SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Na een aantal testen met mijn Straightwire Crescendo speakerkabels blijkt dat op de een of andere manier het beeld meer "forward" wordt weergegeven en dat kleine details zich meer op de voorgrond manifesteren, waardoor de akoestiek in de opname heel duidelijk hoorbaar wordt. Bovendien blijkt het laag steeds zeer goed controleerd en strak te zijn, terwijl dat met andere speakerkabels duidelijk minder is. Ik heb bij diverse mensen thuis, dus met totaal verschillende sets en speakers deze effekten gehoord. Het strakkere laag en de betere detaillering kan ik vrij makkelijk verklaren met de constructie van de kabel en het feit dat er spades op zitten. Op deze manier maak je super goed contact en daar win je eigenlijk alles bij. Dat de projectie een stuk naar voren komt of lijkt te komen, dat kan ik niet zo goed verklaren. Vooral bij Henk was het verschil erg groot, van alles achter de speakers met zijn kabel tot tastbaar dichtbij met de Crescendo. Bij Henk was de kabel bi-wired aangesloten. Ik heb dit ook bij Zee geprobeerd en bij hem lag het iets genuanceerder. Zee gebruikt een bundel cat5 kabels die hij in elkaar heeft gevlochten. Deze kabel is van zichzelf al "snel", maar weer kwam ik banaanstekkers tegen aan de speakerkant, waardoor m.i. het contact niet optimaal is. De winst zat wederom in de details en het laag en de projectie kwam naar voren. De akoestiek in de opnames was een stuk beter waarneembaar. Zee heeft geen bi-wire mogelijkheid op zijn speakers, dus zetten we de aders parallel. De diepte in in de opnames is er nog steeds, maar je moet nu eerst even door de kleine details heen kijken, omdat die t.o.v. de bestaande situatie de aandacht vragen. Eenmaal gewend aan de Crescendo is de diepte weer even peilloos als voorheen. Overigens heeft het vlechtwerkje van Hans van Liempd ook dit "forward" effekt. De vraag is dus, hoe komt het dat het geluid door een speakerkabel naar voren of naar achteren kan worden geplaatst? Graag goed onderbouwde reacties :) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Het is eigenlijk heel simpel Andre: Als het midden/hoog iets "opgetild" (sterker) wordt dan komt het geluid naar voren. Is het iets zwakker dan gaat het geluid naar achteren. Kortom je gebruikt kabels dus als subtiele toonregeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Author Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Pjotr:Het is eigenlijk heel simpel Andre: Als het midden/hoog iets "opgetild" (sterker) wordt dan komt het geluid naar voren. Is het iets zwakker dan gaat het geluid naar achteren. Kortom je gebruikt kabels dus als subtiele toonregeling. Ok, dat klinkt aannemelijk. Dan is de vraag wanneer het niveau "goed" is, want de meerderheid van de kabels (die ik ken) blijkt laidback weer te geven. Nu geeft dat een "high-end" sausje aan de weergave, dus wieweet wordt dit bewust gedaan. Of de kabels hebben zoveel verlies dat het midden/hoog achterblijft ...... De Kabel van Hans is bijv. vrij simpel opgebouwd en klinkt vergelijkbaar forward. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Dat is inderdaad de kernvraag: wat is er beter (of iets preciezer: wat is het meest neutraal?) Wederom het gebrek aan een referentie. Als je al een referentiebron zou hebben, dan heb je weer te maken met het karakter van de weergevers? En wat gebeurt er bijvoorbeeld als je het afspeelniveau verandert? Of de hele boel in een andere ruimte zet? Kortom: deze vraag is niet te beantwoorden en dat is meteen een van de bestaansrechten van fora als deze... Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomerang Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Wat Pjotr zegt, daar kan ik mij ook wel in vinden. Alleen wat ook wel een belangrijke factor is; de combinatie met de electronica. Alleen, wat is dan inderdaad "goed" ?? Als je bijvoorbeeld een ontwerper hebt die beweert dat zijn luidspreker of versterker "natuurgetrouw" kan weergeven, wat hang je er dan voor een kabels tussen als die ontwerper niet verantwoordelijk was voor de "touwtjes"...( denk aan Avalon, Spectral en MIT combi's) En mijn ervaringen met verschillende merken kabel's door elkaar bebruiken, heeft ook verrassende resultaten opgeleverd. Waarbij 1 merk gebruiken, toch wel het mooiste was. Zeker wanneer je de laatste "schakel" toevoegde.. Ik denk, dat er geen optimale kabel is voor het "goede" geluid. Alhoewel iedereen natuurlijk voor zichzelf het ultieme geluid kan halen. Draai zelf, naar tevredenheid, met een paar kilo NBS Monitor 3 . Naar mijn mening niet zo "laidback" als de MIT's die ik hiervoor had, maar wel zeer spectaculair. By the way, mijn stereobeeld was in 1 keer een paar meter breder; nog zo'n apart effect van kabel's ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Andre, Ik wil binnenkort nog eens een paar kabels maken. Bv. 12 cat5 kabels parallel (6 voor + en 6 voor -). Dus niet in elkaar vlechten maar gewoon (zoals bij de crescendo) naast elkaar. En dan missschien niet zoals bij mijn huidige kabels alle witte draadjes voor de + en de gekleurde voor de -, maar gewoon 6 van de 12 kabels voor + en de andere 6 voor de - (alhoewel + en - natuurlijk een relatief begrip is omdat het om wisselspanning gaat, maar ik gebruik het even om een en ander te verduidelijken). Ben benieuwd of deze kabel het zelfde effect heeft als de crescendo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Ik denk dat meerdere factoren een rol spelen. Als de kabel "laid back" klinkt kan ik me voorstellen dat de capaciteit van de kabel behoorlijk is. Klinkt die erg "forward" is er misschien gebruik gemaakt van minder "pure" materialen. Zo klinkt een verzilverde koperkabel erg "gestresst", ook wel als "forward" betiteld. Door de zilverlaag over het koper krijg je altijd microspanningen, ontstaan door de verschillende eigenschappen van de materialen en vergelijkbaar met pi Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Author Report Share Posted 28 september 2003 De Crescendo is van ofc gemaakt, dus dat gestresste zal het niet zijn. Het geluid komt met de Crescendo erg natuurlijk en gemakkelijk over, dus ik zoek het niet in die hoek, al had het gekund natuurlijk Picoso deelt die ervaring, want hij heeft ook gehoord hoe mooi het bij Henk ging Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Mijn gevlochtenkabels hebben een impedantie van 9 Ohm. Hierbij hebben ze een capaciteit van 2.9 NanoFarad (zie verdere gegevens van Array "Geode" kabels op (www.arrayaudio.nl). Of de lage impedantie of capaciteit de oorzaak zijn van het forward geluid weet ik niet. Wel weet ik dat door het gebruik van massieve geleiders (dus zo weinig mogelijk "strands") een opener en directer geluid ontstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Author Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Ome Henk: Toch maar een paar Ushers kopen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Mijn gevlochtenkabels hebben een impedantie van 9 Ohm. Hierbij hebben ze een capaciteit van 2.9 NanoFarad (zie verdere gegevens van Array "Geode" kabels op (www.arrayaudio.nl). Of de lage impedantie of capaciteit de oorzaak zijn van het forward geluid weet ik niet. Wel weet ik dat door het gebruik van massieve geleiders (dus zo weinig mogelijk "strands") een opener en directer geluid ontstaat. Ik had het ook niet specifiek over de Crescendo, maar meer in het algemeen. Ik ken de Crescendo alleen van horen zeggen, dus een vergelijk is voor mij erg moeilijk. Ik weet wel dat mijn Audiotruth Forest ook iets dergelijks presteert, hoewel ik weet dat het nog beter kan. Weinig aders en dan ook nog van verschillende diameter dragen bij aan een zo neutraal mogelijk geluid. Je verdeelt zo het skineffect over meerdere aderdiktes waardoor de "verontreiniging" van het signaal zo min mogelijk wordt (beetje moeilijk gezegd ). Het komt er op neer dat in de dunne aders het skineffect weinig kans heeft toe te slaan, waardoor de helderheid en frisheid van het midden/hoog behouden blijft, en het vermogen door de dikke aders toch op een goeie wijze het eindpunt bereikt. Of de Crescendo hiervan gebruik maakt weet ik niet. Misschien moet je de vraag eens rechtstreeks bij Straightwire neerleggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Author Report Share Posted 28 september 2003 Dit stelt Straightwire over de Crescendo: "Compressed copper technology (CCT) delivers all of the best characteristics of solid core and stranded wire conductors. " Lijkt me duidelijk, de exakte opbouw zullen ze niet aan de grote klok gaan hangen vermoed ik Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Ik zou toch gewoon eens vragen. Met vermoedens krijg geen antwoorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Author Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Ome Henk:Er wordt hier over de Crescendo gesproken, maar Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Mijn gevlochtenkabels hebben een impedantie van 9 Ohm. Is dat niet een beetje erg veel voor een speakerkabel? of gaat het hier om een interlink? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Richard: Het gaat hier om de impedantie. Dit is heel wat anders dan de gelijkstroom weerstand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: beste andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Erik...... De vader van mijn schoonvader (als hij nu nog zou leven zou hij ca 110 zijn) sprak altijd de wijze woorden..... Zwijgt. En dan vooral als hij vond dat je beter je mond kon houden. mijn opa zei altijd : dr zitten meer gekken buiten het gekkenhuis als erin diepte in een kabel , het moet niet gekker worden . toverkabels. diepte zit in de opname en in de muziek . en een goede weergever kan dat vertolken . een kabel is maar een dood stuk koper . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: mijn opa zei altijd : dr zitten meer gekken buiten het gekkenhuis als erin diepte in een kabel , het moet niet gekker worden . toverkabels. diepte zit in de opname en in de muziek . en een goede weergever kan dat vertolken . een kabel is maar een dood stuk koper . Wijze grootvader.... Idereen hear hoort het, maar jij niet, zei een bewoner van dit gekkenhuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 hans, een stukje voor jou met dank aan jan . Pseudo techniek, pseudo techniciEen veel voorkomend fenomeen in de high-end audio wereld. Het is voor een leek erg moeilijk om na te gaan of je met pseudo techniek of met echte techniek te maken hebt. Zelfs technisch geschoolde mensen tuinen nog wel eens in de warboel van drogredenen en halve waarheden die de pseudo techniek kenmerkt. Pseudo technici gebruiken technische termen om je te overtuigen dat bepaalde producten echt een beduidende verbetering van de geluidskwaliteit geven. (Dat doen echte technici soms ook, maar bij de pseudo's rammelt het verhaal aan alle kanten.) Het gaat vaak om kabels en accessoires, maar steevast om dingen die (veel) duurder zijn dan wat een weldenkend mens ervoor zo willen uitgeven. Bijna altijd komen ze met de bewering dat andere mensen het "in 100% van de gevallen ook zo hoorden". Geconfronteerd met de algemeen bekende elektronica techniek die in veel van zulke gevallen voorspelt dat er geen enkel merkbaar effect kan zijn zullen ze de geldigheid van die techniek in twijfel trekken met een beroep op het verschil -zoals de volksmond dit ervaart- tussen "theorie" en "praktijk". Steevast kunnen ze geen logische verklaringen of getalsmatige informatie geven over de beweerde "verbeteringen", of hoe erg het "probleem" wel is. Bij doorvragen hierover komt er nog meer pseudo-techniek, wordt het stil, of ze verschuilen zich achter "fabrieksgeheimen" of beweren dat de effecten door de hedendaagse wetenschap niet verklaard kunnen worden omdat "de meetapparatuur nog niet zo ver ontwikkeld is". Populair is het aanhalen van technische fenomenen in andere toepassingsgebieden van de elektronica: (iets in de radartechniek of een medische toepassing) zonder dat ze duidelijk maken hoe relevant dat fenomeen is voor het audio gebied. Vaak blijken ze weinig algemene en fundamentele kennis van de elektronica te hebben (ze kennen alleen maar het hifi-wereldje) en soms beweren ze zelfs dat geschoolde technici "afgestompt" zijn als die de tegenstrijdige en incomplete redeneringen van de pseudo's niet voetstoots willen accepteren. Altijd zullen pseudo's er op hameren dat je vooral moet gaan luisteren, luisteren, en nog eens luisteren, en hoe duurder de (rest van de) apparatuur hoe beter de effecten hoorbaar zijn. Theorie en praktijkDe begrippen theorie en praktijk zijn in de volksmond ongeveer tegenovergesteld. Het woord "theorie" betekent daar "we denken dat het zus of zo in elkaar steekt, maar eigenlijk begrijpen we er nog geen snars van", en het woord "praktijk" is de harde werkelijkheid zoals de leek die denkt waar te nemen en aan de borreltafel bespreekt. In de (beta) wetenschap en de techniek is een theorie meestal een wiskundige beschrijving van de effecten die waargenomen zijn. Die beschrijving wordt vervolgens getoetst met praktische experimenten die de grenzen van de theorie proberen te verkennen. Indien daarbij afwijkingen gevonden worden zal men daarvoor verklaringen zoeken die ook weer getoetst worden met praktische experimenten. Essentieel in deze "wetenschappelijke methode" is dat andere, onafhankelijke wetenschappers de publikaties nazien (peer review) en de experimenten moeten kunnen herhalen. Zie ook een artikel over het detecteren van wetenschappelijke fraude (engels) In High-end hifi-kringen wordt nog wel eens getwijfeld aan de theorie van de elektronica die bijv. voorspelt dat de constructie van kabels zo goed als geen invloed heeft op het uiteindelijke geluid. In de volksmond heet het dan dat de praktijk heel anders zou zijn dan die theorie. Helaas voor de high-enders, de theorie voorspelt hier met grote precisie wat er gebeurt. Als de praktijk echt zo anders was als sommige pseudo-techneuten willen doen geloven zouden wij (de echte technici) dat allang weten, want dan zouden er problemen zijn op allerlei gebieden in de elektronica, en niet alleen in het beperkte high-end-hifi-wereldje. In de Hifi wereld wordt er alom gezeurd over zuurstofvrij koper (eng: oxigen free copper of OFC) De gedachte hierachter is dat het oxide slecht geleidt (dat klopt) en dat er daardoor een slechtere weergave zou ontstaan. Dit berust op louter fantasie. Nergens in de wereld van elektrotechniek en elektronica zijn er geleidings problemen bekend met normaal koperdraad. (Als dat wel zo was zouden er overal alarmbellen moeten afgaan) Hier heeft de handel in kleren van de keizer z'n kansen gezien en vaste voet aan grond gekregen; er worden volop kabels met OFC aangeprezen voor audio toepassingen, terwijl er getwijfeld moet worden aan zelfs maar het bestaan van c.q. de zuiverheid van OFC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Author Report Share Posted 28 september 2003 Tjonge, omdat Jan het zegt moet het nog waar zijn ook? Mijn conclusie is steeds in het bijzijn van een ander getrokken en die kon zich er in vinden. Zie mijn recensies. Maar ga zo door Erik, je brengt vermaak en dat is altijd welkom hear Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Tja, Jan is Eriks stok(doof)paardje Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 september 2003 Author Report Share Posted 29 september 2003 Geplaatst door Sodejuu:Tja, Jan is Eriks stok(doof)paardje In het verleden heeft Bas nog eens een poging gewaagd om Jan met een demonstratie aan te tonen dat hij geen gelijk had met diverse stellingen. Ik zag ook dat hij is bijgedraaid m.b.t. het waarnemen van frequenties boven de 20KHz. Hij neemt wel een paar maanden de tijd om dit in zijn verhaal te laten doorschemeren, maar voorlopig is hij een keer van gedachten veranderd Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts