Douma Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Dag mensen, Gisteren en vandaag heb ik de interne bekabeling van mijn JBL's vervangen door Kimber PR4. Dit met de bedoeling om het agressieve van het hoog wat terug te dringen en het laag iets strakker te maken. Toen ik na zo'n 5 uurtjes werk het resultaat beluisterde, sprongen de tranen mij in de ogen. Wat een vreselijk geluid! Het hoog was al wel wat rustiger geworden, maar alles klonk nu ongelovelijk droog. Ook lijkt het alsof er bij de laagfrequenties een enorm dal is onstaan. Ik heb al iemand geraadpleegt over de verslechtering van het geluid en die vertelde mij dat ik geduld moest hebben. De kabel moet eerst nog inspelen. Nou was ik benieuwd of er inderdaad een enorme verbetering zal optreden na het inspelen. En hoeveel uur gaat dat inspelen duren? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 oei, jammer voor je. En voor zover ik weet, natuurkundig gezien is inspelen onzin... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 21 mei 2003 Author Report Share Posted 21 mei 2003 Ome Henk zei: eb je voor de zekerheid de originele bedrading wel bewaard 'T is wellicht wat laat, maar vervanging van interne bedrading is een Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 wat ik zeg: Ik zou maar uitkijken zogauw het over inspelen gaat. Ga eens een keer informeren naar de theoreien erachter en zorg ervoor dat je niet luistert tijdens het inspelen. Zet het ding op zolder en laat hem elke dag spelen met een oude radio. kom naar twee weken eens luistren en hoor het eventuele verschil... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Hoi, Ik heb zelf ooit de 4 en de 8 pr gehad van kimber. Het zijn vrij goede kabels, al vind ik ze persoonlijk wat te scherp klinken. Het laag zal na het inspelen, een dag zeker, wat strakker worden en wellicht tot iets lager doorlopen. Ik vond de vervanging van de kimber door mit meer laag geven (tot dieper) en een beter gebalanceerd geluid. Laat de kabel eens rustig inspelen, en kijk dan weer eens hoe je het vind klinken. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar had je misschien niet beter gewoon de treble-knop een stukje kunnen terugdraaien? Ik vind het persoonlijk nogal een vreemde gedachte om de interne bedrading te gaan vervangen omdat het hoog wat scherp is... Of heb je geen treble-knop op je versterker (dat kan natuurlijk)? En bovendien: aan JBL's moet je niet gaan prutsen, die zijn van zichzelf al perfect Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Ik geloof er niets van dat zo'n groot verschil als jij dat beschrijft (als dat er inderdaad is en het niet het gevolg is van een te hoog gespannnen verwachtingen) door het type bekabeling wordt veroorzaakt. Heb je niet per ongeluk bv. bij de woofers de "+" en "-" van de bekabeling omgewisseld zodat ze nu uit fase spelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Huh? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 21 mei 2003 Author Report Share Posted 21 mei 2003 Game zei: wat ik zeg: Ik zou maar uitkijken zogauw het over inspelen gaat. Ga eens een keer informeren naar de theoreien erachter en zorg ervoor dat je niet luistert tijdens het inspelen. Zet het ding op zolder en laat hem elke dag spelen met een oude radio. Ik laat ze nu de hele dag en avond spelen voor zo'n 2 weken. Het grootste gedeelte van die tijd ben ik toch niet op mijn kamer. Misschien dat ik de verschillen dan beter kan horen. Als er na die 2 weken niets veranderd is, stop ik de originele kabel weer terug Henrie zei: Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar had je misschien niet beter gewoon de treble-knop een stukje kunnen terugdraaien? De treble knop had ik al een stukje teruggedraaid. Het leek mij zowieso wel leuk om eens te kijken hoe het vervangen de interne bekabeling mij af ging. Omdat het geen dure speakers waren kon ik niet enorm de mist in gaan. Zee zei: k geloof er niets van dat zo'n groot verschil als jij dat beschrijft (als dat er inderdaad is en het niet het gevolg is van een te hoog gespannnen verwachtingen) door het type bekabeling wordt veroorzaakt. Ik verbaasde mij ook over het grote verschil. ik heb de speakers daarna ook nog een keer uit elkaar gehad om te kijken of ik alles wel goed aangesloten had. De bedrading was prima aangesloten. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 ben benieuwd, ik ben na een week ook wel aan mn dropveters gewent, maar dat ga ik geen inspelen noemen. Kijken wat jij er na twee weken van vindt. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Geplaatst door Douma: De treble knop had ik al een stukje teruggedraaid. Het leek mij zowieso wel leuk om eens te kijken hoe het vervangen de interne bekabeling mij af ging. Omdat het geen dure speakers waren kon ik niet enorm de mist in gaan. Groet, Rienk. Ah, ok... Toch vind ik het niet de meest logische 'oplossing' maar goed. Het was het proberen waard natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 22 mei 2003 Author Report Share Posted 22 mei 2003 Henrie zei: Ah, ok... Toch vind ik het niet de meest logische 'oplossing' maar goed. Het was het proberen waard natuurlijk Ik ben het met je eens dat het niet de meest logische oplossing is. Maar het leek me leuk om eens te doen. Ik heb de JBL's ook als tijdelijke vervanging aangeschaft. In de zomer ben ik van plan andere speakers aan te schaffen. De JBL's ga ik vervolgens voor de dance muziek en mijn muziekmakerij gebruiken. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Geplaatst door Henrie: aan JBL's moet je niet gaan prutsen, die zijn van zichzelf al perfect Wat voor een kabels zaten er eerst in je JBL's dan, waren dat zulke dropveter kwaliteit dingen??? In die van mij zitten volgens mij nog wel aardige kabels (qua dikte dan) ik denk trouwens wel dat je op dit gebied nog wel het een en ander winnen kan....... ook dit stukje kabel zit tenslotte (net als die in de versterker trouwens) in de signaallijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 22 mei 2003 Author Report Share Posted 22 mei 2003 Arnie zei: Wat voor een kabels zaten er eerst in je JBL's dan, waren dat zulke dropveter kwaliteit dingen??? De originele kabels waren inderdaad dropveters. Met isolatie meergerekend waren ze 3mm in doorsnee. Ik moet toegeven dat ik er een beetje sceptisch tegenover sta. Het inspelen van die nieuwe bekabeling bedoel ik. Ik heb zelf ervaren dat er wel degelijk verschil is tussen wel en niet inspelen. dit verschil zal bij het ene component groter zijn dan bij het andere of bij een ander merk. Maar omdat het laag vooral nu zo knudde bij mij klinkt, denk ik niet dat er na 2 weken zoveel verbetering in kan komen. Maar goed, ik zie(hoor) het wel. Als de verbetering zo minimaal is als ik denk dat die zal zijn, gooi ik mooi de oude bekabeling er weer terug in. Dit geld alleen voor de laag/midden speakers. Het hoog klinkt beter, dan met de originele bekabeling. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 mei 2003 Report Share Posted 22 mei 2003 Hoi Rienk, De interne bekabeling van een speaker vervangen is echt een enorme gok, zoals Ome Henk al eerder zei. Soms pakt het goed uit, maar het gaat ook vaak echt goed de mist in. Zeker bij de goedkopere speakers is het laatste meestal het geval. Ik heb er geen verklaring voor, maar het hetzelfde al meerdere keren meegemaakt. Het verschil kan idd ongelofelijk groot zijn. Je kan ook beter geen Kimber PR nemen voor interne bedrading als je speaker zowiezo al scherp klinkt. Beter is het dan gewoon vdH Clearwater of Snowline, dikkere Visaton of instap Oehlbach te nemen of ander dik tweelingsnoer. Het inspelen van kabels kan misschien iets helpen. Meestal zit ja na een kwartier of half uur al op 75% van het eindresultaat. Na 2-4 uur zal ie dan op 90% zitten. Na een dag op ca 95% en na een 100-150uur zal er niet meer veel veranderen. Die laatste 5% zijn ook niet meer schokkend. In feite zou je nu al moeten weten hoe het eindresultaat ongerveer wordt. Als je echt van het scherpe af wil, kun je beter een acoustic lens voor de tweeter plaatsen. Dit is zo'n roostertje dat voor de tweeter geschroeft wordt, waardoor de tweeter niet meer recht in je snuffert staat te schreeuwen. Bij een electronicashop die ook PA spul verkoopt, zullen ze die dingen nog wel op voorraad hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 22 mei 2003 Author Report Share Posted 22 mei 2003 Sodejuu zei: Je kan ook beter geen Kimber PR nemen voor interne bedrading als je speaker zowiezo al scherp klinkt. Hmmm... Ik heb het advies om voor kimber te gaan, van een redelijk ervaren en betrouwbaar persoon gekregen. Het scherpe viel me opzich wel wat mee. Het hoog klonk wel agressief, was iets te aanwezig. Omdat ik zowieso niet veel geld in de speakers wilde steken, werd mij de Kimber PR4 aangeraden. Die zou wat meer rust brengen. Dit is mijn inziens(horens?) ook het geval. Bij die electronicashop (ben de naam ff kwijt) in Sneek met dat PA spul, zullen ze die dingen nog wel op voorraad hebben De naam van die shop is "Pool", maar die is inmiddels al opgedoekt. De tweeters standaard zijn ook al voorzien van een acoustische lens. Ik hoor het nog een paar dagen aan. Ik laat ze 's nachts ook spelen, maar dan wel op een laag volume. Of heeft het inspelen op een laag volume geen zin? Ze hebben nu ongeveer 25 uur gespeelt met de nieuwe bekabeling. Mijn doel heb ik eigenlijk al bereikt: Het hoog is minder agressief geworden. Ik wilde alleen proberen wat die Kimber met het laag deed, want dat kon eigenlijk wel wat strakker. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Beste Douma, Mijn zelfbouw speakers hadden ook een beetje agressief hoog. Toen ik die speakers een keer op de audio club demonstreerde vroeg een zeer ervaren (semi professionele bouwer) wat voor interne kabel ik op het hoog had. "Dezelfde als op het laag en het midden; de snowline van van den Hul" zei ik. "Dat dacht ik wel" was het antwoord "want de boel klinkt in het hoog wat agressief". "Weet je wat je moet doen: een dun draadje op het hoog zetten." Ik had nog wat 0.3mm zilver van mijn silver bullet over, dus ik vroeg of dat kon. Dat kon. Na montage lagen de stemmen zowat op de grond, waarbij ze altijd een halve meter boven de boxen hadden gestaan. Binnen het halve uur was alles weer op zijn plaats en ca 24 speeluren later was het doel bereikt. Geen agressief hoog meer en nog steeds een prima stereo beeld. Komt iemand dit bekend voor? Zo ja, dan is het misschien een tip voor jou. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 Dag Leobus, Ik heb vanmiddag de origingel bekabeling op de laag/mid speaker terug gezet. dit klinkt meteen weer stukken beter. Op het hoog heb ik de Kimber gehouden omdat dit toch een hele verbetering teweeg heeft gebracht. Het hoog klinkt lang zo agressief niet meer. Waarschijnlijk zou het nog wel beter kunnen, maar het blijven JBL's. Mijn bedoeling is om deze speakers dus voornamelijk voor de dance muziek te houden. binnenkort ga ik een zoektocht beginnen naar muziekale speakers voor het weergeven van de rest van mijn cd-collectie. In ieder geval bedankt voor je tip! Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Hey Rienk, Waarom nu al terug naar de JBL bekabeling? Die Kimber kan nog niet goed ingespeeld zijn! Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 26 mei 2003 Author Report Share Posted 26 mei 2003 Waarom nu al terug naar de JBL bekabeling? Die Kimber kan nog niet goed ingespeeld zijn! Dag Marten, De JBL's hadden nu ongeveer 100 uren gespeeld met de nieuwe Kimber bekabeling. Toen ik de bekabeling er net in had klonk het, zoals je gelezen hebt, nergens naar. Na zo'n 30-40 uur was er een hele verbetering in het hoog opgetreden. Voor het laag/mid gold dat absoluut niet. Bij het beluisteren van akoustische muziek viel het niet eens zo op, maar bij dance muziek was de punch er compleet uit verdwenen. Ik heb zelf gehoord dat het hoog na zo'n 40 uur inspelen beter klonk als de originele bekabeling. Omdat het laag/mid na zo'n 100 uur ingespeeld te hebben, nog geen verbetering teweeg had gebracht, heb ik besloren de originele bekabeling terug te plaatsen(voor de laag/mid dan). Mijn plan is om deze speakers voor de dance muziek te gaan gebruiken en er een stel muziekalere speakers bij de kopen. Omdat er na 100 inspelen nog niks van de punch terug te vinden was, ben ik tot de conclusie gekomen dat de Kimber bekabeling geen goede match was bij de laag/mid speaker van de JBL's. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door Douma: Dag Marten, De JBL's hadden nu ongeveer 100 uren gespeeld met de nieuwe Kimber bekabeling. Toen ik de bekabeling er net in had klonk het, zoals je gelezen hebt, nergens naar. Na zo'n 30-40 uur was er een hele verbetering in het hoog opgetreden. Voor het laag/mid gold dat absoluut niet. Bij het beluisteren van akoustische muziek viel het niet eens zo op, maar bij dance muziek was de punch er compleet uit verdwenen. Ik heb zelf gehoord dat het hoog na zo'n 40 uur inspelen beter klonk als de originele bekabeling. Omdat het laag/mid na zo'n 100 uur ingespeeld te hebben, nog geen verbetering teweeg had gebracht, heb ik besloren de originele bekabeling terug te plaatsen(voor de laag/mid dan). Mijn plan is om deze speakers voor de dance muziek te gaan gebruiken en er een stel muziekalere speakers bij de kopen. Omdat er na 100 inspelen nog niks van de punch terug te vinden was, ben ik tot de conclusie gekomen dat de Kimber bekabeling geen goede match was bij de laag/mid speaker van de JBL's. Groet, Rienk. Je hebt gelijk! Ik denk dat je zo de luidsprekers naar jou wensen aangepast hebt! Maar dat kabels toch nog zoveel kunnen verschillen, dat moet toch stof tot nadenken geven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door MJ_OK:Maar dat kabels toch nog zoveel kunnen verschillen, dat moet toch stof tot nadenken geven! Op zich is dat helemaal niet zo vreemd als je bedenkt dat kabels integraal deel van het filter zijn. Je vervangt toch ook niet zomaar een condensator door eentje met een andere waarde? Als je "zeer slechte" kabels vervangt door "zeer goede" kan het best wel eens zo zijn dat je de gehel filtering verziekt. Wil je de "zeer goede" kabels in het systeem houden dan zul je het filter, of zelfs de kast, opnieuw moeten afstemmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door Seed7: Op zich is dat helemaal niet zo vreemd als je bedenkt dat kabels integraal deel van het filter zijn. Je vervangt toch ook niet zomaar een condensator door eentje met een andere waarde? Als je "zeer slechte" kabels vervangt door "zeer goede" kan het best wel eens zo zijn dat je de gehel filtering verziekt. Wil je de "zeer goede" kabels in het systeem houden dan zul je het filter, of zelfs de kast, opnieuw moeten afstemmen. Je geeft aan dat kabels veel invloed hebben op het geluid. Dan zal dat ook het geval zijn met luidsprekerkabels. Sommige mensen beweren dat dit niet het geval is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 28 mei 2003 Author Report Share Posted 28 mei 2003 Ik denk dat de mensen die beweren dat er geen verschil te horen is tussen verschillende luidsprekerkabels, gewoon nog niet zoveel luister ervaring hebben. Als er een ervaren luisteraar bij zou zijn die deze mensen erop zou wijzen waar ze op moeten letten in het geluid, dat ze het verschil dan waarschijnlijk wel zullen horen. Ik hoor bijvoorbeeld het verschil niet tussen mijn QED Qunex 1 interlink en de Taralabs Prism 100i. Misschien is het wel een heel klein verschil. Ik denk dat ik zowieso te weinig luisterervaring heb om het verschil waar te nemen. Toen ik de originele bekabeling van de JBL's weer teruggezet had bij 1 luidspreker, heb ik mijn moeder het verschil laten horen. Zelfs mijn moeder hoorde het verschil in geluid tussen een stukje kabel van 20 cm van kimber en een standaard stukje kabel van 20 cm. Zij vond het eerst allemaal een beetje overdreven. Verschil in geluid bij verschillende kabels, zij dacht dat je dat niet kon horen. Pas toen ze het zelf ervaren had, geloofde ze het. Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door Ome Henk: ...maar die zijn dan ook DOOF scheelt wel een hoop geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts