Jump to content

Nieuwe interne bekabeling

Douma
 Share

Recommended Posts

Hai Gerrit,

Een kabeltje in de speaker vervangen kan niet veel geld kosten. Ik zou er nooit aan beginnen en geloof ook niet dat daar bij goede speakers op bezuinigd wordt.

Dat neemt niet weg dat er kleine verschillen zitten tussen kabels. Of een duurdere kabel per definitie "beter" is dan een goedkopere geloof ik niet. Hoewel die duurste Siltech serie die ik laatst een week in huis heb gehad (alleen maar te leen geen koopplannen)me toch verbaasde.

Groet,

Een fabrikant heeft niet voor niets juist dat ene kabeltje gebruikt.Het maakt deel uit van een totaal concept.Wanneer je dat kabeltje vervangt kan het resultaat flink tegenvallen.Ook ik weet dat uit eigen ervaring.Origineel laten ,denk ik nu.

Groet Rob

Geplaatst door oordop:

Een fabrikant heeft niet voor niets juist dat ene kabeltje gebruikt.Het maakt deel uit van een totaal concept.Wanneer je dat kabeltje vervangt kan het resultaat flink tegenvallen.Ook ik weet dat uit eigen ervaring.Origineel laten ,denk ik nu.

Groet Rob

Veelal zijn de gebruikte diameters waarschijnlijk proefondervindelijk geoptimaliseerd door de speakerfabrikanten, maar dat neemt niet weg dat je dit zou kunnen verbeteren door de draden te vervangen voor kwalitatief hoogwaardigere, bijv. met een betere mantel i.p.v. de eenvoudige pvc isolatie wat veelal toegepast wordt.

Ik denk dat speakerfabrikanten zich helemaal niet zo druk maken over de interne bekabeling. Gewoon koperdraad van voldoende dikte vinden de meesten best. In begin jaren '80 (kan ook eind jaren '70 geweest zijn) is er een figuur geweest (ik meen dat hij Cees Ooms heette) die in een of ander blad een artikel had geschreven over het vervangen van interne bekabeling door 4 kwadraats Monster Cable litze-draad. Letterlijk tot aan de tweeter dome aan toe.

Hij bewees de kwaliteit door zijn aldus gemodificeerde kleine luidsprekers op een paar IMF TLS80 luidsprekers te plaatsten. Hij liet dan mensen luisteren, die dachten dan dat die IMF's stonden te spelen en dan kon hij vertellen dat het die kleintjes waren. Leuk he. Er werd toen ook nog een of andere Fries opgetrommeld, die uitlegde dat electronen zich volkomen warrig en stuurloos door een kabel verplaatsten en dat dat door toepassing van litzedraad tegengegaan werd.

Ook toen waren er zat liefhebbers die het experiment niet schuwden. Dat ging nogal eens fout (probeer maar eens een stugge 4 kwadraats kabel aan een flinterdun wikkeldraadje van een tweeter te solderen) en dan werd er weer heel slim gepoogd een beroep te doen op de toen nog soms zeer coulante garantieregelingen van verkopers/importeurs/fabrikanten van de verziekte luidprekers. Die daar weer doodziek van werden. Uiteindelijk zijn fabrikantenm er toe over gegaan om luidsprekers in de fabriek inwendig te bedraden met dikke kabels. Hadden ze er meteen een verkoopargument bij...