Jump to content

"houten" geluid........??

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ruud:

Klopt Gerrit, maar wel de witte    :D     :P

Ik zie die witte echter niet in je profiel staan, of hij moet bij de "diverse" horen :rolleyes: . Eigenlijk wel schandalig dat je een dergelijke topkabel bij de "diversen" inschaalt mad.gif . Volgende keer zet ik wel een merkje op :P:D;)

Afgelopen woensdag weer eens "houten" geluid gehoord.

Het wordt me wel steeds duidelijker.

Als er meer (en rommeliger) laag is klinkt het ook meer naar hout. Ook klinken de kasten van instrumenten duidelijker.

Iemand heeft eens opgemerkt dat je kabels niet moet gebruiken als toonregeling. Als een kabel veel laag produceert is er waarschijnlijk iets mis. Of het laag klinkt uit, of het hoog wordt onderdrukt.

Andersom kun je natuurlijk ook zeggen dat het laag onderdrukt wordt en het hoog er ongeremd uitkomt als het laag te zacht klinkt.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het wordt langzamerhand wel duidelijker.

Dit "houten" geluid werd n.l. geproduceerd door een eindversterker in het formaat van Andre's Krell. N.l. een groter type van Sovereign.

Mij viel op dat dit een Krell copie kon zijn, want hij klonk precies zo.

Erg soft en rommelig in het laag.

Het kleinere type van Sovereign klonk veel strakker in het laag. Deze was wel erg vlak in klank. Er zat plotseling veel meer diepte ne ruimte in het geluid met de grotere versterker.

Maar het laag.... was gewoon slecht.

Ik had ook een Array S meegenomen. Deze trok e.e.a. nog verder door. In het laag was deze net zo strak (of strakker) dan de kleine, maar klonk in verhouding erg dun. In vergelijking met de grote was er wel de ruimte en diepte. Het klonk ook absoluut niet vlak.

Wel valt weer op dat het hoge midden te hard gaat. Ik had hier de gevlochten kabels ingezet. Toen er later de Sovereign kabels waren ingeprikt klonk alles veel tammer, en minder gedefineerd. Wel was in het midden ook de klank rustiger.

Ik ga nog eens met m'n kabels aan het prullen. Voorlopig is hier nog verbetering te halen (op het punt van "houten" geluid).

:)

Ik heb inmiddels ook met een andere versterker gespeeld, die 2x 200W/8ohm levert, deze krijgt de R90's wel met gemak tot leven.

Mijn idee is dat (te) veel power leidt tot overmatige controle en als gevolg daarvan ervaar je 'tamheid'.

Het geluid van deze versterker is nog veel levendiger en vooral completer dan wat ik met de Array's heb gehoord.

Het laag was tot in de kleinste finesses gedetailleerd, terwijl het 'gewicht' niet ontbrak :)

Het midden was super aanwezig en nauwgezet, stemmen klonken levensecht en stonden prominent op de voorgrond (indien zo opgenomen uiteraard), je luistert er zo doorheen.

Een een zeer stevig stuk van Jaques Loussier (plays Bach) was z

Geplaatst door Ome Henk:

Uhhh, ja    :rolleyes: welleke andere    confused.gif

Dat zeg ik (nog) niet, ik zeg wel dat hij voor z'n geld een topper is cool.gif

Buizen zitten er niet in.

In recensies ging hij gelijk op met de KSA300S, kennelijk is dat geheel afhankelijk van welke speaker je eraan hangt....

Overigens kon ik ook de diepte en ruimte nog steeds goed horen zoals bij de Krell, ik vraag me echt af waarom deze versterker het wel allemaal tegelijk kan.

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

te veel power ??

kan dat ook ??

een versterker geeft toch wat de speaker vraagt ?

of heb ik het mis .

btw ; die opnames van jaques lousier zijn erg vet mbt de bas .

ik vond er weinig an .

Ik kan het beter anders zeggen, met de 300S gebruik ik 80% van de power niet en blijft hij fijn in klasse A spelen, waardoor hij wat laks over komt.

Ik heb ook een puur klasse A versterker gehoord op de R90, je hoort controle en strakheid, maar er zit weinig leven in.

Een bias level hoger komt de 300S wel meer tot leven, maar dan dender je de kamer uit.

Wat heet vet, ik noem het vol, het is wel vrij close-miked opgenomen, het drumstel knalt werkelijk om je oren, heel spectaculair :D

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Wat houd je ons in spanning zeg    :rolleyes: 'T is toch niet "the poor mans Krell"    confused.gif

Daar lijkt het op, maar er zijn meer merken die zich zo laten noemen......

Welke bedoel je?

Andr

Nee Paul, ik ben er inmiddels wel achter dat de grootste niet altijd de beste is, althans niet voor elke speaker :rolleyes:

In mijn geval klikt het niet erg goed.

Zondag hoor ik hoe de FPB250 mono's het doen op de R90 bij Arjen, daar gaan we ook weer met de Northstar en mijn kabels spelen (dan kan Arjen alvast gaan sparen :D )

Bij Ruud staat de Northstar combi reeds in zijn sig, het verschil met de '32' moet wel erg groot geweest zijn eek.gif

Andr

Erik,

waar vindt je zoiets......

een spirituele wereldverbeteraar die schrijft over muziek tussen je oren.

Als ik naar een concert ga luister ik n.l. wel naar b.v. de klank van de instrumenten, of hoe de totaal klank van het orkest is.

Als dit slecht is. geniet ik minder van de muziek. Thuis is dit m.i. niet anders.

Ik heb trouwens straks naar een opname geluisterd van een concert waar ik bij was (amateurkoor met combo). Dit was opgenomen met een minidiskrecorder en een stereomicrofoon. Het geluid komt er zeer dynamisch en goed geplaatst uit. Wel mis ik wat van de keelklanken en de kast van de piano. Toch als ik goed terug denk waren die er ook niet in die zaal. De piano was n.l. een krakkemikkige kleine piano. En voor keelklanken was die zaal veel te groot (zonder versterking).

Toch wil ik juist met die opname nog eens wat experimenteren. Ik vind de opname nogal overdreven helder. Ik heb weer luidsprekerdropveters beschikbaar, en ga weer eens met ordinaire interlinks draaien.

Misschien heeft Kermit wel gelijk....., en zit ik helemaal op het verkeerde pad.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Erik,

Ik heb weer luidsprekerdropveters beschikbaar, en ga weer eens met ordinaire interlinks draaien.

Misschien heeft Kermit wel gelijk....., en zit ik helemaal op het verkeerde pad.

denk er nog maar eens over hans

;)

die kermie is zo gek nog niet :rolleyes:

Geplaatst door Hans van Liempd:

Maak je maar geen zorgen...

Hout is niet zaligmakend.   ;)

Nou, de mens gebruikt hout wel op erg veel manieren, het geeft warmte, je kunt erin wonen, er wordt luxe mee aangeduid (afwerking) en men maakt er muziek mee.

In mijn oren waren de verschillen toch echt te groot wanneer de gevlochten kabels werden gebruikt.

De invloed die 'hoorbaar aanwezig hout' op het (sub)laag heeft kan ik niet thuis brengen, dit heb ik alleen gehoord met de gevlochten speakerkabels en niet met andere soorten.

Een groot aantal instrumenten met een holte van hout laten ook werkelijk dat hout horen, ook wanneer je het onversterkt live hoort.

Een akoestische gitaar is een prachtig voorbeeld.

Overigens heb ik al aangehaald dat ik ook doel op handengeklap, blaasinstrumenten, piano's e.d., de volheid van het (lage) middengebied is misschien een betere aanduiding voor alles bij elkaar.

Morgen bij Arjen ga ik er speciaal op letten, eerst met zijn apparatuur en dan met andere (o.a. mijn) spullen erbij.

Andr

Het "hout" en de "body" in de weergave van instrumenten respectievelijk stemmen zit em met name in het laag en lage midden. Als je deze karakters mist in je weergave dan is dit puur een kwantitatieve tekortkoming. Ik vermoed dat de frequentiegebieden ongeveer zullen corresponderen met 0 tot 80 Hz, maar het zou ook tussen 100 en maximaal 400 Hz kunnen liggen, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.

Dit kan natuurlijk diverse oorzaken hebben. Ga er maar van uit dat je exotische kabels (die nu eenmaal als een soort filter werken), je versterker

Weet het niet hoor Paul. Een dozige klank is toch meer een artefact van speakers t.g.v. kast resonanties en reflecties.

Maar wat is houtklank, is dat ook de klank van woodblocks, een hobo, fagot en een marimba?

Wat mij betreft zit Gitaarwerk er het dichste bij. De subtiele klanken van de kast van een instrument worden meestal gemaskeerd door het geluid van andere instrumenten. Of die houtklanken tot hun recht komen hangt m.i. hoofdzakelijk van de opnametechniek af. Je kabels en speakers als klankregeling gaan gebruiken lijkt mij toch niet een oplossing. Het oplossend vermogen, d.w.z. zo min mogelijk versmering van het geluid, van een set is hierin natuurlijk wel belangrijk.