Jump to content

Speakerkabels en ruimtelijke weergave

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

M.b.t. de interne bekabeling is er zeker een verschil tussen simpel soepel draad en massief zilver, of een merkkabel zoals van den Hul of Siltech. Ik heb het allemaal gehoord, bij dezelfde versterker. Ik moet wel zeggen dat de verschillen erg klein waren.

Ik hebt het dan dus over een klein stukje kabel in een afgeschermde kast. Luidsprekerkabels en netkabels zijn natuurlijk veel langer en zijn meestal niet afgeschermd.

M.b.t. de voedingselco's. Die zware stangen zijn wat door de tijd achterhaald, deze waren nodig bij de grote elco's, waar er maar

Het hoorbare verschil IS technisch verklaarbaar, dat hebben we zojuist kunnen lezen.

Met de door mij voorgestelde dropveter / lampensnoer setup bedoel ik dan dat je daar een weekje of twee naar moet gaan luisteren. Daarna pas beslissen of er iets niet bevalt. Niet na drie tracks.

En ja, zo'n hobby houdt je van de straat, daar is niets op tegen ....

PAul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Het hoorbare verschil IS technisch verklaarbaar, dat hebben we zojuist kunnen lezen.

PAul.

Ik heb even door dit topic gebladerd, maar dat heb ik gemist. Zou je het voor mij nog even willen opnoemen, die verklaring?

Ik mis die verklaring nl. iedere keer bij de topics, misschien lees ik er overheen.

gr. Cock

Geplaatst door cgm:

Ik heb even door dit topic gebladerd, maar dat heb ik gemist. Zou je het voor mij nog even willen opnoemen, die verklaring?

Ik mis die verklaring nl. iedere keer bij de topics, misschien lees ik er overheen.

gr. Cock

Beste CGM,

De verklaring is heel simpel.

ALs je bijv. een ls. kabel hebt met hoge capaciteit, dan zal je versterker daarop reageren, en anders klinken. Heb je een kabel met een hoge inductie, dan is dat ook te meten in de hogere harmonische.

Heb je een kabel met een goede common mode noise rejection (bijv. starquad, positief en en negatief grijpt in elkaar) dan wordt het signaal weer minder beinvloed door stoorvelden.

Met de juiste meet apparatuur, en te weten HOE te meten is dit alemaal te verklaren.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste CGM,

De verklaring is heel simpel.

ALs je bijv. een ls. kabel hebt met hoge capaciteit, dan zal je versterker daarop reageren, en anders klinken. Heb je een kabel met een hoge inductie, dan is dat ook te meten in de hogere harmonische.

Heb je een kabel met een goede common mode noise rejection (bijv. starquad, positief en en negatief grijpt in elkaar) dan wordt het signaal weer minder beinvloed door stoorvelden.

Met de juiste meet apparatuur, en te weten HOE te meten is dit alemaal te verklaren.

Groeten,

Bas

Aha! Dan kunnen die kabelboeren toch gewoon de waarden (capaciteit en impendantie) van die kabels opgeven? Waarom dan zo geheimzinnig? We bepalen de ideale waarden en klaar toch?

Hoe realistisch zijn trouwens die stoorvelden in de praktijk?

Beste CGM,

Ideale waarde is simpelweg alles zo laag mogelijk. Idelaiter dus geen weerstand, geen capaciteit, en geen inductie.

Helaas bestaat dat niet. Elke kabel fabrikant kiest een andere weg en ander compromise.

Er zijn meerdere wegen die naar Rhome gaan.

Een kabel bouwen met lage capiciteit betekend vaak dat de inductie omhoog gaat. Andersom is dit ook het geval. Daarom zijn er zoveel kabel principes, en kabel ideeen.

De invloed van stoorvelden is er zeker. Dat is ook de reden waarom juist dat laatste stukje netkabel zoveel verschil kan geven. Deze vangt en zend stoorsignalen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door cgm:

Aha! Dan kunnen die kabelboeren toch gewoon de waarden (capaciteit en impendantie) van die kabels opgeven? Waarom dan zo geheimzinnig? We bepalen de ideale waarden en klaar toch?

Hoe realistisch zijn trouwens die stoorvelden in de praktijk?

cool.gif

cgm,.. jij zou ook moeten weten dat je kabels 5cm van de grond moet houden.... e het liefst kabels getwist ziet, desalniettemin nog afgeschermd, dan nog gescheiden van de voedingskabels met mu-metaal. Althans als het over netwerk kabels gaat :P

toch in zekere zin zijn mijn lessen die ik heb gehad over netwerk bekabeling niet echt heel onzinnig geweest... hetzelfde kan je ook zo een beetje toepassen hier dus, ook al heb je toch met misschien 'minder kritische' dingen te maken.

Het tragi-komische van het geheel is: de door kabelgelovigen aangedragen "oplossingen" zijn veel erger dan de oorspronkelijke "kwaal".

"Er klopt iets niet in het geluid," stelt men vast.

In de meeste gevallen is die vaststelling terecht.

Men zoekt de fout overal.

Men vindt hem niet.

't K

Geplaatst door Bob James:

Het tragi-komische van het geheel is: de door kabelgelovigen aangedragen "oplossingen" zijn veel erger dan de oorspronkelijke "kwaal".

Men vindt hem niet.

't K

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Er zijn meerdere wegen die naar Rhome gaan.

Een kabel bouwen met lage capiciteit betekend vaak dat de inductie omhoog gaat. Andersom is dit ook het geval. Daarom zijn er zoveel kabel principes, en kabel ideeen.

De invloed van stoorvelden is er zeker. Dat is ook de reden waarom juist dat laatste stukje netkabel zoveel verschil kan geven. Deze vangt en zend stoorsignalen.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Toch begrijp ik hieruit dat we ons aan die paar natuurkundige eenheden kunnen houden, dus al die verschillende oplossingen van die kabelboeren kunnen we dan analyseren op die paar waarden toch?

Hoe kan ik meten cq. weten of ik veel last heb van stoorvelden? Ik vertrouw mijn gehoor niet zo, en ik kan bij mij thuis niet zoveel bronnen bedenken. Wat zijn beruchte stoorzenders zeg maar?

Gr. Cock

Ik zou me over die stoorzenders in huis helemaal niet druk maken, Cock. Gewone dropveters hebben afdoende afscherming, als je kijkt naar die armzalige 75 cm die wij er doorgaans van nodig hebben ...

PAul.

Geplaatst door cgm:

Nou wordt het voor mij wel erg ingewikkeld, Frank.

Een versterker is een stoorzender voor zichzelf?

Ja,

Leg het netsnoer maar parallel aan de interlink dicht tegen elkaar aan.

Overigens is er de kans dat je het nadelige effect (wat er wel degelijk is!) niet gehoormatig waarneemt.

Dikke eindtrappen veroorzaken uiteraard meer storing omdat er nou eenmaal meer stroom loopt.

Hoor je wat ruistoename uit je tweeter of ander 'gereutel' dan weet je zeker dat het met een en ander 'niet zo best' is.

Dus daarom altijd:

Deugdelijke afscherming tegen **electrische** strooivelden. (Van oa netsnoeren, draadloze telefoons ed.)

en

Twisten of vlechten tegen **magnetische** stoorvelden. (Wederom van, ongetwiste, netsnoeren ed.)

Frank

Hoe zit het trouwens met speakers? Er zitten bij mij magneten in de conussen waar de tv onwel van wordt als ie te dichtbij staat. ESL's lijken me dan helemaal funest voor het geluid.. :D

Geplaatst door Bob James:

Men vindt hem niet.

't K

Geplaatst door cgm:

Hoe zit het trouwens met speakers? Er zitten bij mij magneten in de conussen waar de tv onwel van wordt als ie te dichtbij staat. ESL's lijken me dan helemaal funest voor het geluid..   :D

Speakermagneten vormen voor wisselstromen geen probleem. Storing valt alleen te verwachten bij frequenties van 0 Hz.

ESL's kunnen inderdaad een probleem vormen door de hoge electrische strooivelden die ze rondstrooien.

Zet maar eens een tv naast een electrostaat die flink uitgestuurd word...

Frank