Haudio Posted 5 december 2000 Report Share Posted 5 december 2000 Interlinks welke moet ik aanschaffen en waarom. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 6 december 2000 Report Share Posted 6 december 2000 Ik zou spul nemen wat electriciteit een beetje kan geleiden en voor het mooie in een kleur die niet teveel vloekt met de gordijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 december 2000 Author Report Share Posted 6 december 2000 Beste Ben, Gelukkig weet ik nu waarom ze interlinks maken met verschillende kleuren. En wat betreft geleiding waarom gebruiken ze niet gewoon schrikdraad want dat geleid ook. En het oxideert ook wat sneller kunnen ze ons weer snel een kabeltje verkopen. Met Vriendelijke Groet , Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peter Dijkslag Posted 6 december 2000 Report Share Posted 6 december 2000 Ik heb het idee dat jullie ondanks jullie geintjes wel kenners zijn, gezien het feit dat ik jullie vaker op de diverse forums zie. Ik ben relatief nieuw in de audiowereld. Ik heb -denk ik- een leuke installatie gekocht van rond de fl. 5.000,00 en vraag me echt af wat zo'n interlink nou kan toevoegen, en waar de accenten liggen. Overtuig mij aub van het nut van diverse verschillende interlinks en luidsprekerkabels, zodat ik mijn geluid thuis kan optimaliseren. Doe je best, want dit is volgens mij voor veel mensen relevante info. gr. Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 december 2000 Author Report Share Posted 6 december 2000 Beste Peter, Waar zullen we mee beginnen, interlinks of luidspreker kabel , want beide zij erg belangrijk. Oke doen we eerst interlinks, waarom klinkt de ene kabel beter dan de ander ? Dit zit echt niet in de weerstand van koper maar in de zuiverheid van de gebruikte geleiders, dus OFC (oxide vrij koper) en dan hebben we ook nog capiciteit dit houdt hoge tonen (tegen) hoe komt dat, het werkt als een condensator twee platen heel dicht bij elkaar hebben de neiging om de lading vast te houden. Dat gebeurt ook in een kabel, dus een kabel met een hoge capiciteit ,wil deze vast houden in de kabel hier ondervinden de hoge tonen de meeste problemen. Willen dus in de kabel blijven,"wat! " dat doen ze ook voor een gedeelte ,resultaat minder hoog. Voor inductie geld hetzelfde maar dan voor het laag. Ben wil hier vast nog wel een en het ander aan toevoegen. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 7 december 2000 Report Share Posted 7 december 2000 Natuurlijk wil ik hier graag ook wel iets over zeggen (nu wordt het toch nog een serieuze topic). Allereerst sluit ik me aan bij Haudio's verhaal. Verder kan ik alleen maar wat eigen ervaringen ventileren. Allereerst: Ga nooit af op wilde verhalen, zoals: Dat spul van XXX is top. Dat moet je hebben. Zal best wel op sommige sets, maar bij mij was het driewerf prut. Kabels maken of breken je installatie. Het is ook belangrijk wat je klank voorkeur is. Zoek je aangenaam warm geluid met veel ruimte dan kom je op een andere kabel uit dan wanneer je juist heel clean analytisch wilt. Het is ondoenlijk om de juiste kabels te adviseren. Het is op iedere set anders en vergeet ook niet dat wat jij aangenaam in de oren klinkt een ander niet kan bekoren en andersom. Op mijn situatie: Buizen zelfbouw amps met passieve pre-amp en dit op quad esl 63 had ik de beste ervaringen met vd Hull koolstof kabels. Die waren goed qua ruimte afbeelding (vooral hoorbaar als je eens NIET op de ideale luisterpositie gaat zitten), gaven een groot beeld en klonken heerlijk warm. Andere kabels zoals MIT (met shotgun stekers), Siltech en ander duur spul klonken NIET. Te analytisch, clean enzo. Maar sommige mensen willen dit juist of optimaliseren naar een geheel andere klank! En dan kan Siltech of MIT opeens wel een goede keus zijn. Conclusie: Zoals altijd: Zelf verschillende kabels beluisteren. Met een set van jou budget is dit zeker de moeite waard. De betere hifi zaak kan je verschillende kabels meegeven om zelf te luisteren. Groeten, Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peter Dijkslag Posted 8 december 2000 Report Share Posted 8 december 2000 Ben en Haudio, Bedankt voor de eerste informatie. Ik vind het interessant dat er niet zozeer een goed en een fout te vinden is als je op zoek bent naar een goede kabel. Ik denk dat ik in de winkel maar ga vragen of ik thuis diverse verschillende kabels mag proberen, zodat ik tot een optimumsituatie kom die MIJ het meeste aanstaat. Jullie uitleg heeft mij zeker een eind in de goede richting geholpen. Ik heb eigenlijk nog wel een vraag, en dat is als volgt: De verkoper heeft mij geadviseerd om mijn luidsprekers een duidelijk stuk van de muur te plaatsen. Dat is bij mij knap lastig, want als ik dan in mijn stoel ga zitten, dan heb ik de conussen bijna in mijn neus, oftewel: ruimtegebrek. Bovendien een lastige vriendin die sowieso niet heeft gevraagd om luidsprekers in de kamer, laat staan dat ze ook nog eens een flink eind van de muur komen. Mijn vraag dus: 1) Is het te compenseren als je je luidsprekers toch dichter bij de muur plaatst, en zo ja: Hoe? Alvast bedankt! Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 december 2000 Author Report Share Posted 8 december 2000 Beste Peter, Het geluid zoals het nu is , en dus als de luidsprekers dicht bij de muur staan. Bevalt dat ?? Als het geluid voor jezelf goed is geen probleem dus! Als het geluid niet goed is , wat is er dan niet goed ?? Waaruit bestaat de installatie ( welke componenten ). Trouwens verkopers weten ook niet alles ! Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 9 december 2000 Report Share Posted 9 december 2000 Hoi Peter, Die verkoper heeft wel gelijk. De meeste speakers presteren beter wanneer een 75 cm tot een meter uit de muur geplaatst (sommige nog verder - vooral dipoolstralers). Probleem bij dicht bij de muur plaatsen is dat je lage tonen door een soort hoorn werking van je muur of hoek (nog erger) flink worden versterkt. In theorie door een muur 3 dB en door een hoek 6 dB. Daardoor verzuipt het midden en hoog een beetje. Dit kun je helaas niet compenseren met kabels. Je zou wel via toonregeling wat kunnen compenseren maar dat is bij de echte audiofiel taboe vanwege fasefouten die je dan introduceert. Als je vriendin lastig is zou je kunnen overwegen als compromis dat wanneer je ECHT gaat luisteren je de speakers wat naar voren zet. Het beste is natuurlijk te proberen je vriendin OOK audiofiel te krijgen. Of op zoek te gaan naar een andere audiofiele vrouw (die schijnen te bestaan), maar ik geef toe, da's wel erg drastisch... Ik wil nog wel graag de volgende opmerking maken: Het is mijn ervaring dat wanneer je iets verandert aan je set, bijvoorbeeld andere kabels of een andere CD speler, je weer moet gaan schuiven met je speakers om de optimale positie te vinden. Ik heb hier geen goeie verklaring voor... Groeten, Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 december 2000 Author Report Share Posted 9 december 2000 Beste Ger, Van de muur af is bijna altijd beter, op een paar na, die er speciaal voor gemaakt zijn. Soms zelfs moeten ze aan de muur hangen. Het groote probleem is echter, het kan niet altijd. Wat er aan te doen is hangt af van de kombinatie die je hebt. Bas poort achter, baspoort voor geslotenkast, dipoolstraler, hoe snel is de versterker,demingsfactor plaatsing in de hoek of niet in de hoek. Wat wel zo is Kimberkabel is super analitisch is misschien een idee, spikes, misschien tube traps (kun je ook zelf maken) er zijn veel mogelijkheden. Maar het is gemakkelijker als we weten wat voor kombinatie er gemaakt is. En de maten van de kamer,+ plus aankleding. Misschien andere luidsprekers, maar ik weet niet waar we nu over praten. Verder sluit ik mij helemaal bij Ben aan. Trouwens verkopers weten ook niet alles. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J. v/d L Posted 23 januari 2001 Report Share Posted 23 januari 2001 Hallo Vraag voor iedereen die kan weten. Zijn er glasvezelkabels die als interlinks worden gebruikt. Alles komt nl. binnen met glasvezel. Zo ja, is dit dan misschien een verbetering in geluid. Joop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 24 januari 2001 Report Share Posted 24 januari 2001 Dat er tegenwoordig steeds meer glasvezelkabel het licht laten zien in deze wereld is een feit. Deze kabels worden echter alleen in de digitale omgevingingen gebruikt. De reden hiervoor is simpel. Glasvezel is relatief goedkoper dan koper, kan een grotere bandbreedte aan en de afstanden kunnen langer zijn. Een nadeel is echter, en dat komt vooral in de audio wereld naar voren, dat analoge signalen niet via glasvezel getransporteerd kunnen worden. Ze moeten eerst omgezet worden naar digitaal en dan weer naar analoog. De reden waarom er toch "koperen" digitale interconnects worden gebruikt is, omdat er dan een conversie slag minder plaats vind. Het digitale signaal wordt namelijk elektrisch in een apparaat bewerkt en indien dit als licht moet worden getransporteerd moet dit eerst geconverteerd worden. Dit verklaard ook meteen waarom ook een digitale interconnect of interlink ook van goede kwaliteit moet zijn. Elk bitje dat onderweg door die kabel wegvalt, door storing oid, is weg en is het signaal niet meet het origineel. Nu zit er wel een soort van error detectie en error correctie systeem in, maar ook dit is niet perfect en elke storing door conversies of slechte kabels moeten dus zo veel mogelijk worden vermeden. Mvg. Pacman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjors Posted 9 februari 2001 Report Share Posted 9 februari 2001 Als je wat oudere boxen gebruikt, kijk dan eerst eens in het inwendige. De bedrading van mijn oude transmission-line boxen was gewoon 1 mm montage draad dat erg royaal door de boxen was gevlochten. Dan is de aanschaf van dure interlinks zeer twijfelachtig. Sjors Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 9 februari 2001 Report Share Posted 9 februari 2001 na dertig jaar ervaring in de audiowereld durf ik te zeggen dat elke kabel ANDERS klinkt,maar wat is beter. Dat hangt vooral van je oren af. Overigens: verkopers weten ook niet alles, maar doen vaak hun stinkende best. groetjes, berry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts