Jump to content

dts

bert
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij vertellen wat een dts decoder is? Ik kan namelijk een versterker kopen waar deze decoder niet op zit. Als deze wel op de dvd speler zit, is dit dan ook voldoende om film met dts af te spelen en hetzeldfe effect te hebben?

Originally posted by bert:

Kan iemand mij vertellen wat een dts decoder is? Ik kan namelijk een versterker kopen waar deze decoder niet op zit. Als deze wel op de dvd speler zit, is dit dan ook voldoende om film met dts af te spelen en hetzeldfe effect te hebben?

Hoi Bert,

DTS is een soort Dolby digital (5.1) alleen minder compressie dus klinkt beter. De DVD speler kan meestal alleen maar DTS doorgeven via z'n digital out. Je MOET dan een receiver hebben met DTS decoder aan boord.

Veel DVD spelers hebben wel 5.1 uitgangen maar die zijn bijna altijd gewoon dolby digital en geen DTS. En zou het al zo zijn dan moet je dus 6 kabels leggen tussen DVD speler en receiver. Van de receiver gebruik je dan alleen maar de versterkers.

Ingewikkeld allemaal he?

Trouwens, er zijn maar heel weinig regio 2 films met DTS. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Wel als je muziek draait. Da's vaak wel DTS.

• 1 month later...
Guest Jeroen Leeflang

Ga eens kijken bij Denon, de duurdere typen 3000,00+ zijn hele goede. Ook voor stereo weergave. Ik heb zelf hetzelfde probleem, al heb ik dan al een receiver zonder DTS. Ik was er weer eens te snel bij. Ik heb een Philips FR980. Is een ontwerp van Marantz en is een goed degelijk apparaat, maar ja geen DTS en kan ook niet via een externe decoder. Dan maar weer nieuw. Ben nu aan het kijken naar de Denon AVC-A10SE of de AVC-A1SE, maar ben er nog niet uit of het grote prijsverschil het waard is. Als iemand dit wel weet, met een rede, dan hoor ik dat graag.

• 3 months later...

Ehhhm, DTS klinkt beter omdat het minder compressie toepast. Dat is echt gewoon onzin. Het is slechts een theoretisch fabeltje en in de praktijk is dit niet altijd het geval.

Het enige wat ik je kan aanraden als je bij wilt blijven om een versterker, al dan niet dvd speler met decoder, te kopen/lenen/bouwen die Dolby Digital en Dts afspeelt en die is voorbereid op een eventuele toekomstige standaard door middel van een externe ingang. Dan snij je jezelf nooit in de vingers.