seoman Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Hoi Sodejuu Ik zou me kunnen vergissen maar het is heel normaal om de signaal massa aan de behuizing te knopen. Dit gebuerd meestal maar op een plek. Dit kan iedere plek zijn. Dus geisoleerde in of uitgangs bussen zeggen niet zo veel. Dus niet aarden, je aardlek zou maar eens ontbreken. Dan moet er minimaal 16A lopen. Dat moet wel erg ongezond zijn voor je installatie. Boys be carefull. grtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 O ja voordat ik het vergeet. Neem aub kabel waarvan je weet dat ze bestemd zijn voor 400v of meer. 't zou ook erg lullig zijn om je huis afgebrand terug te zien. KLoot wat je wil met interlinks en speaker kabel maar blijf van de 230V af. Levensgevaarlijk. Zelfs met aardlek. Een stekker die niet goed is aangesloten is een potentiele brandhaard. Daar doet een zekering of aardlek niets tegen. Nou, ben ik streng/duidelijk genoeg??? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 28 mei 2002 Report Share Posted 28 mei 2002 Geplaatst door seoman:KLoot wat je wil met interlinks en speaker kabel maar blijf van de 230V af. Levensgevaarlijk. Zelfs met aardlek. Een stekker die niet goed is aangesloten is een potentiele brandhaard. Daar doet een zekering of aardlek niets tegen. Nou, ben ik streng/duidelijk genoeg??? Groeten Simon Jawel, je bent duidelijk genoeg. Neemt niet weg dat als iemand weet wat die doet, hij prima netsnoeren kan maken. Zei hij uit ervaring... ...En ja, mijn huis staat er nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 mei 2002 Report Share Posted 29 mei 2002 Neemt niet weg dat als iemand weet wat die doet, hij prima netsnoeren kan maken. Daar sluit ik me helemaal bij aan. (Echter zonder randaarde Kijk als je weet hoe 't moet, ja, dan is er niet zoveel aan de hand. Maar als je gewoon doet wat men op het net "ook kan" dan loop je toch wel enige risicos. Dus als je 't niet vertrouwd/zeker weet. Laat het doen. Doe wat je niet laten kan, laat wat je niet doen kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 30 mei 2002 Report Share Posted 30 mei 2002 Na vier jaar MTS en anderhalf jaar HTS, weet ik ongeveer wel wat wel en niet kan. Behalve bij het modificeren van apparaten wil ik zo zeker mogelijk zijn voor ik eraan begin. Een 16Amp. kortsluit stroom door een cd speler zorgt er zeker voor dat deze niet meer werkt. Wanneer ie dan aan je versterker van 9000 gulden hangt en deze ontploft ook, wordt je zeker niet vrolijk. Dat de signaal massa aan de behuizing ligt was mij reeds bekend. Maar in sommige schakellingen is de signaal massa via een condensatortje aan de voedings nul gehangen en via via op de net nul. Wanneer je echter je stekkertje andersom in het stopcontact steekt heb je de fase op het nulpunt en indirect dus ook op je behuizing. Waarschijnlijk komt hier het tintelende gevoel vandaan en licht de fase checker ook op wanneer de behuizing test. Wanneer je de behuizing aan aarde zou liggen moet er een soort kortsluitstroom gaan lopen, welke welligwaar wordt beperkt, maar welke toch een aardlek kan bedienen. In een andere situatie heb ik een signaal masa van een Denon AVR 1602 aan de randaarde gehangen om van een aardlus af te komen. Door het toevoegen van een kabelmodem aan de pc, werd door de netwerk kabel een tweede aarde aan de computer toegevoegd en hierdoor ontstond een zeer aanwezige 50Hz. brom wanneer de computer op de pc werd aangesloten. Scheidingsfilters in de centrale antenne leiding en de verbindingskabel tussen de pc en versterker hielpen niet. De versterker aarden wel. Aangezien deze budget versterker geen GND contact heeft heb ik maar een cinch connector met de rand aarde verbonden. Geen elegante oplossing, maar het werkt wel. Misschien dat ik het netsnoer nog wel eens vervang, maar het is mijn versterker en mijn installatie niet, dus... Voor mijn eigen installatie is een apparte groep gerealiseerd met daarom alleen de AV installatie. Ik krijg een Van den Hul - Mainstream powerblock voor de verdeling van stroom aan mijn audio componenten, een Audio Agile netkabel en zelfbouw netkabels, welke overigens identiek aan de Audio Agile zijn, moeten de audio componenten van stroom gaan voorzien. Ik ga de cd speler aankomende weekend van een euro chassisconnector voorzien en laat de AARDE loshangen. De DVD speler volgt later. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 mei 2002 Report Share Posted 30 mei 2002 Door het toevoegen van een kabelmodem aan de pc, werd door de netwerk kabel een tweede aarde aan de computer toegevoegd en hierdoor ontstond een zeer aanwezige 50Hz. brom wanneer de computer op de pc werd aangesloten. Scheidingsfilters in de centrale antenne leiding en de verbindingskabel tussen de pc en versterker hielpen niet. Ik heb nu min of meer 't zelfde probleem. En ik hoop het op te lossen met een tweede kabel scheider. Ik heb zowel de video als de computer aan de kabel hangen. Nu krijg ik een een flinke knetter op mijn 1 rears (bijna geen brom omdat daar ook een galvanische scheiding tussen zit). De pc heeft nog geen eigen kabel scheider. Dus..... probeer ik dat eerst. Ik moet trouwens zeggen dat de het scheiden van het antenne signaal beter werkt dan het scheiden van het video geluid. Groeten simon Ik vindt het niet zo raar dat het slecht gaat met UPC ze hebben me weer eens ongevraagd aangesloten. En volgens een insider bij UPC weten ze dat niet. Nu krijg ik weer gratis reclame Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 31 mei 2002 Report Share Posted 31 mei 2002 Een kabel klinkt niet en een kabel kan niet ingespeeld worden. Koper is koper en de samenstelling veranderd heus niet door hem wat vaker te gebruiken. Zolang niemand mij een fatsoenlijke elektrotechnische verklaring kan geven verwijs ik dit soort kreten direct naar het land der fabelen. gr. Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 31 mei 2002 Report Share Posted 31 mei 2002 Wat betreft de aardedraad ben ik het volledig eens met de stelling dat wanneer deze standaard niet aanwezig is deze ook niet naderhand moet worden aangebracht. Zelf bouw ik nog wel eens het e.e.a. (voornamelijk eindtrappen) en heb de ervaring dat aarding allerlei storingen kan veroorzaken. op zich niet gek wanneer je je bedenkt dat dit in principe een veiligheidaarde is waaraan weetikveel wat hangt (wasmachines, drogers, fornuizen, magnetrons...). Of aarden aan een schone aparte aarde (aparte aardpen), of niet aarden. Denk er wel aan dat niet dubbel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 1 juni 2002 Report Share Posted 1 juni 2002 Zolang niemand mij een fatsoenlijke elektrotechnische verklaring kan geven Ok fair enough. Ik zal 't eens proberen. Zowel de isolator als de geleider hebben nog nooit enige stroom gevoerd en de struktuur op atoom nivo zal zeker wel beinvloed worden als er wel stroom loopt. De krachten zijn erg klein bij audio signalen. Maar 1 elektron heeft ook niet zo heel veel kracht nodig om beinvloed te worden. Ik denk dat de kristal strukturen die de mens in het koper/silver of pvc/teflon gestopt hebben nog te star zijn. Maar na een flinke tijd is de 'spanning' in het materiaal wel weg en dus zal de kabel minder invloed uitoefenen op het signaal. Maar ik denk niet dat de weerstand, inductie of capaciteit meetbaar veranderd. We hebben 't over subtiele veranderingen voor een heel gevoelig orgaan. misschien moet je het vergelijken met spijkerbroeken. Die veranderen ook niet maar ze zitten pas echt lekker na een paar keer dragen. Helpt 't? Ach een spiker broek moet je ook inlopen voor die lekker zit en die veranderd ook niet (naar verhouding dan, hij zal echt wel een beetje gesleten zijn). Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 1 juni 2002 Report Share Posted 1 juni 2002 quote: -------------------------------------------------------------------------------- Door het toevoegen van een kabelmodem aan de pc, werd door de netwerk kabel een tweede aarde aan de computer toegevoegd en hierdoor ontstond een zeer aanwezige 50Hz. brom wanneer de computer op de pc werd aangesloten. Scheidingsfilters in de centrale antenne leiding en de verbindingskabel tussen de pc en versterker hielpen niet. -------------------------------------------------------------------------------- Ik heb hetzelfde probleem maar alleen meetbaar bij de microfooningang,dacht eigenlijk dat de voeding of geluidskaart(creative live platinum)of beiden van dubieuze kwaliteit was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 1 juni 2002 Report Share Posted 1 juni 2002 misschien moet je het vergelijken met spijkerbroeken. Die veranderen ook niet maar ze zitten pas echt lekker na een paar keer dragen. Ach, Of jouw verklaring klopt of niet, meettechnisch zal het niet aantoonbaar zijn, zoals je al aangaf. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat wanneer iemand denkt er baat bij te hebben het natuurlijk niet moet laten de (m.i. te dure) kabel te kopen die hij/zij denkt nodig te hebben en deze dan zogenaamd in te spelen. Er is blijkbaar behoefte aan die kabels en fabrikanten vullen dit in, ik geef ze natuurlijk geen ongelijk. groetjes, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 1 juni 2002 Report Share Posted 1 juni 2002 meettechnisch zal het niet aantoonbaar Ik geloof niet dat een scoop of spectrum analiser in staat is om geluid waar te nemen zoals een oor dat kan. En dus heb je helemaal gelijk dat het niet aantoonbaar is. ps ik heb inderdaad een hoop geld uitgegeven aan kabels. Maar dat waren alleen maar de kosten van 't materiaal. Ik heb mijn interlinks zelf gemaakt, en geloof me maar ze klinken nu beter dan 2 weken geleden. groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 1 juni 2002 Report Share Posted 1 juni 2002 maar de kosten van 't materiaal. Ik heb mijn interlinks zelf gemaakt Had ooit een probleempje: een onverklaarbare brom wanneer ik mijn CD-speler geselecteerd had. Bleek aan het goedkope standaard kabeltje te liggen. Installeren van een goede kabel bleek de oplossing. Deze kostte Fl. 30,-. Nadat ik het ding eens goed bekeken had kwam ik tot de conclusie dat dit nog veel beter moest kunnen. Heb toen goede kabel gehaald (Prefer O.F.C. carbon screened type MGK-6) met goede vergulde cinch-pluggen. Wat de normale handel hiervoor zou vragen weet ik niet maar in elk geval veel meer, die MGK-6 kost ongeveer Fl. 5,50/meter. Ik respecteer je mening dat inspelen tot een betere kwaliteit leidt, waar we het allebei in elk geval over eens zijn is dat goede audiokabels onontbeerlijk zijn voor puur luistergenot en daar is het toch allemaal om te doen nietwaar? groetjes, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Geplaatst door seoman: misschien moet je het vergelijken met spijkerbroeken. Die veranderen ook niet maar ze zitten pas echt lekker na een paar keer dragen. Helpt 't? Ach een spiker broek moet je ook inlopen voor die lekker zit en die veranderd ook niet (naar verhouding dan, hij zal echt wel een beetje gesleten zijn). Groeten Simon Ja, hetzelfde heb ik met nieuwe vrouwtjes,na een paar keer wordt 't pas echt lekker,maar die slijten volgens mij niet.Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van wennen,uiteindelijk heb je een referentiekader nodig en die heb je zojuist veranderd waardoor je moet wennen aan je nieuwe referentie,logisch toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 En ik maar dneken dat ik de enige ben die audio geil is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Geplaatst door marjor: Had ooit een probleempje: een onverklaarbare brom wanneer ik mijn CD-speler geselecteerd had. Bleek aan het goedkope standaard kabeltje te liggen. Installeren van een goede kabel bleek de oplossing. Deze kostte Fl. 30,-. Nadat ik het ding eens goed bekeken had kwam ik tot de conclusie dat dit nog veel beter moest kunnen. Heb toen goede kabel gehaald (Prefer O.F.C. carbon screened type MGK-6) met goede vergulde cinch-pluggen. Wat de normale handel hiervoor zou vragen weet ik niet maar in elk geval veel meer, die MGK-6 kost ongeveer Fl. 5,50/meter. Ik respecteer je mening dat inspelen tot een betere kwaliteit leidt, waar we het allebei in elk geval over eens zijn is dat goede audiokabels onontbeerlijk zijn voor puur luistergenot en daar is het toch allemaal om te doen nietwaar? groetjes, Marjor Hoi stadgenoot, Ik heb die MGK6 ook al vaker gebruikt voor wat interlinks te maken. Hij is goedkoop en erg goed, zeker voor de prijs ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 juni 2002 Report Share Posted 4 juni 2002 Geplaatst door marjor:Een kabel klinkt niet en een kabel kan niet ingespeeld worden. Koper is koper en de samenstelling veranderd heus niet door hem wat vaker te gebruiken. Zolang niemand mij een fatsoenlijke elektrotechnische verklaring kan geven verwijs ik dit soort kreten direct naar het land der fabelen. gr. Marjor Hallo Marjor, Als je verder wilt komen met je audio set is het verstandig om een "open mind" te houden. Verwijs niet te snel een fenomeen naar het land der fabelen, maar sta open voor zaken waar je aanvankelijk niets van zult begrijpen Probeer het eens uit, je zal merken dat deze visie niet alleen voor audiofiele zaken op gaat Groeten, Stefan, die ook niet alles (maar wel heel veel ) kan verklaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 4 juni 2002 Report Share Posted 4 juni 2002 Dit is wat moeilijker,kijk als je een magneet over ijzer haalt weet je dat alle atomen in een richting gaan liggen,de samenstelling van dat ijzer veranderd op geen enkele manier maar het materiaal is toch veranderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 als je een magneet over ijzer haalt weet je dat alle atomen in een richting gaan liggen,de samenstelling van dat ijzer veranderd op geen enkele manier maar het materiaal is toch veranderd. Door een magneet over ijzer halen verander je de electronen-spin om de ijzeratomen (naar men aanneemt). IJzer is t.o.v. koper in zoverre bijzonder dat deze toestand over lange tijd stabiel is. Bij koper lukt dat niet (misschien voor een uitermate korte periode). Als nuchter elektrotechnicus geloof ik enkel in de invloed van de fysieke opbouw van een kabel. Verder heeft de uitgangsweerstand van bijvoorbeeld een voorversterker of CD-speler veel meer invloed op de mate waarop een kabel kan bijdragen aan een beter geluid. Hoe lager hoe beter is het devies en een stroomkoppeling zou nog mooier zijn, dan zou elke diskussie over de invloed van interlinks gesloten zijn (tenzij je er een schemerlampsnoertje tussenzet natuurlijk). gr. marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 en een stroomkoppeling zou nog mooier zijn Verklaar je nader, ik snap dat je dan geen last meer hebt van ohmse verliezen maar inductieve of capacitive invloeden werk je daar toch niet mee weg? Ze zullen wel anders zijn maar toch niet weg? groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 beste Simon, Bij een stroomkoppeling heb je een stroombron die onafhankelijk van wat eraan hangt zal zorgen dat de gewenste stroom gaat lopen (theoretisch is de uitgangsspanning van een stroombron oneindig hoog!). Als je bijvoorbeeld een RC netwerkje neemt en je zet er een blokspanning op zul je zien dat de spanning op de uitgang volgens een e-macht zal oplopen (of aflopen) omdat via de weerstand de condensator wordt opgeladen cq ontladen, de stroom door deze weerstand volgt deze zelfde e-macht maar dan ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 6 juni 2002 Report Share Posted 6 juni 2002 Een stroombron maakt je onafhankelijk van de ohmse weerstand van de kabel en laadt of ontlaadt de capaciteit daarom veel sneller OK, dit is duidelijk. Ben 't er helemaal mee eens. Lijkt me alleen weer veel te ingewikkeld om een "goede" stroom lus te maken. grtz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 7 juni 2002 Report Share Posted 7 juni 2002 veel te ingewikkeld Daar sla je de spijker op z'n kop. Buiten het gebruik binnen de apparatuur zelf ben ik het ook nog niet tegengekomen. Er zitten ook best wat praktische haken en ogen aan. Groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 7 juni 2002 Report Share Posted 7 juni 2002 Hoi Marjor Ik geloof dat de subwoofers van yamaha stroom gestuurd zijn. Moet ff de gebruiks aanwijzing lezen om te checken. grtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 7 juni 2002 Report Share Posted 7 juni 2002 Hoi Simon, heb net even op de Yamaha site gekeken en het lijkt er inderdaad verdacht veel op, ze noemen het Advanced YST. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts