Edwin Snoek Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Om installatiedraad zit het matigste di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Wat jij gedaan hebt bij de "blanke ader" test is waarschijnlijk 2 aders parallel, en met een behoorlijke tussenafstand om te zorgen dat je geen sluiting krijgt? Het kan zijn dat de inductie dan al dusdanig ongustig hoog is dat je dat beetje extra aan ellende die je toevoegt (pvc) niet meer hoort. Misschien kan de PVC-versie zelfs wel beter zijn, omdat je de aders dan weer strak kunt twisten. (je verlaagt dan de inductie aanzienlijk, in tegensteling tot interlinks is dit zeer belangrijk in speakerkabels) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Henno, leg mij eens uit wat die paar uH inductie van een kabel t.o.v. de mH's van de spoelen in het scheidingsfilter vertragen? Dat scheidingsfilter moet dan wel het geluid dramatisch langzaam maken (wat langzaam/traag geluid dan ook zijn mag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Wat Edwin Snoek beschrijft is precies wat ik hoor. Dat terughoudende midden en geknepen geluid is ook wat mij opviel. Alleen Edwin omschrijft het veel duidelijker Het vreemde is dat de multistrand kabels die ik gebruik ook PVC als isolatiemateriaal gebruiken, hetzij ietsje dikker dan bij het installatiedraad. Maar inderdaad een stuk "gemakkelijker" geluid en ook levendiger. Btw, mijn multistrand-kabels zijn van het kwast-type (flink veel "haartjes"). Dus waarschijnlijk zit het hem voornamelijk of zelfs geheel in de geleiders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Frank, Als ik het zo lees zou je ook eens een CAT5 kabel kunnen proberen. Dat is wel wat werk maar kost weinig. Je kan zoiets alleen zelf maken. Google er eens naar, ben je de eerste dagen niet uitgelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 maart 2003 Author Report Share Posted 31 maart 2003 Ik ben ook weer een stuk verder met m'n zoektocht. Het ligt toch voor het grootste deel aan de speaker kabels. Gisteravond hebben we bij Andre gedraaid met m'n gevlochten kabels. Deze zijn opgebouwd uit 32 draadjes van 0,5 mm2 (massief), en gevlochten. De totale doorsnede komt daarmee op 8 mm2. Deze gebruik ik nu voor zowel het hoog als het laag en zijn ruim 2 meter lang. In eerste instantie waren ze ruim 4 m lang, en waren in de kabel gebiwired. Dit betekende dus 4 mm2 per sectie. Na de doorknip actie is het geluid er behoorlijk op bekomen. Detailering en diepte zijn erop vooruit gegaan, en het hoog en laag komen er in verhouding tot het midden iets luider door. Toch bleek dat de Straightwires van Andre de kabels nog overtroffen, niet schokkend veel, maar toch. Dit is overigens de eerste kabel die op het gebied van detailering de gevlochten kabels overtreft. M.b.t. het "hout" kan ik nu dus zeggen dat dit veel beter klinkt, ook met mijn gevlochten kabels. Ik denk dat er nog verbetering valt te halen uit beter materiaal (koper en isolatie) en beter stekkers. Het is wel zo dat mijn gevlecht het geluid op een heel hoog niveau doorlaat. We moeten tenslotte niet vergeten dat de Straightwires ooit fl 10.000,- kostte. En mijn gepruts benadert dit toch heel aardig. Ik ben absoluut niet ontevreden met het resultaat, maar ga toch nog eens iets proberen met massief draad met teflon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Het mooie van de Straightwire is dat de aders elkaar nergens kruisen, behalve waar ze weer bij elkaar komen. De kabel heeft hierdoor bijna geen eigen 'impedantie', een vlechtwerk heeft dat wel, omdat de aders dicht bij elkaar zitten. Je zou dit als een soort weerstand kunnen zien waardoor je details verliest en tegelijk storingsinvloeden vermindert. Overigens vind ik het verschil in grip, dynamiek en puntigheid wel behoorlijk groot, want je moet niet vergeten dat die ene versterker zelfs dynamischer over kwam dan de 2 versterkers die daarvoor speelden! Ik wil ook wel eens weten wat de Array amps doen met betere netsnoeren, dat scheelt vaak ook nog eens in power en snelheid (wat je ervaart dan). Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 ho intressant.. voordat ik kimber 8TC gaat kopen.. misschien kan het wat goedkoper en beter.. moeten we nu niet eens een avondje gaan meten met een ohm meter en dat soort dingen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Geplaatst door Pjotr:Henno, leg mij eens uit wat die paar uH inductie van een kabel t.o.v. de mH's van de spoelen in het scheidingsfilter vertragen? Dat scheidingsfilter moet dan wel het geluid dramatisch langzaam maken (wat langzaam/traag geluid dan ook zijn mag). Die spoelen zitten er nu eenmaal, maar lijkt mij niet de reden om dan ook maar gelijk de inductie van je speakerkabels als onbelangrijk af te doen. Iedere "gunstige" centimeter is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Vergeet niet dat er voor een tweeter geen spoelen zitten. Het enige wat daar nog inductie kan veroorzaken zijn: de condensator (klein beetje), de verzwakkingsweerstand (in geval van draadgewonden: klein beetje), en... de luidsprekerkabel (ook maar een klein beetje). Maar bij mijn experiment waren alle kabels getwist, dus veel inductie kan er niet zijn geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Dat klopt dat er voor een tweeter geen spoelen zitten. Maat IN een tweeter zit wel degelijk een spoel. Kijk eens in de gegevens van de diverse tweeters hoe groot die spoel is. Die is toch echt heel veel groter dan het "spoel effect" (zelfinductie) van een kabel. Het gaat er bij mij niet in dat 2 uH inductie van een kabel de zaak compleet kan verpesten en de 100 uH van de spreekspoel van een tweeter dat niet doet. Dat is voor mij toch echt hogere meta-luidsprekerkunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 O ja, da's waar ook . Maar hoe kan het dan dat een gemiddelde dome-tweeter toch tot 25 kHz komt? Als ik het zo ff snel uitreken moet een inductie van 0.1 mH op 8 ohm tot een kantelfrequentie van zo'n 12 kHz leiden. Dat is voor mij toch echt hogere meta-luidsprekerkunde. Kun je met uitleggen wat hogere meta-luidsprekerkunde inhoudt? Ik ben benieuwd Groeten, Frank de Bruijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Geplaatst door Frank de Bruijn:O ja, da's waar ook . Maar hoe kan het dan dat een gemiddelde dome-tweeter toch tot 25 kHz komt? Als ik het zo ff snel uitreken moet een inductie van 0.1 mH op 8 ohm tot een kantelfrequentie van zo'n 12 kHz leiden. Dat komt omdat een tweeter bij hogere freuenties meer gaat bundelen. Er wordt daardoor acoustisch gezien meer energie naar voren uitgestraalt (on-axis). Bij een goede tweeter compenseert dit precies de afval tgv de zelfinductie. Kun je met uitleggen wat hogere meta-luidsprekerkunde inhoudt? Ik ben benieuwd Groeten, Frank de Bruijn Nee dat niet, daar is het "meta"-luidsprekerkunde voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Geplaatst door Pjotr:Nee dat niet, daar is het "meta"-luidsprekerkunde voor. Slap hoor Ik stel het eens anders. Het vlechtwerkje van Hans en de Crescendo zijn ongeveer even lang, ze hebben een vergelijkbare totale ader-diameter en op beide exemplaren zitten goede connectors, wbt's op het vlechtwerk en mooie spades op de Crescendo. In de set was niets veranderd. Wat kan dit verschil nu veroorzaken, het was echt niet subtiel meer te noemen. Wat doet vlechten met het signaal en wat gebeurt er wanneer je de aders juist een stukje van elkaar houdt en dan graag een antwoord dat op speakerkabels van toepassing is, dus met een relatief grote stroom door de kabel? Ik zie graag eens een technisch antwoord met inhoud van je en liever geen dogma, gebaseerd op een theorie Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 wat een gezwam allemaal weer over die kabels . degene die hele dure speakerkabels hebben prijzen ze hemelhoog (logisch zou ik ook doen ) terwijl het echt geen ene reet uitmaakt . gewoon 2.5 mm koper en beter kan gewoon niet . en al die dure bla bla verhalen slaan werkelijk nergens op . schroef je versterker en je luidsprekers eens open en je lacht je een krul in je lul . gewoon 1.5 mm koper ,meer niet . en dan zal die 2 meter overbetaalde polsdikke luidsprekerkabel het beter doen . nee ,blijf eens met beide benen op de grond zeg . en als je nou zonodig iets aan je set wilt verbeteren ,maar je weet niet wat ,ga dan eens experimenteren met de akoustiek of zo . maar elke keer weer die flauwe kul over dit kabeltje en dat interlinkje . jullie lezen te veel advertenties in audiobladen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Tsja, nog niet zo lang geleden was vlechtwerk je ware. En nu dus weer recht, zonder enkele kruising van draden. Maar goed, ontvlechten is ook in de samenleving een populaire bezigheid... Ik neem nog een dropje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Pjotr, Pjotr Je bent echt te gauw tevreden hoor. Hoe moet dat nou, zonder druk in het laag? Verteert je voedsel nog wel zonder Rennies? lukt de stoelgang nog zonder Sperty (of was dat weer voor iets anders)... 50 cent per meter.... Je investeert echt veel te veel in je bekabeling, je kunt dat beter investeren in betere apparatuur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Pjotr, wat lees ik nou? 50 cent per meter? Zelfs ik heb duurdere: €3,50 per meter!!! Ok, ik heb er in totaal maar €3 voor betaald (voor 10m) maar dat maakt niet uit. Ik heb betere! Lekker puh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Mij best Peter, bemoei je dan ook niet meer met mijn opmerkingen, dan ga ik niet in op de jouwe, ok? Jij weet het beter en ik ook. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Geplaatst door Henrie:Pjotr, wat lees ik nou? 50 cent per meter? Zelfs ik heb duurdere: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bird Posted 5 april 2003 Report Share Posted 5 april 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Een buizenbak heeft blijkbaar een erg "houten" geluid. Bekend hiervan is dat deze het laag niet echt onder controle hebben. Wie helpt me verder ??? Beste Hans, Ik vind niet dat je alle buizenversterkers over een kam kan scheren, na jaren met transistorversterkers gedraaid te hebben ben ikzelf toch gevallen voor een buizenversterker voornamelijk omdat het "lekker" klinkt, wat controlle over het laag betreft heb ik geen klagen als je maar de juiste luidspreker hiermee combineert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 Zeg Henk, Lekk Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 Ik heb ook een houten geluid, wat wil je met papieren conussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts