Jump to content

Heeft een dipooltweeter voordelen ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Stel: Ik flans een vloerstaand drieweg systeem inelkaar, waarbij de (band)tweeter als een soort puist bovenop de grote kast komt.

Kan het dan voordelen hebben om die tweeter als dipoolstraler in te zetten ?

Graag hoor ik jullie commentaar. Nadelen zijn ook welkom :)

Paul.

Die air-motion-transformers van ess werken volgens dit principe:

ESS-3.jpg

Het Canadese Newform Research maakt ook van dergelijke luidsprekers.

r630-wgrille-side.jpg

Ook werken de grote systemen van het vroegere Infinity en het huidige Genesis met dipool bandluidsprekers, dus werken kan het wel.

Door de korte golflengte van de hoge tonen zul je geen last hebben van accoustische kortsluiting.

Richard

Een model met een magnetostaat van Newform Research heb ik ooit wel eens beluisterd en de weergavekwaliteit was erg goed. Of het midden te vroeg afvalt ligt aan de grensfrequentie van het filter. Als de golflengte kleiner is dan de afstand (buitenom) tussen de voor en achterkant zijn er weinig problemen te verwachten. Indien er wel effecten zijn kun je dit met het filter oplossen. Dit kan door de middentoner of woofer flauwer te laten afvallen, de kwaliteit van de unit in het hoog moet dan wel goed genoeg zijn (geen resonanties).

Richard

Hoi Paul,

Denk dat het ook een kwestie van smaak is. Wat ik over de AMT's lees is zowel enthousiasme als scepsis. Die AMT's van Eton worden meestal enkelzijdig gebruikt in een gesloten eigen kastje die alle geluid naar achteren absorbeert.

Op de site van Linkwitz is er ook aardig wat over te lezen. Die zweert weer bij dipoolstralers voor het midden maar weer niet voor het hoog.

Volgens mij kom je hier nooit uit als je niet alle systemen op je gemak thuis in jouw omgeving gaat beluisteren en op grond daarvan tot de conclusie komt wat je het beste bevalt.

In mijn kappa's zitten bandtweeters welke alleen naar voor stralen.

Er is daarbij een extra bandtweeters aan de achterkant geplaatst.

Bovendien is de behuizing van de middentoonluidspreker aan de achterkant open.

Dit is dus een semi dipool. Ik ben er zeer tevreden mee.

Mijn broer heeft Apogee centaur's dit is zijn ribbon luidsprekers die vanaf ca 400 Hz z'n werk als volledige dipool doet.

Voor het laag wordt dit aangevuld met een woofer. Klinkt ook zeer mooi. Door de breedbandopzet n.l. geen overnamepunten. Bovendien vind ik een ribbon een van de meest neutraal klinkende luidspreker.

Ook Magnepan kent zo'n opzet. Maar deze heeft een magnetostaat voor het laag.

Een ding hebben al deze speakers gemeen, en dat is dat er een dijk van een versterker aan moet hangen om het te laten klinken. Maar dan klinkt 't ook !!!!

M.b.t. het dipool constructie is nog wel te zeggen dat deze luidsprekers kwa opstelling niet de makkelijkste zijn. Er moet voldoende ruimte achter de luidspreker zijn (minimaal een meter !!).

Door achter de luidsprekers wat gordijnen te hangen kan dit soms wat minder, maar dan heb je minder profijt van de rondomstraler.

Kortom, het kan heel mooi, maar je moet er wel wat voor doen.

Geplaatst door Paul Jenner:

Hans,

welke specifieke "mooie" voordelen van genoemde lsp's zou jij dan willen toeschrijven aan het gebruikte dipoolsysteem ? Ruimtelijkheid, luchtigheid, los van de kast, whatever ?

Paul.

Ik kan hier ook over meepraten :)

De Kappa is inderdaad een mooi voorbeeld van een "semi" dipool ontwerp.

De R90 is ook ongeveer zo opgebouwd, maar heeft (gelukkig) ook een snelle middenweergever, de Emim, die als gedempte dipool wordt toegepast, terwijl de Emit tweeter naar voren straalt.

Weer tref je achter de Emim een "poort" naar de achterzijde van de speaker aan, maar dan is het gat afgedekt met schuim achter een metalen plaat.

Het effekt is inderdaad een zeer relaxte en losse weergave van hoog en midden, 3-dimensionale weergave is geen enkel probleem, de speaker verdwijnt uit het geluidsbeeld dat rondom wordt opgebouwd.

De diepte is ongekend nauwkeurig, evenals de positionering, want de Emit en Emim zijn zeer nauwkeurig, ook met zachte fragmenten.

Het mooie van de Emim is dat stemmen en akoustische instrumenten prachtig worden weergegeven, heel natuurlijk, zonder slissen of hardheid en zeer transparant.

Nadeel blijft de plaatsings gevoeligheid, het kost tijd om alles perfect kloppend te krijgen, dus met zo min mogelijk reflecties.

Overigens bewonderde ik genoemde eigenschappen ook van de Kappa 9, het midden wordt met 2 conussen weergegeven, maar helaas klinkt het een beetje neuzelig bij stemmen, iets waar ik met de R90 geheel geen last van heb.

Dan de ESS AMT, de Heil weergever zit al in een behuizing, die kun je "ongestraft" op een kast zetten, hou wel rekening met het fasegedrag.

Een beetje afwijkend maar ook een idee is de Translator Fenix, dit is een dipool speaker met conussen gemonteerd op een klankbord.

fenixb.gif

Greetinx

Andr

Het voordeel van deze dipool constructie bestaat uit twee delen nl.

a. De extra vrijheid voor de luidspreker.

b. De accoustisch voordelen van het rondstralen (wat soms ook nadelen kunnen zijn)

m.b.t. a. De luidsprekers zijn aan de achterkant open. Er zit dus geen luchtkussen achter de luidspreker die het membraan tegen probeert te houden ( kappa 9 heeft ook een (laag)middentoner die aan de achterkant open is). Een voordeel de speaker is sneller. Een nadeel de versterker zal deze luidspreker wel gecontroleerd z'n werk moeten laten doen.

m.b.t. b. door de rondstraling heeft de afstraling van de luidspreker iets meer natuurlijks elk instrument straalt n.l. ook rondom af. Bijkomend voordeel is dat reflecties via achterwanden een ruimtelijker effect geven.

Nadeel: in geval van slechte accoustiek galmt het geluid door de ruimte en is er geen fatsoenlijk stereo te beluisteren (plaatsing, focus). Laat staan meerkanaals.

Hans, als mij nieuwe -zelf te bouwen- luidsprekersyteem inderdaad een bandtweetertje gaat krijgen, dan zou ik een constructie kunnen bedenken waarbij ik makkelijk een afdekplaatje aan de achterzijde van de tweeter bij- en af- kan koppelen. Dan kan ik zelf het verschil in mijn kamer beoordelen. Maar misschien is het niet zakelijk om met die optie rekening te houden als IEDEREEN mij hier dipoolwerking gaat afraden. Dit is de achtergrond van mijn vraag.

Ik heb inmiddels je berichten over het modden van die Pied Piper gelezen. Dat meld ik maar even hier om dat andere topic schoner te houden.

Je hebt die PP's wel aardig onder handen genomen he. Door wie laat jij in Pspice je berekeningen uitvoeren ?

Paul.