Michel Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Om te voorkomen dat mijn 1000e post op HEAR net zo onzinnig is als de vorige plusminus tien, maar eens een wat serieuzere vraag: Mijn balans-buizen versterker heeft sinds kort last van volumeverschil l/r. Het is een eindversterker met een aan/uit knop, geen controls. Ongeacht welke buizen ik gebruik (ik heb er vele in voorraad en wissel regelmatig), het verschil verdwijnt niet. Met een bepaalde buizenkeuze lijkt het soms in eerste instantie rechtgetrokken te zijn, maar na verloop van tijd, 15 tot 20 minuten, komt het verschil weer terug. Bij de buisvoeten zitten 22k potmetertjes gemonteerd. Andere instelling van deze pots heeft geen invloed op de l/r balans. De ALPS welke ik voor het volume gebruikte was onderdeel van het probleem. Deze is inmiddels vervangen door een stappenschakelaar. L/R is nog niet gelijk, echter het verschil is kleiner geworden. Omdat het misschien in de elco's zou zitten heb ik als eerste de koppel c's vervangen. Hier was een standaard elco toegepast, Er zitten nu SCR MKP's in. Muziek is wat mooier geworden, probleem blijft... Zonde van die € 50,- Om te voorkomen dat ik straks alle onderdelen heb vervangen, om er vervolgens door Murphy's Law achter te komen dat de oorzaak het allerlaatste te vervangen onderdeeltje betreft, hoop ik dat er iemand ervaring of een goede tip voor me heeft. Scheelt een heleboel werk als het meezit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Ik heb (nog steeds) geen kaas gegeten van buizenversterkers, dus helpen kan i je niet. Ik kan je wel feliciteren met je 1000ste post. Bij deze dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 31 december 2002 Author Report Share Posted 31 december 2002 Party!! (en nog eens als mijn probleempje is verholpen) Bedankt. Nu ben ik geen electronicus, maar zou het in een voedingselco (buffer) kunnen zitten? Die laden op tijdens het voorgloeien van de buizen als je de versterker aanzet. Wellicht dat er 1 of meer hun lading verliezen tijdens het spelen. Er staan er per kanaal 3 van 470 uF in serie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door Michel:Er staan er per kanaal 3 van 470 uF in serie... in serie Waarom verklein je de capaciteit van de bufferelco's Of bedoel je dat ze achter elkaar staan maar wel parallel geschakeld??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Wat je zou kunne proberen is het verschil in spanningen te meten over de weerstanden. Misschien is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 31 december 2002 Author Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door Sodejuu: in serie Waarom verklein je de capaciteit van de bufferelco's Of bedoel je dat ze achter elkaar staan maar wel parallel geschakeld??? Juist ja... Zoals ik al zei: ik ben geen electronicus... Ze staan inderdaad parallel geschakeld. @Simon; is dat niet onwaarschijnlijk? voor zover ik weet plegen elco's eerder de geest te geven dan weerstanden. Overigens zijn het bijna allemaal draadgewonden exemplaren. Zijn wat degelijker dan metaalfilms... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door Michel: Simon; is dat niet onwaarschijnlijk? Overigens zijn het bijna allemaal draadgewonden weerstanden. +/- 10% Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Weerstander verlopen idd niet zo snel. Maar er moet een verschil zijn! toch? Meten is weten. Er omstaat na opwarming een verschil. Het instelpunt ? Voedings spanning ? Gloeistroom ? Regel(leen!!) een multie meter, dat is veel makkelijker zoeken. Succes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
callas Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Ik denk dat je allereerst 2 dingen moet onderscheiden. eea blijkt niet uit je beschrijving. Is de kanaalongelijkheid GEMETEN aan de uitgang ? Of is de ongelijkheid HOORBAAR tijdens het luisteren ( testplaat oid ?) Bij optie 2 is de akoestiek van de kamer van invloed. dat is geen buitensporig verschijnsel. ook ik heb het linkerkanaal ietsje harder staan, daar heeft mijn voorversterker gelukkig 2 gain schakelaars voor. succes met je probleempje gewenst ! sooo many records.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Uit het verhaal blijkt wel dat na een tijdje pas het verschil optreed. Dit lijkt me niet een akoustisch probleem. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Oh nog iets Misschien moet je de voorversterker ook eens bekijken. Misschien is hij het die scheef loopt of oscilleerd. Groetjes simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 31 december 2002 Author Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door callas:Ik denk dat je allereerst 2 dingen moet onderscheiden. eea blijkt niet uit je beschrijving. Is de kanaalongelijkheid GEMETEN aan de uitgang ? Of is de ongelijkheid HOORBAAR tijdens het luisteren ( testplaat oid ?) Middels een testsignaal is in eerste instantie in de kamer gemeten. Hier bleek een verschil. Verder zoeken leverde een gemeten verschil in output op de speakerterminals van de versterker. Geplaatst door Seoman:Oh nog iets Misschien moet je de voorversterker ook eens bekijken. Misschien is hij het die scheef loopt of oscilleerd. Mijn vv is passief. Een stel Elma's met zilver-hardwire. Hier zit (helaas) niet het probleem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Zeg Michel, hoe zit 't eigenlijk met de buizen voeten? Als je buizen veel verwisseld lijkte me dat zo'n voet aardig wil slijten. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Michel, Je zei dat het "sinds kort" optrad. Heb je rond die tijd iets veranderd in de keten? Ik neem aan dat je met alles los even hebt gemeten aan de versterker. Bijv. door een 100Hz signaal op beide ingangen te zetten (doorverbinden), een dummy 5 Ohm/30W weerstand aan de uitgang en te meten met een scoop of de kanaalongelijkheid hier vandaan komt. Doormeten evt. ook doen voor de VV inc. interlinks want het verschil kan eerder worden geintroduceerd. Zou het in de EV zitten; bij mijn UL40s2 versterker (ook EL34PP) hebben ze voor afregeling van de "normale kanaalongelijkheid" een keurig potmeterje ingebouwd. Dit ding is 250K en regelt linker input (vlak voor de grid weerstand) en rechterinput tussen de ground. Maar dan praat je over normale marges, geen idee hoe groot jouw verschil is. Als er iets mis is met een Elco in de voeding dan zou er een spanningsverschil te meten zijn aan de uitgang van de voeding. (Zitten die Elco's echt parallel of zijn ze middels een weerstand verbonden? deel van filter). gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 De weerstanden nameten is opzich niet zo interresant maar als je de spanningen over de weerstanden meet zie je eerder waar het verschil optreed. Als je de sldeer punten naloopt en er een rottige appel tussen vindt, dan moet je niet het soldeer alleen opnieuw smelten, maar dan moet je het soldeer verwijderen en nieuwe aanbrengen. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Heb je de interlink al eens omgedraaid?? Links op rechts en heb je dan hetzelfde?? Mvgr Mr.Dynaco Tube lovers like it hot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 10 januari 2003 Report Share Posted 10 januari 2003 Michel, Ik ben benieuwd naar je voortgang bij het oplossen van die probleem. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 januari 2003 Author Report Share Posted 12 januari 2003 Hallo allemaal, Allereerst zeer bedankt voor al jullie input. Hieronder de voortgang van mijn probleem: Na heel wat uren aan meten te hebben gewijd, kwam ik er nog niet uit. Marginale verschillen in weerstanden, elco's in orde, uitgangstrafo's in orde, buisvoeten in orde en ga zo maar door. Ben er uiteindelijk mee naar de werkplaats van Heart in Den Haag gestapt. Die bevestigden na enig meetwerk wat ik al wist, maar hebben het aardegebeuren compleet opnieuw aangelegd. Hier klopte namelijk naar hun mening het een en ander niet. Wat slechte soldeercontacten opnieuw gedaan, scoopje erop en...: perfect!! Hij kan weer jaren mee als het aan mij ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 januari 2003 Report Share Posted 12 januari 2003 Gefeliciteerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 januari 2003 Report Share Posted 13 januari 2003 Geplaatst door Michel:Hallo allemaal, Allereerst zeer bedankt voor al jullie input. Hieronder de voortgang van mijn probleem: Na heel wat uren aan meten te hebben gewijd, kwam ik er nog niet uit. Marginale verschillen in weerstanden, elco's in orde, uitgangstrafo's in orde, buisvoeten in orde en ga zo maar door. Ben er uiteindelijk mee naar de werkplaats van Heart in Den Haag gestapt. Die bevestigden na enig meetwerk wat ik al wist, maar hebben het aardegebeuren compleet opnieuw aangelegd. Hier klopte namelijk naar hun mening het een en ander niet. Wat slechte soldeercontacten opnieuw gedaan, scoopje erop en...: perfect!! Hij kan weer jaren mee als het aan mij ligt. Heeft Rogier dat voor je gedaan? Dan kan hij idd weer jaren mee....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 januari 2003 Author Report Share Posted 13 januari 2003 Dat vonden ze zelf blijkbaar ook; Rik (d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts