Pjotr Posted 25 oktober 2003 Report Share Posted 25 oktober 2003 Beste Zee, Zeg ook niet dat een goede set niet belangrijk is. Meer de vraag hoever moet je daar in gaan? Geloof absoluut niet in het reproduceren van bevroren werkelijkheid als zodanig. Waar het om gaat is dat de essentie van de artistieke performance van muziek, of dat nou Heavy Metal of klassieke kamermuziek is, recht gedaan kan worden. Het is eigenlijk meer dat tekortkomingen van een set daarbij niet mogen storen. Daar is voor groot deel goede techniek voor nodig maar geen kopie van de concertzaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 26 oktober 2003 Report Share Posted 26 oktober 2003 Geplaatst door cgm: Ik denk dat pjotr en ik hetzelfde bedoelen. Ten eerste maak je het nodeloos ingewikkeld en de vraag is wat je er mee wint, ten tweede is dit maar 1 aspect van het beleven van een concert. We verpakken de boodschap in humor, maar het is wel een serieuze boodschap hoor.. Ik denk dat de hifihobby meer inhoud dan posten op dit forum. Mensen die ergens over nadenken moet je niet gelijk de grond in trappen,zij brengen je mischien nog eens op een goed idee. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 oktober 2003 Report Share Posted 26 oktober 2003 Geplaatst door dirtyherrie: Ik denk dat de hifihobby meer inhoud dan posten op dit forum. Mensen die ergens over nadenken moet je niet gelijk de grond in trappen,zij brengen je mischien nog eens op een goed idee. Marc Ten eerste begrijp ik die opmerking niet over de hobby, slaat m.i. nergens op..Of weet jij misschien precies waar ik allemaal (niet) mee bezig ben? Ik heb jou in ieder geval nog niet ontmoet op luisteravonden. Ten tweede zou je gelijk hebben als er iemand de grond in werd getrapt, zou ik ook niet leuk vinden, maar geef hier alleen opbouwende kritiek verpakt in humor, of moet ik alles alleen maar enthousiast en kritiekloos toejuichen, en mogen grappen niet meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 oktober 2003 Report Share Posted 26 oktober 2003 Geplaatst door Pjotr:Beste Zee, Zeg ook niet dat een goede set niet belangrijk is. Meer de vraag hoever moet je daar in gaan? Geloof absoluut niet in het reproduceren van bevroren werkelijkheid als zodanig. Waar het om gaat is dat de essentie van de artistieke performance van muziek, of dat nou Heavy Metal of klassieke kamermuziek is, recht gedaan kan worden. Het is eigenlijk meer dat tekortkomingen van een set daarbij niet mogen storen. Daar is voor groot deel goede techniek voor nodig maar geen kopie van de concertzaal. hierbij kan ik me best aansluiten. Afgelopen vrijdagavond ben ik naar een opening van een expositie geweest, op een afstand van ruim 50 meter van de ingang van het gebouw, waar eea zich afspeelde, was reeds te horen dat er gemusiceerd werd, de trompet zweefde door de straat op een manier die middels een reproductie niet haalbaar is. Als ik door de stad fiets en er wordt ergens op een instrument gespeeld, maakt niet uit of dat nu een piano, sax, klarinet, bas, drums of welk instrument dan ook is, het is altijd anders dan de weergave van een opname. Dit heeft absoluut niets met het laag en trillingen door het wegdek te maken. Op de een of andere wijze ontstaat er een afstand - verschil - tgv zowel de opname als weergaveketen, elk component in deze ketens heeft zo z'n tekortkomingen en zal voor enig verlies van de werkelijkheid zorgdragen. Hetwelk niet wil zeggen dat een weergave je niet in vervoering kan brengen, dat je niet het idee kunt hebben naar de muzikanten te luisteren. Afgelopen week heb ik alle componenten in de uitgangstrap van mijn cd speler vervangen, elco's weerstanden en opamps, er is een duidelijk hoorbaar verschil, denk dat het een verbetering is. Op deze wijze zou je alle componenten in de gehele lijn van opname tot weergave kunnen veranderen, met geweldige gevolgen voor het resultaat en zelfs dan zal er een enorm verschil blijven tussen werkelijkheid en reproductie. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door cgm: Ten eerste begrijp ik die opmerking niet over de hobby, slaat m.i. nergens op..Of weet jij misschien precies waar ik allemaal (niet) mee bezig ben? Ik heb jou in ieder geval nog niet ontmoet op luisteravonden. Ten tweede zou je gelijk hebben als er iemand de grond in werd getrapt, zou ik ook niet leuk vinden, maar geef hier alleen opbouwende kritiek verpakt in humor, of moet ik alles alleen maar enthousiast en kritiekloos toejuichen, en mogen grappen niet meer? Wat ik bedoel is dat iemand een posting doet over iets dat hem bezig houd en dat er dan mensen reageren die dit onderwerp eigenlijk niet intresseren, die wel posten,maar er niet dieper op in gaan. Akkoestische problemen zijn voor velen niet intressant,maar ze bepalen wel vaak 50% van de geluidskwaliteit.Ik vind het dan ook frapant dat vele mensen een oordeel over een set kunnen vellen,als ze de akkoestiek van de bepaalde ruimte niet kennen.Dit geldt ook voor het luisteren bij een hifidealer of op een luisteravond. Ik hoop dat het wat meer aandacht krijgt of op zijn minst dat mensen er meer over nadenken. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 27 oktober 2003 Author Report Share Posted 27 oktober 2003 Helemaal mee eens Marc. Je wilt niet weten hoe vaak ik al bij mensen ben wezen luisteren die mij dan vragen wat ik van hun (vaak perperdure!) set vind of vragen wat ze in hun set moeten aanpassen omdat ze het bv. schel vinden klinken, en dat terwijl hun akoestiek dan echt heel slecht is. Ik geef dan het (eerlijke) antwoord dat ik er echt niets van kan zeggen vanwege de akoestiek en dat hij mij ook zinloos lijkt om ook maar iets aan de set te wijzigen als niet eerst de akoestiek wordt aangepast. De invloed van de akoestiek schat ik zelf nog wel hoger in dan 50% voor het eindresultaat. Helaas vinden veel mensen het leuker te te discussieren over kabeltjes etc (die misschien 1% van het eindresultaat bepalen) dan over akoestiek. Maar ja, een kabeltje kun je gewoon kopen, en voor een akoestische verbetering zul je echt bereid moeten zijn wat te DOEN! Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door Zee:De invloed van de akoestiek schat ik zelf nog wel hoger in dan 50% voor het eindresultaat. Helaas vinden veel mensen het leuker te te discussieren over kabeltjes etc (die misschien 1% van het eindresultaat bepalen) dan over akoestiek. Maar ja, een kabeltje kun je gewoon kopen, en voor een akoestische verbetering zul je echt bereid moeten zijn wat te DOEN! Je slaat de spijker op z'n kop! Je kan dat al merken aan het aantal postings die de bij hifi.nl -> akoustiek vindt. De replies die je krijgt op vragen/stellingnames is vrij gering, dus blijkt dat inderdaad weinig mensen ertoe bereid zijn daar wat aan te doen. Mijn vermoeden is dat het (nog) onbekend terrein is zoals je dat nog niet zolang geleden ook bij netsnoeren zag. Ik krijg het idee dat het bij netsnoeren nu een beetje 'loskomt'. Wanneer steeds meer mensen er enthousiast over worden, komt dat vanzelf wel goed. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Wat moeten we "doen" dan? Een ander huis kopen? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door dirtyherrie: Wat ik bedoel is dat iemand een posting doet over iets dat hem bezig houd en dat er dan mensen reageren die dit onderwerp eigenlijk niet intresseren, die wel posten,maar er niet dieper op in gaan. Marc Beste Marc, Uit het feit dat ik reageer op de posting, en zelfs uitleg waarom ik zo reageer, zou je misschien kunnen afleiden dat in wel interesse heb. Jij gaat er geloof ik van uit dat ik volledig met iemand's idee mee moet gaan om ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:Wat moeten we "doen" dan? Een ander huis kopen? Game Jij geeft het voorbeeld hoe veel mensen erover denken.In ieder huis kun je de akkoestiek verbeteren,zonder grote verbouwing. Je kunt door de meubels op de juiste plek te zetten al een eind komen.Gordijnen achter de luidsprekers. Eventueel een diffusor ophangen.De juiste plaatsing van de apparatuur scheelt ook een hoop.Resonanties voorkomen door een foute ondergrond ook. Indien je er een beetje over nadenkt wat er in jouw kamer akkoestisch gebeurd,kun je al op verschillende 'gratis' ideeen komen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Over akoustiek gesproken: Zelf heb ik het me moeilijk gemaakt door grote vloerstaanders in een niet al te grote kamer neer te zetten. Het is dat ik zelf veel rommel aan de speakers om het te verbeteren, maar ik vraag me weleens af of veel mensen niet beter af zouden zijn met een wat kleiner systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Het probleem is vaak dat grote luidsprekers ver van de muur moeten staan.Als dit met de rest van familie of vanwege de grootte van de kamer niet mogelijk is,zou ik gaan voor 'kleinere' luidsprekers.Wel tussen aanhalingstekens, omdat er ook uitzonderingen zijn. Sommige 'kleine' luidsprekers moeten ook de ruimte hebben en sommige 'grote' luidsprekers kunnen iets dichter bij de muur. Je zult zowiezo een hele tijd met de plaatsing moeten stoeien. Dat heb je ,vooral in een kleine ruimte,niet in een dagje voor elkaar. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door dirtyherrie: Je zult zowiezo een hele tijd met de plaatsing moeten stoeien. Dat heb je ,vooral in een kleine ruimte,niet in een dagje voor elkaar. Marc Klopt als een bus. En hoe beter ze bij mij ingespeeld raakten, hoe verder ze richting vrouw op de bank moesten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Tja, dat ligt vaak nogal gevoelig Je kunt ze ook iedere dag een halve centimeter opschuiven ,dan valt het niet zo op. Ik kan mijn luidsprekers ook niet in het midden van de kamer zetten,aangezien ik de woonkamer gebruik. Tevens zou ik er dan te dicht op zitten.Verder van de zijmuur leverde ook een verbetering op.In de meeste gevallen is het belangrijk dat de afstand tot de achtermuur en de zijmuur niet hetzelfde is.(Gemeten vanuit de tweeter.) Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:Wat moeten we "doen" dan? Een ander huis kopen? Game Rekening houden met de ruimte waarin een paar weergevers komt te staan, hjelpt al veel................. Een set van die gigantische Magnats in een gemiddeld nederlands huiskamertje ligt dus al niet erg voor de hand. Snelheid in het laag van zowel speaker als versterker geeft veel minder problemen in het laag, het lijkt wel dunner, het zou wel eens veel dieper kunnen komen zonder problemen. Vreselijk belangrijk is ook het afstraalgedrag van een speaker, in midden en hoog wordt er door veel luidsprekerfabrikanten gestreefd naar een zo breed mogelijk afstaalgebied, dit werkt echter behoorlijk tegen in een kleine ruimte, reflecties zijn dan vrijwel niet te vermijden. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 www.klipsch.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Geplaatst door Jitze: Rekening houden met de ruimte waarin een paar weergevers komt te staan, hjelpt al veel................. Een set van die gigantische Magnats in een gemiddeld nederlands huiskamertje ligt dus al niet erg voor de hand. Snelheid in het laag van zowel speaker als versterker geeft veel minder problemen in het laag, het lijkt wel dunner, het zou wel eens veel dieper kunnen komen zonder problemen. Vreselijk belangrijk is ook het afstraalgedrag van een speaker, in midden en hoog wordt er door veel luidsprekerfabrikanten gestreefd naar een zo breed mogelijk afstaalgebied, dit werkt echter behoorlijk tegen in een kleine ruimte, reflecties zijn dan vrijwel niet te vermijden. Groet Jitze Dat doet me aan mijn kamer denken, er staat een grote bruinzeel kast vreselijk te etteren, de early relection liegt er niet om. Maar ik heb 't op gelost door een grote badhandoek (mooie palmbomen layout) tegen de kast aan te spijkeren. De qsound effecten zijn nu weg. Kosten 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Geplaatst door Zee:Helemaal mee eens Marc. Je wilt niet weten hoe vaak ik al bij mensen ben wezen luisteren die mij dan vragen wat ik van hun (vaak perperdure!) set vind of vragen wat ze in hun set moeten aanpassen omdat ze het bv. schel vinden klinken, en dat terwijl hun akoestiek dan echt heel slecht is. Ik geef dan het (eerlijke) antwoord dat ik er echt niets van kan zeggen vanwege de akoestiek en dat hij mij ook zinloos lijkt om ook maar iets aan de set te wijzigen als niet eerst de akoestiek wordt aangepast. De invloed van de akoestiek schat ik zelf nog wel hoger in dan 50% voor het eindresultaat. Helaas vinden veel mensen het leuker te te discussieren over kabeltjes etc (die misschien 1% van het eindresultaat bepalen) dan over akoestiek. Maar ja, een kabeltje kun je gewoon kopen, en voor een akoestische verbetering zul je echt bereid moeten zijn wat te DOEN! amen , ik bedoel , akoustiek is gratis . de veranderingen kosten bijna niets . alhoewel ik , toen ik hiet 5 jaar geleden ging wonen , toch al de nodige voorzorgsmaatregelen genomen hebt . ik had al een houten vloer op de tweede verdieping , das beter dan beton , en daaronder heb ik gipsplaten gehangen met ertussen glaswol . een hele grote basabsorber zeg maar . ook hoogpolig tapijt op de vloer was voor mij een must . en overgordijnen in een schuine toog voor de ramen . verder een stoffen bankstel ,en veel kasten en rommel aan de muur . cd racks , speelgoed , lampen prularia . noem het maar op . hoe meer rommel in de kamer ,hoe beter . Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 29 oktober 2003 Report Share Posted 29 oktober 2003 Hallo forumgenoten , door de vloer of lucht .......... ? uitproberen dus ..... Heb onlangs mijn "grotere standspeakers " vervangen door een monitor luidspeaker. Deze Focal-JMlab Electra 906 zou conform de "voorschriften" ontkoppeld moeten worden van de vloer als je b.v. een parketvloer hebt liggen. Heb je een betonnen vloer dan moet hij gekoppeld worden volgens de "voorschriften" . Nou heb ik een massief eiken vloer (zwevend) liggen in mijn kamer, en had ik eerst de volgende opstelling > tappijttegel model Leenbakker super goedkoop , dan de stand en dan weer een stuk tappijttegel op de stand en dan de speaker. Zo opgesteld geen verkeerde weergave, echter na het toepassen van oliedempers onder de stand veranderde het totale geluidsbeeld. Alles werd strakker en beter geplaats en klanken gingen verder door dan eerst. Het laag was ook veel beter en als je de oliedempers weg neemt nu dan is het laag een beetje moffig zal ik het maar noemen. Je hoort dan minder de klankverschillen in het laag en het totaal wordt ook iets dunner terwijl het laag toeneemt (iets te veel) zelfs. Wat kan men nu stellen , dat geluid dat via de vloer gaat een negatief effect geeft of ?? Zo'n demper ontkoppeld toch de speaker en daarbij de resonaties die deze doorgeeft aan de vloer toch ?? Verder kan ik ook stellen (zelf waargenomen) dat in een ruimte die ik heb (25m2) een monitor heel goed kan presteren. Deze staat wel redelijk vrij opgesteld en geeft meer dan voldoende aan laag weer. groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 oktober 2003 Report Share Posted 29 oktober 2003 Geplaatst door John:Hallo forumgenoten , Verder kan ik ook stellen (zelf waargenomen) dat in een ruimte die ik heb (25m2) een monitor heel goed kan presteren. Deze staat wel redelijk vrij opgesteld en geeft meer dan voldoende aan laag weer. groetjes John Gezien mijn speakers ook tot de " monitor " klasse gerekend kunnen worden, ben ik het geheel met je eens...................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Geplaatst door John:Hallo forumgenoten , Wat kan men nu stellen , dat geluid dat via de vloer gaat een negatief effect geeft of ?? Zo'n demper ontkoppeld toch de speaker en daarbij de resonaties die deze doorgeeft aan de vloer toch ?? groetjes John De ene speaker kun je beter dempen en de ander kan beter worden gekoppeld.Zoals jij zegt een kwestie van uitproberen dus. Ik heb wel eens gehoord dat je het beste een van de twee filosofieen aan kunt houden. Dus of je hele set dempen of alles koppelen. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Geplaatst door dirtyherrie: De ene speaker kun je beter dempen en de ander kan beter worden gekoppeld.Zoals jij zegt een kwestie van uitproberen dus. Ik heb wel eens gehoord dat je het beste een van de twee filosofieen aan kunt houden. Dus of je hele set dempen of alles koppelen. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Marc Is dit niet afhankelijk van de vloer ?? een betonnen ondergrond of een houten ondergrond heeft toch behoorlijk wat verschil of ...?? groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Ja ,om te koppelen heb je een harde vloer nodig.Maar als je een betonvloer hebt kun je kiezen. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Geplaatst door Jitze: Gezien mijn speakers ook tot de " monitor " klasse gerekend kunnen worden, ben ik het geheel met je eens...................... Groet Jitze Wanneer gaat een speaker behoren tot de monitorklasse of een standspeaker ? Heb ik mij eigenlijk nog nooit in verdiept Heeft dit met de grote en/of kastvolume te maken ?? Zijn hier maatstaven voor wanneer je mag spreken over een monitor of standspeaker ? groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Geplaatst door John: Wanneer gaat een speaker behoren tot de monitorklasse of een standspeaker ? Heb ik mij eigenlijk nog nooit in verdiept Heeft dit met de grote en/of kastvolume te maken ?? Zijn hier maatstaven voor wanneer je mag spreken over een monitor of standspeaker ? groetjes John Die van mij worden ook monitoren genoemd zijn toch van een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts