Jump to content

Technische termen faserotatie en kantelfrequentie

conqubite
 Share

Recommended Posts

Bij Subwoofers lees ik regelmatig termen die me niet zo veel zeggen.

Als ik bij de specs van een sub bijvoorbeeld lees:

faserotatie en kantelfrequentie instelbaar vanaf 40 Hz.

Wat betekent dit dan technisch gezien en wat kan ik er mee doen muzikaal gezien. Betekent dit dan dat dit een goede sub is of is dit "normaal" voor de meeste subs??

Het zegt me eigenlijk niet zo veel.

Wie laat zijn of haar licht hier eens over schijnen.

Conqubite

Die kantelfrequentie kun je normaal gesproken (bij een goede sub tenminste wel) instellen.

Wat is nou een kantelfrequentie: een subwoofer gebruik je als aanvulling op je 'gewone' luidsprekers. Stel dat je luidsprekers een -3dB (laagkantelpunt) bij bijvoorbeeld 50Hz hebben. Dat wil zeggen dat ze boven die 50Hz (als het goed is) elke frequentie even hard laten horen, tot het hoogkantelpunt (>20.000). Onder dat laagkantelpunt laat ie de frequenties ook nog wel horen maar wel minder hard. Om die frequentie ook even hard te kunnen horen, gebruik je dus een sub. Stel dat er in de specs van je sub zoiets staat als: 'frequentiebereik: 20-150Hz, kantelfrequentie: 40-150Hz'. Dat betekent dan dat je met die sub frequenties tot aan 20Hz even hard kunt horen als de hogere frequenties. Om nou te zorgen dat je sub geen frequenties gaat produceren die je luidsprekers ook al doen (boven de 55Hz in dit voorbeeld dus), moet je de kantelfrequentie van de sub op 55Hz afstellen. Je hebt dan een volledig vlakke frequentiekarakteristiek vanaf 20Hz. Als je de sub z'n volledige bereik laat doen (dus tot 150Hz) dan krijg je tussen 55Hz en 150Hz een 'bobbel' in je frequentiekarakteristiek. Die frequenties komen dan dus harder door dan de rest en dat wil je niet. Als je de sub te laag afstelt (tot bijvoorbeeld 40Hz) dan krijg je een dip in je frequentiekarakteristiek. Je hebt dan een vlakke karakteristiek tussen 20Hz en 40Hz en vanaf 55Hz (tot hoe hoog je luidsprekers maar gaan...). Dan schiet je je doel dus ook voorbij. Conclusie, je moet het -3dB-punt (=kantelpunt) van de sub dus gelijk maken met het laagkantelpunt van je speakers.

Ik hoop dat het zo duidelijker is...

Met faserotatie kun de de uitslag van de woofer omkeren. Dat wil zeggen dat als je gewone speakers naar voren gaan de subwoofer naar achter gaat.

Wat je wil is namelijk dat de druk in het laag van beide boxen tegelijkertijd bij jou aan komen. Als het verschil in (tijds)afstand te groot wordt kun je de polariteit omdraaien waardoor je opgetelde druk weer in fase is (tegelijkertijd de zelfde uitslag).

Deze truuk wordt al zinds jaar en dag met tweeters uitgehaalt. De tweeter zit veel verder naar voren dan de woofer en het hierdoor onstaande tijdverschil wordt gecompenseerd door de tweeter verkeerd om aan te sluiten.

Ik moet zeggen dat de uitleg van henrie prima is, maar hij, maar vooral ook de fabrikanten vergeten dat je eigenlijk ook de steilheid van het filter zou moeten instellen. Wat bedoel ik hiermee?

Nou een speaker valt niet met 6db per oktaaf af. Dat kan alleen een ideaal filter.

Dus zal de subwoofer soms te veel en soms te weinig doen.

Wat resulteerd in een rommelig laag met veel bulten en dalen er in.

Leuk voor gedreun maar beroerd voor een mooi laag. Mij Yamaha YSTW 150 gebruik ik eigelijk alleen nog als voeten bankje.

Misschien heeft ie in een andere kamer meer succes.

Groeten Simon

Ja je hebt idd ook met de steilheid van het filter te maken. Maar aangezien ik niet precies weet hoe dat zit, zeg ik daar maar niks over. Straks zeg ik nog heel domme dingen en daar heeft niemand wat aan ;)

Maar als ik het goed begrijp, moet je dus een filter hebben (in je sub) die net zo snel afvalt als de luidspreker erin komt? Dus als de speaker met 6dB per octaaf erin komt (tot het -3dB-punt), moet je dan dus ook een filter in je sub hebben die met 6dB per octaaf afvalt vanaf dat -3dB-punt?

Hoe zit dat trouwens met luidsprekers? Worden die 'van onderen' (onder het laagkantelpunt) ook afgefilterd, of maakt de fabriekant gebruik van de akoestische beperkingen van een basunit in de speaker?

Of je nou precies de -3db punten op elkaar moet leggen weet ik niet. 't zal ook wel afhangen van de steilheid.

Maar het grootste probleem blijft het optellen van twee niet lineaire krommen. Dit geeft altijd troep. En is een hele klus om dat recht te krijgen.

Als je de spreekspoel niet wil opblazen kun je maar beter zorgen dat het hele lage niet door gegeven wordt. Dus van af 5hz of zo. Maar je kunt ook stellen dat alles, onder de resonatie frequentie van de speaker, weg mag.

Groeten simon