Jump to content

Speakerkabels en ruimtelijke weergave

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Pjotr:

Beste Hans,

Je kletst er aardig langs heen. Maar een vraagje: Hebben jouw speakers dan ook een zuivere ohmse impedantie van 9 ohm over het HELE frequentieberijk    confused.gif

Anders leuk bedacht maar het werkt niet.

Sorry Peter, ik had over jouw vraag heen gelezen. Maar ik ben bang dat ik jouw vraag niet kan beantwoorden. Hier schiet mijn technische kennis te kort. Ik weet wel dat een luidspreker zeker niet linear is. je zult dus wel gelijk hebben.

Ik weet echter wel dat de gevlochten kabels in veel gevallen een enorme verbetering in geluidskwaliteit geven (in mijn oren). Het geluid is voor mij, meer open, gedetaileerder, heeft meer microinformatie (ruimte informatie) en heeft een strakker laag.

Andere mensen vinden het geluid dunner (minder laag) en klinisch klinken.

Hiermee bedoelen ze hetzelfde als wat ik hoor, alleen houden er niet van.... :D

:)

Geplaatst door Pjotr:

Dat heeft Jan aardig overgeschreven alleen hier glijdt ie weer eens uit:

Een S/PDIF signaal bevat frequenties in de tientallen MHz'en en zeker bij hogere sample rates en resoluties (bitdiepte). Dat de kwaliteit van een S/PDIF c.q AES/EBU kabel wis en waarachtig belangrijk is kun je met je eigen oren horen.

Sterker nog,

Je krijgt gewoon gespetter en gejitter, met foute kabel over een lengte van 10 meter.

Het moge dus duidelijk zijn dat digitale kabels hier heel veel invloed hebben. De normen voor AES/EBU kabels zijn allemaal voorgeschreven door de AES society. Echter voldoen heel veel zogenaamde highend digitale AES kabels hier niet aan, en ook daar rommelen ze maar wat aan. Al al te vaak heb ik meegemaakt, dat een goede pro-audio AES/EBU kabel van de rol, vele male beter presteerde dan een highend dikke AES kabel van merk X :D.

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Ik lach je zeker niet uit!. Ik heb zelf ook geen peperdure highend kabels. Ik maak al mijn kabels zelf, en dat zijn gewoon gezond verstand no noncence kabels.

De enige kabelfabrikant die wel mijn respect verdient is Monster met de (oude) Sigma lijn. Daar zit een zo groot arbeid in, dat ik me kan voorstellen waarom ze zo duur zijn.

Groeten,

Bas

Zeg Erik, wat heeft het wel of niet horen van een verschil tussen twee kabels nou te maken met wel of niet genieten van de muziek confused.gif

Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken en te bespreken :)

Intussen zit ik heerlijk in m'n relaxfauteuil van de muziek te genieten, of dit nu upfront of laidback is .....

Met de laptop ernaast, why not?

Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Gewoon je hele vloer betegelen met Masterbase blokjes  :D  :D.

Groeten,

Bas

Ik weet waar de blokjes vandaan komen, ik koop wel platen van een vierkante meter, da's veel goedkoper :D

Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Volgens mij worden "impedantie" en Ohmse weerstand met elkaar verward, althans door Spido.

9 Ohm weerstand zou extreem hoog zijn. Een karakterestieke Impedantie van 9 Ohm is weer erg laag, en doet vermoeden dat de inductie niet heel erg hoog is.

Groeten,

Bas

Wacht even, Bas... Ho, ho...

Impedantie is een totaal-effect, dat het gevolg is van resistieve en reactante componenten.

Resistief: weerstand. Verlies van energie door wat soms wordt aangeduid als wrijving van deeltjes, botsing van electroontjes. Hierbij wordt energie omgezet in warmte. Okay?

Reactant: capaciteit en inductie. Hierbij worden spanning en stroom ten opzichte van elkaar uit fase gedraaid.

Hierbij treedt geen warmte op. Right?

Deze effecten samen zijn dus impedantie: een wisselstroomweerstand die afhankelijk is van de frequentie, en waarvan het effect wordt gelijkgesteld met dat van een ohmse weerstand, om energieverliezen vergelijkbaar te maken.

Welnu: wanneer we constateren dat de capaciteit van Hans z'n speakermacrameetje gering is (iets van een paar nanaofaraadjes, volgens eigen opgave) en de ohmse weerstand vermoedelijk ook wel zal meevallen ('t is een hele bos koper, toch?), dan ligt het toch voor de hand te veronderstellen dat die 9 0hm (Z) door een extreem hoge inductie wordt bereikt?

Waar moet die impedantie

Geplaatst door boomerang:

Ha Dick,

Bedankt voor je bedankje !! Ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar jouw eigen mening. Bijvoorbeeld waarom jij voor MIT hebt gekozen ?? Laat maar weten !!    confused.gif     :D

Met een blije groet retour...

Dag Boomerang,

Gewoon, snobisme. Ik heb het al vaker gememoreerd maar wil het best nog eens doen hoor

;);)

Ze zagen er zo indrukwekkend uit vond ik, met die geheimzinnige kastjes, en ook het (gelukkig schaarse) bezoek dat ik ontving was vol diep ontzag. Hadden er dus duidelijk ook geen kaas van gegeten, net als ik. Maar volgens de vriend/verkoper was het allemaal heel zinvol en moest ik ze vooral kopen. En aldus geschiedde....

Kun je nagaan wat een argeloos figuur ik ben

;);)

Tevreden met het antwoord?

Met opgewekte groet,

Met excuses aan Sebastiaan, die heeft het ook door. En excuses aan de rest: ergens hierboven staat (toch nog) hetzelfde verhaaltje.

Maar ik lees niet alles.

Overigens ... wie het echt wil voelen moet eens aan de slag gaan met een grote rol coax, een pulsgenerator, een goede snelle scoop, en een handvol weerstanden.

Geplaatst door Werner:

(...) Heren: niet Impedantie, maar Karakteristieke Impedantie Zo, iets heel anders ... (...) Overigens haalt de Array kabel die Zo pas bij hogere frekwenties, bij 100Hz schat ik hem zo op 90 Ohm gezien de serieweerstand.

Niet dat dit alles erg relevant is.

Nou, daar leer ik tenminste iets van!

Bedankt, hoor.

"Karakteristieke impedantie" slaat dus op een theoretische situatie - de kabel an sich - die in de praktijk nooit zal voorkomen.

Die kabel is er immers voor bedoeld om een complexe belasting aan te sluiten.

Niet relevant?

Dat staat nog te bezien, h

Geplaatst door spido:

"Karakteristieke impedantie" slaat dus op een theoretische situatie - de kabel an sich - die in de praktijk nooit zal voorkomen.

Zeg niet nooit: in de RF wereld altijd.

En wat RF precies is, hangt af van de specifieke situatie en toepassing.

Maar audio en luidsprekers?

Nee.

Dus zelfs als die kabel zijn 9 Ohm haalt boven 1kHz (en ik ga dat echt niet even voor je narekenen), dan nog maakt hem dat niet meer geschikt voor audio omdat heel die Zo affaire hier van geen belang is.

En opnieuw: die hoge capaciteit is een slechte zaak. Vraag eens aan de Array-ontwerpers wat ze vinden van een condensator op hun versterkeruitgang.

Geplaatst door Werner:

(...) En opnieuw: die hoge capaciteit is een slechte zaak. Vraag eens aan de Array-ontwerpers wat ze vinden van een condensator op hun versterkeruitgang.

:D:D

Hans! Hans!! Ha-ans!!!

Hans, ze zeggen dat je kabel een soort van condensator is, of zo.

En dat-ie slecht is voor de versterker.

:(

Wat vind jij daar van?

(Je mag 't ook best eerst even aan je broer vragen, hoor. :P )

Beste,

Ik heb zeker geen (voor)oordeel over de Array ls kabel, maar het viel te verwachten dat de inductie laag zou zijn, en de capiciteit hoog. Met heel veel kleine massieve aders parrallel krijg je onderling allemaal kleine capiciteitjes.

Daarom lees je ook weleens verhalen van mensen die met een zelfbouw cat5 kabel hun buizenamp tot oscileren kregen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door dick jansen:

Dag Boomerang,

Gewoon, snobisme. Ik heb het al vaker gememoreerd maar wil het best nog eens doen hoor

;)     ;)

Ze zagen er zo indrukwekkend uit vond ik, met die geheimzinnige kastjes, en ook het (gelukkig schaarse) bezoek dat ik ontving was vol diep ontzag. Hadden er dus duidelijk ook geen kaas van gegeten, net als ik. Maar volgens de vriend/verkoper was het allemaal heel zinvol en moest ik ze vooral kopen. En aldus geschiedde....

Kun je nagaan wat een argeloos figuur ik ben  

;)     ;)

Tevreden met het antwoord?

Met opgewekte groet,

Jazeker, ik had zoiets al wel verwacht... :D;)