Jump to content

Zelf een aarde pen slaan ?

Klaas
 Share

Recommended Posts

Ik liep afgelopen weekend met mij hond te wandelen door een nog in aanbouw zijnde woonwijk en daar viel mijn oog op een bundel metalen staven die als beton bewapening worden gebruikt, en in eens zag ik daar een toepassing voor bij mij thuis of te wel LVT materiaal (LeukVoorThuis). Ik hengst zo'n staaf 2,5 meter de grond in (via kruipkelder of in de tuin) en sluit hier de aarde van mijn aparte netgroep voor mijn hifiset op aan. Met als eindresultaat een schone aarde te cre

Ik ben het met Ruud eens.

De diepte waarop een koperen aardpen wordt geslagen is overal in Nederland anders. Het kan zelfs per huis verschillen. Meestal wordt bij de nieuwbouw een rol massief koperdraad van ik dacht 12mm2 om een heipaal geslagen en tegelijk de grond in gemept. Een apparte aardpen moet geboord worden, omdat 2,5m. lang niet diep genoeg is en je geen koperdraad 5 meter of meer de grond in kan duwen.

In de regel zijn de meeste aarde's wel in orde, maar komt de vervuiling via de fase(n) een woning binnen. Neem daarom drie fasen en zoek mbv. een tester de schoonste eruit. Laat vervolgens een apparte groep met ouderwetse smeltveilighied ipv. schakelautomaat plaatsen en sluit hier mbv. een apparte afgeschermde kabel je audio installatie op aan. Je hebt nu een betere voorziening en deze moet zo goed als schoon zijn. Kan dit niet dan kan een goed filter een oplossing bieden, als kunnen filters het vaak ook slechter maken doordat het geheel iets minder dynamische wordt. Is er echter veel storing uit het net dan wordt er wel voordeel geboekt met een filter, is je net al vrij schoon na de bovengenoemde handeling dan zou ik het fijn zo laten. Andere netsnoeren schijnen overigens ook merkbare winst op te kunnen leveren, omdat deze wel enigzins filteren, maar niet de dynamische eigenschappen aantasten, ze verbeteren deze vaak doordat high-tech netsnoeren een lagere weerstand hebben en beter capacitieve en inductieve eigenschappen. Je kunt ook proberen zelf een netsnoer te bouwen. Probeer dan 2 of meer aders van 1,5mm2 parallel aan te sluiten. Parallel aansluiten heeft tot gevolg dat de weerstand afneemt en blijkbaar werkt dit, want Van den Hul en Siltech doen dit ook in hun netsnoeren, dus het zou wel ergens goed voor zijn.

Hallo mannen,

Allemaal reuze bedankt voor jullie reacties, ik zal zeker me laten voorlichten omtrent het slaan van een aardepin en ik ben zeker van plan om ook zelf een beter netsnoer te gaan maken.

Jullie tips blijven natuurlijk welkom.

Groeten Klaas.

Klaas,

Als je een goedkoop, stoer en goed wekend netsnoer zelf wilt bouwen zou je eens kunnen kijken naar de "Conraadsel" op m'n site.

M'n huis ligt er onderhand vol mee :D

Over de smeltveiligheid zoals genoemd door Jeroen: Omdat je tegenwoordig alle groepen (behalve kook en wasmachine) achter een aardlek moet zetten is het vaak handiger om voor de audiogroep een combinatie schakelaar (allermatt) van 16A zekering en aardlek te laten installeren. Zou heb je maar 1 element tussen de hoofdschakelaar en je stopcontact.

M.

Geplaatst door Maarten:

Klaas,

Als je een goedkoop, stoer en goed wekend netsnoer zelf wilt bouwen zou je eens kunnen kijken naar de "Conraadsel" op m'n site.

M'n huis ligt er onderhand vol mee    :D

Over de smeltveiligheid zoals genoemd door Jeroen: Omdat je tegenwoordig alle groepen (behalve kook en wasmachine) achter een aardlek moet zetten is het vaak handiger om voor de audiogroep een combinatie schakelaar (allermatt) van 16A zekering en aardlek te laten installeren. Zou heb je maar 1 element tussen de hoofdschakelaar en je stopcontact.

M.

Geldt die aardlek regeling ook voor bestaande installaties?

Ik heb enkele van je Conraadsels geboouwd en ze zien er profi uit. Vooral die met de afgeschermde stuurkabel ziet er strak uit.

Ik heb rode netstekkers gebruikt en ben alleen nog op zoek naar euroconnectoren voor deze kabel diameter in dezelfde rode kleur. Dan zijn de kabels echt af.

Ik heb er een gemaakt met de transparante afgeschermde stuurkabel (5x1,5) en een met de flexibelle stuurkabel (5x1,5).

De eerste ziet er zeer strak uit, zeer gelijkend met de Audio Agile netkabels en de laatste oogt wat minder maar is een stuk beter handelbaar. Ik heb overigens geen meters krimpkous gebruikt, maar gewoon de standaard kabels behouden.

Hallo Maarten & Jeroen,

Ik ben zeker van plan om op korte termijn ook een "Conraadsel" kabel te gaan maken, maar om alvast wat voorpret te beleven zouden jullie kunnen aangeven op welke gebieden in je weergave kwaliteit er verbeteringen waarneembaar zijn.

Alvast bedankt.

Groeten Klaas.

Geplaatst door Klaas:

Hallo Maarten & Jeroen,

Ik ben zeker van plan om op korte termijn ook een "Conraadsel" kabel te gaan maken, maar om alvast wat voorpret te beleven zouden jullie kunnen aangeven op welke gebieden in je weergave kwaliteit er verbeteringen waarneembaar zijn.

Alvast bedankt.

Groeten Klaas.

Ik kan er momenteel niets over zeggen, omdat mijn set nu helemaal niet geaard is en boven op een slaapkamer tussen allerlei storende computers, dimmers en ander meuk staat.

Over