Klaas Posted 17 april 2002 Report Share Posted 17 april 2002 Hallo medeformers, Wat mij opvalt dat veel kabelfabrikanten de zin van een goed netsnoer inzien of gewoon geld willen verdienen aan deze hype. Dus er zijn veel netkabels te koop in alle prijsklassen. De prijzen worden duurder naar mate de kwaliteit van de van de benodigheden duurder worden. Stekker - kabel - stekker(apparaat zijde). De prijs gaat meestal drastisch omhoog als de gebruikte kabel verzilverde aders bevat. Mijn vraag is dan simpel zou je een netkabel kunnen maken zoals deze The Twisted Snake van verzilverd speakerkabel zoals bijv. The Royal Jade van v/d Hul ? Alvast bedankt voor jullie reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 april 2002 Report Share Posted 17 april 2002 Hai Klaas, Ik weet dat Kimber luidsprekerkabel gebruikt als netkabel wel met een extra afscherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 17 april 2002 Report Share Posted 17 april 2002 Klaas, Heb je al eens een kijkje genomen op de site van Maarten (www.platenspeler.com)? Daar vind je in de DIY-sectie de beschrijving van een netkabel dmv afgeschermde kabel. Bij mij werkt deze perfect. Vergeleken met de confectiekabel presteert deze gelijk of beter en dat voor weinig geld. Tip: overweeg voor met name lage (digitale) verbruikers ook de eveneens op de site van Maarten te vinden netfilter. Hoewel de opvattingen over netfilters net zo divers zijn als over interlinks, heeft het mij een grote verbetering gebracht. Een experiment waard. Je valt er financieel geen buil aan. Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 april 2002 Report Share Posted 25 april 2002 Beste Zelfbouwers, Een waarschuwing lijkt mij hier op zijn plaats: Speakerkabels hebben andere eisen dan netsnoeren en zijn dan ook vaak anders gemaakt. Bij een netsnoer heeft isolatie een ander belang dan bij een speakerkabel. Als je als voorbeeld Audioquest speakerkabel neemt, die bestaat uit aderisolatie van verschillende kleuren; de ader met zwarte mantel is gemaakt van een koolstofhoudende kunststof en is dus electrisch geleidend, maak hier een netsnoer van en je loopt de kans dat je huis afbrand! Wat andere speakerkabels voor materialen gebruiken weet ik niet, wees in ieder geval gewaarschuwd! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 april 2002 Report Share Posted 25 april 2002 Geplaatst door Stefan:... en is dus electisch geleidend! Groeten, Dus hij kiest ook nog voor hij gaat geleiden. Dat komt dan mooi uit voor 15 mei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 april 2002 Report Share Posted 26 april 2002 Geplaatst door sodejuu: Dus hij kiest ook nog voor hij gaat geleiden. Dat komt dan mooi uit voor 15 mei Zit je me voor de gek te houden Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 april 2002 Report Share Posted 26 april 2002 Geplaatst door Stefan: Zit je me voor de gek te houden Sodejuu Niet boos worden a.u.b., maar ik kon het niet laten. Ik weet wat je bedoeld en je hebt volkomen gelijk. Ik heb ook ooit met de gedachte gespeelt om van speakerkabel een netsnoer te maken. Ik heb het maar niet gedaan om dezelfde reden. Je weet nl niet welk isolatiemateriaal gebruikt is, dus je kan problemen verwachten. Een tweelingsnoer is nog wel geschikt om een startkabel van te maken, maar daarna houd het snel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 27 april 2002 Report Share Posted 27 april 2002 Geplaatst door Stefan:Beste Zelfbouwers, Als je als voorbeeld Audioquest speakerkabel neemt, die bestaat uit aderisolatie van verschillende kleuren; de ader met zwarte mantel is gemaakt van een koolstofhoudende kunststof en is dus electrisch geleidend, maak hier een netsnoer van en je loopt de kans dat je huis afbrand! Groeten, Beste Stephan Bij mij is er thuis dus bijna een keer brand ontstaan toen ik een Audioquest type 4 luidsprekerkabel als netsnoer gebruikte. Ik had de buitenmantel verwijderd zodat ik de massieve geleiders voor een zelfbouw netsnoer kon gebruiken. Nadat ik het netsnoer klaar had en hem in het stopcontact gestoken had was er de eerste paar dagen niets aan de hand, totdat de massieve geleider met de zwarte mantel de verwarming raakte, ik zag 1 grote blauwe vonk en sprongen er kleine stukjes gloeiende mantel en koperdeeltjes op het tapijt. Ik had het geluk dat ik op dat moment thuis was, zodat ik snel kon handelen. Maar in eerste instantie stond ik echt vreemd te kijken hoe dit nou toch mogelijk was, want de mantel van de massieve koperen geleider was toch dik genoeg dacht ik. Totdat ik ergens las dat de zwarte mantels voorzien is van een geleidende kunstof/koolstof legering. Dus dit verklaarde meteen de sluiting met de verwarming die bij mij thuis onstond. Dus bij deze kan ik vanuit de praktijk bevestigen dat je gelijk hebt. Kortom nooit geen netsnoeren bouwen van Audioquest luidsprekerkabels. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube300b Posted 27 april 2002 Report Share Posted 27 april 2002 Dit is toch een leuk onderwerp,zelf heb ik goede ervaring met KIMBER 8PR luidsprekerkabel als netsnoer dit zijn 8 strengen bruin en 8 strengen zwart getwist totaal is dit 6mm koper per pool laat hierom heen een massa draad meelopen en je hebt een netsnoer van topklasse. Het is maar een idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube300b Posted 28 april 2002 Report Share Posted 28 april 2002 Beste Henk, inderdaat het lijkt gamma maar is het niet,iedere string bestaat uit 7 dunne koper litze van verschillende afmeting. Ik heb ook de originele Kimber netsnoer en als je dan ziet dat er precies het zelfde inzit maar dan met een mooie mantel en dit kost veel ( 170 euro )dan is er genoeg reden om zelf te maken. De Conrad kabel ( platenspeler.com ) werkt ook zeer goed en dan met name de dikke 5 aderige versie. toch een leuk onderwerp die kabelshit. Groet 300btube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Hallo Tube300B, Toevallig las ik gisteren nog een uitgebreide test van een stuk of 6 verschillende netsnoeren in een Homestudio van vorig jaar. De netkabels varieerden van 100,- (guldens) tot 5000,-(!) per meter. Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk... Wat deed zo'n (bijv: Kimber) netkabel nou precies voor je set ?? In welke opzicht was 't een (grote) verbetering ? Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube300b Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Hoi Alco,Verwacht geen grote verschillen, wat er bij mij heeft plaatsgevonden is iets meer rust in het geluidsbeeld en een wat strakker laag ( dit is op de buizen versterkers ). Bij de DAC heb ik geen verschil kunnen ontdekken ook niet met andere netsnoeren. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een geheel aparte groep voor de HiFi heb. Ik denk dat iemand die geen aparte groep heeft er mischien nog meer baat bij kan hebben. Kijk ook eens bij platenspeler.com hier staat een goede zelfbouw netsnoer voor weinig geld ( heb deze ook geprobeerd in een dikkere versie en was eigenlijk net zo goed als de kimber en dynamich nog iets beter) Heb verschillende zeer dure kabels mogen testen en moet zeggen dat er een hoop gebakken lucht verkocht word dus pas op ga niet voor het DURE MERK dit is niet altijd beter. Bij zeer zware transistor versterkers ( krell's en b.v. Mark levinson )is het zeker aan te raden een aparte groep met dikker koper aan te leggen liefst met eigen aardpen . Groet 300btube en laat je niet gek maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Je moet met het maken van netsnoeren van dergelijke materialen wel je verstand gebruiken. Er is hier al gesproken over geleidende isolatiematerialen (kan dat wel?) maar een isolatiemateriaal kan ook te dun zijn of niet bestand tegen mechanische beschadigingen. Ook weet ik niet wat de verzekering gaat doen, mocht er ooit brand uitbreken en ze er achter komen dat je allerlei exotische aansluitsnoeren aan je apparatuur hebt hangen. Ze hoeven dan nieteens de oorzaak van de brand te zijn, als ze een reden kunnen vinden om niet uit te betalen zullen ze het niet nalaten het te gebruiken. Al heb ik zelf ook een zelfgevlochten netsnoer aan mijn DAC hangen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaas Posted 23 mei 2002 Author Report Share Posted 23 mei 2002 Ik ben de afgelopen dagen aan het knutselen geweest en heb op mijn voor/eindversteker en cdspeler een Conradsel achtige netkabel gemaakt. Ze zitten er pas twee dagen op maar wat meteen opval is dat het totale geluidsbeeld, ja hoe omschrijf je zoiets ? Het lijkt wel donkerder geworden, vooral de stemmen klinken dieper en warmer. Is dit een bekend verschijnsel, bij KEMP op de site staat geschreven dat zo'n netkabel wel een maand nodig heeft om in te spelen. Zijn er mensen die deze verschijnselen herkennen en is het inderdaad waar dat zo'n netkabel een lange inspeel tijd nodig heeft ???????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 24 mei 2002 Report Share Posted 24 mei 2002 Even een andere vraag. Ik heb een Denon AVC-A1SE surrouond versterker met een euro net aansluiting. Echter deze net aansluiting heeft GEEN aardpen, wel is er achter op de versterker een aard aansluiting voor een draaitafel. Is het mogelijk om hier de aarddraad uit het netsnoer op aan te sluiten? Technisch natuurlijk wel, maar kan het geen kwaad. Ik heb wel eens het idee dat apparaten flink onder spanning staan en een kortsluit stroom door mijn versterker van €4000 trekken is iets wat ik niet wil. Theoretisch zou dit niet moeten kunnen, maar ik heb al iets te veel onverklaarbare dingen gezien en het risico om ff te testen is mij ff te groot. Het zelfde geld voor mij CD en DVD speler, kan de behuizing van zo'n apparaat gewoon aan aarde worden gehangen en wat zijn de voordelen hiervan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2002 Report Share Posted 25 mei 2002 Hoi jeroen, Lijkt me niet zo'n geweldig idee om de aarde van de 230V op de gnd van je versterker aan te sluiten. Laat 'm gewoon zwevend, dat is ie nou ook. Het gaat meestal uitsluitend om de afscherming van het AC-snoer en daar heb je geen aarde in het apparaat voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Hoe zit het dan bij cd/dvd spelers etc. Deze hebben nu alletwee zo'n goedkoop klojo snoertje. Ik heb nog twee Conrad zelfbouwers liggen welke ik hier aan wil knopen. Ik wilde dan eerst een euro chassisconnector in de spelers bouwen, maar moet ik de aarde dan ook aansluiten. Ik dacht deze gewoon aan het chassis te hangen, maar weet niet zeker of dat wel zo'n goed idee is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 mei 2002 Report Share Posted 27 mei 2002 Hoi Jeroen, Heb je nog ergens een Elektuur liggen? Daar staat precies in waar je op moet letten als je een netaansluiting aan een apparaat gaat maken. Het staat echt in elke Elektuur. Als je er geen hebt, meld 't dan ff, dan stuur ik je vanavond een digiscan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Ik heb ongeveer alle Elektuur's vanaf 1985 nog liggen. M'n Pa is namelijk abbonee, maar je bedoeld dus de tekeningen op de eerste pagina. Technisch gezien weet ik wel hoe ik de aarde er op zet, maar ik weet niet of de schakeling binnen de cd speler er tegen kan als het chassis aan aarde komt te liggen. Volgens mij kan het geen kwaad, maar als iemand er hele nare ervaringen mee gehad heeft, dan wil ik dat graag weten. Een kortsluitstroom door je cd speler is niet bepaald fijn voor zo'n ding. Bedankt overigens voor het sneller reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Geplaatst door Jedi Knight:Ik heb ongeveer alle Elektuur's vanaf 1985 nog liggen. M'n Pa is namelijk abbonee, maar je bedoeld dus de tekeningen op de eerste pagina. Technisch gezien weet ik wel hoe ik de aarde er op zet, maar ik weet niet of de schakeling binnen de cd speler er tegen kan als het chassis aan aarde komt te liggen. Volgens mij kan het geen kwaad, maar als iemand er hele nare ervaringen mee gehad heeft, dan wil ik dat graag weten. Een kortsluitstroom door je cd speler is niet bepaald fijn voor zo'n ding. Bedankt overigens voor het sneller reageren. Hoi Jeroen, Ik heb dat eens geprobeerd bij mijn voorversterker. Daar zit een 3-polige 230V printconnector in waarvan alleen de buitenste twee waren aangesloten. Toen ik daar een nieuwe net-entry in heb gebouwd, ter vervanging van het vastgemonteerde tweelingsnoer, heb de middelste aan de aarde gehangen. Dit zat echter niet vast aan de behuizing en ik kon niet tracen waar dn wel aan. Toen ik 'm aanzette vloog gelijk de aardlekschakelaar uit. Ik heb de aarde toen maar weer losgehaalt en zwevend gelaten. Hij doet het weer prima en ik mis de aarde niet, terwijl er wel een 3-aderig afgeschermd netsnoer aanhangt. Je merkt het verschil met het tweelingsnoer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Bedoel je hiermee te zeggen dat het geen voordeel opleverd om een afgeschermd netkabel te gebruiken ipv. het goedkope houtje touwtje snoertje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Geplaatst door Jedi Knight:Bedoel je hiermee te zeggen dat het geen voordeel opleverd om een afgeschermd netkabel te gebruiken ipv. het goedkope houtje touwtje snoertje? Juist niet. Zelfs als je apparaat niet geaard is geeft een afgeschermd netsnoer weldegelijk verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Ik las ff verkeerd. Je zegt dat je het verschil WEL merkt maar ik dacht dat je het verschil NIET merkt. Ik zal eerdaags ook zo'n euro chassis deel erin hangen en mijn kristal inkitten en de behuizinge een beetje verzwaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Jongens die aarde draad is niet nodig als hij er niet op zit. En die moet je dus ook zeker niet aansluiten. !! Niet doen !! Tenzij je 100% zeker weet dat de signaal massa niet verbonden is met het chassis. DAN zou je nog kunnen overwegen om het chassis te verbinden met de aarddraad. Maar ik raad het af. Je verbindt namelijk de wasmachine met je hifi doos. En met een wasmachine wil 't nogal eens fout gaan. En dan mag je hopen dat je versteker uitstaat want die zou de lekstroom proberen te vertalen in een "muziekale Nood" Alleen de draad afschermen moet genoeg zijn!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Geplaatst door seoman:Jongens die aarde draad is niet nodig als hij er niet op zit. En die moet je dus ook zeker niet aansluiten. !! Niet doen !! Tenzij je 100% zeker weet dat de signaal massa niet verbonden is met het chassis. DAN zou je nog kunnen overwegen om het chassis te verbinden met de aarddraad. Maar ik raad het af. Je verbindt namelijk de wasmachine met je hifi doos. En met een wasmachine wil 't nogal eens fout gaan. En dan mag je hopen dat je versteker uitstaat want die zou de lekstroom proberen te vertalen in een "muziekale Nood" Alleen de draad afschermen moet genoeg zijn!! Hey Simon, ik had al gemeten of die middenpool aan de behuizing lag. Dat is niet zo. De behuizing staat wel verbonden met de GND van de XLR-output. Daarom heb ik 'm toch maar aangesloten, omdat hij niet aan de behuizing zit. Helaas het werkte niet, dus is de aarde nu los. Naar wat bleek is de middenpool wel een nul maar geen aarde. Deze voortrap kun je nl ook voeden met een losse accuvoeding en dan sluit je (na een kleine modificatie) de positieve en negatieve voedingsspanning op die 3-polige connector, met in het midden de 0. Daarom sprak de aardlek ook gelijk aan. In principe had ik het kunnen weten, maar je weet, hoop doet leven (en stroop doet kleven) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts