WanFie Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Het hierboven omschreven effect is al meerdere keren aanleiding geweest om kwaliteiten van een installatie te beschrijven..... Wat bedoeld wordt is de klankkleur van de kast van de gitaar, de hoorn van de sax en het materiaal waarvan de trommel gemaakt is. Andre liet horen dat je met zijn zilveren interlink een enorme "houten" klank kunt krijgen. Jammer genoeg ging ook het laag eraan..... Wat ik nu wil, is proberen een set kabels te maken die analitisch, en tegelijk ook de (orginele) klankkleur van instrumenten goed laat horen. Ik werk al jaren met gevlochten kabels (zie hiervoor pagina 7 van het topic "luidsprekerkabels zelf maken" op Hifi.nl. ook m'n interlinks zijn zo gemaakt (alleen 16 heel dunne draadjes). Ik denk nu door het veranderen van het materiaal, het aantal draadjes, of zelfs een heel andere constructie van kabels en links tot een (op dit punt) beter resultaat te komen. Dit natuurlijk met behoud van de andere eigenschappen. Wie heeft er goede raad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Volgens mij is dat hout-karakter set afhankelijk, want bij Jitze werd dit als vanzelfsprekend door elke gebruikte bron weergegeven. Buizen versterking zou hierbij een rol kunnen spelen, aangezien ik ook een buis in mijn voortrap heb en het hout goed uit de verf komt (grappige stelling trouwens ). De zilveren interlink gaf bij Jitze geen enkel probleem met het laag, sterker nog, we hoorden eigenlijk overall behoorlijk wat meer details in midden en hoog, waarbij het laag keurig schoon en natuurlijk bleef. Dit in vergelijking met een Monster M1500. Kennelijk heeft het 'gebrek aan hout' een relatie met de Array versterkers en jouw gevlochten interlinks, want dat hoorde ik zowel bij jou thuis als bij mij. Je merkte zelf nog op dat het hout met mijn Crescendo speakerkabels minder goed hoorbaar was, maar zeker niet afwezig en met jouw speakerkabels was het helemaal weg. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Dit nu met name weerhoudt mij ervan zelf kabeltjes te gaan maken, kennelijk is het toch niet zo simpel als wordt beweerd, met fabriekskabeltjes heb je gelukkig de mogelijkheid eea voor aankoop te beluisteren. Overigens op het niveau van mijn kabeltjes ben ik heel gelukkig met iemand die het nuttig achtte een andere set aan te schaffen, waardoor het voor mij mogelijk werd - zonder al te grote financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 zeg jongens , even niet om te zeuren hoor , maar als jullie een vooversterker zien met toonregeling ,dan vinden jullie dat niks ; maar nu gaan jullie kabels als toonregelaars gebruiken ik snap er niks van . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: Kennelijk hebben ze niet alles in de container geflikkerd Jawel Henk, jij hebt de ouwe Sigma 2000, die is ongeveer gelijk met de M1500 uit productie gegeaan................ is echt een andere kabel, ik wil wel een setje met je ruilen, maar ja........ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:zeg jongens , even niet om te zeuren hoor , maar als jullie een vooversterker zien met toonregeling ,dan vinden jullie dat niks ; maar nu gaan jullie kabels als toonregelaars gebruiken ik snap er niks van . Het is niet 'jullie' maar Hans die kennelijk een probleempje heeft met vooral houtklanken. Zoals ik al zei gaat dit bij velen vanzelfsprekend goed, alleen bij Hans (en eigenlijk vooral met Array versterkers) heb ik een gemis aan houtklanken gehoord. Overigens gaat het om een veel ruimer klankgebied, want ik doel op veel meer intrumenten, waarbij instrumenten met klankkasten het meest herkenbaar iets missen bij Hans. Je zou bijna gaan denken dat een 'snelle' versterker in zijn haast een deel vergeet weer te geven en dit effekt versterk je nog een keer met de gevlochten kabels van Hans. Ik heb ook opmerkingen bij stemmen, hier mis je een bepaald karakter en wordt het stemgeluid dunner dan het moet zijn. Ik vermoed dat ook het laag, dat in eerste instantie gedetailleerder klinkt met Array versterkers iets mist, ik noem dat wel body of autoriteit in het laag, gewicht is ook een mooie term hiervoor. Wat Hans nog niet heeft getest is of zijn netfilterblokken de oorzaak zijn, ik zou eens met normale verdeelblokken of direct op de wcd gaan spelen. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 over al die termen moeten we 12 april nog maar even babbelen . ik ga ze vast uit mijn hooft leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 maart 2003 Report Share Posted 17 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:over al die termen moeten we 12 april nog maar even babbelen . ik ga ze vast uit mijn hooft leren Haha, doe je best Erik Met een beetje geluk kun je het gebruiken om de verschillen die je 12 april wel of niet hoort beter aan te duiden Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Ik geef voorlopig de schuld aan mijn kabels, deze zijn zo verschrikkelijk analitisch geworden dat er blijkbaar een aantal klanken verdwijnen. Ik wil dan ook iets nieuws gaan maken om dit te kunnen verbeteren. Heeft iemand wat tips ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Ik geef voorlopig de schuld aan mijn kabels, deze zijn zo verschrikkelijk analitisch geworden dat er blijkbaar een aantal klanken verdwijnen. Heeft iemand wat tips ???? Ha ha ha Hans Die vind ik wel heel mooi gevonden... Ik heb helaas geen tips voor je waar je iets mee kunt. Overigens wel weer een mooi voorbeeld hoe moeilijk het is om aan te geven wat er beter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Ik geef voorlopig de schuld aan mijn kabels, deze zijn zo verschrikkelijk analitisch geworden dat er blijkbaar een aantal klanken verdwijnen. Ik wil dan ook iets nieuws gaan maken om dit te kunnen verbeteren. Heeft iemand wat tips ???? Heb je dit effekt ook bij andere sets gehoord dan degene waarbij ik het ook heb gehoord? Voordat je de kabels 'de schuld' geeft, zou ik eerst zeker willen weten of het in meerdere sets gebeurt en dan zonder de Array versterkers, zodat je die ook kunt uitsluiten Ik geloof nl. niet zo dat een gevlochten interlink en speakerkabel samen dit effekt geven. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Met Andre zijn kabels was er wel een duidelijk houten geluid. Ook met de Array's Ik noem mijn kabels analitisch omdat wat er doorheen komt een zeer precies, en nauwkeurig geplaatst geluid is. Ook klopt het tonaal, als ik het frequentie spectrum meet zit daar echt geen dip in het laag of laag midden. Ik vraag me dus af of deze klanken niet het gevolg zijn van te langzaam uitdovende signalen. Is het b.v. niet zo dat er in de studio al erg "droog" wordt opgenomen om dit effect niet te overdrijven. Ik hoor n.l. regelmatig opnamen waarmee ik de kast van een vleugel b.v. heel goed hoor. Dan heb je de lage registers hiervan kamerbreed binnen staan zeg maar. Toch zou er dus een soort van klankregeling moeten zijn om dit effect te vergroten en te verkleinen. Ik ben n.l. van mening dat electronica nooit zo maar iets weglaat. Een soort selectieve weergave of zo. Electronica kan wel de boel niet onder controle hebben, waarna alles staat te zoemen en te brommen. Is dit "houten" geluid niet het zoemen en brommen in het laag midden ???? Een buizenbak heeft blijkbaar een erg "houten" geluid. Bekend hiervan is dat deze het laag niet echt onder controle hebben. Wie helpt me verder ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 sjonge hans . dit gaat boven mijn pet hoor . ik hoor wel het verschil tussen een houten of een zinken orgelpijp , of een labiaalpijp of een linguaalpijp , of een open of een gedekte pijp . maar een houten interlink misschien kom je uiteindelijk net als kermit toch op dropveters uit . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Een buizenbak heeft blijkbaar een erg "houten" geluid. Bekend hiervan is dat deze het laag niet echt onder controle hebben. Wie helpt me verder ??? Wellicht bi-ampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:[QB]sjonge hans . dit gaat boven mijn pet hoor . ik hoor wel het verschil tussen een houten of een zinken orgelpijp , of een labiaalpijp of een linguaalpijp , of een open of een gedekte pijp . maar een houten interlink /QUOTE] Dat hoor ik ook wel, maar het gaat om de klank van het instrument zelf b.v. de klankkast van de guitaar of piano. Deze komt met de "houten" interlink van Andre veel sterker naar voor. Ik merk ook dat je gauw geneigd bent om voor het warmere te kiezen. Zeker in een A-B vergelijk. Als ik weer aan de klank van mijn niet "houten" set gewend ben mis ik echter niks en hoor wel degelijk de klank van de instrumenten. Toch wil ik eens proberen kabels te maken die wat "houtiger" klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Het enige wat jouw kabels van andere onderscheidt is de platte en brede vlecht. De anderen zijn rond en hebben minder aders, of zoals Monster, veel dunne aders. Henno's XTC is niet gevlochten, mijn zilveren interlink is van massief getrokken zilver en ander merken vlechten/twisten met veel minder aders, soms maar 2. Dat ontbreken van de houtklank is mij zelfs niet opgevallen bij de goedkopere Siltechs, die zijn van verzilverd koper en stranded. Een dropveter laat ook hout horen, al klinkt hij verder zo plat als een dubbeltje. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2003 Author Report Share Posted 18 maart 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Ruud: >>>Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 ik kan hopelijk wat zeggen daarover.. mijn kennis van gitaar spul is wat hoger dan dat van hifi en houdt me wat meer bezig met het maken/analyseren van geluid.. misschien kan ik je uit de waanzin halen dat et aan je set licht! klank van een instrument benaderen.. dat kan alleen door de juiste opname technieken te gebruiken. als je een instrument hoor in een orkest kan je er donder op zeggen dat et met een mooie microfoon is gedaan.. de mics zijn minder gevoelig.. je kan moeilijk een heel mooi microfoon chassis ervoor gaan zetten die gevoelig is..detail zou je er niet uit krijgen.. hoe mooi de muziek ook is.. dat licht echt niet aan het set. wil je echter een heel mooi "houten" klank krijgen.. De essentie van een instrument, de eigenschappen dat een goed intrument onderscheid van een normaal instrument.. licht niet aan een kabel.. of ook weer wel? Om die details te horen gaat zeker weten altijd ten koste van het laag, aangezien het mid/hoog geboost moet worden.. niet veel maar wel met een +2dB. Wil je goed testen zou je een klasse piano stuk moeten zoeken met snelle en rustige passages. De rustige laten je de aanslag horen en heo het hout reageert, zelfs hoe de kast resoneert en kraakt... met een perfect stuk hoor je zelfs de voeten op de pedalen van een piano.. probeer zo een stuk te zoeken.. (dit kan je gewoon testen door met een wat betere koptelefoon op te gaan zitten) hoor je dat.. draai et dan pas (en niet eerder!! ) op je set. het zal je verbazen .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 maart 2003 Author Report Share Posted 19 maart 2003 Kijk gitaarwerk......, daar heb ik wat aan. Ik ga het zo eens proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: Voor jou is ie zeker niet geschikt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 maart 2003 Report Share Posted 20 maart 2003 Geplaatst door Sodejuu: Goh, bevalt ie nog steeds? De mijne zit er ook nog steeds tussen. Feit blijft: er komt wel muziek door Hij bevalt prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 21 maart 2003 Report Share Posted 21 maart 2003 Dropveters zijn het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 maart 2003 Report Share Posted 21 maart 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Dropveters zijn het beste. Klopt Gerrit, maar wel de witte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts