Jump to content

Zelf netkabels maken.....????

WanFie
 Share

Recommended Posts

Omdat ik veel geloof, maar niet alles, wil ik gaan uitvlooien hoe je goede Netkabels kunt maken.

Aangezien ik er weinig van weet, en mijn broer geen enkele goede onderbouwing van netkabels kan vinden, hoop ik dat jullie me kunnen vertellen hoe ik zo'n kabel moet maken, maar vooral Waarom ik hem zo moet maken.

Ik heb verschillen gehoord, maar of het altijd verbeteringen zijn betwijfel ik.

Dus:

Vlechten ??

massieve draden ??

Ferrietkralen ??

Filters of andere componenten inbouwen??

enz.....

En.....

aan geleuter over

"het maakt allemaal niks uit"

heb ik niks.

In ben benieuwd naar jullie Theoretische en praktische kennis, zodat ik wat wijzer wordt, en straks de mooiste netkabels heb van Iedereen.

:)

Als ik een antwoord geef krijgt Jasper een rolberoerte, dus hierbij mijn antwoord :D

Blijf bij je vlechtwerkjes, gebruik dik draad (4mm2) en gebruik een afscherming op enige afstand van de aders.

Over het effekt van vlechten ben je al ingelicht, dus dat kan ik overslaan :)

Twisten werkt even goed en is minder werk.

Gebruik een star-quad configuratie, waardoor de aders van 1 fase niet direct naast elkaar liggen.

Dit zou je met speakerkabels ook kunnen proberen :)

Maak je een kabel te dik, dan wordt hij capacitief, dus hou het bij 4 aders.

De aardedraad vlecht of twist je niet mee, want die be

Ik heb ook "snelle" netsnoeren gehoord, die de aders recht naast elkaar hebben liggen, maar wel met een onderlinge afstand.

Een dikke rubberen kabel is een voorbeeld.

Het lijkt leuk in het begin, maar het geluid wordt hier heel erg direct en aggressief van, dit ervaar je al snel als irritant.

Bas heeft eens zo'n (kant en klare) kabel aan mij gegeven.

Andr

Hai Hans,

Stephan die hier vroeger veel op het forum zat heeft eens een uitgebreid verhaal gegeven over het hoe en waarom van netkabels zoek dat nog eens op. Als ik me het goed herinner worden volgens hem netstoringen over langere afstand "afgestoten" vandaar dat de laatste meters netkabel wel degelijk invloed hebben als je die lange afstand kan "nabootsen".

Ik zelf heb Kimber netkabels gekocht bij Russ Andrews. In feite zijn dat gevlochten LS kabels (4 TC en 8TC) met een afscherming erom heen.Ik heb die eens een keer vergeleken met gewone kabel en een hele dure van Siltech. Er was een behoorlijk verschil tussen de standaard kabel en de Kimber/Siltech. De laatste twee maakten onderling weinig uit, zeker niet gezien het zeer grote prijsverschil.

Stephan adviseerde stroomkabel (het type wat in de muur zit) te vlechten. Probeer dat eens (kijk ook op TNT) en vraag je broer die te meten met daarnaast een standaardkabel. Makkelijker is een kabel bij Russ Andrews te bestellen (het is postorder en je kan terugsturen als het niet bevalt). Gezien mijn (inclusief mijn vrouw) praktijkervaringen werken vlechtconstructies.

Groet,

Ik heb de titanex destijds getest met de RB1090, mijn Krell en de Northstar dac.

Aggressief is misschien niet de juiste term, confronterend of direct past beter.

Ik heb hem verder niet van binnen bekeken, met jouw toelichting is hij nu ook goed beschreven.

Uiteraard twijfel ik niet aan mijn apparatuur, de set vertelt heel veel over de kabels die je erop aansluit.

De titanex bleek slecht in staat om ruimte en diepte goed weer te geven, misschien kwam dit door de directheid, wat je het duidelijkst hoort blijft je bij.

Overigens vind ik dat ik best mag laten weten hoe ik kabels van wie dan ook ervaar, het blijft een persoonlijke interpretatie en bij een ander zou het misschien heel anders kunnen uitpakken ;)

Andr

Geplaatst door telefunken:

echt niet    ;)

ik ben toch wel benieuwd hoe die kabel klinkt.

dus ik durf het bijna niet te vragen maar.....    :D

Vraag het dan maar aan mij, want ik heb hem nog liggen :D

Portugaal is bijna naast de deur voor mij.

Andr

hoe moet ik die star-quad configuratie zien vertel eens.

Da's vrij simpel, neem 2 aders per fase, in totaal 4 dus.

. +

-O-

. +

Je kunt ook een holle kern tussen de aders doen, dan blijven ze mooier op hun plek en is de onderlinge afstand iets groter.

Dit geheel draai je in elkaar en tape je af om de vorm in stand te houden.

Wanneer je het geheel gelijkmatig in elkaar hebt gedraaid zijn alle aders even lang.

Bij een lengteverschil is de symmetrie niet goed en zal het laag wollig en "traag" klinken.

Het hoog en midden heeft er niet zoveel hinder van, de beeldvorming blijft goed.

Andr

Als het geluid er bij jou agressief van wordt, dan twijfel ik erg aan jou set. Want in alle andere gevallen was dat niet het geval.

Groeten,

Bas

--------------------------------------------

hoi sebastiaan.

vertel jij nu eens wat jij zelf goed vind van de Titanex kabel die je niet meer aan mij wilt verkopen. :D

en wat zijn de nadelen van deze kabel.

Als het geluid er bij jou agressief van wordt, dan twijfel ik erg aan jou set. Want in alle andere gevallen was dat niet het geval.

Groeten,

Bas

--------------------------------------------

hoi sebastiaan.

vertel jij nu eens wat jij zelf goed vind van de Titanex kabel die je niet meer aan mij wilt verkopen.     :D

en wat zijn de nadelen van deze kabel.

Beste Rob,

De Titanex is een kabel sepciaal gemaakt voor theatre toepassingen. Ze zijn gemaakt conform alle Strenge VDE, CE en Kema weten die gelden voor de theatre instalaltie's.

Ik gebruik deze netkabel altijd in de studio's. Simpelweg omdat door hun constructie kans op brom en interferentie minimaal is. Met veel andere net kabels die in de buurt komen van zware voedingen, lichtdimmer etc. krijg je fikse brom. Niet met de titanex.

Mijn gedachte was, als ze zo goed presteren in de studio en theatre wereld, dan ook onder de audiofielen. En dat bleek.

De Titanex diet iets magisch in het laag.

De complete set van Rene Petersen is gevoed met Titanex netkabels. deze hebbenw e afgemonteerd Van dikke CEE stekker naar de speciale krell stekkers. De klank won juist in rust, drive en strakheid.

Het verloopstuk voor Audiopaul's Mark Levinson hebben we gemaakt van Titanex. Ask him :D.

Een grote masteringstudio met 3 Krells en 6 dunleavy weergevers in surround setup, hebben we bekabeld met titanex. We konden zo overschakelen van de oude bekabeling en de nieuwe. De zeer scpetische studio eigenaar viel van zijn stoel, en geloofd nu voorgoed in netkabels.

Het is de constructie en het die-electricum wat deze kabels zo bijzonder maakt. Daarnaast zijn ze bovendien erg soepel en handelbaar.

We werken ze af met een fraaie gevlochten mantel. Klauke krimp techniek en goede stekkers.

Ik wil je best een set verkopen Rob. Iedereen die er vraag naar heeft mag een set kopen. Ik bedoelde met mijn eerdere post, dat ik niet meer doe aan uitgebreide reclame, en gratis probeer toestanden voor deze entkabels, omdat dat totaal niet rendabel is voor mij. In de studio's slijt ik zo tientallen meters, en dat schiet tenminste op :D.

heb je interesse stuur me maar een mailtje :D.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Andre,

Deze post vind ik een keurige verwoording, en daar heb ik nooit moeite mee.

Het ging mij alleen om de manier waarop. Ik geef jou een netkabel. Je verteld mij niet anders dan dat je hem heel erg goed vind. Vervolgens hoor ik je nooit meer (persoonlijk) en lees ik op het forum heel beknopt dat je het eigenlijk maar niets vond. Wees dan zo sociaal, en cominiceer daar ook eens over met mij.

In het begin heb je zeker wel feedback gehad van mij en je kondigde toen aan om een "super" netsnoer te gaan maken.

Vervolgens bleef het stil .....

Op dat moment wist ik ook wat het verschil met de xtc was en die bevalt me beter.

Ik vind als je in een adem snel iets over een product van mij noemt, dat je dan op zijn minst wel juiste technische informatie  kunt geven, en wat specifieker zeggen wat er niet goed aan is. Geloof me, als je dat doet, zul je mij echt niet horen klagen, hoe negatief je ook bent.

Want zoals jij het mededeeld was het een vaag rubber snoer, en verder totaal niet echt belangrijk, en daarmee vind ik dat je mij onjuist behandeld.

Groeten,

Bas

Ik wilde er niet teveel over uitwijden omdat het jouw "huismerk" is.

Jij doet de promotie en niet ik ;)

Bovendien wist ik niet of je hem ging aanbieden aan audiofielen of niet.

Nu blijk je dus bij Rene z'n hele huis ermee behangen te hebben :P

Ik zeg misschien wel eens weinig, maar jij kan er ook wat van :)

Andr

Beste Andre,

Dank voor je toelichting.

Ik was van plan er een verbeterde versie van te maken. Maar de tijd komt me steeds te kort, en ik wil eigenlijk wel blijven voldoen aan de VDE en CE normen. Zodra ik dingen ga veranderen doe ik dat niet meer. Maar nietermin exprimenteren blijf ik wel, en vind ik iets wat echt beter is, en goedgekeurd is dan zal ik het niet laten dat te bouwen.

Ik zeg er zelf ook niet zoveel over, omdat ik vind dat ik als producent en verkoper daar niet de jusite persoon voor ben. Mensen zullen mij om die reden niet als objectief beschouwen. Al ben ik dat natuurlijk wel :D.

Maargoed, dit probleem is de wereld uit. Jij vind XTC beter, en daar heb ik niets op tegen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

Omdat we niet allemaal zo'n pats behoefte als jij hebben   :D

(he he, die had je moeten zien aankomen   :))

Moet ik nu bang worden ofzo?

Sinds wanneer is vertellen hoe een kabel het doet patsen?

Je bent aardig aan het dementeren zo te zien :)

Andr

Vooelopig heb ik twee ideen gelezen, n.l. vlechten in een quad constructie en de kabel van Bas.

De kabel van Bas is een "koop" kabel waar ik alleen de stekkers aan zou moeten zetten.

Dat vind ik eigelijk niet zelf een kabel ontwikkelen.

Het vlechten past mij beter, maar ik dacht aan veel dunne aders te vlechten op de manier zoals de luidsprekerkabels. Deze wilde ik rond buigen om een slang met daarin de aarde draad. Het geheel komt ook weer in een schuimlaag, waarna er een afscherming en krimpkous overheen gaat.

Nu Andr