Jump to content

Laatste vragen voor uiteindelijke aanschaf

Hanrob
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb me proberen zoveel mogelijk te informeren omtrent aanschaf hifi/home-cinema-installatie. Uit het grote aanbod heb ik geprobeerd een combinatie te kiezen die het best voor mijn situatie van toepassing is. Toch heb ik nog enkele vraagjes, waarbij ik mijn (thuis)situatie probeer uit te leggen:

Mijn muzieksmaak:

Ik houd van allerlei soorten muziek maar vooral van Frank Boeijen, Clannad, Maire Brennan, Sarah McLachlan, Mary Black, Loreena McKennitt. Meer dat Ierse muziek. Daarnaast vindt ik Roger Waters/Pink Floyd ook heel mooi om naar te luisteren.

Verdeling luistertijd: 90% cd’s en 10 % v.d. tijd naar dvd-audio en dvd-films; m.a.w. stereo-geluid zal voorrang moeten hebben boven surround.

Indeling v.d. kamer:

Ik heb een L-vormige kamer, met parket, die een oppervlakte heeft van plm. 36 m2. Het zit gedeelte is ongeveer 6 meter breed en 4 meter breed, de L-vorm ongeveer 3 bij 4.

Luidsprekers:

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Audio Physic Yara. Ben op zoek naar luidsprekers die warm klinken en prettig lang in het gehoor zijn, moet sterk zijn in zuivere, heldere klanken. Weinig mid dus

Evt. alternatieven: JM Reynaud Arpeggione, Dynaudio 122.

Luidspreker mag max. ongeveer 1 meter hoog zijn en max. plm 18/19 cm breed zijn. Budget 2 luidsprekers: 1.500 euro. Vloerstaander. Luidspreker moet houtkleur hebben.

Receiver:

Ik heb interesse in o.a. de NAD, Marantz en/of Denon. Voorkeur gaat in eerste instantie uit naar NAD.

Apparatuur mag heel sober zijn, m.a.w. weinig uiterlijke (onzinnige) verfraai

1. binnen dit budget zou ik altijd receiver + dvd-speler kopen, dus geen losse cd

2. geen idee

3. verschillende merken geen probleem, maar 1 merk staat beter en is misschien met de afstandsbediening makkelijker in 1 bediening te combineren

4. dit zou ik wel binnen 1 merk houden of in elk geval zeer uitgebreid luisteren; met name de centerspeaker moet goed bij de front-speakers passen (ik heb geen idee hoe duur Yara surround is)

Zoals je al aangeeft:

eerst luisteren, volgens mij klinken NAD, Denon en Marantz duidelijk anders.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Audio Physic Yara. Ben op zoek naar luidsprekers die warm klinken en prettig lang in het gehoor zijn, moet sterk zijn in zuivere, heldere klanken. Weinig mid dus

Warm maar toch weinig mid? Daar ligt toch meestal het warme karakter?

Moet me voor de rest aansluiten bij de rest.

Kwa apperatuur is alles van 1 merk niet noodzakelijk maar wel handig (ik zit met 3 afstandbedieningen te kloten, je kan ook een universele kopen maar kost weer euries)

Luidsprekers (behalve sub) zeker van het zelfde merk kopen.

Voor dit bugdet zeker geen apparte cd/dvd speler kopen. Ik heb een marantz van 300 eurie (ok was aanbieding) en die speelt maar net iets minder dan mijn duurdere cd speler.

Ik zou me trouwens niet blind staren op dvd audio of scad, er zijn hier maar zeer weinig titels voor dus naar mijn mening zou ik daar nu geen geld aan verspillen.

Ik ben zelf trouwens (ook?) een liefhebber van ierse/schotse (zeg maar gealic) muziek en heb dat ook laten mee beslissen in mijn set (vooral mijn eerste aanschaf). Dit waren NAD versterkers en b&w speakers. De speakers eigenlijk gekozen op heb klank eigenschappen plus het feit dat ze alle instrumenten goed lieten horen, ik heb geen audio physics/JMR gehoord. NAD heb ik eigenlijk gekozen omdat die een leuk setje in de aanbieding hadden, later ben ik voor rotel gegaan om die toch wat neutraler overkwamen (NAD klonken op mijn set een beetje warm en ongecontroleer).

Voor de rest kan ik niet genoeg benadrukken ga zelf luisteren alleen dan kan je oordelen, ik kan wel zeggen wat ik mooi vindt maar daar schiet jij niks mee op. En er is eigenlijk niks leuker dan critisch naar vershillende setjes luisteren, neem er de tijd voor. Laat je vooral niet opjagen door verkopers die zo nodig hun centjes willen binnenhalen. Een goede verkoper neemt de tijd voor je en laat jou beslissen.

Veel plezier en als tip zou ik dus willen zeggen luister eens naar b&w/rotel, misschien is de 7NT (2250) iets boven je budget maar staffhorst/raff heeft die dingen misschien nog wel in de aanbieding. Laat even weten ofdat ze beter zijn dan de yara's ben benieuwd.

Groet en veel luister plezier.

Matthias.