Jump to content

Speakerkabels en ruimtelijke weergave

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Hans van Liempd:

Mijn gevlochtenkabels hebben een impedantie van 9 Ohm. Hierbij hebben ze een capaciteit van 2.9 NanoFarad (zie verdere gegevens van Array "Geode" kabels op (www.arrayaudio.nl).

Of de lage impedantie of capaciteit de oorzaak zijn van het forward geluid weet ik niet.

Wel weet ik dat door het gebruik van massieve geleiders (dus zo weinig mogelijk "strands") een opener en directer geluid ontstaat.

:)

Beste Hans,

Een impedantie van 9 ohm?

Bij welke frequentie is die wisselstroomweerstand gemeten?

Gaat het dan over je totale kabel, of meet je per standaardlengte van 100 meter, of van 1000 meter bijvoorbeeld?

En gaat hetzelfde op voor je opgave van 2,9 NanoFarad capaciteit?

Ik maak me wel zorgen over je kabel!

Want 9 ohm - of dat nu vooral ohmse (gelijkstroom-)weerstand is, of in hogere mate een samenspel van inductie, capaciteit

Geplaatst door spido:

Beste Hans,

Een impedantie van 9 ohm?

Bij welke frequentie is die wisselstroomweerstand gemeten?

Gaat het dan over je totale kabel, of meet je per standaardlengte van 100 meter, of van 1000 meter bijvoorbeeld?

En gaat hetzelfde op voor je opgave van 2,9 NanoFarad capaciteit?

Ik maak me wel zorgen over je kabel!

Want 9 ohm - of dat nu vooral ohmse (gelijkstroom-)weerstand is, of in hogere mate een samenspel van inductie, capaciteit

Geplaatst door Hans van Liempd:

De 9 Ohm schijnt juist een heel LAGE waarde te zijn, de meeste kabels gaan naar de 50 Ohm (Coax b.v.). De capaciteit is juist vrij hoog voor een kabel.

De waarden gelden overigens voor een standaardlengte (Array Geode) van 2,1 m.

Het kan zijn dat ik (of jij ?) impedantie en inductie door elkaar halen.

De 9 Ohm schijnt een waarde te zijn die erg goed functioneert in combinatie met een (Array) eindversterker. De capaciteit ligt blijkbaar wat aan de hoge kant, Wat daar luistertechnisch (theoretisch) de gevolgen van zijn weet ik ook niet.

De kabel is proefondervindelijk ontstaan, dit presteerde in onze oren het best. Later zijn er pas metingen gedaan. Dit is n.l. toch het minder interesante stuk van High end.

Alles wat z.g. "beter" meet, klinkt lang niet altijd beter.

En dan voor Erik en Jan, hier zit dus de clou....

Als je luistert kom je tot andere ontdekkingen dan wanneer je meet.

Ik houd niet zo van "dit is wetenschappelijk bewezen dat het beter IS".

Er wordt ons dagelijks een hoeveelheid "wetenschappelijk getestte" producten voorgeschoteld waarvan zelfs de meest onozele hals weet dat het niet klopt.

LUISTEREN daar gaat het om.

Beste Hans,

Jij leeft kennelijk in een heel andere wereld dan ik.

Vermoedelijk is communicatie nauwelijks mogelijk.

Ik aarzel daarom verder te gaan...

Jij bent precies degene waar Jan, de Wijze uit de Betuwe, ons allen voor waarschuwt!

Je lult maar wat over vlechten, over kabelweerstand, over inductie, capaciteit, impedantie... 't dondert niet wat... en d'r zijn altijd wel onnozele halzen die denken dat je gelijk hebt.

Maar goed.

De aanduiding van 50 ohm (eig. 75 ohm) bij antennekabel (coax) is gerelateerd aan een lengte van 100 meter.

Zulk materiaal is niet geschikt als vermogensverbinding maar wel als hoogfrequent signaalverbinding en moet niet voor het aansluiten van luidsprekers worden gebruikt.

Inductie en impedantie door elkaar halen?

Let op Hans: inductie is

Geplaatst door Pjotr:

Hopelijk heb je meer verstand van auto's spuiten. Of doe je dat ook met een kwassie en een likkie Hema-verf. Ach als het maar weer een kleurtje heeft toch?

nu je het daar over hebt .

kleurverschil ! de belangrijkste fout in het spuitwerk .

je ziet kleurverschil pas ,als je de twee tinten naast elkaar houd .

kijk je eerst naar de ene tint , en een paar minuten later naar de andere , dan zie je het niet !

ook al kijk je een week naar de ene , en een paar minuten later naar de andere , zie je het nog steeds niet !

begrijp je nu waarom ik met een cdspeler test , het liefst met mijn vv schakel .

en zodoende met twee dezelfde opnames de spelers direkt achterelkaar kan vergelijken .

en onze ogen zijn v

Geplaatst door spido:

Dan ben je vast nog vergeten de inwendige weerstand van je meetopstelling ervan af te trekken!

(D.i. de weerstand die je meet wanneer je de krokodillenbekjes van je meetsnoertjes aan elkaar vast maakt.)

Hoor je dat ??

Zie ook : www.audioselectief.nl

MvG,

Haudio

Geplaatst door spido:

Dan ben je vast nog vergeten de inwendige weerstand van je meetopstelling ervan af te trekken!

(D.i. de weerstand die je meet wanneer je de krokodillenbekjes van je meetsnoertjes aan elkaar vast maakt.)

tja..als ie 0 aangeeft als ze tegen elkaar aan zitten.. (ge-eikt) dan lijkt me dat toch prima?

in princiepe is het helemaal niet vreemd..een lage weerstand.

Roepen dat de kabel impedantie 9 Ohm bedraagt impliceert ook een aantal andere zaken...

Uitgaande van transmissielijn theorie hoort bij een optimale signaaloverdracht dan ook een uitgangs impedantie van de aansturende versterker van 9 ohm en een ingangs impdedantie van 9 Ohm...

Volgens mij is de ingangsweerstand van een Array eindtrap iets hoger.

Dus als er gezegd word 9 Ohm impedantie dan ook svp aangeven hoe dat gemeten is en met welke frequentie.

Overigens is een coax kabel zodanig uitegdokterd dat de karakterestieke impedantie constant is over een grote bandbreedte. Geld dat ook voor de zogenaamde 'geode'?

Of overheerst hier een inductieve of een capacitieve impedantie?

Een lage kabel impedantie mag dan 'beter' lijken maar dat betekend wel dat er sprake kan zijn van een 'zwaardere belasting' (lees hogere demping van het signaal) en dat is minder gunstig...

Frank

Geplaatst door spido:

Maar goed.

De aanduiding van 50 ohm (eig. 75 ohm) bij antennekabel (coax) is gerelateerd aan een lengte van 100 meter.

Nou jij lult hier ook maar wat. Karakteristieke impedantie heeft geen moer met de lengte te maken.

Even weer met beide benen op de grond jongens (en meisjes). De karakteristieke impedantie is een rekenmodel voor een kabel. Het het heeft niet zoveel met de koperweerstand van de kabel te maken. Dat model is alleen zinvol als de kabel langer is dan ca. 1/4 van de golflengte van het elektrische signaal. Bij onze LS kabels is dat dus ver boven het audiogebied. Of je moet honderden meters hebben liggen. Bovendien werkt het alleen als je de kabel ook met een echte ohmse weerstand belast en dat is met speakers dus helemaal niet het geval. Sluit je een kabel af met de karakteristieke weerstand dan krijg je geen reflecties op de kabel. Maar nogmaals bij speakerkabels moet je dan toch al gauw bij de MHz'en zitten. En oh ja, voor het goed functioneren van het model van een kabel met een karakteristieke impedantie (transmissielijn) is het niet nodig om de kabel ook aan te sturen vanuit een bron met die karakteristieke impedantie. Vaak komt dat wel zo uit bij antennes en HF versterkers.

Bij speakerkabels heb je gewoon met de weerstand, zelfinductie en capaciteit ervan te maken.

Geplaatst door spido:

Beste Hans,

Jij leeft kennelijk in een heel andere wereld dan ik.

Vermoedelijk is communicatie nauwelijks mogelijk.

Ik aarzel daarom verder te gaan...

Jij bent precies degene waar Jan, de Wijze uit de Betuwe, ons allen voor waarschuwt!

Je lult maar wat over vlechten, over kabelweerstand, over inductie, capaciteit, impedantie... 't dondert niet wat... en d'r zijn altijd wel onnozele halzen die denken dat je gelijk hebt.

Maar goed.

Zulk materiaal is niet geschikt als vermogensverbinding maar wel als hoogfrequent signaalverbinding en moet niet voor het aansluiten van luidsprekers worden gebruikt.

Inductie en impedantie door elkaar halen?

Let op Hans: inductie is

Ik heb duidelijk te weinig verstand van dit soort zaken, en kom daar ook voor uit.

Ik geef alleen door wat men mij verteld. Aangezien de bron van de informatie er WEL verstand van heeft, ben ik eerder geneigt hem te geloven.

Verder weet ik heel goed wat ik hoor, en wil graag wat leren.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Volgens mij worden "impedantie" en Ohmse weerstand met elkaar verward, althans door Spido.

9 Ohm weerstand zou extreem hoog zijn. Een karakterestieke Impedantie van 9 Ohm is weer erg laag, en doet vermoeden dat de inductie niet heel erg hoog is.

Groeten,

Bas

Bas bedankt, ik denk dat het zo eruit ziet. hij (de mij en jouw bekende bron) had het inderdaad over extreem goede waarde, terwijl Spido het juist allemaal afkraakt.

Ik kan het dan niet goed begrepen hebben, maar Spido zo te lezen ook niet....

Beste Bas,

Toch duikt her en der weer dat begrip karakteristieke impdantie op bij speakerkabels, zeker bij DHZ'vers. Men denkt dan reflecties van de kabel te kunnen elimineren door de LS kabel een karakteristieke impedantie van 8 ohm te geven, analoog aan de HF techniek. Helaas gaat die vlieger bij speakerkabels over het algemeen niet op.

Het zou wel opgaan als je speakers een pure ohmse weerstand zouden zijn. Hang je er dan een kabel aan met een karakteristieke impedantie gelijk aan de speaker"weerstand" dan "ziet" je versterker een puur ohmse belasting. Dit zou theoretisch ideaal zijn maar in de praktijk .....

Bij de weg als je 6 50ohm coaxkabels parallel neemt dan zit aardig rond de 8 ohm. Idd Bas, lage zelfinductie maar hoge capaciteit. Zinvol is het m.i. niet, zo laag mogelijke, weerstand, zelfinductie en zo laag mogelijke capaciteit blijft ons streven ;)

Jan uit de Betuwe helpt mij, aangezien hij niet luistert maar meet, zal dit wel kloppen.

Quote jan:

Karakteristieke impedantie

Iedere kabel heeft een karakteristieke impedantie. Dat is de impedantie de je aan de ingang van de kabel 'ziet' als die oneindig lang is.

Bij een ideale kabel is de K.I. re

Dat heeft Jan aardig overgeschreven alleen hier glijdt ie weer eens uit:

Digitale audio verbindingen zoals S/PDIF werken op ca. 6 Mhz, dat is een golflengte van ca. 50 meter. Bij een kabellengte van meer dan tien meter mag je je wat zorgen gaan maken.

Een S/PDIF signaal bevat frequenties in de tientallen MHz'en en zeker bij hogere sample rates en resoluties (bitdiepte). Dat de kwaliteit van een S/PDIF c.q AES/EBU kabel wis en waarachtig belangrijk is kun je met je eigen oren horen.

Hier alle specificaties van de kabel:

SPECIFICATIES

LENGTE

1,85 meter

AFMETINGEN

Breedte circa 52 Millimeter. Dikte circa 6 Millimeter

WEERSTAND

8,5 milliOhm per geleider

SERIE-INDUKTIE

0.24 microHenry

CAPACITEIT

2.9 NanoFarad tussen aardleiding en signaalleiding