Jump to content

"houten" geluid........??

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ome Henk:

:D     :D     :D

Dus daar gaat het jou om Henk, de informatie is minder belangrijk dan het "spel" er omheen eek.gif

Ik laat dit akkefietje fijn rusten ;)

Wat ik nog steeds niet helemaal 'bewezen' heb gezien is het verschil tussen gevlochten kabels (die storing, maar misschien ook audiosignalen reduceren) en 'rechte' kabels, waarbij de aders op een zekere afstand van elkaar liggen, deze klinken over het algemeen snel en open.

Een mooi voorbeeld hiervan is Straightwire.

Wat we bij speakerkabels geconstateerd hebben, is dat veel dunnere gevlochten aders kennelijk iets minder details doorlaten en dat meerdere 'rechte' aders meer details laten horen en bovendien meer dynamiek en 'puntigheid' doorgeven.

Nu heb ik bovenstaande in extreme mate ook met netsnoeren op een zware versterker waargenomen, kennelijk gaat dit alles nog sterker op wanneer de stromen groter zijn en dan ga ik denken aan de velden die de aders opwekken en de onderlinge be

mijn ervaring (met hetzelfde uitgangs materiaal) is dat een gevlochten kabel altijd gedetaileerder en dynamischer klinkt.

Als je met ander materiaal gaat werken veranderd er natuurlijk ook weer wat aan het geluid.

Ik vond de Straightwire van Adnre niet dynamischer, maar een opener natuurlijker geluid opleveren. Ik denk dat dit puur een gevolg is van het gebruikte materiaal.

:)

Oh nee, krijgen we weer die spraakverwarring....

Opener en natuurlijker, daar ben ik het mee eens.

Ik vond het laag 'puntiger', meer direct en wat steviger, dit kan idd aan het materiaal liggen.

Dynamischer is een wat te ruim begrip, ik doelde meer op de 'puntigheid' en de attack :)

Andr

Geplaatst door Edwin Snoek:

Dus dan zou het met de NBS Statement ook niet goed moeten gaan omdat deze ook getwist is. Of sla ik de plank nu mis  confused.gif    ;)    :)

Edwin    :rolleyes:

Sorry, de NBS Statement is niet getwist of gevlochten, althans niet de aders onderling.

Ik gebruik hem voor digitale apparatuur en niet voor versterkers.

Mijn verhaal is gebaseerd op mijn luisterervaring, technisch ben ik er nog niet helemaal uit.

Dat er een bepaalde (tegen)werking is wanneer je aders dicht tegen elkaar legt, lijkt mij logisch.

Dit heeft echter ook nut, want je kunt er storingsinvloeden mee verminderen.

Kijk maar naar netwerkkabels, die zijn zonder uitzondering getwist omdat het signaal dan bij langere lengtes beter intact blijft.

Je praat dan wel over >= 10mbit/s pulsen en niet over audiosignalen.

Ik zou dus wel de klein- en grootverbruikers uit elkaar houden, de XTC werkt wel erg goed bij cdspelers en dacs, dus je zou misschien 2 versies moeten hebben :)

Andr