Jump to content

Luidspreker uitslag

Douma
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Duck,

Je bent 1 belangrijk, zo niet het belangrijkste, nadeel van grote uitslagen vergeten:

Produceert veel IM vervorming!

Dat is een uiterst vervelend (gehoormatig) soort vervorming. Wat je ook kiest, met een tweeweg blijf je hier altijd mee zitten. Het enige type speaker dat er weg mee weet is een hoornsysteem omdat daar de uitslag van de konus het kleinste blijft. Ook sommige basreflexontwerpen klinken om die reden beter dan een gesloten box.

Ben maar een leek hoor :)

Ff gespiekt bij Jan uit de Betuwe: http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/

Intermodulatie -vervorming

Moduleren betekent in de electronica techniek dat een signaal in amplitude (sterkte) beinvloed wordt door een ander signaal. De wiskundige uitwerking van dit proces geeft aan dat er frequenties ontstaan van de som en van het verschil van de beide ingangs- frequenties.

Dit gebeurt ook als er twee zuivere sinus tonen tegelijk door een niet linear systeem gaan. Ze beinvloeden dan elkaars amplitude.

We vinden aan de uitgang behalve de oorspronkelijke tonen ook tonen met de som en met de verschilfrequentie. Bovendien ontstaan er ook harmonischen.

IM vervorming wordt ook vaak aangeduid als THD, Total Harmonic Distorsion. Voor iedere versterker dient de THD beneden 0.1% te liggen. Nog lagere waardes zijn mooi, maar je zult het verschil niet meer horen.

N.B. Vervorming wordt steeds als een percentage van de uitgangsspanning aangegeven. Als je dit omrekent naar dB moet je de '20 dB per factor tien' regel gebruiken. Een vervormingspercentage van 0.1% levert dan een nivo op van -60 dB.

Dat is ruim onder maskeringsgrens van het menselijk oor, oftewel, we kunnen dat niet meer horen.

Heeft dat dan iets te maken met het niet lineaire gebied van het magnetisch veld?

confused.gif

Geplaatst door sodejuu:

Bekijk de Velodyne HGS-10 eens. Deze 10" sub heeft een maximale uitslag van 7cm met een (gemeten) vervorming van 1,7% (fabrieksopgave = 1%). 't Kost helaas wel wat.

http://www.velodyne.com/pages/productsp/hg...hgs_series.html

Zeg een inch is maar 2,5 cm hoor

:D

Zeg Duck doe mij een lol en quote die Jan niet, de helft in die quote is (een) boel-shit met een hoog klok en klepel gehalte. Google eens op < intermodulation+distortion+loudspeaker > Kom je zinniger dingen tegen. Im is verwant aan doppler vervorming bij een luidspreker. Ik heb er eens een erg goede uitleg over gezien maar kan hem niet terug vinden. Je kan ook Googelen op < doppler+distortion >.

Doe mij dan maar dit besselarray'tje:

tt25_4_arrayphoto.jpg

Maar ja waar laat je het confused.gif

;)

Geplaatst door seoman:

He daar hebben we de Motion feedback weer.

Cool. Ik dacht dat 't uitgestorven was.

Leuk hebbe dingetje.

't Beestje heeft alleen een andere naam gekregen (High Gain Servo) :D;)

BTW: Excursion = 11/4" peak to peak = 6,985 cm. Dit hebben de gasten van het tijdschrift Audio tijdens de testen ook gemeten :rolleyes: (maar 5 cm is ook al een aardige uitslag eek.gif:P )

Geplaatst door Pjotr:

Zeg Duck doe mij een lol en quote die Jan niet, de helft in die quote is (een) boel-shit met een hoog klok en klepel gehalte. Google eens op < intermodulation+distortion+loudspeaker > Kom je zinniger dingen tegen. Im is verwant aan doppler vervorming bij een luidspreker. Ik heb er eens een erg goede uitleg over gezien maar kan hem niet terug vinden. Je kan ook Googelen op < doppler+distortion >.

Doe mij dan maar dit besselarray'tje:

tt25_4_arrayphoto.jpg    

Maar ja waar laat je het       confused.gif

;)

Was ff te lui om te googelen en wist nog dat Jan in het onzin draadje staat. Ga je me nu vertellen dat hij het ook mis heeft op het gebied van technische definities?

eek.gifeek.gif

Ohh

P (x=0,t) = P0 + p sin(t)

en

xd = -aL/L2 sin (Lt) + -aH/H2 sin (Ht)

ofwel

f

Hoi sodejuu,

Heb net ff helpe Jan z'n band te plakken. Zag hem zo met die portasol en scoop in de weer. :D:D:D

IM vervorming wordt ook vaak aangeduid als THD, Total Harmonic Distorsion. Voor iedere versterker dient de THD beneden 0.1% te liggen. Nog lagere waardes zijn mooi, maar je zult het verschil niet meer horen.

N.B. Vervorming wordt steeds als een percentage van de uitgangsspanning aangegeven. Als je dit omrekent naar dB moet je de '20 dB per factor tien' regel gebruiken. Een vervormingspercentage van 0.1% levert dan een nivo op van -60 dB.

Dat is ruim onder maskeringsgrens van het menselijk oor, oftewel, we kunnen dat niet meer horen.

Wel ja gooi IM en THD maar voor het gemak maar op 1 hoop en 0,1% cross-over vervorming zou ik toch niet graag uit mijn versterker zien (horen) komen. Maar voor Jan maakt het niet uit. Alleen zijn oren tellen en bovendien is zijn gehoorvermogen beperkt tot 60 dB.

eek.gif

Goh Pjotr,

Daar zakt mijn broek werkelijk van af. Ik ben ooit aan die site van Jan begonnen, maar ben er mee op moeten houden. Door de tranen in mijn ogen kon ik niks meer lezen.

Fijn dat er bijbelschrijvers zijn :P:D In het land der doven in Jan koning eek.gif:P;)

• 2 weeks later...

hey douma, ik ken ook iemand die Kef Q75 speakers heeft met dat UniQ systeem. Wat mij opviel was inderdaad dat die UniQ driver al snel begon te bewegen. Zonder dat het extreem hard ging. Dit leek inderdaad alsof er iets niet klopte maar ik kon verder geen vervorming opsporen. Die Kef Q75 zouden een geluidsdruk op moeten bouwen van ongeveer 114 dB. Maar toen ik ze zo zag spelen wou ik dat niet geloven. Doordat ik geen vervorming kon opsporen heb ik me er maar bij neergelegd, met de gedachte "het hoort vast zo"... confused.gif

Geplaatst door Douma:

Dat is een aardig technisch verhaaltje. Maar het is me wel duidelijk(als wat jij verteld, klopt)   ;)

Maar om even on-topic te gaan:

Ik heb mijn oren nog niet verknald met veel te harde muziek. Ik hoor vervorming ook meestal erg snel. Dus als ik de speakers niet hoor vervormen en niet al te lang hard speel, dan zou het geen kwaad kunnen?

groeten,

Rienk.

Het beste en goede antwoord ;)

Versterker vs luidspreker-vermogen zegt heel weinig....

Met 25 W versterker laat je iedere luidspreker de geest geven eek.gif

Behalve als ie electron. beveiligd is mischien.

hvsl

Geplaatst door sodejuu:

BTW: Excursion = 11/4" peak to peak = 6,985 cm. Dit hebben de gasten van het tijdschrift Audio tijdens de testen ook gemeten

1 1/4" top-top is toch 31,75 mm? Ik snap niet hoe je dan op 6,985 cm komt.

De maximale uitslag top-top van 2" is 50,8 mm.

Richard

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Duck,

Je bent 1 belangrijk, zo niet het belangrijkste, nadeel van grote uitslagen vergeten:

Produceert veel IM vervorming!

Dat is een uiterst vervelend (gehoormatig) soort vervorming. Wat je ook kiest, met een tweeweg blijf je hier altijd mee zitten. Het enige type speaker dat er weg mee weet is een hoornsysteem omdat daar de uitslag van de konus het kleinste blijft. Ook sommige basreflexontwerpen klinken om die reden beter dan een gesloten box.

Volkome onzin natuurlijk,als er iets vervormd dan is het wel een hoorn-systeem,wat niet wil zeggen dat het niet goed "klinkt".

De uitslag wordt pas niet-lineair als de golflengte van de frequentie groter is dan de diameter van de conus.Meer-weg systemen zijn in dat opzicht dus altijd beter,iedere speaker kan zo werken in zijn optimale gebied.

Het is dus helemaal geen gek idee om je 2-weg systeem uit te breiden met een subwoofer. ;)

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Volkome onzin natuurlijk,als er iets vervormd dan is het wel een hoorn-systeem,wat niet wil zeggen dat het niet goed "klinkt".

De uitslag wordt pas niet-lineair als de golflengte van de frequentie groter is dan de diameter van de conus.Meer-weg systemen zijn in dat opzicht dus altijd beter,iedere speaker kan zo werken in zijn optimale gebied.

Het is dus helemaal geen gek idee om je 2-weg systeem uit te breiden met een subwoofer.     ;)

Subwoofers ;)

Je hebt natuurlijk subwoofers en subwoofers maar aangezien het hele hifi gebeuren richting surround verschuift is er eigenlijk geen enkele reden om het niet te gebruiken,zelfs voor normale 3-weg systemen met een hoog kantelpunt van de woofer(800Hz)heeft het nog zin om een subwoofer te gebruiken.Lps schijnen trouwens ook geen stereo-informatie te bevatten onder zo'n 100Hz,nog afgezien van ons onvermogen om te horen waar nou precies een lage toon vandaan komt. :)

Je hebt natuurlijk subwoofers en subwoofers maar aangezien het hele hifi gebeuren richting surround verschuift is er eigenlijk geen enkele reden om het niet te gebruiken,zelfs voor normale 3-weg systemen met een hoog kantelpunt van de woofer(800Hz)heeft het nog zin om een subwoofer te gebruiken.Lps schijnen trouwens ook geen stereo-informatie te bevatten onder zo'n 100Hz,nog afgezien van ons onvermogen om te horen waar nou precies een lage toon vandaan komt.   :)

Ik heb hier een kanttekening bij.

Dat we geen stereo meer kunnen horen onder de 100Hz wil nog niet zegen dat je 't niet kan voelen. Een stampende dino op het scherm moet echt waartenemen zijn als de vloer mee gaat trillen. En dan voel je echt wel stereo. (als je voeten uit elkaar staan bv)

Groetjes uit singapore

Het is dus helemaal geen gek idee om je 2-weg systeem uit te breiden met een subwoofer.     ;)

Inderdaad volkomen onzin.

Als ik dit zo lees zou een 20 cm woofer pas gaan vervormen bij een uitslag van meer dan 20 cm.

confused.gif

Je hebt natuurlijk subwoofers en subwoofers maar aangezien het hele hifi gebeuren richting surround verschuift is er eigenlijk geen enkele reden om het niet te gebruiken,zelfs voor normale 3-weg systemen met een hoog kantelpunt van de woofer(800Hz)heeft het nog zin om een subwoofer te gebruiken. Lp

Geplaatst door seoman:

Ik heb hier een kanttekening bij.

Dat we geen stereo meer kunnen horen onder de 100Hz wil nog niet zegen dat je 't niet kan voelen. Een stampende dino op het scherm moet echt waartenemen zijn als de vloer mee gaat trillen. En dan voel je echt wel stereo. (als je voeten uit elkaar staan bv)

Groetjes uit singapore

Dit smeekt welhaast om een demonstratie,jij,Seoman,kan aan de grond onder jouw voeten(beton)voelen uit welke richting een trilling komt.

De snelheid van geluid door beton is 4,3km per seconde,dat is ruim 12,5x zo snel als door lucht,weet je het wel zeker? :D