Jump to content

Netsnoer maken van speakerkabel ?

Klaas
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn subwoofer ooit open gehad. En er zat ook maar 'dikke tor' in. Dus 't kan haast niet anders dat ze stroom sturing gebruiken.

(ding klinkt eigenlijk voor geen meter) :(

beb benieuwd hoe die klinkt als ik mijn xa200 op de units zou aansluiten. Maar dan moet ik eerst filteren. Zal er dus wel niet van komen. :rolleyes:

Geplaatst door marjor:

beste Simon,

De stroom die vloeit is enkel afhankelijk van de ohmse weerstand en aangelegde spanning

Dus volgens U=IxR

Geplaatst door marjor:

Een stroombron maakt je onafhankelijk van de ohmse weerstand van de kabel en laadt of ontlaadt de capaciteit daarom veel sneller.

Volgens je eerdere stelling waarin ik de wet van Ohm herken, zou de stroom wel afhankelijk zijn van de weerstand (en wat nog belangrijker is: de impedantie!)

Geplaatst door marjor:

Inductieve aspecten blijven ook een praktische stroombron parten spelen maar ook deze zaken zijn door de fysieke opbouw van een kabel voldoende te sturen om ze binnen het normale audiospectrum verwaarloosbaar te maken. Helaas wordt van stroomsturing eigenlijk alleen bij (eind)versterkers toegepast.

Deze stelling geldt ook voor spanningskoppeling. Alleen wegen andere wetten zwaarder.

Geplaatst door marjor:

Het levert een enorme vermogensbandbreedte op door o.a. eenrazendsnelle terugkoppeling en een snelle terugkoppeling vertaalt zich o.a. weer in een lage vervorming.

Gr.

Marjor      :P

Hoe kan een kabel terugkoppeling geven? dan heb je op zijn minst een retourdraadje nodig met serieweerstand :rolleyes:

Lijkt me een beetje zinloos om iets tegen te koppelen zonder dat het een versterkend element bevat ;)

Groeten,

Hoe kan een kabel terugkoppeling geven? dan heb je op zijn minst een retourdraadje nodig met serieweerstand

Nou das niet zo moeilijk aangezien de we altijd nog de '-' "return" draad hebben.

Bij normale versterkers wordt de tegenkoppeling gestuurd dmv de spanning.

U= I X R en dus heeft de ohmse weerstand een verlieseffect op de tegenkoppeling. Je weet niet wat de spanning over de belasting is en dus ook niet welke spanning.

Bij stroomsturing wordt de tegenkopeling gemeten dmv de stroom. Aangezien de tegenkoppeling dus zorgt dat er dus ook daadwerkelijk de gewenste stroom loopt heb (mits de genoeg headroom is) je meer kontrolle over je belasting.

Wat impedanties betreft wordt 't wat vager.

Maar wat spoelen betreft heb je alleen stroom nodig om een machnetisch veld te maken. En een speaker is toch voornamelijk een spoel. Dus zou je spanning als irrelevant mogen beschouwen.

En hier dus het vreemde van de 'normale' verstekers.

De buizen freaks willen helemaal geen tegenkoppeling en dan laat je eigenlijk alles aan 't toeval over. Daarom klinken ze ook zo muziekaal. Ze doen maar wat, maar ze doen 't met stijl ;)

Hoe kan een kabel terugkoppeling geven? dan heb je op zijn minst een retourdraadje nodig met serieweerstand  

Lijkt me een beetje zinloos om iets tegen te koppelen zonder dat het een versterkend element bevat  

Beste Stefan,

Even voor de duidelijkheid. Hier heb ik het nog over het interne circuit van de versterker (op de print zelf) en Seoman doelt op de stroomsturing van luidsprekers (Yamaha verhaal).

Wat betreft mijn stelling t.a.v. stroombronnen vs. de wet van Ohm. De wet van ohm blijft uiteraard altijd gelden. Als ik een stroombron instel op 20mA dan zal deze de ingestelde stroom altijd laten lopen ongeacht de aangesloten belasting. Afhankelijk van de belasting zal de stroombron de aangelegde spanning moeten verhogen cq. verlagen maar lopen zal deze 20mA altijd.

gr.

Marjor :P

Geplaatst door seoman:

Nou das niet zo moeilijk aangezien de we altijd nog de '-' "return" draad hebben.

Bij normale versterkers wordt de tegenkoppeling gestuurd dmv de spanning.

U= I X R en dus heeft de ohmse weerstand een verlieseffect op de tegenkoppeling. Je weet niet wat de spanning over de belasting is en dus ook niet welke spanning.

Bij stroomsturing wordt de tegenkopeling gemeten dmv de stroom. Aangezien de tegenkoppeling dus zorgt dat er dus ook daadwerkelijk de gewenste stroom loopt heb (mits de genoeg headroom is) je meer kontrolle over je belasting.

Wat impedanties betreft wordt 't wat vager.

Maar wat spoelen betreft heb je alleen stroom nodig om een machnetisch veld te maken. En een speaker is toch voornamelijk een spoel. Dus zou je spanning als irrelevant mogen beschouwen.

En hier dus het vreemde van de 'normale' verstekers.

De buizen freaks willen helemaal geen tegenkoppeling en dan laat je eigenlijk alles aan 't toeval over. Daarom klinken ze ook zo muziekaal. Ze doen maar wat, maar ze doen 't met stijl     ;)

Oei!!!!! Sorry als ik een beetje bot overkom, maar hier zou een avondcursus audiotechniek nodig zijn om jou gedachten in goede banen te leiden ;)

Aangezien ik vandaag voor twee weken met vakantie ga zal ik proberen het kort te houden.

A) een min-draad is geen terugkoppeling. Terug- (of tegen-)koppeling gebruik je bij een versterkend element (V.E). Door een deel (d.m.v. een weerstand) van het uitgangssignaal van een V.E. weer terug te koppelen naar zijn eigen ingang, zorg je er voor dat de eigen vervorming van dit V.E. verdwijnt, tevens geeft tegenkoppeling een grotere bandbreedte.

Echter: tegenkoppeling komt altijd te laat!!!!!! Het zojuist versterkte signaal kan zichzelf niet corrigeren omdat hij te laat bij de ingang van het V.E. komt..................... :rolleyes: Snappie?

Hier geldt de stelling : The Cure is worse than the Pain!

Het is beter om er voor te zorgen dat je helemaal geen tegenkoppeling nodig hebt! Gebruik V.E.'s met een hoge lineariteit (direct verhitte triodebuizen zijn de meest lineare v.e.'s die er bestaan voor audio)dan hoef je ook niets te corrigeren.

De ellende is dat in de main-stream audio veelvuldig gebruik wordt gemaakt van op-amps; dit zijn V.E.'s met een erg hoge versterkingsfactor (en daardoor lage lineariteit) om zo'n schakeling te behoeden voor osccillatie wordt er tegenkoppeling gebruikt.

B)Om een stroom te laten lopen heb je eerst spanning nodig.

De beweging van een speaker is analoog aan de spanningszwaai over de spreekspoel (en dus niet de stroom!)

C) Gezien het gestelde in A, gaat je opmerking over buizenversterkers ook niet op.

Ik moet je wel een beetje gelijk geven: veel commerciele buizenversterkers zijn niet goed ontworpen, ze hebben vaak een hoge uitgangsipedantie en een trage, slecht dempende voeding. Dit heeft o.a. te maken met de hoge kosten die gepaard gaan om een goede uitgangstransformator en ditto voeding te bouwen, buizenversterkers zijn al relatief duur t.o.v. transistoren en deze maatregelen zouden ze helemaal onbetaalbaar maken.

Wanneer je een buizenversterker goed ontwerpt heeft hij geen tegenkoppeling nodig en is de voeding/versterkerschakeling snel genoeg om relatief vervormingsvrij signaal te versterken.

Groeten,

Geplaatst door marjor:

Beste Stefan,

Even voor de duidelijkheid. Hier heb ik het nog over het interne circuit van de versterker (op de print zelf) en Seoman doelt op de stroomsturing van luidsprekers (Yamaha verhaal).

Wat betreft mijn stelling t.a.v. stroombronnen vs. de wet van Ohm. De wet van ohm blijft uiteraard altijd gelden. Als ik een stroombron instel op 20mA dan zal deze de ingestelde stroom altijd laten lopen ongeacht de aangesloten belasting. Afhankelijk van de belasting zal de stroombron de aangelegde spanning moeten verhogen cq. verlagen maar lopen zal deze 20mA altijd.

gr.

Marjor   :P

Hallo Marjor,

Food for thought: Wanneer ik een spanningsstabilisator instel op 20volt zal deze spanning altijd gelijk blijven, ongeacht de stroom die er loopt (en dus de aangesloten belasting)

Je weet dat je een spanningstabilisator zo kunt schakelen dat het een stroombron is? Het ligt er maar net aan welke poot van de stabilistaor je als uitgang gebruikt......................................

;)

In de echte wereld is een spanningsstabilisator en/of stroombron niet onvoorwaardelijk stabiel; bij een te lage aangesloten impedantie kunnen ze niet meer de ingestelde waarde behouden.

Groeten,

B)Om een stroom te laten lopen heb je eerst spanning nodig.

De beweging van een speaker is analoog aan de spanningszwaai over de spreekspoel (en dus niet de stroom!)

Hier kan ik niet in mee gaan.

De kracht die onstaat op een stroomvoerende geleider wordt gevormt door:

F = B x I Waarbij F de kracht, B het magnetische veld en I de stroom is.

De stroom die gaat lopen als je er sanning op zet zal bepaald worden door de ohmse weerstand. Vandaaruit wordt pas de kracht op gewekt voor het verplaatsen van de spoel.

Dit is dus eigelijk verkeerd om. Om een spoel ideaal aan te sturen zou je dat dus met stroom moeten doen. En in dat geval kun je ook de stroom in bv de return als tegen koppeling gebruiken.

De spanning over een spoel (ideaal dus zonder ohmse weerstand) komt pas als de stroom geweest is. Een ideale spoel heeft bv geen spanningverlies bij gelijkstroom.

En uit werkervaring weet ik, dat ik een motor kan laten bewegen met een onmeetbare spanning maar aanzienlijke stroom.

De spanning over de motor begint pas te stijgen als het toerental op gaat lopen.

Fijne vakantie