardste stuk van de cd, dan voorkom je opblazen. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Maar als je gewoon ook zo nu en dan lekker hard wilt spelen, dan moet je een paar Klipschen (erbij?) kopen. Hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. Je oren begeven het eerder dan de speakers Overigens is warmteontwikkeling in de spreekspoel ook een gevaar voor de levensduur, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Het ligt er ook aan hoe groot je kamer is. Die van mij is maar 4,65m x 3,90m dus dan staat de muziek al snel heel hard. Bovendien hebben mijn JBL's ook niet zo'n moeite met veel vermogen (staat JBL ook wel om bekend dacht ik). Al heb ik mijn versterker nog nooit verder dan 2/3 'open' gedraaid. Meestal, als ik ff wil 'knallen', draai ik 'm zelfs niet verder dan half open. Dan staat ie al meer dan hard genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Ik heb een stel KEF Q60's(100 watt). Al wat oudere dus. Wel met UniQ systeem. Mijn versterker is een Denon PMA-720A. Deze levert zo'n 80 Watt per kanaal bij 8 Ohm. Hoeveel ampere die levert weet ik niet. Als ik hem iets verder als een kwart open zet dan gaan de luidsprekers al aardig tekeer, terwijl het nog niet eens zo hard klinkt. Soms krijg ik de neiging om hem bij een goed nummer wat verder open te draaien, maar als ik dan naar de spekers kijk zie ik daar toch maar van af. Vandaar deze vraag. Groeten, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Deze levert zo'n 80 Watt per kanaal bij 8 Ohm. Hoeveel ampere die levert weet ik niet. Das een kwestie van berekenen: P=V*I, waarbij P=vermogen, V=spanning en I=stroom Als je weet dat V=I*R met R=weerstand(en hier dus impedantie) dan kun je deze formule in de eerste invullen en dan krijg je: P=I*R*I=I2*R ('I in het kwadraat' dus, maar ik kan hier geloof ik geen superscript doen). Dus hier is dat dan: 80=I2*8 ->I2=10 -> I=3.16... Maar eehhh... als je speakers 100W aankunnen, zouden ze dus sowieso die 80W van je versterker aan moeten kunnen. Tenzij je speakers nominaal 4 Ohm zijn natuurlijk. Dan gaat je versterken meer stroom leveren (in theorie 2x zoveel, maar veel versterkers halen dan niet). Maar speakers hebben niet constant dezelfde impedantie (vandaar ook het woord impedantie en niet weerstand). Het kan best zijn dat jouw speakers hele lage impedanties bereiken (ik ken jou speakers niet)... Ook kan het zijn dat die 100W de hoogst mogelijke piekbelasting is (ook wel muziekvermogen genoemd). Dan kan ie voor een korte tijd 100W aan, maar niet constant. Mijn speakers hebben een nominaal vermogen van 120W, maar een muziekvermogen 180W. Dat scheelt dus best wel wat... Je kunt dan ook het beste letten op het geluid. Zodra dat begint te vervormen, staat je versterker te hard. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat je oren eerder gaan protesteren. 100W is namelijk erg veel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Maar eehhh... als je speakers 100W aankunnen, zouden ze dus sowieso die 80W van je versterker aan moeten kunnen. Dit geldt toch niet altijd? Want wanneer levert mijn versterker dan die 80 Watt? Toch pas als deze vol open gedraait staat? Of zit ik nu helemaal verkeerd? Ach ja, het maakt ook niet zoveel uit. Ik zal wel gewoon rustig aan doen met die speakers(doe ik namelijk al 1,5 jaar). Misschien dat er een forummer is die deze speakers wel kent en mij wat meer duidelijk kan geven. In ieder geval bedankt voor de reacties! Groeten, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Dit geldt toch niet altijd? Want wanneer levert mijn versterker dan die 80 Watt? Toch pas als deze vol open gedraait staat? Of zit ik nu helemaal verkeerd? Ja en nee. Je versterker levert 80W als ie helemaal open gedraaid staat en een impedantie van 8Ohm op de uitgang heeft. Als die impedantie meer dan 8Ohm is, dan levert ie minder stroom en dus minder vermogen. Als de impedantie lager is dan 8Ohm levert de versterker juist meer vermogen. Het is dus niet goed te zeggen wanneer je versterker 80W levert. Dat zou alleen kunnen als je speakers constant dezelfde impedantie hebben, maar dat is niet zo. Die verschilt per frequentie. Bij de ene speaker is het impedantieverloop stabieler dan bij de andere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Gaat de impedantie omhoog bij hogere of bij lagere frequenties? Of is dat verschillend? groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Is verschillend dacht ik. Heeft volgens mij met de bouw van de luidspreker te maken (het elektronische deel uiteraard). Maar daar heb ik niet zoveel verstand van en omdat ik jou versterkers ook niet ken, kan ik in dit geval weinig zinnings over het impedantieverloop zeggen... Ik weet wel wat de impedantie van een spoel en een condensator is: Spoel (L): Z=jωL Hierbij geldt: Z=impedantie, j is het wiskundige getal 'i' waarbij 'i-in-het-kwadraat'=-1, ω is de griekse letter 'omega' en staat voor 2*π*f waarbij f=frequentie en π het wiskundige getal 'π'=3.14... en L geeft de induktie van de spoel aan in 'Henry' Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de impedantie dus, want j en L zijn (uiteraard)constant. Voor een condensator geldt: Z=1/(jωC) Hierbij is C de capaciteit van de condensator en dus geldt hier: hoe lager de frequentie, hoe hoger de impedantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 De impedantie van een luidspreker varieert met de frequentie, soms levert een fabrikant bij de specs een grafiekje waarin dit zichtbaar wordt gemaakt. Het verdient aanbeveling luidsprekers met een zo vlak mogelijke impedantiekarakteristiek te kiezen. Luidsprekers die heel erg diep wegvallen stellen vreselijk hoge eisen aan de versterker en zijn - wat mij betreft - absoluut af te raden. Overigens hoe groter de uitslag van een konus, hoe groter de vervorming, hetwelk resulteert in het verlies van detail en openheid. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Dat is een aardig technisch verhaaltje. Maar het is me wel duidelijk(als wat jij verteld, klopt) Maar om even on-topic te gaan: Ik heb mijn oren nog niet verknald met veel te harde muziek. Ik hoor vervorming ook meestal erg snel. Dus als ik de speakers niet hoor vervormen en niet al te lang hard speel, dan zou het geen kwaad kunnen? groeten, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Overigens hoe groter de uitslag van een konus, hoe groter de vervorming, hetwelk resulteert in het verlies van detail en openheid. Dat klopt, maar aan de andere kant, als je hard wilt spelen, moet er meer lucht verplaatst worden en zeker bij lage tonen resulteerd dat volgens mij automatisch in behoorlijke conusuitslag... Correct me if I'm wrong... Dus als ik de speakers niet hoor vervormen en niet al te lang hard speel, dan zou het geen kwaad kunnen? Nee dan kan het volgens mij geen kwaad. Als het geluid niet vervormd, kan de luidspreker het blijkbaar aan dus kun je gerust enige tijd op dat volume spelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Mijn dank is groot, Rogier, Duck-Twacy, Henrie en Jitze! Ook voor de snelle correspondentie. Groeten, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Dat is een aardig technisch verhaaltje. Maar het is me wel duidelijk(als wat jij verteld, klopt) Hehe... Valt wel mee, met het 'technische' in dat verhaaltje. Kwestie van wat formules combineren enzo. Is dus eerder wiskundig. Maar eehhh... als je met formules gaat gooien dan raken mensen al snel onder de indruk dus vandaar Het klopt overigens wel (hoe durf je aan mij te twijfelen )... Ik ben student elektrotechniek hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Het klopt overigens wel (hoe durf je aan mij te twijfelen )... Ik ben student elektrotechniek hoor In dat geval zijn ook mijn exuces groot. groet, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door Douma: In dat geval zijn ook mijn exuces groot. groet, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Ik heb mijn oren nog niet verknald met veel te harde muziek. Ik hoor vervorming ook meestal erg snel. Dus als ik de speakers niet hoor vervormen en niet al te lang hard speel, dan zou het geen kwaad kunnen? groeten, Rienk.[/QB] Inderdaad voor de speakers niet, echter voor je de vervorming duidelijk waarneemt en er gevaar is voor schade aan gehoor en units, kan de weergave al volledig verknald zijn - vervorming geeft detailverlies en maakt soep van een leuk stukje muziek - Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Ik ben 't niet helemaal met Jitze en Henrie eens. Zolang de spoel zich nog steeds in 't (gelijkmatig verdeelde) magnetische veld bevind dan hoeft er in principe geen vervorming te ontstaan. De maximale verplaatsing is vooral mechaninsch en zolang die niet bereikt is zal de vervorming vooral van de versterker zelf komen. Die moet namelijk veel stroom leveren om de kracht voor de verplaatsing op te brengen. (F = B * I / L) Is die stroom er wel dan zal de vervorming even minimaal zijn als bij een kleine verplaatsing, en nogmaals zolang het magnetische veld nog gelijk matig is. Die lengte varieert tot 4 a 5 cm!!! Niet bij de kleintjes maar de echte subwoofers zullen die slag echt moeten kunnen maken om wat druk op te kunnen bouwen. Tja maar dan kom je niet weg met 10watt of zo. Dan hebben we 't over spoelen die meer dan 200 watt aan kunnen. Verder ben ik wel van mening dat als 't klote klinkt 't ook klote voor de luidspreker is. (Misschien zelfs fataal) Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door seoman:Ik ben 't niet helemaal met Jitze en Henrie eens. Zolang de spoel zich nog steeds in 't (gelijkmatig verdeelde) magnetische veld bevind dan hoeft er in principe geen vervorming te ontstaan. De maximale verplaatsing is vooral mechaninsch Groeten Simon Simon, theoretisch klopt wat je zegt best aardig, echter bij een "normale" uitslag beweegt een spoel - in theorie - keurig door de magneetspleet, in de praktijk echter gaat dit niet zo heel erg mooi, hij fladdert er doorheen, dit levert dus - mechanische - vervorming, hoe groter de uitslag, hoe groter deze vervorming, dit lijkt me een bijzonder logisch gebeuren. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Ik denk (!) dat er altijd tegenstrijdige krachten in het spel zijn. kleine conus: - grote uitslag nodig om "luchtverplaatsing te halen" - hierdoor ook in minder lineair magnetisch gebied actief (?) - grotere uitslagen resulteren in hogere bewegingssnelheden, dus meer na-slingereffecten + kleine massa conus, snel (en ook gunstig voor het naslingeren) + conus is star, weinig vervorming Grote conus: + klein uitslag voldoende voor gewenste luchtverplaatsing + blijft in "veilig" magnetisch veld + lagere snelheden (versnellingen) dus minder naslingeren - hogere massa, dus juist weer meer traagheid - minder stijve conus dus meer partiele resonaties, opbrekingen etc. Zoals met zoveel is het zaak om het juiste compromis te vinden. Binnen zekere grenzen kan dat zowel met een 6" als met een 12" woofer een aardig reslutaat worden bereikt. In de extremen gaan bepaalde nadelen natuurlijk sterk gelden; 4" laat me niet lachen, 20" leuke trampoline Eigenlijk is dit een pleidooi voor het toepassen van meerdere kleine units (4 * 6" ipv 1 * 12"). Zijn daar eigenlijk ook nadelen aan verbonden (impedantie gedrag wellicht??)?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Duck-Twacy:Zoals met zoveel is het zaak om het juiste compromis te vinden. Binnen zekere grenzen kan dat zowel met een 6" als met een 12" woofer een aardig reslutaat worden bereikt. In de extremen gaan bepaalde nadelen natuurlijk sterk gelden; 4" laat me niet lachen, 20" leuke trampoline Of een 60cm woofer, zoals bij de Magnat Vintage 990 Gaat DIEP!!! -3dB @ 10Hz!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Geplaatst door Henrie: Of een 60cm woofer, zoals bij de Magnat Vintage 990 Gaat DIEP!!! -3dB @ 10Hz!!! Maar niet hoog (50 Hz, schat ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Hoi Duck, Je bent 1 belangrijk, zo niet het belangrijkste, nadeel van grote uitslagen vergeten: Produceert veel IM vervorming! Dat is een uiterst vervelend (gehoormatig) soort vervorming. Wat je ook kiest, met een tweeweg blijf je hier altijd mee zitten. Het enige type speaker dat er weg mee weet is een hoornsysteem omdat daar de uitslag van de konus het kleinste blijft. Ook sommige basreflexontwerpen klinken om die reden beter dan een gesloten box. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Bekijk de Velodyne HGS-10 eens. Deze 10" sub heeft een maximale uitslag van 7cm met een (gemeten) vervorming van 1,7% (fabrieksopgave = 1%). 't Kost helaas wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts