Jump to content

Speakerkabels en ruimtelijke weergave

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Werner:

Zeg niet nooit: in de RF wereld altijd.

En wat RF precies is, hangt af van de specifieke situatie en toepassing.

Maar audio en luidsprekers?

Nee.

Dus zelfs als die kabel zijn 9 Ohm haalt boven 1kHz (en ik ga dat echt niet even voor je narekenen), dan nog maakt hem dat niet meer geschikt voor audio omdat heel die Zo affaire hier van geen belang is.

En opnieuw: die hoge capaciteit is een slechte zaak. Vraag eens aan de Array-ontwerpers wat ze vinden van een condensator op hun versterkeruitgang.

De ontwerpers van Array waren trots op deze spec's....

;)

Zeg Bob Shames en Sperwin, hou dit topic even schoon ja! :D

Pjotr gaf als enige reden voor "upfront" en "laidback" weergave dat het middengebied harder resp. zachter wordt weergegeven.

Dit lijkt mij toch geen afdoende verklaring, want als ik het volume lager zet, dan blijft alles op zijn plek :)

Heeft iemand een betere uitleg, want ik denk dat dit onderwerp interessant genoeg is om nog verder uit te diepen ;)

Andr

Geplaatst door Sherwin:

Is ook, gewoon massieve koper leidingen van apparaat naar apparaat..   :D

Mvgr, Sherwin

een leiding is niet massief .

anders is het geen leiding meer

beter is holle leidingen

voor het skin effect

de lage tonen zijn heel dik nl .

die moeten dus door de holte .

de hoge tonen kunnen dan langs het randje ,

op hun gemakkie

Geplaatst door Sherwin:

Nu nog even het belletje laten rinkelen andre (*verwijst naar de opmerking van Erik*)

Mvgr, Sherwin   :D

Da's een Jan uit de Betuwe - belletje, daar doe ik niet aan mee :D

Ik wil lekker kunnen finetunen en daar mee uit cool.gif

Andr

Geplaatst door Sherwin:

Integreer een apparaat in 1 kast he. cd speler, pre en eind in 1 behuizing.. met printbanen en draadbruggen;

wat nu?    ;)

Mvgr, Sherwin

Je bent het belangrijkste vergeten: De spiekers.

Maar zo'n setje kun je zo kopen bij de Kijkshop enzo hoor :D

Zijn nu opeens printbanen ideaal confused.gif

Krell vindt van niet, als je kijkt naar de enorme stangen die aan de speakerklemmen zitten, net als de interne voeding.

toch lijkt het me wel leuk om eens een piekstroom van 135A door een printspoortje te zien gaan :D

En als je het dan toch allemaal niet hoort, dan kun je idd beter naar de Kijkshop gaan voor een alles in 1 doos oplossing :o

Andr

Geplaatst door spido:

Resistief: weerstand. Verlies van energie door wat soms wordt aangeduid als wrijving van deeltjes, botsing van electroontjes. Hierbij wordt energie omgezet in warmte. Okay?

Reactant: capaciteit en inductie. Hierbij worden spanning en stroom ten opzichte van elkaar uit fase gedraaid.

Hierbij treedt geen warmte op. Right?

Hmmm

Dit is ellemaal erg verwarrende stof.

Als spanning en stroom uit fase zijn door een de belasting. Dan wordt erg minder vermogen overgedragen. Maar de stroom is nu nog steeds onder hefig aan de wet van ohm en zal dus warmte op wekken in de geleider.

Een capasitieve of inductieve belasing is ongunstig voor de energie overdracht en zonde van het materiaal/effectieviteit verhouding. Dit is in de energie branche duidelijk te meten en te merken.

De versterker moet veel beter zijn best doen als hij een reactieve belasting moet aandrijven. Dus als de kabel bijna niet mee doet dan is dat alleen maar beter voor de eigenschappen van de versterker.

Groeten Simon

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Blijkbaar hoor jij het ook niet, want ook in jou Aragon's gaat alles door printplaten. En het stukje kabel wat ze gebruiken is zwaar geoxideerd en niet OFC kabel. En dan nog maar te zwijgen van de prinplaten die zij bij Infinity inwendig gebruiken.

Sorrij dre, ik on het even niet laten  :D.

Groeten,

Bas

Je roept maar wat, een 12 jaar oude 4004 of de 5 jaar jonge Palladiums, in welke verwacht je het eerst geoxideerde kabels?

Appels met peren vergelijken heet dat :)

Andr

Om veel te winnen in ruimtelijkheid in de weergave, is het van groot belang, detaillering te winnen, hier is elk component in de lijn van groot belang.

Ook de kabels, er is wel een valkuil ingebouwd, er zijn nl kabels -- ook andere componenten -- die zo gebouwd/getunend worden dat ze hoog en midden enigszins benadrukken...........

Schijnbaar levert dit meer ruimtelijkheid, echter veelal ook onrust en luistermoeheid .

Als er sprake is van een goede weergave is muziek heel gewoon muziek en spettert je niet om de oren, luister eens in het wild............................

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Gelukkig is er tussen de kijkshop en een Palladium, nog heel erg veel moois te vinden....................

Zet je oogkleppen eens af en kijk geheel bevrijd eens de wereld in.

Groet Jitze

Is er bij mij niet genoeg veranderd de laatste tijd?

Mijn vraag gaat over het hoe en waarom, ik zou dit geluid niet meer willen missen ;)

Dat met een speakerkabel het middengebied wordt benadrukt klinkt mij een beetje vreemd in de oren, er komen grote en kleine sinussen de kabel in en ze komen er in het ideale geval onveranderd weer uit.....

Andr

Geplaatst door Sherwin:

Geld dus ook voor de verbindingen in het apparaat zelf dus, de printbanen, de componenten, de koperdraden etc.. dat is bij elkaar misschien wel 10 meter afgelgd (in signaal weg); terwijl een interlink 35cm is.. waar hebben we het dan over   ;)  :D

Zou je dus ook gewoon de printbanen kunnen verzilveren of voorzien van een goudlaag   ;)

Mvgr, Sherwin

IDD sherwin .

de gewone koperen 4.5mm2 speakerskabel is misschien wel de beste schakel in je set ,.

bij de rest kan er veel meer fout gaan ,

audiofielijkerweg gesproken dan .

pluggen , contacten , printbanen , filters , ,noem maar op .

en dan kun je wel met kabels gaan pielen , maar dat zet zo weinig zoden aan de dijk h

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Andre,

Ik roep niet maar wat hoor. Ik roep alleen als ik het zogoed als zeker weet.

En de 12 jaar oude 4004 was niet de enige die dat had. Een 6 jaar oude 8008BB die recentelijk bij mij is geweest had ook groen uitgeslagen bedrading.

Als je me niet geloofd, schroef er maar een open, en kijk eens naar de bekabeling. Zoek ook maar eens op audioasylum naar Aragon, en kijk wat ze erover zeggen.  Dan zie je dat ik niet de enige ben, die maar wat roept.

Ik wil hier helemaal je aragon's niet afkraken, want je weet dat ik het mooi amps vind. Maar mijn punt is wel een beetje. Ga je peperdure bekabeling hangen aan die versterkers, terwijl het signaal intern meteen door lowcost niet OFC bekabeling gaat, slechte serieweerstand, en beroerde elco's in serie.

Groeten,

Bas

Ik heb er even in gekeken en ik zag vertinde aders zitten, nergens iets groens te bekennen.

Misschien heeft de vorige eigenaar (is ook een techneut zoals je weet) al e.e.a. veranderd in mijn Palladiums :)

Aan de recensies te zien is er niets mis mee en ik kan wel stellen dat niet de minsten mijn Palladiums hebben beluisterd.

De upgrade vind ik uiteraard nog steeds zinvol, maar ziek jij eerst nog wat verder uit :)

Andr