Jump to content

Zelf netkabels maken.....????

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door erik klijnsmit:

wat 'doen' netkabels eigenlijk ??

Stroom doorgeven en het liefst zo snel en zo "schoon" mogelijk :)

Hans concludeerde bij een eerdere sessie dit over de xtc versus het Titanex snoer:

Ook het verschil tussen de rubber kabel en de kabels van Henno waren heel erg duidelijk. Met de rubber kabel was het overigens al een heel stuk beter dan met de kapotte proto XTC's.

Die "kapotte" xtc proto was niet helemaal symmetrisch opgebouwd en deze deed iets wat je liever niet hebt :rolleyes:

Hieruit blijkt dat aders van een netsnoer die op een bepaalde manier naast elkaar liggen elkaar be

Geplaatst door Hans van Liempd:

Stroom doorlaten..... maar daar kan kennelijk nogal verschil in zitten....   ;)

juist ja ,,

je hebt de plus en de min natuurlijk .

maar word de stroom niet dronken in een gevlochten kabel .??

ik zou de kabels recht houden .

net als in de rest van je huis.

en ook zou ik al die lasdopjes vervangen door audiofiele exemplaren .

dikke lasdoppen , of nog beter , met koper aam elkaar lassen die bedrading ,

tot aan de meter kast toe .

:rolleyes:

dan heb je pas stroom .

Je kunt beter een aparte groep zonder lasdoppen aanleggen :)

Ik heb de rollen met soepel 4mm2 draad al klaar liggen, maar vanwege de mogelijk aanstaande verhuizing wacht ik hier even mee.

Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Moet ik dat allemaal gaan vertellen op eht forum? Er is nog zoveel wat jij (jullie) allemaal niet weten  :D  :D.

Groeten,

Bas

vertel vertel vertel.. :D

Beste,

Weer terug naar het netkabel verhaal.

Dat er minimale lengtes moeten zijn vind ik de grootste onzin. En ik kan uit de praktijk vertellen dat dat dus niet zo is.

In de huiskamer zijn er veel minder stoorvelden etc. maar in studio's waar hele zwaare aparatuur her en der staat te stralen, krijg je altijd meer last van storingen en brom, wanneer alle netkabels te lang zijn. Als dat daar, en op het podium zo is, zal dat thuis ook wel zo zijn.

Ten tweede moeten we niet vergeten dat de spannings toevoer ongebalanceerd is. Starquad en twist principes werken pas echt optimaal wanneer je gebalanceerde spanning zou hebben middels een scheidingstrafo. Dan heb je op de return ader altijd dezelfde spanning in tegenfase staan, en stoorvelden kunnen zich middels deze construcitie's pas echt opheffen.

Groeten,

Bas

In m'n tweede setje gebruik ik een scheidingtrafo. Zouden hier andere netkabels voor nodig zijn...???

Weet iemand soms toevallig hoe de kabels van b.v. Siltech, van den Hul, Henno in elkaar steken...??

N.l. "Fouten gemaakt in het verleden wil ik vermijden in de toekomst".

:)

Geplaatst door Hans van Liempd:

In m'n tweede setje gebruik ik een scheidingtrafo. Zouden hier andere netkabels voor nodig zijn...???

Weet iemand soms toevallig hoe de kabels van b.v. Siltech, van den Hul, Henno in elkaar steken...??

N.l. "Fouten gemaakt in het verleden wil ik vermijden in de toekomst".

:)

Beste Hans,

Juist in je set met een scheidingstrafo werken getwiste, en gevlochten netkabels het beste.

Elke fabrikant kiest weer een eigen manier om de verhouding tussen inductie en capactiteit zo goed mogelijk te maken.

Persoonlijk vind ik het "starquad" principe het mooist.

Groeten,

Bas

Henno baseert zich met de minimale lengte op praktijktesten.

Het effekt op de focussering, de plaatsing, de diepte, het losse laag en de grootte van het beeld is het grootst bij kabels van 1,2m en langer, ongeacht welk apparaat je aansluit.

Bij 60cm hoor je dit soort dingen veel minder duidelijk en zo wil Henno zijn kabels niet verkopen.

Dan kun je net zo goed een Lapp kabel kopen :(

Andr

ik geloof nog steeds niet , dat in huiselijke kring , een storing voor slechte klankeigenschappen kan zorgen .

( en hiermee bedoel ik niet de schakelklikken die je wel eens hebt als je een TL uitzet ).

want lieve mensen , als ik mijn set op pauze zet , dan hoor ik NIKS .

ook niet als ik mijn volume knop volgas zet .

dus heb ik toch ook geen storing >>??

want ,hoe kan de klank van de muziek nou veranderen , door een netsnoer >>???

tis toch te gek voor woorden eigenlijk dat ik mezelf hier moet verdedigen tegenover een paar van die mafkezen ?

NETSNOEREN ????

helemaal gek zijn ze .

kilometers kabels vanaf de centrale tot thuis .

en die laatste meter zal dan effe de boel opschonen ?

en strak maken

oude krotinstallaties in de meterkast , maakt niks uit , als er maar 4mm2 netsnoer indanenhaarvlechten met rubber ommanteld dikke stekkerstopkontakt.,./?? mad.gif

en zelfs ik ben zo gek geweest om het te proberen !

ze hadden me bijna te pakken, die audiofietsen .

een hele avond zitten vlechten <<>>!

alles geaard .

en jawel hoor , het speelde als een tirelier .

maar dat deed het daarvoor ook :)

het enige voordeel was de aarde .

ik had geen schakelklikken meer las mijn vrouw in de keuken het licht uitdeed .

Je moest eens weten hoe ik de wind van voren kreeg bij het hifi.nl forum toen ik een topic opende over "het nut van goede netsnoeren" :D

Ik beschreef toen wat mijn NBS netsnoer deed op de Wadia cdspeler.

Ik geloof dat ik aan 128 pagina's met replies kwam, het grootste topic ooit eek.gifcool.gif

Alleen "welke muziek staat nu op" kwam er na anderhalf jaar een keer voorbij :P

Het blijft een eeuwige discussie denk ik, voor mij staat vast dat netspanning (in feite de BRON van de audio set!) veel invloed uitoefent op de weergave en dat je dit met netsnoeren kunt be

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Andre,

Misschien is eht wel jusit de toegenome vervuiling die mensen in de praktijk als plezierig beschouwen.

Een te lange kabel gaat als spoel werken. Daarom dus ook dat op het podium in een machinekamers waar hele krachtige apparatuur staat dingen gaan brommen als er te lange kabels her en der zitten.

In de muur achter gewapend beton, zijn spanningskabels redelijk goed afgeschermd. Het stuk dat na de muur met de buitenwereld in kontakt komt, dient zo kort mogelijk te zijn.

Probeer maar eens uit met je tuner. Een kort stuk draad zal slechte ontvangst geven. Hoe langer het draad, hoe beter de ontvangst. Dit zegt denk ik wel genoeg   :D.

Groeten,

Bas

Draai de zaak nou niet om, zelf gebruik je niet voor niets Titanex netsnoeren, die kennelijk stoorsignalen (uit de lucht?) minder goed oppikken.

De aders zijn gedraaid volgens jou en met de xtc of vlechtwerkjes zorg je dat de snoeren juist minder storing oppikken.

De vergelijking met een antennedraad is krom, hoe langer de draad, hoe beter hij met de FM golflengte overeen komt.

De lintantennes hebben ook altijd een bepaalde lengte en dat is niet voor niets cool.gif

Ook spriet antennes hebben die lengte en ze werken slecht als ze zijn ingeschoven.

Andr

waar slaat dit op ?

als je een kort netsnoer hebt , moet je een langer verlengsnoer hebben .

als je een lang netsnoer hebt , heb je een korter verlengsnoer nodig .

dus is een lang netsnoer beter .

want het verlengsnoer , is niet afgeschermd .

en is het wel afgeschermd ,dam maakt het niks uit , of je netsnoer nou kort of lang is . :rolleyes:

Geplaatst door erik klijnsmit:

waar slaat dit op ?

als je een kort netsnoer hebt , moet je een langer verlengsnoer hebben .

als je een lang netsnoer hebt , heb je een korter verlengsnoer nodig .

dus is een lang netsnoer beter .

want het verlengsnoer , is niet afgeschermd .

en is het wel afgeschermd ,dam maakt het niks uit , of je netsnoer nou kort of lang is .   :rolleyes:

Beste Eric,

De menigen zijn verdeeld. Maar neem maar van mij aan. Hoe korter hoe beter!

Groeten,

Bas