Jump to content

Zelf netkabels maken.....????

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Henrie:

Tja, die opstartstroom... Daar had ik bijna een stage-opdracht over gehad. Over stoppen die er dan (geheel onnodig) uitvliegen. Enkel omdat de stroom ff wat 'te hoog is' (lees: meer dan de toelaatbare 16A). Alleen wat die schakelaar niet weet (en jij blijkbaar ook niet), is dat die stroom maar heeeeeel kort duurt. En dat dat dus geen ruk uitmaakt, of dat door een dun draadje gaat of door een dikke. Want een pulsje van 20A, kan best door een dun draadje. Een puls van 20A is namelijk wel 'te hoog', maar er zit nauwelijks energie in zo'n puls. En dus krijg je geen warme kabel. Sterker nog: ik heb wel eens pulsen van 20A door een draadje gestuurd die nog dunner is dan een gemiddelde dropveter-interlink (tijdens een practicum, op school). Gebeurde helemaal niks mee. Stuurde alleen wel erg veel ruis de ruimte in. Daar ging het practicum ook over. Dus maak je maar geen zorgen over een netkabel. Die wordt met een inschakelstroom heus niet heet.

Ps. Als hier de stroom uitvalt en hij schakelt na een tijd weer in, heb je grote kans dat ie meteen afschakelt. Door die inschakelpulsen van allerlei apparatuur (computers, koelkasten enz.). Wat wij dan altijd doen, is naar de meterkast lopen en de schakelaar een paar seconden vasthouden. Dan is alles ingeschakeld, weg pulsen en is er weer het normale energieverbruik. Gaat prima...

weet je wat ik altijd leuk vond bij de praktijk les .

10 spoelen op een rijtje , en daarin een vierkante kern schuiven .

en dan 50 volt erop .

:D

je schiet echt je leraar dood met zo,n kern .

Geplaatst door erik klijnsmit:

weet je wat ik altijd leuk vond bij de praktijk les .

10 spoelen op een rijtje , en daarin een vierkante kern schuiven .

en dan 50 volt erop .

:D

je schiet echt je leraar dood met zo,n kern .

Weet je wat ook humor is (en dat ga ik 19 weken lang doen, tijdens m'n stage)? Aardlekschakelaars testen. Gisteren een demo gehad. Zetten ze er 380V op en knalt er letterlijk in misschien een tiende van een seconde een stroom van 3,5kA door! Geeft wel leuke effecten... :D:P

Beste,

Het feit dat de Aragon 125 watt klasse A is en 400 watt klasse a/b zegt al dat hij niet de volle 1600 watt aan vermogen verbruikt. bij 125 watt klasse A vermogen kun je uitgaan van een stroom verbruik van ongeveer (max.) 3 ampere. is toch nog goed voor een opgenmomen vermogen van 690 watt.

zonder dat je iets weet over de interne voedingsspanning van de aragon valt er niets te zeggen over de maximale stroom van de 2000 V/A trafo's. Hoemeer spanning ze moeten leveren, hoe minder stroom er over blijft.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Peter B:

Heb jij ook speciaal dikkere zekeringsdraadjes in je zekeringen gezet. Dat draadje is nog veeeeeeel dunner ...   eek.gif

Ik heb de (standaard) snelle stop vervangen voor een trage 16A, zodat het licht aan blijft als ik de amps aan zet :D

Bij de Krell KSA300S die ik hiervoor had ging het licht zondermeer uit bij inschakelen, terwijl dit elektronisch is geregeld bij die versterker :rolleyes:

Bij de nieuwe eigenaar gebeurde dit eveneens, ook hij gebruikt nu (op mijn aanraden) een trage stop.

Bijkomend voordeel is dat het smeltdraadje weer wat dikker is :P

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

toch zou ik eerder voor een aragon kiezen dan voor een vincent.    :rolleyes:

ja, voor die eerste 4 jaar zijn ze wel leuk :D

Maar het past niet echt binnen je filosofie erik, aragons kosten wel het 3/4 voudige tegenover een vincent. Ben je daar niet sceptisch over?

Geplaatst door JSA:

ja, voor die eerste 4 jaar zijn ze wel leuk     :D

Maar het past niet echt binnen je filosofie erik, aragons kosten wel het 3/4 voudige tegenover een vincent. Ben je daar niet sceptisch over?

We wilen niet allemaal "highend" voor de student maar gewoon serieuze highend :D

Dat er een keer een stop uit springt heb ik er graag voor over, da's beter dan een hele rij torren ;)

Andr

Geplaatst door JSA:

jammer dat ze bij aragon nou niet standaard al goeie torren erin zetten    :D

Een goeie Tor is een dooie Tor.................................. :P

Tubes Rule!!!

FF zonder gekheid,

Dikkere voedingskabels helpen ook bij een 8watt versterker.

De klank wordt dynamischer, dit komt omdat je 220v kabel ook onderdeel is van je voeding, en daar is een lage impedantie erg belangrijk.

Het gaat om de stijgsnelheid van de stroom, m.a.w. kunnen de voedingselco's even snel gevult worden als zij worden leeggetrokken door de versterker.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Zou ik ook maar doen als ik een Marantz had...  :D  :D  :D  :D (grapje).

Jaja, grap maar raak :) Over de stevigheid van de kast had je ook al geen gelijk, dus volgens mij heb je nog nooit een Marantz gezien. Laat staan gehoord... :D

Marantz RULES! ;)cool.gif

Geplaatst door JSA:

en waar is je buizeneindtrap dan, als je stefan zo gelijk geeft   :rolleyes:

Ben je nu al moe, het lezen gaat je erg slecht af :D

Stefan had het over wat goede netsnoeren voor een versterker betekenen, dit topic gaat nl. over netsnoeren :)

Andr

Geplaatst door Henrie:

Jaja, grap maar raak   :) Over de stevigheid van de kast had je ook al geen gelijk, dus volgens mij heb je nog nooit een Marantz gezien. Laat staan gehoord...   :D

Marantz RULES!   ;)   cool.gif

Beste Henrie,

Geen gelijk? Dus jij vind de kasten van de PM x000 serie stevig?

Ik heb diverse Marantzen geserviced en gemodificeerd, ik weet echt wel hoe ze gebouwd zijn.

De mooiste van Marantz heb ik zelf gehad. De PM-80. en daarna ging het eigenlijk bergafwaarts.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Henrie,

Geen gelijk? Dus jij vind de kasten van de PM x000 serie stevig?

Ik heb diverse Marantzen geserviced en gemodificeerd, ik weet echt wel hoe ze gebouwd zijn.

De mooiste van Marantz heb ik zelf gehad. De PM-80. en daarna ging het eigenlijk bergafwaarts.

Groeten,

Bas

Je hebt HIER dus nog niet gekeken... :rolleyes:

Tja, ik weet niet hoe stevig je het wilt hebben, maar met die van mij is weinig mis qua stevigheid volgens mij. Enkel het materiaal zou wat dikker mogen, maar verder... Als je 1 poot optilt gaat er gewoon een andere mee. In tegenstelling tot wat jij beweert. Dus ik weet niet waar je dat idee vandaan haalt. Van de PM4000 wellicht? Das wel een heel andere hoor...

Lees eerst het stukje in die link maar eens... :)

Geplaatst door JSA:

:rolleyes:

Dikkere voedingskabels helpen ook bij een 8watt versterker.

De klank wordt dynamischer, dit komt omdat je 220v kabel ook onderdeel is van je voeding, en daar is een lage impedantie erg belangrijk.

Het gaat om de stijgsnelheid van de stroom, m.a.w. kunnen de voedingselco's even snel gevult worden als zij worden leeggetrokken door de versterker.

--------------------

Stefan

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Jasper leest alleen wat h