Guest E.v.d.Zee Posted 18 oktober 2000 Report Share Posted 18 oktober 2000 Wanneer is een versterker geschikt voor bi-wiring? Vriendelijke groet, e.v.d.zee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 18 oktober 2000 Report Share Posted 18 oktober 2000 Elke versterker is geschikt voor bi-wiring. In principe verplaats je met bi-wiring de aparte kontakten van hoog en laag op de speaker naar de versterker. Electrisch verandert er dus hoegenaamd niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 19 oktober 2000 Report Share Posted 19 oktober 2000 Maar wat zijn dan de specifieke voordelen van bi-wiren? Ik ben zelf a-technisch en denk bij mijzelf: of het signaal nu door 1 kabel of door 2 kabels geleid wordt, wat is nou het verschil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Monique V. Posted 19 oktober 2000 Report Share Posted 19 oktober 2000 Ik heb eens gelezen dat de voordelen van Biwiring (scheiden hoog en laag) eigenlijk slechts berusten op het voordeel van dikte van de kabels. Door de scheiding gebruik je eigenlijk een dubbeldikke kabel en dit levert het voordeel op, dus niet het daadwerkelijke scheiden van de aansturing van hoog en laag. M.V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 19 oktober 2000 Report Share Posted 19 oktober 2000 Originally posted by Martin:Maar wat zijn dan de specifieke voordelen van bi-wiren? Ik ben zelf a-technisch en denk bij mijzelf: of het signaal nu door 1 kabel of door 2 kabels geleid wordt, wat is nou het verschil? Voor mij hoeft het ook niet hoor, maar je kunt op deze manier apart de kabels optimaliseren voor hoog en laag. De ene kabel doet het nou eenmaal mooier op hoog of laag dan de andere. Wil je het goed doen dus zo optimaliseren. Dus niet gewoon dezelfde kabel dubbel uitvoeren. Da's gepruts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 oktober 2000 Report Share Posted 20 oktober 2000 Over Biwiring het volgende ,de vraag is dus is er verschil hoorbaar en waarom. Het verschil in kwaliteitsverbetering is afhankelijk van de installatie die gebruikt wordt."Geluidsverbetering" het waarom , doordat de Lagetonenluidspreker(woofer) een bepaalde massa heeft en omdat deze massa de neiging heeft om te blijven doorbewegen indien het eenmaal in beweging is wekt hij een elektrisch spanning op, deze spanning gaat terug door dezelfde kabel waardoor hij gekomen is en komt daar hele mooie hoge tonen tegen die door dit teruggaande signaal nadelig beinvloed worden. Bij biwiring hebben we dit probleem niet om dat de hogetonen door hun eigen draadje lopen en niet dit teruggaande signaal tegenkomen. Effect beter geluid waar het uiteindelijk om begonnen is. Met Vriendeljke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 21 oktober 2000 Report Share Posted 21 oktober 2000 Leuke discussie wel. Vergeet ook niet dat binnen in de versterker vaak ook heel lange "kabels" lopen. Denk aan een buizenversterker (trafo met veel wikkelingen - z'n weerstand is veel hoger dan die van je luidsprekerkabels). Toch helpt ook daar nog bi-wiring. Er zal nog wel meer aan de hand zijn. Maar wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 oktober 2000 Report Share Posted 23 oktober 2000 Uiteraard zijn er in principe altijd verschillen te horen als je iets veranderd aan je installatie ,denk b.v. aan capaciteit en inductie. Vr.Gr.Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 28 oktober 2000 Report Share Posted 28 oktober 2000 Da's een goeie invalshoek. Misschien kunnen we door simpel veranderen van wat capaciteiten (goedkoop condensatortje parallel over de kabel) best aardige resultaten bereiken. Het proberen waard... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 november 2000 Report Share Posted 1 november 2000 Ben bedankt Ha,ha,ha. Toch steeds weer leuk doe dan wel een MKP of een MKT. Ik vond jou reactie op sacd heel gevat ik was op dat moment alleen maar heb luid gelachen . Erg he. Met Vriendelijke Groet , Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 3 november 2000 Report Share Posted 3 november 2000 Dag Henk, Ik wordt toch niet seniel? heb ik hier op sacd gereageerd? Groet'n, Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 3 november 2000 Report Share Posted 3 november 2000 Of bedoel je die Platenspeler versus CD vraag van jou? Ja die draaienkreng zal ook zo maf te bazelen... (no offense hoor draaienkreng). Groeten, Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jos Posted 20 januari 2001 Report Share Posted 20 januari 2001 aparte kabels voor het hoog en laag ? "dezelfde kabels gebruiken is gepruts" met alle respect, ik denk dat het precies andersom is. met verschillende kabels krijg je hele rare effecten in het tijdsdomein, en fase. vanuit mijn ervaring; gebruik altijd dezelfde kabels, de grootste winst met bi-wiring zit altijd in de ruimtelijkheid en breedte, maar das mijn ervaring. Haudio heeft een goede verklaring voor dit effect, er zijn er echter nog meer. bi-amping was heel lang geleden opeens de trend, onmogelijke combinaties werden gecreerd, buizen op het hoog, milde transistors op het midden, super powerbakken op het laag.., ALLES is al geprobeerd, bi en tri amping is nooit een succes,je komt er gauw weer op terug. er gebeuren heel rare dingen welke ik ook al noemde met 2 verschillende kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 7 februari 2001 Report Share Posted 7 februari 2001 Verang het verbindingsplaatje maar eens door een stukje luidsprekerkabel of door een speciaal vervaardigd verbindingsstukje.Bijna het zelfde resultaat. Scheelt je wel een hoop kabel. marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 9 februari 2001 Report Share Posted 9 februari 2001 WBT heeft overigens van die speciale brug klemmen. Ik heb gisteren mijn luidsprekers ook biwired aangesloten met de Teatrack Hybrid van Van den Hul. Afgemonteerd met WBT haaksebananen aan de versterkzijde en aan de speakerzijde met WBT krimphulzen. Kosten 470 gulden voor 2x 3meter. afgemonteerd. Ik ben de kabels nu nog aan het inspelen, maar ik vernam al wel een strakker maar minder aanwezig laag en een duidelijker mid. In het hoog heb ik (nog) geen verschillen kunnen merken, maar mijn versterker is ook geen topper. Wordt deze of volgende maand een Denon AVC-A1SE en dan moet alles weer een stuk beter worden. Ik laat het wel weten wat het resultaat is met de nieuwe versterker. Mvg. Pacman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts