Jump to content

Meerkanaals SACD

Jitze
 Share

Recommended Posts

Zoals velen al begrepen hebben, was ik nogal sceptisch ten aanzien van het verschijnsel meerkanaals weergave.

Ben namelijk als de dood voor de ellende welke een editor kan aanrichten met vijfkanalen, gezien alle ellende welke op twee kanalen mogelijk blijkt te zijn.

Echter - heden - een demonstratie van het fenomeen Multi Channel SACD mogen bijwonen ten huize van HVT, waar de buren zich toeleggen op het opnemen en afmixen van voornamelijk klassieke muziek voor dit nieuwe medium.

De demonstratie waarvoor de fabrikant van Final electrostaten de benodigde weergevers leverde, heeft al mijn twijfels tav. de meerkanaalsweergave doen verbleken.

Mits goed gebruikt voegt deze techniek enorm veel toe aan de beleving van muziek.

Dit werd ons duidelijk door te switchen van DSD 2 kanaals naar meerkanaals.

Ook liet men een aantal keren verschil horen tussen CD en SACD, dit is op zich al redelijk groot, echter de toevoeging van de achterkanalen is bijna niet te geloven.

Eigenlijk wil ik dit wel............

Blijft de angst voor de miskleunen, zo hebben we ook opnamen gehoord waarbij het lijkt of je in de orkestbak zit of een band om je heen staat te spelen, niet echt een situatie die je verkiest, mocht je besluiten naar een stukje muziek te willen luisteren.

Groet Jitze

:)

Om de diskussie over Multichannel van de topic surroundspeakers hier te krijgen, ga ik hier maar even verder.

als we naar "gidsland " Amerika de USA dus kijken, zie je dat het aantal verkochte spelers zeer snel toeneemt, ook de prijs van de schijfjes is behoorlijk gekelderd, liggen nu ronde de $ 20, het aantal verkrijgbare titels is nog niet enorm, echter uit de wereld van producenten komen geluiden die erop wijzen dat dit heel erg snel zal toenemen.

Europa zal hier achteraan hobbelen, met Nederland in de achterhoede - vrees ik - .

Groet Jitze

Een discussie over meerkanaals muziek is natuurlijk al vaker gevoerd maar zeker wel interessant. Zelf zit ik in de opbouw van een set, iets wat toch wel enkele jaren in beslag zal gaan nemen. Ook ik denk er wel over na en voor mijzelf heb ik een paar punten duidelijk.

Zo is het duidelijk dat de fabrikanten van software niet meer de baas zijn in de tweekanaals markt, het gros van de mensen heeft alternatieve geluidsbronnen (gekopieerde CD's en MP3's). Er is de fabrikanten veel, zoniet alles aan gelegen om deze omzet niet te laten weglekken. Ook voor de hardware fabrikanten is meerkanaals interessant. Want wat is er leuker dan twee componenten verkopen? Inderdaad vijf verkopen.

Nou druipt natuurlijk de argwaan van deze punten af en dat is niet helemaal terecht want de fabrikanten hebben donders goed door dat hun product alleen kan slagen als het absurd veel beter is. En daar werken ze dan ook hard aan. Maar ik betwijfel of het produkt qua value for money gekozen gaat worden boven tweekanaals. Zeker als ik zie dat in mijn kennissenkring muziek al als gratis word beschouwd. Haal dat er nog maar eens uit!!!

De echte liefhebber cq. audiofiel verschilt niet zoveel van de 'normale' mens, hij wil namelijk het beste van het beste voor zijn budget. Op een bepaald punt qua budget zal meerkanaals het van tweekanaals winnen maar ik vrees dat de klantenkring dan al heel klein is. Ik denk dan ook niet dat het een succes zal worden en vooralsnog investeer ik dus rustig door in tweekanaals.

• 4 weeks later...
Geplaatst door Jeroen:

De echte liefhebber cq. audiofiel verschilt niet zoveel van de 'normale' mens, hij wil namelijk het beste van het beste voor zijn budget. Op een bepaald punt qua budget zal meerkanaals het van tweekanaals winnen maar ik vrees dat de klantenkring dan al heel klein is. Ik denk dan ook niet dat het een succes zal worden en vooralsnog investeer ik dus rustig door in tweekanaals.

Jeroen,

een groot deel van de afnemers is al in meerkanaals DVD aan het investeren.

De groep mensen die reeds 5 speakers heeft staan, groeit dagelijks.

Voor een belangrijk deel is dit niet op een hoog niveau, echter via de omweg van DVD, zal ook de overstap naar multichannel SACD redelijk geruisloos plaatsvindeen.

Laten we hopen dat de voordelen inderdaad de investering waard zullen zijn.

Groet Jitze

Geplaatst door sodejuu:

Ik weet het niet, maar ik ga het binnenkort onderzoeken :P:P:D:D

Henk,

je zult dus even geduld moeten hebben......

Groet Jitze ;):D;)

• 3 weeks later...

Ik begrijp dat sommigen nog steeds denken dat SACD en meerkanaals als een Siamese tweeling zijn. Dat is een misverstand. Als er een 5.1 versie op de schijf aanwezig is, is dat naast de normale stereo ofwel 2 kanaals versie. De laatste vaak ook nog in de normale CD norm als het tenminste om een hybride SACD gaat.

Ik had zelf een niet zo erg dure Sony SACD speler thuis neergezet. Voor weinig geld gekocht. Puur uit nieuwsgierigheid. Maar het eerste aangeschafte SACD schijfje maakte duidelijk dat hier iets speciaals aan de hand was. Die ademende ruimte, die enorme openheid ten opzichte van de gewone CD, die onderhuidse energie. Mijn mooie dure Marantz stond met de mond vol tanden. Is inmiddels ook naar de hobbykamer verhuisd. Een nog mooiere Sony en veel SACD schijfjes later, er zijn er momenteel veel meer dan menigeen denkt, ben ik er van overtuigd dat iedereen die wat minderwaardig doet over dit medium en het afdoet als een commerci