jasper Posted 13 januari 2003 Report Share Posted 13 januari 2003 Er zijn de afgelopen tijd 2 serieuze surround formaten bijgekomen die uit stereo-materiaal 5.1 kanalen halen: Circle Surround 5.1 (CS-5.1)en Dolby Pro Logic II (DPL II, die opgesplitst is in music- en movie-mode) Wat vinden jullie van deze formaten, en hoe verhouden ze tot elkaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
callas Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 Is dat zo ? niets van gemerkt de laatste weken. ik ben druk met met al het vinyl wassen hier, geen tijd voor nieuwe formaten enzo. soooo many records. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 Geplaatst door jasper: serieuze surround formaten Nee Jasper, voor mij geen serieuze surround maar alleen echte onvervalste stereo, o.k. ik zal heel wat missen maar ik behelp me er wel mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 18 januari 2003 Author Report Share Posted 18 januari 2003 Ach, ja, stereo...het is meestal wel het mooiste voor muziek (alhoewel PL-II ook echt mooi kan zijn) Maar het ging me hier eigenlijk niet over de discussie stereo vs surround. Voor TV-uitzendingen en computer-spelletjes is surround best leuk, en ik wilde eens wat andere meningen over de "nieuwe" surround-formaten horen. Laat ik dan zelf maar mijn mening geven. PL-II : Een zeer kwalitatieve surround weergave voor muziek. Waar bij pro-logic de kwaliteit van alle kanalen er op achteruit gaat, is bij PL-II het geluid per kanaal heel zuiver. Voor films kan er nu eindelijk ook een goede bas uit een film op TV ontrokken worden. Voor muziek wordt het geluidspectrum heel ruim. Kan mooi zijn, maar het is soms vreemd om b.v.voor een drum te horen en rechtsachter een bekken. CS5.1: Dit is qua surround-gevoel nog een stuk verder als PL-II. Helaas in negatief aspect. Zelfs stemmen worden soms naar het achterkanaal getrokken en het geheel klinkt nogal schel. Misschien geschikt voor drukke actiefilms, maar mijn receiver gaat toch gewoon op PL-II Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts